Windows 10 och skalning

Permalänk
Medlem

Windows 10 och skalning

Kör sedan en kort stund på en 4k skärm och skalningen är satt på rekommenderade 150%. Men jag har uppfattat att teckensnittet har ändrats från det vanliga man körde på 1440p skärmar och nedåt. Det är ett mycket mindre pixligt teckensnitt. Hur får man tillbaka det gamla teckensnittet?

Ni som kör 4k skärmar kanske förstår vad jag menar?

Sedan är skalningen i många program rent ut sagt urdåligt, de blir suddiga en av nackdelarna att man måste behöva köra högre skalning tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur kort stund är kort? Prova starta om datorn, eller åtminstone logga ut och logga in om du bokstavligen precis kopplat in skärmen utan att ens starta om datorn. Många program kollar på hur skalningen är uppsatt vid uppstart och kan bli fula på olika sätt om man ändrar skalningsprocent mitt i. Samma gäller om du ändrar skalningsprocent.

Sedan förstår jag inte, varför vill du ha ett "mer pixligt" teckensnitt? Hela idén med högre upplösning, d.v.s. 4k, är att inte kunna se de individuella pixlarna. Är du inte nöjd med hur text visas på skärmen hade jag börjat med att köra ClearType-justering på din skärm. Eller kanske t.o.m. stänga av ClearType om det är det du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur kort stund är kort? Prova starta om datorn, eller åtminstone logga ut och logga in om du bokstavligen precis kopplat in skärmen utan att ens starta om datorn. Många program kollar på hur skalningen är uppsatt vid uppstart och kan bli fula på olika sätt om man ändrar skalningsprocent mitt i. Samma gäller om du ändrar skalningsprocent.

Sedan förstår jag inte, varför vill du ha ett "mer pixligt" teckensnitt? Hela idén med högre upplösning, d.v.s. 4k, är att inte kunna se de individuella pixlarna. Är du inte nöjd med hur text visas på skärmen hade jag börjat med att köra ClearType-justering på din skärm. Eller kanske t.o.m. stänga av ClearType om det är det du menar.

Har gjort allt. Varför måste Windows ändra fonten bara för att man kör skalning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har gjort allt. Varför måste Windows ändra fonten bara för att man kör skalning?

Vad är det du faktiskt vill uppnå? Alternativt, vad är problemet om det är något annat än att fonterna ser "för fina" ut? (Det är hur det lät så som problemet beskrivs)

Det känns lite bakvänt nämligen, du har en högupplöst skärm och såvitt jag förstår klagar du över att textrenderingen inte ser tillräckligt lågupplöst ut.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kör sedan en kort stund på en 4k skärm och skalningen är satt på rekommenderade 150%. Men jag har uppfattat att teckensnittet har ändrats från det vanliga man körde på 1440p skärmar och nedåt. Det är ett mycket mindre pixligt teckensnitt. Hur får man tillbaka det gamla teckensnittet?

Ni som kör 4k skärmar kanske förstår vad jag menar?

Sedan är skalningen i många program rent ut sagt urdåligt, de blir suddiga en av nackdelarna att man måste behöva köra högre skalning tyvärr.

Typsnittet ska vara detsamma, men det kan förstås se annorlunda ut pga de fel som introduceras pga aliasing i låg upplösning (fel = det ser inte ut som typsnittsdesignern har avsett).

Att det är mycket mindre pixligt är liksom hela poängen, matematiskt/kurv-definierade steglöst skalbara typsnitt ska inte vara pixliga.

Jag kör 150% i 4K och älskar den härliga upplösningen på typsnitt - mycket trevligare än i 100%/1440p som jag har på jobbet . Det finns dock som du säger fortfarande många program som inte har stöd för DPI-uppskalning, varpå Windows i praktiken applicerar digital zoom istället, och då blir det suddigt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Typsnittet ska vara detsamma, men det kan förstås se annorlunda ut pga de fel som introduceras pga aliasing i låg upplösning (fel = det ser inte ut som typsnittsdesignern har avsett).

Att det är mycket mindre pixligt är liksom hela poängen, matematiskt/kurv-definierade steglöst skalbara typsnitt ska inte vara pixliga.

Jag kör 150% i 4K och älskar den härliga upplösningen på typsnitt - mycket trevligare än i 100%/1440p som jag har på jobbet . Det finns dock som du säger fortfarande många program som inte har stöd för DPI-uppskalning, varpå Windows i praktiken applicerar digital zoom istället, och då blir det suddigt.

