Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy S20

Har en Samsung Galaxy S20 hemma som inte används längre, och har inte använts på ett tag. Den har en ganska minimal krosskada nedtill (höger hörn) men inget som påverkar funktion eller dylikt. En reva (som knappt märks) över skärmen, inte heller något som påverkar funktion eller dylikt.

Vad hade man kunnat sälja en sådan pryl för?

Permalänk
Medlem

Skärmbyte verkar kosta typ 2500-3000kr, så jag skulle vilja påstå att telefonen är värd ca 0kr med sprucken display, även om du menar att krosskadan inte påverkar funktion.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Skärmbyte verkar kosta typ 2500-3000kr, så jag skulle vilja påstå att telefonen är värd ca 0kr med sprucken display, även om du menar att krosskadan inte påverkar funktion.

Detta påstår nog alla som inte är intresserade av en mobil med kosmetiska skador, men när du ser mobiler med värre spruckna skärmar säljas för 2-3000kr beroende på andra funktioner så blir ens påstående ganska minimerat.

Jag hade själv inte köpt en mobil med kosmetiska skador, så jag förstår dig; men många ser inte på det på samma vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Detta påstår nog alla som inte är intresserade av en mobil med kosmetiska skador, men när du ser mobiler med värre spruckna skärmar säljas för 2-3000kr beroende på andra funktioner så blir ens påstående ganska minimerat.

Jag hade själv inte köpt en mobil med kosmetiska skador, så jag förstår dig; men många ser inte på det på samma vis.

Var ser du att samma telefon med krosskada på skärmen säljs för 2000-3000kr?

Jag förstår om man t.ex. är väldigt nöjd med sin telefon men att t.ex. batteriet är dåligt. Man kanske till och med har en ännu trasigare skärm och att en "minimal krosskada" blir en förbättring mot vad man hade tidigare.

Men man måste ändå komma ihåg att en minimal krosskada i princip innebär noll skydd på displayen inför nästa tapp, då risken för att skärmen spricker upp rejält har ökat något markant med den redan existerande skadan.

Men absolut - det är svårt att avgöra eftersom du inte har bifogat några bilder på hur skadad telefonen är.

I övrigt finns en del avslutade auktioner på t.ex. Tradera för några hundralappar med trasig display.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Var ser du att samma telefon med krosskada på skärmen säljs för 2000-3000kr?

Jag förstår om man t.ex. är väldigt nöjd med sin telefon men att t.ex. batteriet är dåligt. Man kanske till och med har en ännu trasigare skärm och att en "minimal krosskada" blir en förbättring mot vad man hade tidigare.

Men man måste ändå komma ihåg att en minimal krosskada i princip innebär noll skydd på displayen inför nästa tapp, då risken för att skärmen spricker upp rejält har ökat något markant med den redan existerande skadan.

Men absolut - det är svårt att avgöra eftersom du inte har bifogat några bilder på hur skadad telefonen är.

I övrigt finns en del avslutade auktioner på t.ex. Tradera för några hundralappar med trasig display.

Facebook Marketplace är nog det bästa stället man kan gå till för att se mobiler med "trasiga" displayer säljas.

Har själv sålt ett par två/tre stycken iPhone (6S/8/FE) med skadade skärmar för strax över tusenlappen, 8:an såldes faktiskt för 2000kr med trasig display, värre än vad min Samsung har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Facebook Marketplace är nog det bästa stället man kan gå till för att se mobiler med "trasiga" displayer säljas.

Har själv sålt ett par två/tre stycken iPhone (6S/8/FE) med skadade skärmar för strax över tusenlappen, 8:an såldes faktiskt för 2000kr med trasig display, värre än vad min Samsung har.

Då är det nog kanske snarare Facebook Marketplace du ska vända dig till om du är ute efter en orimlig prisvärdering.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Då är det nog kanske snarare Facebook Marketplace du ska vända dig till om du är ute efter en orimlig prisvärdering.

Jag är inte ute efter en orimlig prisvärdering. Hur har du fått tag i den tanken? Senast jag kan läsa mig till är att du ansåg den vara värd 0kr på grund av en skada i displayen. Detta anser ju verkligen inte alla på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Jag är inte ute efter en orimlig prisvärdering. Hur har du fått tag i den tanken? Senast jag kan läsa mig till är att du ansåg den vara värd 0kr på grund av en skada i displayen. Detta anser ju verkligen inte alla på Sweclockers.

Nej, alla tycker inte likadant som jag. Men det gäller ju att du verkligen har tur och får tag på exakt rätt person - någon som verkligen vill ha en S20, någon som kan tänka sig en krosskada men som samtidigt inte kan tänka sig att köpa en likadan utan skador för 3000kr.

