Snabbkoll: Vilken chassisida föredrar du?

Permalänk
Medlem

Allt för att hålla eventuellt ljud borta. Heltäckande.

Nu har jag förvisso en fläkt på lågvarv på sidan, den hör jag inte men hålet i sig läcker ju en del ljud inifrån lådan.

Detta kommer det bli ändring på.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Föredrar transparent när jag byggt själv. Det motiverar mig till att försöka göra jobbet ordentligt, och inte bara "quick and dirty". Dessutom tycker jag att RGB får en "bad rap" alltså. Tror det beror på att default på alla komponenter är "regnbåge som rökt crack". Med diskret statiskt ljus så kan RGB se jäkligt snyggt ut (man kan ju välja vitt ljus).

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Snusfri

Mina 2 senaste chassin har varit med TG (NZXT S340 Elite, Fractal Design S2) men det är stor chans att nästa blir med ljuddämpad eller perforerad då jag planerar att satsa på ASRock Rack X570D4I-2T eller liknande mITX bräda.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Lägre ljudnivå får prio, därav heltäckande

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad jag föredrar. Bra och tyst kylning är väl det viktiga, hur sedan chassit ser ut har mindre betydelse. Nu har jag glas och en del RGB inuti men det är inget jag prioriterat.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Solid panel men gillar möjlighet till perforerad för någon fläkt så valde perforerad MEN inte hela utan endast för fläktar isåfall.

Har då jag ville byta formfaktor på senaste bygget ett vitt Lian Li PC-O11 mini då jag gillade storleken/formfaktorn och möjlighet till stor radiator, dock gillar jag inte de två glaspanelerna (front och vänstersida) så jag planerar att gömma dem när jag finurlat ut vilken typ av vinyl jag täcka med

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Visa upp min horribla cabelmanagement? Nej tack, det blir heltäckt för mig

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det beror på fönstrets stil och utförande... Röstade heltäckande pga uppsjön av mediokra fönstersidor.
Rangordning:

Väl utfört tjockt glasfönster med antireflex / Heltäckande delad förstaplats > Genomsnittligt utfört/plexi etc > Perforerat.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

60% likasinnade, mer än jag trodde med tanke på att 90% av alla nya chassin saknar ljuddämpad opak sidopanel.

Permalänk
Medlem

Solid sidopanel helst, är inte så intresserad av att "visa upp" min PC. Sitter med ett gammalt Fractal Design R2 nu, men ska byta låda nästa gång det blir dags att bygga nytt. Har bl.a. tittat på Fractal Design Meshify 2 med solid sidopanel. Vill satsa på luftflöde i mitt nästa bygge. Kan eventuellt tänka mig nåt i stil med Phanteks 500A också. Men då antingen helt utan RGB eller med RGB'n inställd på en färg. Är ingen stor fan av "over the top" RGB byggen som ser ut som julbelysningstävlingarna i USA.

Permalänk
Medlem

Glassida eller solid spelar ingen roll för min del, bara jag slipper cirkusbelysningen.
Min dotters dator ser ut som en reaktor stulen från ett rymdskepp, man kan nästan känna hur gammastrålningen slår i ögonen när man kommer nära 😁
Sonen kör lite mer subtilt med bara lite röd strålning.

Har två burkar hemma just nu, en Defines S med solid sida och en Define R6 med glas, först nu jag reflekterade över det men den med glas står till höger om den solida = helt täckt och syns inte ändå 😆

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Transparent är kul, men då jag har datorn mest på vänster sida vore det kul med spegelvänt chassi så man har glaset på andra sidan. (Ja, jag har gnällt om det förr ) .

Har för mig att mitt "första egna" chassi var bakvänt, Bitfenix Outlaw tror jag det var. Dock ingen transparent sida, så det hjälper ju inte i det här fallet ändå, men det finns "felvända" iaf.

Permalänk

Jag föredrar helsvart sluten fyrkant, vad jag faktiskt har av utrymmesskäl är en öppen breadboard i en Ikea hurtsa och två tomma chassin med helsida i ett nätförråd...

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Vad exakt innebär perforerad här?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Kräver lite doningar för att kyla CPU/GPU och framför allt få ut värmen ur burken..

Använder 3 x Alphacool NexXxoS ST30 360mm radiatorer med 9 x Noctua NF-F12 PWM utblås i topp och sida, och 5 x Noctua NF-S12A PWM intag i fronten. Sist även 1 x Noctua NF-A14 PWM utblås i bak för MB/RAM luftflöde. Räknade ut att jag behöver ett större antal fläktar i utblås, eftersom flödet till stor del blockeras av radiatorerna. Burken är knäpptyst även vid 100% load och flera timmars spelande. Styr fläktarna med BIOS i standardläge på lägsta RPM.

Sidopanelerna har glasrutor som visar CPU/GPU/MB med vänster-nedre perforerad för utblås. Höger-nedre (ej på bild) är heltäckande och huserar förutom EK-XTOP Revo Dual D5 PWM Serial pump även PSU.

glömde att nämna en viktig sak
Visa signatur

Apple MacBook Pro 16-inch | M2 Max with 12C CPU, 38C GPU | 64GB unified memory | 4TB SSD storage | 3x Thunderbolt 4 | HDMI | SDXC | MagSafe 3 | Touch ID | Liquid Retina XDR display | Force Touch Trackpad

Permalänk
Medlem

Heltäckande för ljudisoleringen. Datorn står under skrivbordet på vänster sida, så noll mening med pojkrumsbling och RGB.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Transparent är kul, men då jag har datorn mest på vänster sida vore det kul med spegelvänt chassi så man har glaset på andra sidan. (Ja, jag har gnällt om det förr ) .

Men andra sidan är väl tråkigt att titta på? Baksidan på moderkortet osv :'D
OnT: Kör med heltäckande pga ljuddämpning

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Men andra sidan är väl tråkigt att titta på? Baksidan på moderkortet osv :'D

Visa signatur
Permalänk
Medlem

mina 3 senaste byggen har alla haft mesh front så det är nog det jag föredrar

Permalänk

Beror på typen av chassi. Mid tower och uppåt i storlek föredrar jag en solid lucka. För mindre chassin som tex för miniITX osv föredrar jag perforerat för bättre ventilation.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious