Budget gamingdator, begränsad budget men möjlig bygga ut senare

Permalänk
Medlem

Budget gamingdator, begränsad budget men möjlig bygga ut senare

Hej,

Först en beskrivning av syftet, de som inte orkar läsa kan hoppa direkt till SPEC med frågan bästa framtidssäkra dator för enklare spel för runt 5-6-7.000kr.

Vi har kört PS4 med VR under ett antal år och alla har vart nöjda med det, men nu börjar behovet att spela på dator öka. Sonen har fått en (beg) speldator och nu märks det hur seg dotterns (12) flera år gamla budget-laptop (tänkt för lite skolarbete och några light-spel) är. Hon fyller snart år och lämpligt skulle vara en dator som håller sig inom en rimlig budget. Sonen (8) hade en enklare "ärvd" dator som inte orkade Minecraft Java och fick som sagt en beg dator jag köpte på blocket som säkert är 8 år gammal men då den var ny var byggd på relativt OK komponenter. Jag befarar dock den drar väldigt mkt ström när man gamear. Dottern gamar mindre men har datorn på mycket. Så med dagens elpriser funderar jag på att inte gå vägen med en beg dator...

Så... Nu till min fråga. I budget ingår (sett till att total budget är ca 6000) inte ett grafikkort för 4-5-6.000kr, däremot vill jag kunna om/när priserna går ned lite och om behovet uppstår kunna skaffa ett hyfsat grafikkort. Vi har redan skärm, tangentbord mm och det är inte gamingskärm utan vanlig "kontorsstandard" 1920x1080 60Hz och det ämnar jag inte byta (nu).

Dottern har hittills kört enklare spel som minecraft, roblox och liknande men bra om det finns kapacitet för något mer avancerade titlar.

Jag har kikat och läst om Ryzen 5600g kombinerat med nåt budget MB med integrerad grafik. Om jag väljer nedan komponenter, får jag då nåt som funkar drägligt nu och helt ok om jag senare lägger till ett grafikkort för 3-4.000 tex GeForce GTX 1650 el 3060 (när de går ned i pris)?

Jag tänker det är bra att ta en låda och PSU som gör att det GÅR att byta upp sig till bättre komponenter.

Jag har grottat runt på prisjakt och nedan grejor finns på lager med fri frakt:

SPEC:

700 PSU Seasonic Focus GX 750W 700:-
434 SSD M.2 Crucial P2 CT500P2SSD8 500GB Intern SSD 434:-
650 Chassie Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart/Vit 650:-
119 Fans Corsair AF120 LED (2018) Röd 3-pack 119:-
CPU Ryzen 5 KIT (Integerated GPU)
1799 CPU AMD Ryzen 5 5600G CPU + Wraith Stealth cooler - 6C/12T, 4.4GHz, AM4 1799:-
802 MB MSI B550M PRO-VDH WIFI Moderkort 802:-
779 RAM 16GB 2x8GB Kingston Fury 779:-
0 HDD Beg 1TB
0 OS nyckel Win10
5283 Summa

Jag själv är ju en övervintrad "retrogamer" som inte hållit på med moderna grejor, så jag får klassa mig som noll koll på just det, men eftersom jag var spelutvecklare på 90-talet, byggde ihop massa datorer då och har mekat med sonens dator i närtid så är jag inte orolig att skruva ihop nåt... Men jag behöver tips om ovan är vettigt köp eller om jag ska lägga till pengar på nån av posterna eller välja ett annat koncept än detta Ryzen med integrerad grafik? Jag spelar inte spel själv så jag har bara gamla surdatorer (förutom jobbdatorn som jag inte styr över själv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Hej,

Först en beskrivning av syftet, de som inte orkar läsa kan hoppa direkt till SPEC med frågan bästa framtidssäkra dator för enklare spel för runt 5-6-7.000kr.

Vi har kört PS4 med VR under ett antal år och alla har vart nöjda med det, men nu börjar behovet att spela på dator öka. Sonen har fått en (beg) speldator och nu märks det hur seg dotterns (12) flera år gamla budget-laptop (tänkt för lite skolarbete och några light-spel) är. Hon fyller snart år och lämpligt skulle vara en dator som håller sig inom en rimlig budget. Sonen (8) hade en enklare "ärvd" dator som inte orkade Minecraft Java och fick som sagt en beg dator jag köpte på blocket som säkert är 8 år gammal men då den var ny var byggd på relativt OK komponenter. Jag befarar dock den drar väldigt mkt ström när man gamear. Dottern gamar mindre men har datorn på mycket. Så med dagens elpriser funderar jag på att inte gå vägen med en beg dator...

Så... Nu till min fråga. I budget ingår (sett till att total budget är ca 6000) inte ett grafikkort för 4-5-6.000kr, däremot vill jag kunna om/när priserna går ned lite och om behovet uppstår kunna skaffa ett hyfsat grafikkort. Vi har redan skärm, tangentbord mm och det är inte gamingskärm utan vanlig "kontorsstandard" 1920x1080 60Hz och det ämnar jag inte byta (nu).

Dottern har hittills kört enklare spel som minecraft, roblox och liknande men bra om det finns kapacitet för något mer avancerade titlar.