Ett sådant fall skulle, som nämnt, kunna vara någon som är nöjd med sin S20 fast har dåligt batteri och massa sprickor. Din telefon kanske har bra batteritid och den "minimala" krosskadan kanske är en förbättring.

500kr då? Köparen vet ju att nästa tapp av telefon troligen spräcker hela skärmen.

Du tycker uppenbarligen att telefonen är värd mycket mer, så varför inte lägga ut den för det du tycker att den är värd?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

En ny S20 Ultra kostar ~4700kr. https://cdon.se/hemelektronik/galaxy-s20-ultra-p-103843853
En begagnad S20 5G i fint skick går i skrivande stund för 2750 på Tradera. https://www.tradera.com/item/260103/554743463/samsung-galaxy-...

De skadade prylarna till salu ligger antingen lågt ner i pris (långt under 500) eller har inga bud alls. Skulle nog lagt upp den med 250kr utgångspris och sett vad som hänt. Om det nu verkligen kostar 3000kr att byta skärm som ovanstående säger, så är det nog få som nappar.

Permalänk
Medlem

I det skicket? Max ett par hundralappar. Tyvärr.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Spontant känner jag som flera här, att värdet inte kan vara så högt om den är skadad. Dessutom är den 2 generationer/modeller (snart 3) gammal. Själv skulle jag aldrig ha betalat mer än max några hundralappar för en skadad telefon, speciellt om det kostar 3000:- att byta skärm.

Permalänk
Medlem

Utan att tveka så går en sådan telefon direkt i elektronikåtervinningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Då är det nog kanske snarare Facebook Marketplace du ska vända dig till om du är ute efter en orimlig prisvärdering.

Den enda orimliga prisvärderingen är den som skiljer sig från marknadsvärdet markant, dvs. det som folk kan tänka sig köpa för.

Den prisvärderingen står du för, när du säger 0 kr. Det är helt orimligt att värdera något till 0 SEK när det faktiskt går att sälja för några hundralappar och uppåt.

@Ecthelion 500 - 1 000 SEK skulle jag tippa

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Den enda orimliga prisvärderingen är den som skiljer sig från marknadsvärdet markant, dvs. det som folk kan tänka sig köpa för.

Den prisvärderingen står du för, när du säger 0 kr. Det är helt orimligt att värdera något till 0 SEK när det faktiskt går att sälja för några hundralappar och uppåt.

@Ecthelion 500 - 1 000 SEK skulle jag tippa

Tack för en ärlig värdering @Mithras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Den enda orimliga prisvärderingen är den som skiljer sig från marknadsvärdet markant, dvs. det som folk kan tänka sig köpa för.

Den prisvärderingen står du för, när du säger 0 kr. Det är helt orimligt att värdera något till 0 SEK när det faktiskt går att sälja för några hundralappar och uppåt.

@Ecthelion 500 - 1 000 SEK skulle jag tippa

Eh, den orimliga värderingen var 2000-3000kr...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Facebook Marketplace är nog det bästa stället man kan gå till för att se mobiler med "trasiga" displayer säljas.

Har själv sålt ett par två/tre stycken iPhone (6S/8/FE) med skadade skärmar för strax över tusenlappen, 8:an såldes faktiskt för 2000kr med trasig display, värre än vad min Samsung har.

Iphone är generellt värda lite mer begagnade. Sen är telefoner med LCD skärm ofta billigare att byta skärm på speciellt om man inte är noga med originaldelar. Exempel på skärm och glas till iphone 8 369 kr Vilket gör att du billigt får en telefon utan sprucken skärm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Eh, den orimliga värderingen var 2000-3000kr...

Eh, nej. Har det gått liknande mobiler med liknande skador för det priset så är det en högst rimlig värdering. Så vitt jag kan se var argumentet exakt det; Det finns liknande mobiler med liknande/värre skador som säljs för det priset på FB Marketplace. Den värderingen är ofantligt mycket mer rimlig än dina 0 kr som baseras absolut ingenting. Sen kan man diskutera huruvida den värderingen är felaktig pga. missade variabler som märke, batterikvalitet etc. Det blir dock inte mindre rimligt då resonemanget är tusentals gånger bättre än "jag tycker den är värd 0 kr för jag skulle aldrig köpa en trasig telefon"

Vad du personligen tycker om priset är irrelevant.

En värdering utgår från vad man kan få på marknaden, inte vad du subjektivt tycker är ett rimligt pris.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

3 år gamla mobiler i bra skick brukar jag ge bort till nån som behöver den.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.