Permalänk
Medlem

nätverks meddelande vid uppkoppling

Hej allihopa.
Har en fråga ang när internet uppkoppling mot ens isp, går det att via routern eller min ethernet anslutna dator få nån sorts meddelande i nätverket eller i min mobil att routern är i kontakt med ens isp igen.
Så man vet när det funkar igen.

Har en asus rt-ac86u router , android mobil.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Du menar att du vill ha koll på när anslutningen är etablerad och inte?

Jag skulle lägga en fortlöpande ping mot passande IP och slänga ett öga på den vid behov.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Finns nån sida för det där. uptimerobot.com ingen aning hur det fungerar men det kanske är ett alternativ iaf.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

anslutnings larm

Skrivet av Gorian:

Du menar att du vill ha koll på när anslutningen är etablerad och inte?

Jag skulle lägga en fortlöpande ping mot passande IP och slänga ett öga på den vid behov.

tack för snabbt svar.

Jo tanken är att jag önskar kunna se när routern får kontakt med min isp igen efter att det varit avbrott
med uppkopplingen p.g.a t.ex avgrävning av fiber utan att måsta sitta vakta den.

hade ett sånt program för länge sen under modem tiden , hmm ett tag sen ja.. det kom ett pling när uppkopplingen var igång
igen .. men har inte lyckats hitta nåt sånt till min asus router eller app till mobilen.

mvh
lindis

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindis68:

tack för snabbt svar.

Jo tanken är att jag önskar kunna se när routern får kontakt med min isp igen efter att det varit avbrott
med uppkopplingen p.g.a t.ex avgrävning av fiber utan att måsta sitta vakta den.

hade ett sånt program för länge sen under modem tiden , hmm ett tag sen ja.. det kom ett pling när uppkopplingen var igång
igen .. men har inte lyckats hitta nåt sånt till min asus router eller app till mobilen.

mvh
lindis

Typ nåt sånt här?

https://www.addictivetips.com/windows-tips/ping-system-tray-w...

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan "logga ping" med tex Pinginfoview.
https://www.nirsoft.net/utils/multiple_ping_tool.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindis68:

Hej allihopa.
Har en fråga ang när internet uppkoppling mot ens isp, går det att via routern eller min ethernet anslutna dator få nån sorts meddelande i nätverket eller i min mobil att routern är i kontakt med ens isp igen.
Så man vet när det funkar igen.

Har en asus rt-ac86u router , android mobil.

Tack på förhand.

Du får inget meddelande men i asus mobilapp kan man ju i alla fall se att router är uppkopplad. Vet inte om det är till nån hjälp.

Permalänk
Medlem

Jag ska testa det.
Tack för tipset