Jag har kikat och läst om Ryzen 5600g kombinerat med nåt budget MB med integrerad grafik. Om jag väljer nedan komponenter, får jag då nåt som funkar drägligt nu och helt ok om jag senare lägger till ett grafikkort för 3-4.000 tex GeForce GTX 1650 el 3060 (när de går ned i pris)?

Jag tänker det är bra att ta en låda och PSU som gör att det GÅR att byta upp sig till bättre komponenter.

Jag har grottat runt på prisjakt och nedan grejor finns på lager med fri frakt:

SPEC:

700 PSU Seasonic Focus GX 750W 700:-
434 SSD M.2 Crucial P2 CT500P2SSD8 500GB Intern SSD 434:-
650 Chassie Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart/Vit 650:-
119 Fans Corsair AF120 LED (2018) Röd 3-pack 119:-
CPU Ryzen 5 KIT (Integerated GPU)
1799 CPU AMD Ryzen 5 5600G CPU + Wraith Stealth cooler - 6C/12T, 4.4GHz, AM4 1799:-
802 MB MSI B550M PRO-VDH WIFI Moderkort 802:-
779 RAM 16GB 2x8GB Kingston Fury 779:-
0 HDD Beg 1TB
0 OS nyckel Win10
5283 Summa

Jag själv är ju en övervintrad "retrogamer" som inte hållit på med moderna grejor, så jag får klassa mig som noll koll på just det, men eftersom jag var spelutvecklare på 90-talet, byggde ihop massa datorer då och har mekat med sonens dator i närtid så är jag inte orolig att skruva ihop nåt... Men jag behöver tips om ovan är vettigt köp eller om jag ska lägga till pengar på nån av posterna eller välja ett annat koncept än detta Ryzen med integrerad grafik? Jag spelar inte spel själv så jag har bara gamla surdatorer (förutom jobbdatorn som jag inte styr över själv).

Om ryktena stämmer har nästa gen Ryzen integrerad grafik som standard. Skulle säga att moderkort/cpu i din konfig är det som minst klarar tidens tand. Frågan är om den kommer i tid för dig och om det går att få ihop en så billigt. 750W är otrolig overkill även med en rejäl GPU.

PSU
Permalänk
Medlem

Tack!

Skrivet av Mordekai:

Om ryktena stämmer har nästa gen Ryzen integrerad grafik som standard. Frågan är om den kommer i tid för dig och om det går att få ihop en så billigt.

OK, snabb googling säger de har nån release 29 Aug. Ja, födelsedag är ~2 månader bort så det är inte orimligt, men samtidigt vill jag ha tid att få hem bygga och testa grejorna... Ha lite tid att köpa när det är lite reapriser och liknande... Så inte vänta till sista veckan...

Citat:

Skulle säga att moderkort/cpu i din konfig är det som minst klarar tidens tand.

Jo, jag kollade chipset med integrerad grafik och detta är väl budgetprylar. Det är iofs inte orimligt att jag får ärva MB/processor då jag själv som sagt har sunkig dator. Eller ärva hela datorn.

Edit: CPU/MB står ju för en stor del av kostnaden, med integrerad grafik känns det tveksamt att satsa på bättre grejor här, det är lätt att, om man lägger till lite, det drar iväg ganska rejält... Men vad kan det finnas för andra alternativ?

Citat:

750W är otrolig overkill även med en rejäl GPU.

Ah, ok, vad ska man satsa på för PSU?
EDIT: Funkar ett sånt här? AeroCool 550 från Amazon, 300:-

https://www.amazon.se/AeroCool-VX-PLUS-550W-Gaming-n%C3%A4tde...

Eller nåt mer seriöst märke?

https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/Thermaltake-TR2-S-...

https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/Corsair-CV450-Stro...

PSU
Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Hej,

Först en beskrivning av syftet, de som inte orkar läsa kan hoppa direkt till SPEC med frågan bästa framtidssäkra dator för enklare spel för runt 5-6-7.000kr.

Vi har kört PS4 med VR under ett antal år och alla har vart nöjda med det, men nu börjar behovet att spela på dator öka. Sonen har fått en (beg) speldator och nu märks det hur seg dotterns (12) flera år gamla budget-laptop (tänkt för lite skolarbete och några light-spel) är. Hon fyller snart år och lämpligt skulle vara en dator som håller sig inom en rimlig budget. Sonen (8) hade en enklare "ärvd" dator som inte orkade Minecraft Java och fick som sagt en beg dator jag köpte på blocket som säkert är 8 år gammal men då den var ny var byggd på relativt OK komponenter. Jag befarar dock den drar väldigt mkt ström när man gamear. Dottern gamar mindre men har datorn på mycket. Så med dagens elpriser funderar jag på att inte gå vägen med en beg dator...

Så... Nu till min fråga. I budget ingår (sett till att total budget är ca 6000) inte ett grafikkort för 4-5-6.000kr, däremot vill jag kunna om/när priserna går ned lite och om behovet uppstår kunna skaffa ett hyfsat grafikkort. Vi har redan skärm, tangentbord mm och det är inte gamingskärm utan vanlig "kontorsstandard" 1920x1080 60Hz och det ämnar jag inte byta (nu).

