Permalänk

Denna artikel i gårdagens DN stör mig, kan någon förklara MW =MaxWatt??

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

<Uppladdad bildlänk>
Denna artikel i gårdagens DN stör mig, kan någon förklara MW =MaxWatt??

Vad står M:et i MB för? Trodde det var MaxByte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vad står M:et i MB för?

Mercedes 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Mercedes 😂

Hehe, hann justera lite. Skulle kunna vara kaffekvinnan Melitta också, då namnet var Melitta Bentz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pirum:

Det oerhört märkliga är att när jag flyttade till Storstaden för snart 30 år sedan (jösses!) så bokade man tvättid med blyertspenna på ett papper som hängde på den olåsta dörren till tvättstugan. Det gick alldeles utmärkt. Berättar man det för folk idag så tror de man ljuger.

Flyttade till en hyresrätt i år (med tvättpelare så inget behov av tvättstuga), men vi gör fortfarande så som du beskriver i mitt föräldrahem (bostadsrätt). Vi har även bläckpenna men det går bra att stryka över sig själv om man behöver ändra. Inget lås eller dylikt.

Permalänk
Skrivet av anon315148:

Flyttade till en hyresrätt i år (med tvättpelare så inget behov av tvättstuga), men vi gjorde fortfarande så som du beskriver i mitt föräldrahem (bostadsrätt). Vi hade även bläckpenna men det gick bra att stryka över sig själv om man behövde ändra. Inget lås eller dylikt.

Samma här i 20år. Enda problemet en barnfamilj utan förstånd, men de flyttade. (familjen gjorde precis allt som man inte fick göra, de förstod sig ej på några regler alls)
Bortsett från den barnfamiljen så gillade jag penna bättre. Alltså såklart man ska hålla ens tider, men det är inte lika h-lvete nu om man skulle gå över p.g.a. glömska. Alltså typ ta ut tvätten från torkskåpet 5 minuter efter ens tid.
Idag lurpassa vid tvättdörren tills någon annan låser upp.

Permalänk

Fan vad jag saknar gamla vänner som man typ kan säga till ska vi ta och käka en pizza, hamburgare, gå på bio eller liknande till etc.

Jag har idag vänner. Arbetskamrater på annan ort, grannar som är yngre och piggare än mig med "enklare jobb", men de drar typ varje helg på aktiviteter och kommer hem runt 05:00 på morgonen. Jag får hänga med på detta, det orkar jag ej. När det gäller filmer, vad är det med dagens 20åringar? Ingen av mina grannar är intresserade av filmer och skulle aldrig få för sig gå på bio eller ens skaffa en tv eller större bildskärm i deras lägenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fan vad jag saknar gamla vänner som man typ kan säga till ska vi ta och käka en pizza, hamburgare, gå på bio eller liknande till etc.

Jag har idag vänner. Arbetskamrater på annan ort, grannar som är yngre och piggare än mig med "enklare jobb", men de drar typ varje helg på aktiviteter och kommer hem runt 05:00 på morgonen. Jag får hänga med på detta, det orkar jag ej. När det gäller filmer, vad är det med dagens 20åringar? Ingen av mina grannar är speciellt intresserade av filmer.

Haha, jag känner igen mig. Ska man göra nåt med gamla gänget ska det planeras minst ett par månader i förväg.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fan vad jag saknar gamla vänner som man typ kan säga till ska vi ta och käka en pizza, hamburgare, gå på bio eller liknande till etc.

Jag har idag vänner. Arbetskamrater på annan ort, grannar som är yngre och piggare än mig med "enklare jobb", men de drar typ varje helg på aktiviteter och kommer hem runt 05:00 på morgonen. Jag får hänga med på detta, det orkar jag ej. När det gäller filmer, vad är det med dagens 20åringar? Ingen av mina grannar är intresserade av filmer och skulle aldrig få för sig gå på bio eller ens skaffa en tv eller större bildskärm i deras lägenheter.

Jo, man saknar ju spontaniteten från gymnasietiden och tidiga 20-årsåldern. Är det dock verkligen så att du inte orkar eller tänker du att du inte orkar för att du är "gammal"? Vad har de för intressen då om de är ointresserade av filmer och serier? Tycker själv att en större TV är självklart även om jag har en liten lägenhet. Själv är jag dock uråldrig, hela 32 år gammal.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Känner igen mig, det blir mer och mer att man planerar långt i förväg, knappt så man vågar ringa folk nu utan att först be om lov.

Jag försöker sätta igång traditionen med random drop ins, tyckte det var charmigt förr när man åkte förbi någon granne och stannade på en kaffe utan att ha det inplanerat i två veckor innan...

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Jo, man saknar ju spontaniteten från gymnasietiden och tidiga 20-årsåldern. Är det dock verkligen så att du inte orkar eller tänker du att du inte orkar för att du är "gammal"? Vad har de för intressen då om de är ointresserade av filmer och serier? Tycker själv att en större TV är självklart även om jag har en liten lägenhet. Själv är jag dock uråldrig, hela 32 år gammal.

