Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Frågor kring en Dell Latitude E6430

Jag köpte en begagnad laptop förra veckan på tradera.
Den såldes som defekt med överhettningsproblem. Av bilderna att döma så var den i bra skick.
Jag fick en magkänsla över att det kunde vara ett fynd och att överhettningsproblemet kunde bero på damm i kylflänsen.

Jag har faktiskt inte köpt en fabriksny laptop på minst 10-15 år utan jag har haft tur att få laptops.
Den laptop jag har/hade innan denna Dell är min ena brors gamla dator som jag renoverade då jag blev/är intresserad av att lära mig att laga laptops. Sen att det är en Ultrabook blev lite svårare men mer intressant och roligt.
Så det var därför jag köpte denna Dell för att den var markerad som defekt.
Började att kolla om den verkligen överhettade, men det var väl sådär. Jag tyckte att temperaturen var lite lätt förhöjd.
Jag öppnade datorn för att rengöra den invändigt. Såg att någon har öppnat datorn tidigare och lossat på kylflänsen.
Personen hade INTE lagt på någon ny kylpasta, så det gjorde jag. Och innan jag monterade ihop datorn igen så dubbelkollade jag att fläkten fungerade, vilket den gjorde.
Temperaturen var något lägre efter detta.

Det var windows 10 på datorn men den behövdes aktiveras.
Jag provade att skriva in licensnyckeln för Windows 7 Pro, men den var ogiltig.
Så jag installerade windows 7 på datorn och aktiverade windows 7 (via telefon pga att jag inte hittade drivrutiner till något av nätverkskorten.
Jag bytte sedan hårddisken mot en SSD och installerade sedan Windows 10 och angav sedan windows 7 Pro nyckeln, och det fungerade. Jag trodde inte det men jag ville prova om erbjudandet om gratis uppgradering från windows 7/8/8.1 till Windows 10 fortfarande fanns.

Det är det jag har gjort hittills med hårdvaran.

Men sedan undrar jag hur det fungerar med GPU och integrerad grafik i samma dator.
Datorn har Intel HD Graphics 4000 och Nvidia NVS 5200M.
Intel HD Graphics är väl integrerad grafik från CPU:N och Nvidia NVS 5200M är väl en ren GPU?

Grafikminnet delar väl minne med RAM minnet oavsett om det är Intel HD Graphics eller Nvidia NVS 5200M?

Nu har jag pillat en del med datorn och kollat närmare på om jag hittar några defekter.
Det jag har hittat såhär långt är att en USB port har en böjd pin i sig och den andra har något skit i sig som jag kommer att försöka få bort snart. Men annars så funkar alla USB portar och det är USB 3 portar.
Datorn har även en E-SATA.
Batteriet är faktiskt i bra skick. Jag hade förväntat mig att det var i ganska dåligt skick. Men det är bara att tacka o ta emot.

Sen så skickade säljaren med en 65W laddare. Men efter att jag hade tagit ut batteriet och startat upp datorn utan batteri så klagade datorn på att det är rekommenderat med en 90W laddare.
Jag skickade meddelande till honom och vi kom överens om att han skulle skicka tillbaka 100kr så att jag kunde köpa en laddare.
Så det löste sig väldigt bra. För jag vill heller inte blåsa honom då jag har en laddare som fungerar men inte riktigt orkar med att ladda batteriet under tiden jag använder datorn. För jag kan alltid sälja den laddare jag fick med datorn och gå +/- 0 när jag letar efter en begagnad laddare eller om jag satsar på en helt ny.

Jag vet faktiskt inte om det följde med en 65w eller 90w laddare när datorn var ny och säljaren var också osäker. Om någon vet detta så berätta gärna detta för mig.

Det är en "gummiplupp" som saknas så att man kan använda muspekaren utan att använda varken en mus eller touchpad. Jag vet inte vad denna del heter, men jag behöver en sådan "gummiplupp". Och denna gummiplupp skall sitta mellan G, H och B tangenten.

Sen så har jag vad jag tror är 2 st mini pci-e som inte används. Jag hittar ingen bild på nätet så jag får öppna datorn om det behövs. Men kan det vara något annat? Dom sitter i datorns högra hörn innanför HDMI porten. Man kan få plats med t.ex ett WLAN/WI-FI kort. Men jag är som sagt osäker.