Dottern har hittills kört enklare spel som minecraft, roblox och liknande men bra om det finns kapacitet för något mer avancerade titlar.

Jag har kikat och läst om Ryzen 5600g kombinerat med nåt budget MB med integrerad grafik. Om jag väljer nedan komponenter, får jag då nåt som funkar drägligt nu och helt ok om jag senare lägger till ett grafikkort för 3-4.000 tex GeForce GTX 1650 el 3060 (när de går ned i pris)?

Jag tänker det är bra att ta en låda och PSU som gör att det GÅR att byta upp sig till bättre komponenter.

Jag har grottat runt på prisjakt och nedan grejor finns på lager med fri frakt:

SPEC:

700 PSU Seasonic Focus GX 750W 700:-
434 SSD M.2 Crucial P2 CT500P2SSD8 500GB Intern SSD 434:-
650 Chassie Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart/Vit 650:-
119 Fans Corsair AF120 LED (2018) Röd 3-pack 119:-
CPU Ryzen 5 KIT (Integerated GPU)
1799 CPU AMD Ryzen 5 5600G CPU + Wraith Stealth cooler - 6C/12T, 4.4GHz, AM4 1799:-
802 MB MSI B550M PRO-VDH WIFI Moderkort 802:-
779 RAM 16GB 2x8GB Kingston Fury 779:-
0 HDD Beg 1TB
0 OS nyckel Win10
5283 Summa

Jag själv är ju en övervintrad "retrogamer" som inte hållit på med moderna grejor, så jag får klassa mig som noll koll på just det, men eftersom jag var spelutvecklare på 90-talet, byggde ihop massa datorer då och har mekat med sonens dator i närtid så är jag inte orolig att skruva ihop nåt... Men jag behöver tips om ovan är vettigt köp eller om jag ska lägga till pengar på nån av posterna eller välja ett annat koncept än detta Ryzen med integrerad grafik? Jag spelar inte spel själv så jag har bara gamla surdatorer (förutom jobbdatorn som jag inte styr över själv).

Sjukt bra pris på ffa moderkortet hittar det inte under 1300:-

Grejer som finns i lager idag hos Inet. De fattar inte att moderkortet stöder integrerad GPU så var tvungen att lägga till en för att få ut en lista.
https://www.inet.se/datorbygge/b1315522/inetfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Ah, ok, vad ska man satsa på för PSU?
EDIT: Funkar ett sånt här? AeroCool 550 från Amazon, 300:-

https://www.amazon.se/AeroCool-VX-PLUS-550W-Gaming-n%C3%A4tde...

Jag menade inte billigare utan mer effektivitet, med ett 750 guld i en dator som idlar mycket får du onödigt hög energianvändning, ett platinum klarar ner till 10% belastning med garanterad effektivitet.

Förslaget från Amazon är nog helt fel väg att gå om du inte vill riskera att bränna familjen inne...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Sjukt bra pris på ffa moderkortet hittar det inte under 1300:-

Jo, man fick plocka från lite olika ställen för att få bra pris, fanns några billiga moderkort med 550 chipset och integrerad grafik för under 1000, men då utan WiFi och blåtand (det har den version du la upp tror jag) men vet inte om jag har nytta av Wifi på denna ändå... Det är möjligt att det var frakt från nåt ställe. Amazon prime är utan frakt om man är medlem.

Ska man få till en budgetdator så blir ju varje hundring per komponent ganska stor påverkan...
Gick att få minnena någon 50-lapp billigare om man tog enklar modell men samma klockfrekvens...

Så tar jag ett billigare PSU så är jag under 5.000 spänn, jag tror inte man kommer mycket lägre?

Det kommer oavsett bli ljusår snabbare än en 5 år gammal i3 laptop som kostade ett par (<3000 har jag för mig) tusenlappar då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag menade inte billigare utan mer effektivitet, med ett 750 guld i en dator som idlar mycket får du onödigt hög energianvändning, ett platinum klarar ner till 10% belastning med garanterad effektivitet.

Förslaget från Amazon är nog helt fel väg att gå om du inte vill riskera att bränna familjen inne...

Aha, jag har inte koll på vad som avgör PSU prestanda. Funkar nån av de från Proshop, Corsair CV450 120 mm 80 Plus Bronze (587:-) eller Thermaltake TR2 S 350W 120 mm 80 Plus White (upp till 80% effektivitet) (393:-)

Edit: Verkar väldigt få som finns som "platinum", men fler som är certade 80-Plus... Om jag fattar rätt på det du skrev är det bra och bättre med högre klassnign?

Permalänk
Medlem

@johan_l: Ett Seasonic Focus GX 750W för 700 kr är väldigt prisvärt, och verkningsgraden även vid låga belastningar är inget problem alls med den modellen.

750W är som sagt lite overkill, men det lär bli svårt att hitta något billigare nätagg som är bättre. Focus GX har t.ex. 10 års garanti, väljer du någon av budgetmodellerna du listat så brukar de ligga på 2-3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@johan_l: Ett Seasonic Focus GX 750W för 700 kr är väldigt prisvärt, och verkningsgraden även vid låga belastningar är inget problem alls med den modellen.