Jag har hur mycket som helst som jag borde göra på helgen som jag ej hinner med. Att Åka ut till fest strax efter kl 18:00 och komma hem runt 05:00, är helt uteslutet för min del. Det fungerar dock bra för de som inte har något att uträtta på helgerna.

Angående vad mina grannar har för intresse bra fråga, min bild är att de gillar att slappa. Vissa satt hela semestern utanför i en stol, en annan var och jobbade. Grannarna är dock skittrevliga-

Permalänk
Medlem

jos (?!) *hytter me näven*

Permalänk

Belöna sig före man gör något, har det någonsin fungerat?
Man har en skittråkig uppgift att göra. Man tänker om jag bara för X innan som är skitroligt, så kommer jag utföra den tråkiga uppgiften efteråt.

Jag har tänkt exakt detta så många gånger och jag kan ej minnas en enda gång som det har fungerat.

Permalänk
Inaktiv

* Folk som ställer sig på en plats för parkering för folk med småbarn utan att dom själva har barn är mitt gubbgnäll för dagen. Jag har däremot en viss förståelse för äldre som ställer sig där som kanske har svårt att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon115862:

* Folk som ställer sig på en plats för parkering för folk med småbarn utan att dom själva har barn är mitt gubbgnäll för dagen. Jag har däremot en viss förståelse för äldre som ställer sig där som kanske har svårt att gå.

Jag visste inte ens att det fanns. Var har de såna parkeringsplatser och varför?

Permalänk
Inaktiv

Postnord låter bara paket ligga i 7 dagar.. så ''heads up'' begär ytterligare 7 dagar om ni inte har möjlighet att hämta ut innan en vecka.

Man blir lätt bortskämd med att ta förgivet att saker och ting ska vara som förr.. dvs 14 dagar direkt utan att påpeka att man vill ha fler dagar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Jag visste inte ens att det fanns. Var har de såna parkeringsplatser och varför?

Utanför typ Ica Maxi, köpcentrum och så. Det handlar om att folk med småbarn (och barnstol) ska ha lite bredare platser för att inte slå i bilarna bredvid närde packar i och ur barnen. Och nära entrén (ofta nästan lika nära som handikapp-platserna) för att minimera risken att barnen blir påkörda mellan bilen och affären. Sen heter det inte småbarnsparkering utan familjeparkering, och det finns ju inget lagstöd för det eller så utan vem som helst får ju ställa sig där egentligen. Detta togs upp i tidningen här nyligen för vissa butiker hade problem med att dessa platser alltid togs upp av ensamma män i stora SUV:ar, men de kan inte göra så mycket mer än uppmana folk att inte parkera där om de inte behöver.

Permalänk
Medlem

Haha, var nyss en gnällartikel i Aftondegen om dessa parkeringsplatser:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1OQn8G/ilska-pa-ica-i-to...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

Postnord låter bara paket ligga i 7 dagar.. så ''heads up'' begär ytterligare 7 dagar om ni inte har möjlighet att hämta ut innan en vecka.

Man blir lätt bortskämd med att ta förgivet att saker och ting ska vara som förr.. dvs 14 dagar direkt utan att påpeka att man vill ha fler dagar.

Hade faktiskt inte sett det på det senaste paketet då jag hämtade direkt, men det stämmer att det står så i SMS:et. Vad bra det ska bli när det är helgdagar i den veckan…

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Jag visste inte ens att det fanns. Var har de såna parkeringsplatser och varför?

Finns mitt närmaste ICA MAXI iallafall och dom är till för att du som förälder ska ha lättare att plocka ur och in ditt barn ur barnstolen när du ska handla.

Parkeringsplatserna är lite bredare än vanligt och ligger lite i utkanten av parkeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon115862:

* Folk som ställer sig på en plats för parkering för folk med småbarn utan att dom själva har barn är mitt gubbgnäll för dagen. Jag har däremot en viss förståelse för äldre som ställer sig där som kanske har svårt att gå.

En upp på den. Har 2 kids som båda sitter i stol och allt som oftast står de nån annan lat? j*vel i dessa rutor. Blir ganska ofta sugen att köpa på mig en rishög att köra ungarna i och sen böka in mig bredvid och uppmuntra barnen att lära sig själva att öppna dörrarna på parkeringen.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SiD:

En upp på den. Har 2 kids som båda sitter i stol och allt som oftast står de nån annan lat? j*vel i dessa rutor. Blir ganska ofta sugen att köpa på mig en rishög att köra ungarna i och sen böka in mig bredvid och uppmuntra barnen att lära sig själva att öppna dörrarna på parkeringen.

Jo absolut. Man önskar att folk var lika nitiska mot de som parkerar där som de är mot de som parkerar i handikapplatser. Jag har en kollega med ett handikappat barn som ofta blir utskälld för att "han inte ser så handikappad ut", när han plockar ur rullstolen så brukar de bli rätt röda dock.

Permalänk
Medlem

Föräldramöten på skolan, har de någonsin fört något gott med sig?

I bästa sitter man obekvämt i 1-2 timmar och lyssnar på en lärare som informerar om något som lika gärna kunde ha summerats i ett kort mail.

