X570 aorus pro nedgraderas bios efter misslyckad överklocking

Permalänk
Medlem

X570 aorus pro nedgraderas bios efter misslyckad överklocking

Testade dumt nog att ändra multiplen till 42 för r5 3600 och givetvis gick det inget vidare. Först startade inta datorn och senare när den startade var jag tillbaka till gammalt bios (F3) så jag var tvungen att uppgradera på nytt.

Kan man göra uppdateringen permanent ifall jag köper ex 5800x3d (som fick stöd genom bios-uppdatering) jobbigt annars om moderkortet nedgraderas bios till sådant som inte stödjer nyare processorer.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av 1440p165:

Testade dumt nog att ändra multiplen till 42 för r5 3600 och givetvis gick det inget vidare. Först startade inta datorn och senare när den startade var jag tillbaka till gammalt bios (F3) så jag var tvungen att uppgradera på nytt.

Kan man göra uppdateringen permanent ifall jag köper ex 5800x3d (som fick stöd genom bios-uppdatering) jobbigt annars om moderkortet nedgraderas bios till sådant som inte stödjer nyare processorer.

Det är inte så att ditt moderkort har dubbla BIOS? Dvs att om det misslyckas så bootar den till factory default-bioset. Du bör då kunna komma in i BIOS och nollställa den uppdaterade BIOS:En(?)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det är inte så att ditt moderkort har dubbla BIOS? Dvs att om det misslyckas så bootar den till factory default-bioset. Du bör då kunna komma in i BIOS och nollställa den uppdaterade BIOS:En(?)

Var dåligt köp tyvärr verkar det som (X570 aorus pro).

Läste att stöd för 5000 serien kom med F30 bios så det kan gå illa ifall köper 5900x och överklockar (tillbaks till F3 som inte stödjer processorn).

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av 1440p165:

Var dåligt köp tyvärr verkar det som (X570 aorus pro).
Läste att stöd för 5000 serien kom med F30 bios så det kan gå illa ifall köper 5900x och överklockar (tillbaks till F3 som inte stödjer processorn).

Det tror jag inte, tvärt om låter det som. Det låter ju som att moderkortets funktion har räddat dig i det här fallet

Du kan ju logga in i bios och se om du kan byta mellan de olika BIOSen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det tror jag inte, tvärt om låter det som. Det låter ju som att moderkortets funktion har räddat dig i det här fallet

Du kan ju logga in i bios och se om du kan byta mellan de olika BIOSen

Kan jag göra något för att bli räddad ifall ex överklockning misslyckas med 5900x ?

Har läst att man inte bör försöka överklocka 5800x3d.

Permalänk
Medlem

Verkar som om man kan uppdatera utan kompatibel CPU

https://www.youtube.com/watch?v=_aBiTr6tpcs