750W är som sagt lite overkill, men det lär bli svårt att hitta något billigare nätagg som är bättre. Focus GX har t.ex. 10 års garanti, väljer du någon av budgetmodellerna du listat så brukar de ligga på 2-3 år.

Håller med, känns extremt dumsnålt att spara en ynka hundralapp på t.ex. CV450. Det är dessutom varken semi-passivt eller modulärt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Hej,

Först en beskrivning av syftet, de som inte orkar läsa kan hoppa direkt till SPEC med frågan bästa framtidssäkra dator för enklare spel för runt 5-6-7.000kr.

Vi har kört PS4 med VR under ett antal år och alla har vart nöjda med det, men nu börjar behovet att spela på dator öka. Sonen har fått en (beg) speldator och nu märks det hur seg dotterns (12) flera år gamla budget-laptop (tänkt för lite skolarbete och några light-spel) är. Hon fyller snart år och lämpligt skulle vara en dator som håller sig inom en rimlig budget. Sonen (8) hade en enklare "ärvd" dator som inte orkade Minecraft Java och fick som sagt en beg dator jag köpte på blocket som säkert är 8 år gammal men då den var ny var byggd på relativt OK komponenter. Jag befarar dock den drar väldigt mkt ström när man gamear. Dottern gamar mindre men har datorn på mycket. Så med dagens elpriser funderar jag på att inte gå vägen med en beg dator...

Så... Nu till min fråga. I budget ingår (sett till att total budget är ca 6000) inte ett grafikkort för 4-5-6.000kr, däremot vill jag kunna om/när priserna går ned lite och om behovet uppstår kunna skaffa ett hyfsat grafikkort. Vi har redan skärm, tangentbord mm och det är inte gamingskärm utan vanlig "kontorsstandard" 1920x1080 60Hz och det ämnar jag inte byta (nu).

Dottern har hittills kört enklare spel som minecraft, roblox och liknande men bra om det finns kapacitet för något mer avancerade titlar.

Jag har kikat och läst om Ryzen 5600g kombinerat med nåt budget MB med integrerad grafik. Om jag väljer nedan komponenter, får jag då nåt som funkar drägligt nu och helt ok om jag senare lägger till ett grafikkort för 3-4.000 tex GeForce GTX 1650 el 3060 (när de går ned i pris)?

Jag tänker det är bra att ta en låda och PSU som gör att det GÅR att byta upp sig till bättre komponenter.

Jag har grottat runt på prisjakt och nedan grejor finns på lager med fri frakt:

SPEC:

700 PSU Seasonic Focus GX 750W 700:-
434 SSD M.2 Crucial P2 CT500P2SSD8 500GB Intern SSD 434:-
650 Chassie Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart/Vit 650:-
119 Fans Corsair AF120 LED (2018) Röd 3-pack 119:-
CPU Ryzen 5 KIT (Integerated GPU)
1799 CPU AMD Ryzen 5 5600G CPU + Wraith Stealth cooler - 6C/12T, 4.4GHz, AM4 1799:-
802 MB MSI B550M PRO-VDH WIFI Moderkort 802:-
779 RAM 16GB 2x8GB Kingston Fury 779:-
0 HDD Beg 1TB
0 OS nyckel Win10
5283 Summa

Jag själv är ju en övervintrad "retrogamer" som inte hållit på med moderna grejor, så jag får klassa mig som noll koll på just det, men eftersom jag var spelutvecklare på 90-talet, byggde ihop massa datorer då och har mekat med sonens dator i närtid så är jag inte orolig att skruva ihop nåt... Men jag behöver tips om ovan är vettigt köp eller om jag ska lägga till pengar på nån av posterna eller välja ett annat koncept än detta Ryzen med integrerad grafik? Jag spelar inte spel själv så jag har bara gamla surdatorer (förutom jobbdatorn som jag inte styr över själv).

Om du inte kan vänta tills det släpps nya komponenter i höst skulle jag nog trots allt kika på en begagnad dator.
Intel 8700K/Ryzen 2600 med moderkort och 16GB RAM eller bättre, borde inte vara så svårt att hitta under 3000:- sedan kan du sätta in ett nyare strömsnålt grafikkort som 1050Ti, 1650, 3050 eller 5500XT, 6600.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@johan_l: Ett Seasonic Focus GX 750W för 700 kr är väldigt prisvärt, och verkningsgraden även vid låga belastningar är inget problem alls med den modellen.

Jo, det är rea på den och den låg överst på prisjakt i populäritet, märket var för mig okänt men verkar vunnit endel tester, därav att jag valde den... Då låter det som, trots overkill, det är lika bra att köra på det...

Skrivet av Fenrisulvfan:

Om du inte kan vänta tills det släpps nya komponenter i höst skulle jag nog trots allt kika på en begagnad dator.
Intel 8700K/Ryzen 2600 med moderkort och 16GB RAM eller bättre, borde inte vara så svårt att hitta under 3000:- sedan kan du sätta in ett nyare strömsnålt grafikkort som 1050Ti, 1650, 3050 eller 5500XT, 6600.