Hårdvara/Spec:
CPU: Intel Core I5-3230M
GPU/Grafik: Intel HD Graphics 4000 + Nvidia NVS 5200M
RAM: 8 GB DDR3
LAN: 1Gbit/s
WLAN/WI-FI: 2.4 ghz + 5.0 ghz

Jag kommer att fortsätta att leta eventuella defekter på datorn.
Sedan så skall jag skaffa en 90W laddare och en "gummiplupp" för pekdon. Det är vad jag vet just nu att jag kommer att göra.
Jag kommer att låna ram minnen från en annan laptop jag har renoverat och se om denna dator vill komma överens med 16 gb DDR3 ram. Såhär långt så är jag nöjd med den. Jag vann auktionen och betalade 600 kr exklusive frakt. Jag fick tillbaka 100 kr då det inte var en 90w laddare (Han skickade med en 65w laddare).

Berätta gärna vad ni vet om datorn. Att laga/renovera bärbara datorer har jag inte gjort så länge. Men jag gillar utmaningen med det. Det är en del pill med det. Men roligt tycker jag.

Jag skall snart byta ett batteri på en Macbook pro från 2017. Och jag såg det att den har speciella skruvar så att man inte kan skruva isär den. Jag trodde att Apple bara gjorde sådant med sina telefoner, men jag hade fel. Så han beställde ett nytt batteri till sin macbook från "i fix it" samt en verktygssats där dom bits som behöves för att byta batteri finns samt massvis med andra bits som jag får av han som tack för hjälpen. För Apple tyckte att han skulle köpa en ny dator istället för att byta batteri. Men han skulle fundera på det sa han i butiken. Och sen så kom han i kontakt med mig via en gemensam vän och jag sa att jag kan byta batteriet för honom istället för att köpa en ny dator. Så han var väldigt glöd över att jag ville hjälpa honom.
Så verktygs satsen jag kommer att få utav honom är en DENNA "Manta precision bit set" på 112 delar.

Jag tar tacksamt emot tips och råd från er.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Hade en gång just en sådan dator, sålde den då jag inte riktigt hade behovet.
På den gick fläkten rätt högt för det mesta, jag bytte till bättre kylpasta och vips så gick den klart tystare.
Har för mig att jag ev även uppgraderade minnet och kanske även disken till en större/snabbare SSD.

Den där kan man även byta processor på om man vill, den är socket-monterad och inte fastlödd.

Kan vara bra att smörja fläkten med något PTFE-/litium-baserat smörjmedel, det är skillnad på det och t ex vanliga 5-56/WD-40.
Även blåsa ur dammet med tryckluft, antingen på burk el från kompressor.

Styrpinnen brukar kallas "trackpoint", se dock till att det är sådan för just Dell då de från andra märken oftast inte passar. Olika tillverkare kan ha olika benämningar på liknande del.

När det gäller strömadaptern går det bra med ännu kraftigare också, bara det är rätt sort/kontakt.

Grafikkortet kan ibland ha delat minne och ibland dedikerat, varierar mellan korten. Om det delar minnet ger dual channel oftast ett stort lyft, sträva över lag helst efter att köra så oavsett så det även påverkar prestandan i övrigt.

Visst är det lite kul att fixa till sådana lite äldre datorer?

Har gjort det en hel del genom åren, både som jag köpt in och fixat till för att sälja vidare, samt sådana där någon privatperson haft en dator de behövt hjälp med att snabba upp/fixa till.
Rätt kul att kunna ge datorn nytt liv och även höra hur förundrade folk blir över att den datorn kan vara så pass snabb, när de är vana vid att den går som sirap.

Har du bara rätt bekantskapskrets el att ryktet börjar sprida sig om att du fixar datorer så kan det bli mer sådant.
Det ger dels nöjet i utmaningen att hitta rätt delar och skruva osv, dels någon mindre summa för besväret (var rimlig i det), dels höra hur nöjda folk blir och även att du gör ett miljöarbete genom att rädda datorer från skroten.

Blåsa rent, smörja fläkt, byta kylpasta, rengöra/torka av skalet+skärmen, byta disk, lägga i mer minne, installera om med ren och uppdaterad W10. De sakerna gör enormt mycket.
Men även div reparationer el ersätta trasiga/uttjänta delar vid behov.