I värsta fall sitter man obekvämt i 3-4 timmar med några förstagångsföräldrar och rättshaverister frågar ut läraren som sådant ingen vid sina sinnens fulla bruk bryr sig om.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

I värsta fall sitter man obekvämt i 3-4 timmar med några förstagångsföräldrar och rättshaverister frågar ut läraren som sådant ingen vid sina sinnens fulla bruk bryr sig om.

Helt obrydda fortsätter de plädera trots mördande blickar, sen fejkar de gärna att vara klara lite kort för att dra igång en halvtimme till med något idiotiskt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon115862:

Finns mitt närmaste ICA MAXI iallafall och dom är till för att du som förälder ska ha lättare att plocka ur och in ditt barn ur barnstolen när du ska handla.

Parkeringsplatserna är lite bredare än vanligt och ligger lite i utkanten av parkeringen.

På mitt ICA MAXI så ligger dom platserna precis utanför dörren så alla som inte bryr sej om vad det står på skylten ställer sej där , närmare än handikapp...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappySatan:

Föräldramöten på skolan, har de någonsin fört något gott med sig?

I bästa sitter man obekvämt i 1-2 timmar och lyssnar på en lärare som informerar om något som lika gärna kunde ha summerats i ett kort mail.

I värsta fall sitter man obekvämt i 3-4 timmar med några förstagångsföräldrar och rättshaverister frågar ut läraren som sådant ingen vid sina sinnens fulla bruk bryr sig om.

Check på den.

Sonen började skolan nu i augusti, och första föräldramötet på skolan var förra veckan. Extremt rörigt, ingen hade koll på något eller kunde svara på typ några relevanta frågor. Som "Hur kan ni inte ha byggt färdigt lokalerna? Var det en överraskning att nya barn skulle komma till höstterminen?"

Jag frågade inte mycket för folk var så upprörda att jag inte ville ge mig in i de debatterna. Det enda jag ifrågasatte var när de pratade jättelänge om hur de ska fånga barn som hamnar på efterkälken, då frågade jag vad planen var för motsatsen, barn som ligger före, hur gör ni för att inte de ska tröttna på skolan så här redan i nollan? Det enda konkreta de sa var typ att "barnen är så bra på att hjälpa varandra, så om ett barn är klart kan det hjälpa sina klasskompisar". Så kan det vara, men det hjälper ju inte barnet som redan är färdig med uppgifterna liksom. På förskolan sa de till oss att min son var för hjälpsam, han gjorde folks saker åt dem när de bad om det så han hann inte göra sina egna pyssel, pärlplattor och liknande. Så jag tycker inte det är en bra plan.

Anledningen till att jag är orolig är för att det var ett stort problem för mig när jag var liten. Jag blev utskälld några gånger i ettan för att jag hade jobbat för långt i matteboken och liknande (och fick sudda ut det jag hade gjort). Efter det slutade jag att anstränga mig i skolan. Jag behövde inte det utan klarade mig ändå, tills jag började med franska i sjuan vilket gick åt skogen för jag hade ingen som helst studievana. Sen går min son i samma skola som jag gick, vilket inte underlättar för mig direkt. Jag hoppades att saker skulle vara bättre nu men istället börjar jag allvarligt fundera på att hitta någon privatskola (trots att jag är emot vinster i välfärden och så).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Föräldramöten på skolan, har de någonsin fört något gott med sig?

I bästa sitter man obekvämt i 1-2 timmar och lyssnar på en lärare som informerar om något som lika gärna kunde ha summerats i ett kort mail.

I värsta fall sitter man obekvämt i 3-4 timmar med några förstagångsföräldrar och rättshaverister frågar ut läraren som sådant ingen vid sina sinnens fulla bruk bryr sig om.

Eller att någon dräller in 20 minuter efter att det startat och vill diskuttera saker som man redan gått igenom, wtf!

Eller att ngn, typ samma person som ovan, vill diskuttera halalkyckling tror jag det var i 30 minuter..

Permalänk
Medlem

Vi har en farsa i dotterns klass som jämnt är sen till precis ALLT, föräldramöten, träningar, frivilligarbeten, you name it. När folk frågar om XXXXX kommer brukar jag säga "han är inte sen förns det har gått en trekvart".

Och jag hatar honom.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Valfläsket som dimper ned genom inkastet, trots skylten "ingen reklam".

Tycker att det här är ett rent missbruk. Man hinner nämligen tänka under en sekund, att brevet är från exempelvis en myndighet som vill förmedla ett viktigt budskap.

Så är inte fallet. Och det är fel att riva efter människors uppmärksamhet på detta sätt, människor som snabbt inser att det endast är tårtfyllning.

Permalänk
Medlem

Jag har "ingen reklam" på min brevlåda och kanske 80% av min post är reklam. Oftast är det olika mäklare som försöker pressa mig på att sälja min bostad, men nu på sistone från olika partier.

På tal om det, vad får ni för partireklam i brevlådan? Jag får endast reklam från vissa partier (SD, M, KD, D), både i brevlådan och på ex. facebook.