Tyvärr tycker jag det verkar svårt med att hitta nåt prisvärt begagnat i den prisklassen (3-4.000). Hittar man nåt är det med chassi mm som känns tveksamt att bygga vidare på eller det är 10 mil bort... Jag har kollat blocket, kring Stockholm... Sonens dator hade ett GTX780, det är ju riktigt gammalt och det verkar dra rejält med ström. Fick byta fläktar och annat på hans dator (som köptes beg) och därav att jag tänker det är bättre köra nåt nytt...

Edit: detta var det bästa jag kunde hitta på blocket i sthlm, iofs rätt ok tror jag? https://www.blocket.se/annons/stockholm/gaming_dator__ryzen_5...

Permalänk
Medlem

Xbox Series X är ju faktiskt mycket bättre i denna prisklass men då kan den inte uppgraderas i framtiden om det är viktigt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Jo, det är rea på den och den låg överst på prisjakt i populäritet, märket var för mig okänt men verkar vunnit endel tester, därav att jag valde den... Då låter det som, trots overkill, det är lika bra att köra på det...

Seasonic Focus GX och Corsair RMx är i stort sett standardvalet beroende på vilken som är billigast för dagen, det är väldigt många här på forumet som sitter med såna nätagg. Det är helt enkelt väldigt bra nätagg till bra pris, särskilt när det är rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Xbox Series X är ju faktiskt mycket bättre i denna prisklass men då kan den inte uppgraderas i framtiden om det är viktigt.

Möjligt, förutom Roblox (som inte finns på PS4) så funkar PS4 för vårt konsolspelande. Dator har ju lite andra saker, som att de har den stående på rummet och spelen har annat pris (ibland billigare). Vi har tex Sims4 på PS4 åxå, samt Minecraft i VR. Men ändå väljer båda att spela dessa spel på dator även om det går långsammare... Då har vi ändå 2 TV så det konkurrerar oftast inte med TV-tittande... Vid TVn kör vi BeatSaber, Rayman, Minecraft dungeons och annat som funkar bra att köra flera eller vi nu bara har på PS4. Men förstår fullt ut de föräldrar som inte kan eller vill lägga tid på att "fixa och trixa" att konsol är mkt bättre...

På sikt, när jag får tid att renovera ett rum i källaren, ska det bli en riktig retrogaming-cave där, då får jag fixa även en modern speldator dit. Nu finns inte plats med mer saker i TV bänken.

Skrivet av perost:

Seasonic Focus GX och Corsair RMx är i stort sett standardvalet beroende på vilken som är billigast för dagen, det är väldigt många här på forumet som sitter med såna nätagg. Det är helt enkelt väldigt bra nätagg till bra pris, särskilt när det är rea.

Då låter det som att det bara är att köra på den, om priset är kvar när jag bestämt mig. Några av priserna verkar vara nån "back to school" rabatt, tveksam när nästa rea kommer, om jag "hinner" med att hitta bra priser eller lika bra att beställa nu...

Och åter, begagnat är troligen bäst om man kan göra ett klipp, men eftersom jag inte kan detta på ena handens fingrar måste jag googla CPU, GPU mm för att se om det är skit eller bra, då har nog de "bra" grejorna redan sålts... Och ett OK moderkort har jag avsättning för när det blir dags att byta då jag nu kör en rätt såsig dator själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Jo, det är rea på den och den låg överst på prisjakt i populäritet, märket var för mig okänt men verkar vunnit endel tester, därav att jag valde den... Då låter det som, trots overkill, det är lika bra att köra på det...

Tyvärr tycker jag det verkar svårt med att hitta nåt prisvärt begagnat i den prisklassen (3-4.000). Hittar man nåt är det med chassi mm som känns tveksamt att bygga vidare på eller det är 10 mil bort... Jag har kollat blocket, kring Stockholm... Sonens dator hade ett GTX780, det är ju riktigt gammalt och det verkar dra rejält med ström. Fick byta fläktar och annat på hans dator (som köptes beg) och därav att jag tänker det är bättre köra nåt nytt...

Edit: detta var det bästa jag kunde hitta på blocket i sthlm, iofs rätt ok tror jag? https://www.blocket.se/annons/stockholm/gaming_dator__ryzen_5...

Ja, GTX 780 är ett törstigt kort, har ett själv.
Det där är ju en helt OK begagnad dator, men inte riktigt vad du letar efter, jag fick ihop detta bygge:

5600G på CDON har ingen seriös försäljare.

Lyckas du annars hitta ett begagnat grafikkort kan du ju göra såhär:

Jag tror jag såg ett 5500XT här på Sweclockers marknad igår, det presterar ungefär som ett GTX780 men är riktigt strömsnålt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, GTX 780 är ett törstigt kort, har ett själv.
Det där är ju en helt OK begagnad dator, men inte riktigt vad du letar efter, jag fick ihop detta bygge:
5600G

Är Kolink chassiet OK? Är fläktarna som ingår ungefär som de snorbilliga corsair jag köpte till sonens dator (som hade slitna fläktar).

Citat:

Lyckas du annars hitta ett begagnat grafikkort kan du ju göra såhär:
i3
Jag tror jag såg ett 5500XT här på Sweclockers marknad igår, det presterar ungefär som ett GTX780 men är riktigt strömsnålt.

Hittade inte igen något sådant när jag kollade nu... Är intel-processorn mkt bättre än AMDn, eller är det att man får till ett riktigt grafikkort? för 4700 och ett beg kort för under 2000 känns hamna inom budget om det blir betydligt bättre än ett med inbyggd grafik (tanken var ju att det skulle vara en temporär åtgärd för att komma ned lite i pris, men nog kan jag stretcha till 7 för att nå dit direkt). Fördelen ta en med inbyggd grafik är ju att jag kan hoppa på ett beg eller nytt GPU när det går ned i pris eller ett dyker upp, inte behöver tajma till födelsedagen... Men kanske blir det ett sämre MB/CPU för att ta den flexibiliteten? Bättre köpa ett beg billigt dåligt GPU tillsvidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Är Kolink chassiet OK? Fläktarna som ingår ungefär som de snorbilliga corsair jag köpte till sonens dator (som hade slitna flältar).

Hittade inte igen något sådant när jag kollade nu... Är intel-processorn mkt bättre än AMDn, eller är det att man får till ett riktigt grafikkort? för 4700 och ett beg kort för under 2000 känns hamna inom budget om det blir betydligt bättre än ett med inbyggd grafik (tanken var ju att det skulle vara en temporär åtgärd för att komma ned lite i pris, men nog kan jag stretcha till 7 för att nå dit direkt).

Jag har varken läst bu eller bä angående fläktarna och har inte testat dem personligen, så jag antar att dem är lagom bra.
Vill du besätta chassiet med egna fläktar, kanske P300A är ett bättre alternativ

12100F är bara 4 kärnor (istf 6), men du får en bättre plattform med stöd för PCI-E 4.0 grafikkort och raptor lake (Intels 13k-serie)
Hittar du inget begagnat så funkar RX 6500XT okej med PCI-e 4.0 men dem är inte så prisvärda just nu.
En snabb sökning på tradera:
https://www.tradera.com/item/341372/553190878/asus-rog-strix-...
Lite strömsnålare än GTX780 och presterar liknande.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag har varken läst bu eller bä angående fläktarna och har inte testat dem personligen, så jag antar att dem är lagom bra.
Vill du besätta chassiet med egna fläktar, kanske P300A är ett bättre alternativ

12100F är bara 4 kärnor (istf 6), men du får en bättre plattform med stöd för PCI-E 4.0 grafikkort och raptor lake (Intels 13k-serie)
Hittar du inget begagnat så funkar RX 6500XT okej med PCI-e 4.0 men dem är inte så prisvärda just nu.
En snabb sökning på tradera:
https://www.tradera.com/item/341372/553190878/asus-rog-strix-...
Lite strömsnålare än GTX780 och presterar liknande.

Aha, jag hade inte fattat att AMD 5 5600G och 7 5700G inte stödde PCIe 4.0 och det krävdes för nyare GPU, eller? MB verkar klara det dock, jag antar det finns andra CPU med den socketen som har det?

Edit: det verkar som PCIe 4.0 GPU kan sitta i 3.0 buss, men med långsammare hastighet, frågan är ju, är nån av de grafikkort som kommer vara aktuellt för detta bygge så bra att det är värt att ladda för det, eller kommer man när man kommer dit ändå vilja byta CPU/MB, jag har som sagt avsättning för en dator till mig själv på sikt som inte behöver ha så bra grafik, om det inträffar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Aha, jag hade inte fattat att AMD 5 5600G och 7 5700G inte stödde PCIe 4.0 och det krävdes för nyare GPU, eller? MB verkar klara det dock, jag antar det finns andra CPU med den socketen som har det?

Edit: det verkar som PCIe 4.0 GPU kan sitta i 3.0 buss, men med långsammare hastighet, frågan är ju, är nån av de grafikkort som kommer vara aktuellt för detta bygge så bra att det är värt att ladda för det, eller kommer man när man kommer dit ändå vilja byta CPU/MB, jag har som sagt avsättning för en dator till mig själv på sikt som inte behöver ha så bra grafik, om det inträffar...

Det är inte jättestor skillnad (5% kanske) på PCIe 3.0 & 4.0 just nu, men framtida drivrutiner och kort kan nog ta vara på PCI-e 4.0 bättre, men vad som är relevant idag är kort som 6500XT som blir rejält strypt(-30%) med PCI-E 3.0.
5600G & 5700G presterar ungefär som GT 1030 grafikkort.
Tyvärr finns det ingen AMD APU(processor med inbyggd grafik) med stöd för PCI-E 4.0, så det är antingen inbyggd grafik eller PCI-E 3.0.
Det här är en ganska bra sida för att jämföra grafikkort: https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-gt-1030.c2954

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Aha, jag har inte koll på vad som avgör PSU prestanda. Funkar nån av de från Proshop, Corsair CV450 120 mm 80 Plus Bronze (587:-) eller Thermaltake TR2 S 350W 120 mm 80 Plus White (upp till 80% effektivitet) (393:-)

Edit: Verkar väldigt få som finns som "platinum", men fler som är certade 80-Plus... Om jag fattar rätt på det du skrev är det bra och bättre med högre klassnign?