Det man kan behöva passa sig för är att ev byte av wifi-kort el modul för mobilt bredband inte alltid är möjligt, trots att du byter mot ett exakt likadant. De är whitelistade på något sätt och sätter du i fel kan datorn vägra att starta ordentligt, el åtminstone fungerar inte kortet.

Permalänk

Tack för svar. Jag letar väldigt mycket på tradera för att det känns som den bästa för just mig.
Jag har aldrig blivit "blåst" på något sätt på tradera.
Men på Facebook Marketplace och blocket har folk försökt att blåsa mig ett antal gånger. Framförallt när dom ska skicka t.ex UPS/DHL bud med kontanter för att köpa varan till ett oftast högre pris än vad man nämner i annonsen.
Och så fort man säger till dom att dessa budfirmor inte hanterar kontanter så blir det väldigt tyst och dom blockerar en etc.
Jag har ibland varit sugen på att "spela med" för spänningen skull. Men det är troligtvis inte värt det och man har större risk att verkligen hamna i trubbel.

Jag har en dator ute nu på Tradera. Jag fick den av min bror då den var långsam och att batteriet var väldigt slitet/dåligt då han aldrig drog ut laddaren. Han hittade inga nätverk heller. Jag erbjöd mig att kolla på den och laga den men han skulle köpa en ny, vilket han gjorde. Jag frågade vad han ville ha för datorn, men han sa att jag får den. Hann trodde inte på att jag skulle lyckas med att få den att fungera igen. Och detta var en ultrabook.
Jag bytte wlan kortet mot ett jag hade hemma som jag visste att det funkade. Vips så kunde jag kunna komma ut på nätet igen.
Jag bytte sedan ut hårddisken och batteriet. Tanken var att uppgradera ram minnet med, men det var fastlödat på moderkortet, så jag fick nöja mig med 4gb ddr3 ram.
Men datorn var faktiskt rätt snabb endå med en andra generationens Intel core i7 (dual core 1,7ghz) och intel HD Graphics 3000.
Den orkade inte spela upp media (film/serier) på mer än 1080p.
Men den dög utmärkt för mig då jag bara använde den för att surfa på nätet, kolla på film och serier (både via stream och material på hårddisken) när jag har legat inne på sjukan (kronisk sjuk tyvärr).
Jag vill gärna behålla den för att den är så liten och smidig. Men det är på tiden att göra sig av med den och renovera någon annan dator. För ibland så hittar man datorer som säljs som defekta. Tycker man det är roligt att hålla på med detta så tycker jag att det är värt att rädda den från soptippen. Tyvärr så är det väldigt många som slänger ganska dyra datorer som kan räddas med rätt kunskap och ibland med väldigt liten budget.
Som i mitt fall nu. Just nu så har jag inte lagt ut en enda krona på datorn mer än vad den kostade. Jag köper kylpasta så att jag har hemma ett tag.

Jag märker även det här hemma på återvinningsstationen som tar emot bland annat elektrik, hur mycket dom tar emot.
Jag har pratat med personalen om jag får ta och leta upp något som jag tror att jag kan laga, men tyvärr så har dom sagt nej till det dom gånger jag har frågat. För det blir ju då stöld om ingen ger mig tillåtelse att leta.
Men jag fick plocka åt mig ungnsgaller när jag och kompisen byggde en grill av ett oljefat.

Det glömde jag att nämna i mitt första inlägg.
Jag kommer även att byta ut högtalarna då högra högtalaren verkar vara skadad/sprängd.

Gällande laddare till datorn. Jag har hittat laddare på 90W.
Min el lära är inte bra alls så jag behöver råd.
Dom 90W laddare som jag har hittat med rätt kontakt leverar 19,5V men levererar en högre Ampere.
Laddaren jag har nu följande spec:
65W
19,5V
3,34A

Och dom 90W laddare jag hittar med 19,5V ger 4,62A.
Funkar den? Vil ju inte förstöra något.

Och tack för "trackpoint" namnet. Det gör det ju betydligt enklare att hitta dom.

Jag har symaskinsolja som jag tidigare har smörjt fläktar med.
E detta okej/bra/dålig olja?

Sen så ser jag på Ebay och Amazon att det finns väldigt mycket tillbehör. Som att kunna byta ut cd/dvd enheten till ett extra batteri. Rätt trevligt. Misstänker att man kan byta ut cd/dvd enheten till en extra hårddisk med.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz