Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hakinger:

Håller helt med. Jag bor ett par våningar över ett par såna där. De tycker inte att det ska stinka rök i deras lägenhet så de röker på balkongen sommar som vinter. Tyvärr bygger husets ventilation på undertryck så man måste ha de små spjällen under fönstren öppna för att det ska fungera som tänkt. Vilket innebär att röken dras in i vårt sov- och vardagsrum så det stinker hos oss istället. Har pratat med dem och bett om lite hänsyn, men de tycker inte att det är något problem eftersom det inte är förbjudet att röka på balkongen.

Min bovärd har satt ut en stor askkopp precis utanför porten lagom avstånd från en sittplats under mitt fönster, som gör att jag inte kan ha öppet i sovrummet för det röks dag som natt.

Permalänk
Medlem

Ingen mening att klaga på rökare. De vet helt enkelt inte bättre.
Hade de haft någon typ av intelligens så hade de aldrig börjat.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Alpha77:

Jag är trött på klåfingriga idioter som inte kan låta andras prylar vara ifred!
Någon har snott min elcykel som jag fick ha sisådär 2 veckor innan den försvann.
Den stog låst i cykelkällaren i hyreshus.

Vet hur det känns, blev av med min förra efter typ någon vecka förra året när jag jobbade helg.
Den nya tar jag in till lägenheten.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fan snart måste det bli lagligt att avliva rökare som skiter i allt och alla andra.

Kommer till busshållsplatsen så kliver en kärring av bussen som jag missar, går raka vägen in i busskuren och bolmar igång sin cigg innan hon går (det är helt vindstilla idag).
Sedan när hon gått iväg efter jag skällde ut idioten, så kommer det en gammal gubbe som sätter sig i busskuren och också börjar röka på, 10 sekunder efter kärringjäveln gått (de passerar varandra), Men gubben är det ingen idé att säga till, det är ingen hemma så att säga.

Då går jag till centrum, eftersom den närmaste hållplatsen för mig är halvvägs till centrum.

Tar bussen tillbaka så ser jag att kärringhelvetet kommit tillbaka till busskuren efter uträttat sitt ärende nånstans, och sitter och röker på sin jävla cigarett I BUSSKUREN.

Rökare är också människor (fast inte så länge)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stigw:

Rökare är också människor (fast inte så länge)

Tyvärr

Permalänk
Avstängd

Fick precis ett mail från IT med påminnelse om bland annat:

Citat:

Password change - Complexity requirements:

• Not contain the similar as user's account name or parts of the user's full name that exceed two consecutive characters
• Be at least 10-12 characters in length
• Minimum 1 English uppercase characters (A through Z)
• Minimum 1 English lowercase characters (a through z)
• Minimum 1 numerical value (0 through 9)
• Minimum 1 Non-alphabetic characters (for example, @, !, $, #, %)
• Ensuring that old passwords are not re-used continually 12 times
• Ensure that 90 days once you must change the password prior to the password expiration.

Ingen återupprepning på tolv gånger? Det räcker alltså inte med en siffra som löpsiffra, suck. Inget av detta hör till best-practice (förutom kanske längden) så jag fattar inte vad de håller på med ärligt talat.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av snajk:

Fick precis ett mail från IT med påminnelse om bland annat:
Ingen återupprepning på tolv gånger? Det räcker alltså inte med en siffra som löpsiffra, suck. Inget av detta hör till best-practice (förutom kanske längden) så jag fattar inte vad de håller på med ärligt talat.

Har märkt att man kör svågerpolitik på management it tjänster inom stora bolag. Då blir det såhär.
Sitter i samma smet själv och har pratat med de som bestämmer och de har verkligen ingen aning om vad de håller på med. I mitt fall fick jag förklara för dem vad det är de bestämt och vad tekniken i fråga faktiskt gör och hur de påverkar oss utvecklare extremt negativt. 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Har märkt att man kör svågerpolitik på management it tjänster inom stora bolag. Då blir det såhär.
Sitter i samma smet själv och har pratat med de som bestämmer och de har verkligen ingen aning om vad de håller på med. I mitt fall fick jag förklara för dem vad det är de bestämt och vad tekniken i fråga faktiskt gör och hur de påverkar oss utvecklare extremt negativt. 😁

Svågerpolitik är säkert vanligt, men jag tror inte det är det här. Jag jobbar i en global koncern med säte i Japan och bolaget som driftar vår IT är också ett jättebolag, med säte i Indien. Vem som hittar på det här vet jag inte förstås, säkert diverse gamla policys från olika håll.

Permalänk
Medlem

Blir så jävla trött på folk som snor ens tvättid... Har ett pass bokat idag, kl 16-20. Kommer till tvättstugan 16.30 och ser att någon har maskinen igång med 39 min kvar (programmen är 58 min långa). "Aja, det kanske var en nödsituation. Jag behöver bara köra en tvätt och jag har inte bråttom" tänker jag tyst för mig själv. Kommer dit igen 17.30 och ser att jäveln har kört igång EN TILL tvätt. Då kokade mitt blod. Avbröt tvättmaskinen + torktumlaren, slänger ut deras dyngsura skit utanför tvättstugan och startar igång min tvätt.

Och nej, vi har ingen vidrig regel som säger att man får ta någon annans tid om X minuter har passerat om ingen tvätt har startats. Min bokade tid är MIN, hela 4 timmarna, ingen annans. Punkt.

Trodde inte jag hade det i mig, kan säga att jag skakar lite. Men fan vad det känns SKÖNT.

Tog inte lång tid tills någon kom o plingade på dörren. Självklart kan han inte svenska, så han har inte läst reglerna som fint o prydligt hänger i tvättstugan. Han hade fan hake att stå o skälla ut mig och hostade ur sig alla möjliga ursäkter till hans snatteri. Kallade mig oförskämd för att ha rört hans kläder och lagt dem utanför på golvet. Rabblade massa onda saker till mig när han gick tillbaka till sin lägenhet. LÄS REGLERNA NÄSTA GÅNG! URRRGHHH!!!

Edit: Ursäkta mitt språk, min bedömning av ordval tog stryk av min ilska

Vårda språket /Vzano, Mod
Permalänk
Skrivet av snajk:

Fick precis ett mail från IT med påminnelse om bland annat:
Ingen återupprepning på tolv gånger? Det räcker alltså inte med en siffra som löpsiffra, suck. Inget av detta hör till best-practice (förutom kanske längden) så jag fattar inte vad de håller på med ärligt talat.

Vafan jobbar du på för något företag. Jag tror vi har ingen upprepning på 20 gånger.. Folk stör sig som bara tusan.

Skrivet av Alpha77:

Jag är trött på klåfingriga idioter som inte kan låta andras prylar vara ifred!
Någon har snott min elcykel som jag fick ha sisådär 2 veckor innan den försvann.
Den stog låst i cykelkällaren i hyreshus.

Det är pengar i dem. Problemet jag ser där jag bor är att man inte får ha en 3500kr cykel i frid. Man får skylla sig själv om man köper en så dyr cykel. Och vad ska då vi överviktiga cykla på som ej går sönder direkt för vår vikt?
Nej cykla i stan är en lyxvara för de rika som har råd med riktigt bra cykelförråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan42:

Blir så jävla trött på folk som snor ens tvättid... Har ett pass bokat idag, kl 16-20. Kommer till tvättstugan 16.30 och ser att någon har maskinen igång med 39 min kvar (programmen är 58 min långa). "Aja, det kanske var en nödsituation. Jag behöver bara köra en tvätt och jag har inte bråttom" tänker jag tyst för mig själv. Kommer dit igen 17.30 och ser att jäveln har kört igång EN TILL tvätt. Då kokades mitt blod. Avbröt tvättmaskinen + torktumlaren, slänger ut deras dyngsura skit utanför tvättstugan och startar igång min tvätt.

Och nej, vi har ingen vidrig regel som säger att man får ta någon annans tid om X minuter har passerat om ingen tvätt har startats. Min bokade tid är MIN, hela 4 timmarna, ingen annans. Punkt.

Trodde inte jag hade det i mig, kan säga att jag skakar lite. Men fan vad det känns SKÖNT.

Tog inte lång tid tills någon kom o plingade på dörren. Självklart kan han inte svenska, så han har inte läst reglerna som fint o prydligt hänger i tvättstugan. Han hade fan hake att stå o skälla ut mig och hostade ur sig alla möjliga ursäkter till hans snatteri. Kallade mig oförskämd för att ha rört hans kläder och lagt dem utanför på golvet. Rabblade massa onda saker till mig när han gick tillbaka till sin lägenhet. Jävla blatte säger jag bara. LÄS REGLERNA NÄSTA GÅNG! URRRGHHH!!!

Har varit med om samma sak. Lärde mig att man var tvungen att sätta sig på en stol och övervaka tvättmaskinerna under hela tvätt-tiden. Annars sllängde de ut min tvätt på golvet och stal maskinerna trots att det var min bokade tid. Lösningen var att jag ganska snart flyttade till ett trevligare område i staden. Där var det aldrig några problem, annat än pensionärernas arga lappar om ludd i filtret och tvättmedel i tvättmedelsfacket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Linkan42:

Blir så jävla trött på folk som snor ens tvättid... Har ett pass bokat idag, kl 16-20. Kommer till tvättstugan 16.30 och ser att någon har maskinen igång med 39 min kvar (programmen är 58 min långa). "Aja, det kanske var en nödsituation. Jag behöver bara köra en tvätt och jag har inte bråttom" tänker jag tyst för mig själv. Kommer dit igen 17.30 och ser att jäveln har kört igång EN TILL tvätt. Då kokades mitt blod. Avbröt tvättmaskinen + torktumlaren, slänger ut deras dyngsura skit utanför tvättstugan och startar igång min tvätt.

Och nej, vi har ingen vidrig regel som säger att man får ta någon annans tid om X minuter har passerat om ingen tvätt har startats. Min bokade tid är MIN, hela 4 timmarna, ingen annans. Punkt.

Trodde inte jag hade det i mig, kan säga att jag skakar lite. Men fan vad det känns SKÖNT.

Tog inte lång tid tills någon kom o plingade på dörren. Självklart kan han inte svenska, så han har inte läst reglerna som fint o prydligt hänger i tvättstugan. Han hade fan hake att stå o skälla ut mig och hostade ur sig alla möjliga ursäkter till hans snatteri. Kallade mig oförskämd för att ha rört hans kläder och lagt dem utanför på golvet. Rabblade massa onda saker till mig när han gick tillbaka till sin lägenhet. Jävla blatte säger jag bara. LÄS REGLERNA NÄSTA GÅNG! URRRGHHH!!!

Att ha ett bokningsystem som styr dörrpassage är att fördedra kan jag säga, då blir det autistprecision och inga missförstånd. Är du 1 minut över tiden kan du hämta din tvätt imorgon, kanske.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har varit med om samma sak. Lärde mig att man var tvungen att sätta sig på en stol och övervaka tvättmaskinerna under hela tvätt-tiden. Annars sllängde de ut min tvätt på golvet och stal maskinerna trots att det var min bokade tid. Lösningen var att jag ganska snart flyttade till ett trevligare område i staden. Där var det aldrig några problem, annat än pensionärernas arga lappar om ludd i filtret och tvättmedel i tvättmedelsfacket.

Skrivet av Aphex:

Att ha ett bokningsystem som styr dörrpassage är att fördedra kan jag säga, då blir det autistprecision och inga missförstånd. Är du 1 minut över tiden kan du hämta din tvätt imorgon, kanske.

Som tur är har vi var sin personliga bricka som man kan låsa på dörren så att en liten stålbit skjuts upp och täcker för nyckelhålet på dörren. Dvs. så kan endast jag komma in i tvättstugan om jag har låst dörren med min bricka. Däremot så sker bokningen på en kalender utanför stugan där man låser sin bricka på det pass man vill boka (finns 3 pass per dag). På så sätt kan andra personer komma in i stugan om jag inte har hunnit börja att köra en tvätt, för min bricka sitter fortfarande i kalendern.

När man väl börjat tvätten är det inga problem, men det är just att någon kan köra igång innan jag har hunnit börja själv. Vilket då skedde idag.

Kan tillägga att tvättstugan har bara en tvättmaskin, en torktumlare och ett torkskåp. Vi är inte så många som delar på den, skulle tippa på max 10 pers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fick precis ett mail från IT med påminnelse om bland annat:
Ingen återupprepning på tolv gånger? Det räcker alltså inte med en siffra som löpsiffra, suck. Inget av detta hör till best-practice (förutom kanske längden) så jag fattar inte vad de håller på med ärligt talat.

Brukar faktiskt funka med löpnummer.

De har bara satt så att du inte använder samma två eller tre lösenord som du växlar mellan. De gör inte någon koll på hur mycket som ändrats. Antagligen så lagras inte lösenordet i sig eftersom det vore en gigantisk säkerhetsrisk om "återanvändningslistan" kom på drift. Istället så är det en checksumma eller CRC på använda lösenord som används för att kolla att du inte återanvänder och det är litet svårt att köra det "baklänges" för att få reda på ditt lösen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fan snart måste det bli lagligt att avliva rökare som skiter i allt och alla andra.

Kommer till busshållsplatsen så kliver en kärring av bussen som jag missar, går raka vägen in i busskuren och bolmar igång sin cigg innan hon går (det är helt vindstilla idag).
Sedan när hon gått iväg efter jag skällde ut idioten, så kommer det en gammal gubbe som sätter sig i busskuren och också börjar röka på, 10 sekunder efter kärringjäveln gått (de passerar varandra), Men gubben är det ingen idé att säga till, det är ingen hemma så att säga.

Då går jag till centrum, eftersom den närmaste hållplatsen för mig är halvvägs till centrum.

Tar bussen tillbaka så ser jag att kärringhelvetet kommit tillbaka till busskuren efter uträttat sitt ärende nånstans, och sitter och röker på sin jävla cigarett I BUSSKUREN.

Kul grej hände för några år sen i tunnelbanan i Stockholm.

Satt på en bänk på station Tekniska Högskolan när jag kände röklukt. Såg mig omkring och där satt en kvinna c:a trettio meter längre bort och rökte. Hon såg sig självmedvetet omkring som för att säga "kom ni och klaga, jag är beredd".

Efter en stund kunde jag inte hålla mig och släntrade iväg mot kvinnan samtidigt som jag tänkte ut hur jag skulle tackla situationen. Hon sneglade på mig med samma självmedvetna uppsyn som tidigare. Jag tänkte att hon var väl förberedd för vad som skulle komma.

När jag var nästa framme hos kvinnan gick en man, en stor bjässe, med ett par väldiga kliv förbi mig, lutade sig ner mot kvinnan och sa: "Fimpa för fan, här råder rökförbud!". Kvinna log mot honom och svarade: "Det är faktiskt min hobby att röka är det är rökförbud. Vad ska du göra åt den saken?"

Han tappade inte fattningen utan lade en väldig hand på hennes axel och sa: "Hobby, men va bra. Det har jag också. Min hobby är att pissa på rökare som röker där det är förbjudet." Och fortfarande med handen på hennes axel, i ett grepp som gjorde att hon inte kom ur fläcken, började han att, med andra handen, dra ner gylfen.

Kvinnan bleknade slängde cigaretten på plattformen och satte foten på den så den slocknade och med halvkvävd röst, högt uppe i falsett, kved hon: "Jag röker inte nu".

"Asch då!", sa han och drog upp gylfen igen. Hon såg gråtfärdig ut. Snyftade lite. Han vände sig om och fick syn på mig som stod där med hakan nästan i backen. Hans ansikte som nyss var bistert och hotfullt sprack i ett jätteleende och sen blinkade han åt mig och såg mäkta nöjd ut.

Jag gick därifrån och tänkte att den kvinnan inte var ensam om att vara väl förberedd.

felstavning
Permalänk

Tillverkare av hårdvaror till företag. Blev ni mobbade när ni var små och vill j-vlas med oss utvecklare idag? Fan sitter här och försöker tolka hårdvara, bara en sådan sak som att se vilken version det är av en produkt är supersvårt. Rimligt är typ skriva version 1.04.2. Nej här är det l893-5dku-44dv-3443. Högre nummer betyder inte alls nyare. 2st produkter med samma nummer kan vara av helt olika versioner då ni blev senila och råkade använda samma nummer igen efter något år.

Och folk klagar på otydliga konsumentprodukter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Att ha ett bokningsystem som styr dörrpassage är att fördedra kan jag säga, då blir det autistprecision och inga missförstånd. Är du 1 minut över tiden kan du hämta din tvätt imorgon, kanske.

Det oerhört märkliga är att när jag flyttade till Storstaden för snart 30 år sedan (jösses!) så bokade man tvättid med blyertspenna på ett papper som hängde på den olåsta dörren till tvättstugan. Det gick alldeles utmärkt. Berättar man det för folk idag så tror de man ljuger.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Att ha ett bokningsystem som styr dörrpassage är att fördedra kan jag säga, då blir det autistprecision och inga missförstånd. Är du 1 minut över tiden kan du hämta din tvätt imorgon, kanske.

Har ett sådant bokningssystem här men folk "löser" det med att helt enkelt lägga en sopkvast i dörröppningen och så kör de alla tvättmaskinerna utan att boka...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag måste gnälla av mig lite på IT-säkerhetspolicyn vi har på jobbet. Den säger bland annat att vi inte får klicka på länkar i mail som inte kommer från organisationen om vi inte känner igen och litar på avsändaren. De testar detta emellanåt genom att skicka ut falska phishing-mail med länkar som leder en till en sida som skäller på en för att man inte följt policyn typ. Detta följs förstås upp av en kurs i säkerhet, utöver den obligatoriska kursen alla måste genomgå vartannat år eller så.

Samtidigt skickar chefer och HR inte sällan ut mail från externa källor, allt ifrån jippon som "träna tillsammans"-appar, "Du har fått ett presentkort på en glass för att fira [release 2204]!" och sånt, till faktiskt arbetsrelaterade saker som "Vi har skapat ett konto åt dig på Docker Hub. Klicka på länken för att registrera dig.". Klickar man inte på dessa länkar kommer det fler mail med tjat, efter några dagar börjar cheferna tjata från sina egna mail-adresser också. Men jag kan ju inte göra vad de vill om jag inte ska bryta mot policyn, så hur ska ni ha det?

Det här är verkligen inte det största problemet med vår IT på något sätt, snarare att AV-mjukvaran tenderar att använda 80-97% av CPU konstant i flera dagar varje vecka, men det är det enda där företaget kräver att jag ska bryta mot företagets regler.

Filtrera bort skiten och säg att mailen ser misstänkta ut om de frågar.
Litar du på din chef? Gör du inte det så är det ett bra argument.

Kan man inte pausa AV-mjukvara under arbetsdagen och skippa klicka på alla mysko mail, känns som att är ett bra sätt att spara ström på / pengar.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vafan jobbar du på för något företag. Jag tror vi har ingen upprepning på 20 gånger.. Folk stör sig som bara tusan.

Det är pengar i dem. Problemet jag ser där jag bor är att man inte får ha en 3500kr cykel i frid. Man får skylla sig själv om man köper en så dyr cykel. Och vad ska då vi överviktiga cykla på som ej går sönder direkt för vår vikt?
Nej cykla i stan är en lyxvara för de rika som har råd med riktigt bra cykelförråd.

Bäst med en gammal, lätt ankommen cykel, lite rost här och där samt bra lås. Då törs man lämna den på stan. Själv har jag klarat mej mest med stulna cyklar. Märker man att en cykel är slarvigt slängd efter vägkanten och inte rörd på en vecka, då är den troligen stulen. Man lämnar den till polisen och efter tre månader får man hämta den. Slår aldrig fel. Folk frågar visst inte polisen efter sin stulna cykel utan går direkt till sitt försäkringsbolag (tror jag).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av haikopaiko:

Filtrera bort skiten och säg att mailen ser misstänkta ut om de frågar.
Litar du på din chef? Gör du inte det så är det ett bra argument.

Kan man inte pausa AV-mjukvara under arbetsdagen och skippa klicka på alla mysko mail, känns som att är ett bra sätt att spara ström på / pengar.

Det finns företag som själva skickar scam-mail till sina anställda för att se om det klickas hejvilt i mailen, och gör man det så får man automagiskt gå en kurs i nåt.
Vilket resulterade i att många helt enkelt sket i att kolla mailen, för då slapp man den skiten.

Permalänk
Medlem

Bor i relativ ny bostadsrätt med stora balkonger, då menar jag väldigt stora. Någon får för sig att ha fest och drar ut bergsprängare och 40 personer ut. Det blir Ibiza i hela området, inte ens stänga fönster etc. i den här värmen(som var) hjälper. Jo fullare de blir desto högre nivå. Ett tips, undvik "moderna" hus med stora balkonger om inte ni har många vänner/barn varje dag då ni kan förpesta tillvaron för grannarna på somrarna...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det finns företag som själva skickar scam-mail till sina anställda för att se om det klickas hejvilt i mailen, och gör man det så får man automagiskt gå en kurs i nåt.
Vilket resulterade i att många helt enkelt sket i att kolla mailen, för då slapp man den skiten.

Ja alltså då är nog IT nöjd i alla fall. Din chef kanske blir mindre nöjd att du ignorerar mail, men det skiter IT i så länge du inte orsakar ransomware-attacker

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Det oerhört märkliga är att när jag flyttade till Storstaden för snart 30 år sedan (jösses!) så bokade man tvättid med blyertspenna på ett papper som hängde på den olåsta dörren till tvättstugan. Det gick alldeles utmärkt. Berättar man det för folk idag så tror de man ljuger.

Jag saknar fan förr i tiden, när inte ens småtjuvar var intresserade av att sno dina kläder eller din tvättid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Kul grej hände för några år sen i tunnelbanan i Stockholm.

Satt på en bänk på station Tekniska Högskolan när jag kände röklukt. Såg mig omkring och där satt en kvinna c:a trettio meter längre bort och rökte. Hon såg sig självmedvetet omkring som för att säga "kom ni och klaga, jag är beredd".

Efter en stund kunde jag inte hålla mig och släntrade iväg mot kvinnan samtidigt som jag tänkte ut hur jag skulle tackla situationen. Hon sneglade på mig med samma självmedvetna uppsyn som tidigare. Jag tänkte att hon var väl förberedd för vad som skulle komma.

När jag var nästa framme hos kvinnan gick en man, en stor bjässe, med ett par väldiga kliv förbi mig, lutade sig ner mot kvinnan och sa: "Fimpa för fan, här råder rökförbud!". Kvinna log mot honom och svarade: "Det är faktiskt min hobby att röka är det är rökförbud. Vad ska du göra åt den saken?"