Ja, framförallt om datorn ofta ligger på under 20% last, som den oftast skulle göra med ett 750W PSU. Corsair gör bra PSU men brons vet jag inte om de är samma kvalitet på, köper aldrig under guld och på sistone bara platinum, men alltid betydligt lägre maxeffekt än vad de påstår att man behöver. White är snäppet sämre än Bronze... Då skulle jag definitivt hellre välja ett 750 guld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är inte jättestor skillnad (5% kanske) på PCIe 3.0 & 4.0 just nu, men framtida drivrutiner och kort kan nog ta vara på PCI-e 4.0 bättre, men vad som är relevant idag är kort som 6500XT som blir rejält strypt(-30%) med PCI-E 3.0.
5600G & 5700G presterar ungefär som GT 1030 grafikkort.
Tyvärr finns det ingen AMD APU(processor med inbyggd grafik) med stöd för PCI-E 4.0, så det är antingen inbyggd grafik eller PCI-E 3.0.
Det här är en ganska bra sida för att jämföra grafikkort: https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-gt-1030.c2954

Känns som det kanske får duga med integrerad grafik och sen ett PCI3.0 kort, när dottern vill kliva upp till mer prestanda kan jag ta över som vanlig "hemmaPC", strömförbrukningen borde vara rätt OK i denna trots allt...

Skrivet av Mordekai:

Ja, framförallt om datorn ofta ligger på under 20% last, som den oftast skulle göra med ett 750W PSU. Corsair gör bra PSU men brons vet jag inte om de är samma kvalitet på, köper aldrig under guld och på sistone bara platinum, men alltid betydligt lägre maxeffekt än vad de påstår att man behöver. White är snäppet sämre än Bronze... Då skulle jag definitivt hellre välja ett 750 guld.

Hmm, ja, man ska ju upp på dubbla priset mot Seasonic Focus GX för att få ett platinum, och det verkar vara (enl en Corsairsida) ett par procent bättre än guld. Det jag inte fattat är om/hur mkt datorn drar i strömsparläge, om det skiljer mkt där... Inte ens nåt 500W PSU av hyfsat känt märke verkar gå få annat än marginellt billigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Hmm, ja, man ska ju upp på dubbla priset mot Seasonic Focus GX för att få ett platinum, och det verkar vara (enl en Corsairsida) ett par procent bättre än guld. Det jag inte fattat är om/hur mkt datorn drar i strömsparläge, om det skiljer mkt där... Inte ens nåt 500W PSU av hyfsat känt märke verkar gå få annat än marginellt billigare...

Siffrorna jag hittar är att Seasonic Focus GX 750W ligger på 87% effektivitet vid 10% belastning medan Corsair SF600 ligger på 89%. Så om datorn drar 75W så kommer alltså Focus GX dra 86W från väggen medan SF600 kommer dra 84W.

Permalänk
Medlem

Kom på en annan fråga, är i princip alla MB/CPU som säljs nu klara för Win11? Är det Win11 man bör installera i en ny dator? Jag har inte kört det än, vi ligger alltid efter på jobbet.

Hittade på MSI sida att B550M PRO med Ryzen 5 är Win11 kompatibelt... Hoppas det stämmer.

hittade själv
Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Kom på en annan fråga, är i princip alla MB/CPU som säljs nu klara för Win11? Är det Win11 man bör installera i en ny dator? Jag har inte kört det än, vi ligger alltid efter på jobbet.

Hittade på MSI sida att B550M PRO med Ryzen 5 är Win11 kompatibelt... Hoppas det stämmer.

Ja, TPM 2.0 är det som krävs vilket numer sitter i CPU, dock måste moderkortet ge stöd, vet inte hur långt tillbaka men alla aktuella plattformar har det. Jag rekommenderar dock verkligen inte AM4 om man vill kunna uppgradera i framtiden. Jag tror och hoppas att AM5-plattformen kommer ha lång livslängd precis som tidigare AMD-socklar men AM4 börjar bli rejält gammal, 6år. Jämför med Intels socklar som som mest lever i två år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag rekommenderar dock verkligen inte AM4 om man vill kunna uppgradera i framtiden. Jag tror och hoppas att AM5-plattformen kommer ha lång livslängd precis som tidigare AMD-socklar men AM4 börjar bli rejält gammal, 6år. Jämför med Intels socklar som som mest lever i två år.

Hmmm... jo, det är en bra kommentar... men CPU+MB kostar ju tillsammans 2600:- och då med inbyggd grafik, jag tänker att med det priset kan man byta båda den dag man vill uppgradera... Vi har ett väldigt åldrande datorbestånd hemma, så en sån setup kan få nån annan tjänst om 2 år då den fortfarande (troligen) funkar bra att köra vardagssysslor på och vara med och spela nån gång ibland på multispelarspel... Den bör vara rätt strömsnål om man inte i en sån setup ska ha GPU.

