Permalänk

Min speldator vägrar att starta upp

Hej, jag behöver hjälp.

Igår när jag ville spela på min dator som jag gör dagligen så vägrar datorn att starta upp. När jag trycker på startknappen så börjar fläcktarnas RGB att starta upp och stängas av i ett väldigt snabbt hastighet. Corsair loggan på CPU kylaren gör samma sak. Datorn gör ett väldigt starkt ljud också. Vad kan detta bero på? Hur kan jag felsöka datorn eller fixa detta problemet?

All tips och hjälp är jag tacksam för!

/Alex

Permalänk
Medlem

Vad menar du med "datorn gör ett väldigt starkt ljud"? Om den klickar till så är det troligtvis nätaggets säkring som löser ut p.g.a. en kortslutning någonstans, i så fall får du testa att dra ur allt onödigt och se om du kan lokalisera felet den vägen.

Permalänk
Skrivet av perost:

Vad menar du med "datorn gör ett väldigt starkt ljud"? Om den klickar till så är det troligtvis nätaggets säkring som löser ut p.g.a. en kortslutning någonstans, i så fall får du testa att dra ur allt onödigt och se om du kan lokalisera felet den vägen.

Tack för att ni har svarat!

Ja, det starka ljudet är klickar. Med att dra ut allt onödigt menar ni att ska dra ut kablarna från nättagregaten eller från de olika komponenterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dat_alexx:

Tack för att ni har svarat!

Ja, det starka ljudet är klickar. Med att dra ut allt onödigt menar ni att ska dra ut kablarna från nättagregaten eller från de olika komponenterna?

Dra ur alla komponenter som inte behövs för att starta datorn. Det enda du behöver är 8-pin och 24-pin till moderkortet, och eventuellt ström till grafikkortet om du inte har integrerad grafik i processorn. T.ex. hårddiskar och USB-enheter kan du dra ur, de behövs inte för att bara se om datorn startar eller ej.

Permalänk
Skrivet av perost:

Dra ur alla komponenter som inte behövs för att starta datorn. Det enda du behöver är 8-pin och 24-pin till moderkortet, och eventuellt ström till grafikkortet om du inte har integrerad grafik i processorn. T.ex. hårddiskar och USB-enheter kan du dra ur, de behövs inte för att bara se om datorn startar eller ej.

Tack så mycket!

Din tips hjälpte till. Det var 24 pin kabeln som satt snett. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dat_alexx:

Tack så mycket!

Din tips hjälpte till. Det var 24 pin kabeln som satt snett. Tack så mycket!

Får jag fråga vem som byggt ihop datorn?
För om 24-pin kontakten sitter snett, vem vet vad mer som kan sitta snett

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Får jag fråga vem som byggt ihop datorn?
För om 24-pin kontakten sitter snett, vem vet vad mer som kan sitta snett

Jag byggde ihop datorn. Datorn fungerade utan problem under ett par månader. Jag har byggt 5 datorer till vänner och har aldrig haft detta problemet :/