Jo det förstår jag men typsnittet ser så mycket mindre pixligt ut att man tror att det är ett helt annat typsnitt eller är det AA Windows har interpolerat i typsnittet när man kör 4k och uppskalning? Allt annan inklusive ikoner och sådant ser också väldigt lite pixliga ut eller kör windows någon AA på dem? På min 1440p ser allt betydligt mer pixligt ut. Såhär stor skillnad vet jag inte om det var från när jag gick från 1080p till 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jo det förstår jag men typsnittet ser så mycket mindre pixligt ut att man tror att det är ett helt annat typsnitt eller är det AA Windows har interpolerat i typsnittet när man kör 4k och uppskalning? Allt annan inklusive ikoner och sådant ser också väldigt lite pixliga ut eller kör windows någon AA på dem? På min 1440p ser allt betydligt mer pixligt ut. Såhär stor skillnad vet jag inte om det var från när jag gick från 1080p till 1440p.

1080p är ca 2M pixlar.
1440p är ca 3,6M pixlar.
4K, eller 2160p, är ca 8,3M pixlar.

4K är alltså betydligt fler pixlar och ger större skillnad än tidigare hopp.
Dock förstår jag inte problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jo det förstår jag men typsnittet ser så mycket mindre pixligt ut att man tror att det är ett helt annat typsnitt eller är det AA Windows har interpolerat i typsnittet när man kör 4k och uppskalning? Allt annan inklusive ikoner och sådant ser också väldigt lite pixliga ut eller kör windows någon AA på dem? På min 1440p ser allt betydligt mer pixligt ut. Såhär stor skillnad vet jag inte om det var från när jag gick från 1080p till 1440p.

1080p till 1440p är ~1.5ggr fler pixlar.
1080p till 4K är 4ggr fler pixlar.

Fler pixlar = bättre kantutjämning eftersom kanten blir mer exakt. I högre upplösning behöver du i regel ingen AA eftersom du redan har informationen om hur kanten ser ut. Det AA gör är att lägga in mer information än vad som redan finns för att få kanten att se bättre ut.

Dina pixlar är dessutom bra mycket mindre (hur mycket beror på skärmstorleken) än din 1080p skärm, vilket gör att du inte kan se individuella pixlar lika tydligt.

Windows skalning ändrar vad storleken ska tolkas som. 10 pixlar blir 15 pixlar vid 150% skalning helt enkelt. Pixlarna i sig blir inte större, men det pixlarna ska visa blir större. Du får alltså bibehållen klarhet men större objekt/text.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

1080p till 1440p är ~1.5ggr fler pixlar.
1080p till 4K är 4ggr fler pixlar.

Fler pixlar = bättre kantutjämning eftersom kanten blir mer exakt. I högre upplösning behöver du i regel ingen AA eftersom du redan har informationen om hur kanten ser ut. Det AA gör är att lägga in mer information än vad som redan finns för att få kanten att se bättre ut.

Dina pixlar är dessutom bra mycket mindre (hur mycket beror på skärmstorleken) än din 1080p skärm, vilket gör att du inte kan se individuella pixlar lika tydligt.

Windows skalning ändrar vad storleken ska tolkas som. 10 pixlar blir 15 pixlar vid 150% skalning helt enkelt. Pixlarna i sig blir inte större, men det pixlarna ska visa blir större. Du får alltså bibehållen klarhet men större objekt/text.

Tack men jag har inte haft en 1080p skärm på snart tio år. Jag gick från en 1440p skärm. Men bra att du förklara lite mer detaljerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jo det förstår jag men typsnittet ser så mycket mindre pixligt ut att man tror att det är ett helt annat typsnitt eller är det AA Windows har interpolerat i typsnittet när man kör 4k och uppskalning? Allt annan inklusive ikoner och sådant ser också väldigt lite pixliga ut eller kör windows någon AA på dem? På min 1440p ser allt betydligt mer pixligt ut. Såhär stor skillnad vet jag inte om det var från när jag gick från 1080p till 1440p.

Typsnitt är som sagt normalt vektorbaserade, d.v.s. karaktärerna beskrivs som matematiska linjer och kurvor istället för pixlar. Så Windows skalar inte upp sån text utan renderar den endast i högre upplösning när man slår på skalning, så texten kommer vara närmare matematiskt perfekt.

Samma sak händer för övrigt i spel med 3D-grafik också. AA:s jobb är att släta ut felen som uppstår när man uppskattar matematiska former med låg upplösning, med högre upplösning hamnar man närmare det optimala redan från början vilket minskar behovet av AA.