Jag har ju en förhoppning att halvledarbristen ska sluta nån gång, räntan vända tillbaka till normala nivåer och man inte ska behöva vara orolig för en elräkning på 100.000. Då kanske man kan få bygga en lite roligare dator... Ungefär när behovet uppstod för barnen att spela på dator så stack ju bla grafikkort iväg i pris så det känts orimligt att handla om man spelar spel som inte behöver prestandan... Och jag har en känsla priserna fortfarande är uppblåsta...

Jag är nog inne på att köra Phantek-lådan, Focus GX PSU så är de grejorna bra iallafall. Kolink verkade fått lite sämre betyg, tänker det är viktigare den är hyfsat tyst än snygg.

Permalänk
Medlem

Så, då är första delen beställt:

inet 699 PSU Seasonic Focus GX 750W 700:-
inet 779 RAM 16GB 2x8GB Kingston Fury 779:-
inet 649 Chassie Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart/Vit 650:-
inet 119 Fans Corsair AF120 LED (2018) Röd 3-pack 119:-
amazon 434 SSD M.2 Crucial P2 CT500P2SSD8 500GB Intern SSD 434:-

Allt ovan torde vara oberoende av vilken processor jag ska gå på... Återstår då att bestämma om MB CPU och ev GPU...

Det är ju den svåra biten, men jag är nog inne på kompromissen AM4 5600G, om det inte går att hitta en MB/CPU/GPU som kostar kring 3000 som är bättre än AM4 på grafik och cpu-hastighet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Så, då är första delen beställt:

inet 699 PSU Seasonic Focus GX 750W 700:-
inet 779 RAM 16GB 2x8GB Kingston Fury 779:-
inet 649 Chassie Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart/Vit 650:-
inet 119 Fans Corsair AF120 LED (2018) Röd 3-pack 119:-
amazon 434 SSD M.2 Crucial P2 CT500P2SSD8 500GB Intern SSD 434:-

Allt ovan torde vara oberoende av vilken processor jag ska gå på... Återstår då att bestämma om MB CPU och ev GPU...

32 GB RAM kostar bara 300 kr extra. Enligt mig är det en no-brainer i alla fall.

https://www.amazon.se/dp/B097K5Q32R/

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

32 GB RAM kostar bara 300 kr extra. Enligt mig är det en no-brainer i alla fall.

https://www.amazon.se/dp/B097K5Q32R/

Ah, tack, det var en väldigt liten skillnad! inet har bra med fria returer och jag har inte alltför långt till en butik så... Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

...om det inte går att hitta en MB/CPU/GPU som kostar kring 3000 som är bättre än AM4 på grafik och cpu-hastighet...

ASRock H610M-HDV ProShop 1059:-
Intel Core i3 12100F 3,3GHz Socket 1700 Box NetOnNet 990:-
Ingår kylare i box ovan?

Sen tillkommer GPU som spräcker budgeten mer eller mindre, men någon av nedan skulle väl gå in;

MSI GeForce GT 1030 2GB 990:-
MSI GeForce GTX 1650 4GB 2239:-
MSI Radeon RX 6500 XT 4GB MECH 2X OC 2299:-

(säkert finns andra modeller och säljare, men detta verkar ungefärligt vad man kan få för 1000 resp ca 2300:-, nästa steg upp blir en bra bit mer... )

--

https://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-H610M-HDV-motherboard...

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/intel-...

https://www.webhallen.com/se/product/270776-MSI-GeForce-GT-10...
https://www.ginza.se/product/1103337
https://www.inet.se/produkt/5412699/msi-radeon-rx-6500-xt-4gb...

Permalänk
Medlem

Vilken av dessa två ska jag satsa på?
Är det värt 1750kr att få en separat GPU och kommer det bli betydligt bättre prestanda på både CPU och grafik?

700 PSU Seasonic Focus GX 750W 700:-
434 SSD M.2 Crucial P2 CT500P2SSD8 500GB Intern SSD 434:-
650 Chassie Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart/Vit 650:-
119 Fans Corsair AF120 LED (2018) Röd 3-pack 119:-
990 CPU 12 Gen. Intel® Core™ i3-12100F
1059 MB ASRock H610M-HDV - motherboard - micro ATX - LGA1700 Socket
2299 GPU MSI Radeon RX 6500 XT 4GB MECH 2X OC 2299:-
1090 RAM 32GB 2x8GB Kingston Fury
0 HDD Beg 1TB
0 OS Bef nyckel Win10
7341 Summa

700 PSU Seasonic Focus GX 750W 700:-
434 SSD M.2 Crucial P2 CT500P2SSD8 500GB Intern SSD 434:-
650 Chassie Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart/Vit 650:-
119 Fans Corsair AF120 LED (2018) Röd 3-pack 119:-
1799 CPU AMD Ryzen 5 5600G CPU + Wraith Stealth cooler - 6C/12T, 4.4GHz, AM4
802 MB MSI B550M PRO-VDH WIFI Moderkort
0 GPU integrated
1090 RAM 32GB 2x8GB Kingston Fury
0 HDD Beg 1TB
0 OS Bef nyckel Win10
5594 Summa