Han tappade inte fattningen utan lade en väldig hand på hennes axel och sa: "Hobby, men va bra. Det har jag också. Min hobby är att pissa på rökare som röker där det är förbjudet." Och fortfarande med handen på hennes axel, i ett grepp som gjorde att hon inte kom ur fläcken, började han att, med andra handen, dra ner gylfen.

Kvinnan bleknade slängde cigaretten på plattformen och satte foten på den så den slocknade och med halvkvävd röst, högt uppe i falsett, kved hon: "Jag röker inte nu".

"Asch då!", sa han och drog upp gylfen igen. Hon såg gråtfärdig ut. Snyftade lite. Han vände sig om och fick syn på mig som stod där med hakan nästan i backen. Hans ansikte som nyss var bistert och hotfullt sprack i ett jätteleende och sen blinkade han åt mig och såg mäkta nöjd ut.

Jag gick därifrån och tänkte att den kvinnan inte var ensam om att vara väl förberedd.

"saker som inte hände för 10 poäng" tack..

eller "saker som får folk polisanmälda för ofredande för 9".

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Suck.
Så jävla trött på automatsäkring #6 här hemma.
Den flippar för fan ingenting, bara för att i stort sett alla uttag och belysningar är kopplad till den jäveln.

automatsäkringar ska testar regelbundet och ska bytas ut om dom blir känsliga.
Hade en 6A säkring på motorvärmarstolpen. Den funkade bra när jag flyttade in, men efter 1 år så började den bryta för låga strömmar. Mätte effekten och den bröt på under 800w, ibland så lite som 600w.

Den vart utbytt av hyresvärden och sen klarade den "normala" belastningen på cirkus 1kw 3 timmar utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Energiområdena gör att vi får nya fabriker som kräver mycket energi på rätt ställe. Ex batteri fabriker i norr där elen finns. Med ett el områden så skulle det alltid vara brist på kapacitet i ledningar då fabriker byggs på fel ställen. Men som du ser så byggs det nya vidkraftverk i norr även om priset är 3öre Kw/h så vinsten i skåne när de får 406öre Kw/h måste vara brutalt bra.

Angående Solel här går utvecklingen så snabbt framåt i teknik så det är bara fördel att vänta.

Ska du installera paneler på huset? Har du plats så det räcker till hela ditt behov ink elbil? är svaret Ja då kan du installera idag. Är svaret nej vänta för snart finns det paneler som är så mycket bättre.

PS i år kommer paneler med 700W/panel 22% verkningsgrad så på bara några år så har andelen paneler som behövs för en effekt halverats viket betyder billigare, Enklare installation, lägre underhåll, mindre risk för fel i systemet.

Sedan att montera ett batteri för lagring på 10KW/h som många gör idag är inte rimlig i miljö/ekonomisk aspekt idag.

idioti dock att jämföra solceller i syd eller mellaneruropa med sverige. I sverige är allt från stockholm, gävle och upp helt menlöst att bygga solceller på. Snö, lite sol osv är flera faktorer.
Du inser inte hur långt upp stockholm ligger på globen va? Vi må ha varmt, men hade vi flyttat sverige med stockholm i samma bredgrad som i kanada, eller ryssland för den delen, så hade vi haft permafrost och 200 innevånare.

Vi får inte mer sol bara för att du råkar ha plusgrader på vintern, ekvationen är enkelt. Installerad effekt är långt från samma sak som uteffekten. 20% blir lät 0.1% under 4 månader om året.

Tanken är god, det finns dock anledningar vi pratar vindkraft inte solkraft i sverige.

Permalänk
Medlem

Aah, tvättstugan.
Där jag bodde tidigare var det en driftig mormor som startade en liten tvättfirma i föreningens tvättstuga. Bokade tider efter varandra och fick leveranser med bil av tvätt som hon tvättade. Hade ingen som helst förståelse för att det var problematiskt att hon uppehöll alla tider och tvättade utomståendes tvätt på föreningens bekostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det finns företag som själva skickar scam-mail till sina anställda för att se om det klickas hejvilt i mailen, och gör man det så får man automagiskt gå en kurs i nåt.
Vilket resulterade i att många helt enkelt sket i att kolla mailen, för då slapp man den skiten.

Man kan klicka på spam-knappen på alla mail.
Har för mig att när man gör det så flyttas mailet nånstans, sen kommer det tillbaka om det var falsklarm.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan42:

Blir så jävla trött på folk som snor ens tvättid... Har ett pass bokat idag, kl 16-20. Kommer till tvättstugan 16.30 och ser att någon har maskinen igång med 39 min kvar (programmen är 58 min långa). "Aja, det kanske var en nödsituation. Jag behöver bara köra en tvätt och jag har inte bråttom" tänker jag tyst för mig själv. Kommer dit igen 17.30 och ser att jäveln har kört igång EN TILL tvätt. Då kokade mitt blod. Avbröt tvättmaskinen + torktumlaren, slänger ut deras dyngsura skit utanför tvättstugan och startar igång min tvätt.

Ja, är en sak om den blir stulen en gång, kan vara misstag eller någon som bara har väldigt bråttom, och då kan det väl vara halvt okej. Ända gången jag lackat ur var också när det hände två gånger på raken, dock troligtvis med olika personer. Hade en tid då jag precis hade hunnit att köra en tvätt innan jag behövde åka iväg om jag började när min tid började. När jag kommer dit är maskinerna igång med 20-30 min kvar.

Ok, går och kollar tidsbokningen, finns en tid imorgon som jag kan ta, så bokar den. Tvärt emot dagen innan kan jag dock inte börja tvätta när den tiden börjar, utan först någon timme in. När jag kommer dit är givetvis den tiden också stulen... Extra illa då jag faktiskt behöver göra min tvätt nu, då jag ska utomlands dagen efter. Så kollar hur mycket tid som är kvar, går till lgh och går sedan tillbaka ~5 min efter att maskinerna är klara.

En äldre dam står då och hanterar sin tvätt. Hon får veta vad jag tycker om att hon tvättar på min tid, hon menar att eftersom att jag inte använde min tid är det fritt fram för andra, jag ifrågasätter vad tusan jag ska göra när andra har tvätt igång på min tid oberoende om jag är där när tiden börjar eller senare, samt varför vi ens har ett tidsbokningssystem om det ändå är först till ledig kvarn som gäller.

Hon ber om ursäkt och jag får tvätta min tvätt trots att jag inte hinner innan mitt pass går ut, för turligt nog hade hon bokat nästa.

Skrivet av stigw:

Bäst med en gammal, lätt ankommen cykel, lite rost här och där samt bra lås. Då törs man lämna den på stan. Själv har jag klarat mej mest med stulna cyklar. Märker man att en cykel är slarvigt slängd efter vägkanten och inte rörd på en vecka, då är den troligen stulen. Man lämnar den till polisen och efter tre månader får man hämta den. Slår aldrig fel. Folk frågar visst inte polisen efter sin stulna cykel utan går direkt till sitt försäkringsbolag (tror jag).

Eller så är det bara för krångligt att deala med stulna cyklar hos polisen. När min cykel försvann från innergården, troligtvis pga. att jag missat dra av en sådan där lapp för rensning av oanvända cyklar, åkte jag till polisens samling för cyklar som lämnats in. Fick dock inte gå in och se om min cykel var där utan att göra en polisanmälan, och man skulle sedan få en kallelse för att komma dit och kolla om ens cykel var där. Så gjorde en anmälan, och väntar fortfarande typ 8 år senare på kallelsen...

Cyklen har inbyggt lås så hade enkelt kunnat påvisa att det faktiskt var min cykel om jag bara fått gå in och kolla och hittat den.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz