Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Var sen på tåget men Westworld.
Är typ halvvägs igenom säsong ett och gillar den skarpt än så länge.
Generellt är jag ingen serietittare men uppskattar den här väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

House of the Dragon, första avsnittet: 8.5/10
Huvudsaken med den här serien som man får ha överseende med är att det är en Game of Thrones-spinoff. Det kommer vara samma genomgående tema i serien, men satt i en annan tidsperiod. Jag tycker mer om tidsperioden för när allting började gå åt helvete för huset Targaryen. Viserys är en megakaraktär i mina ögon, väldigt välskriven, så kul att följa honom lite genom den här serien.

Första avsnittet ger mig en bra smak för hur serien kommer fortsätta. Ganska nöjd hittills, om inte något långtråkig eftersom det är så otroligt mycket dialog i första avsnittet. Tycker inte om Matt Smith, varken som skådespelare eller som karaktären Daemon Targaryen. Helt fel val. För en serie som den här skulle man valt som man gjorde för ursprungliga Game of Thrones när man valde Wilf Scolding för Rhaegar Targaryen.

Ser fram emot resterande delar av serien, men har inte allt för höga förväntningar trots ett bra första avsnitt.

Permalänk
Medlem

She-Hulk , stängde av efter 20 mins... fy fean inte alls för mig.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

"Tehran" på AppleTV. Israelisk agenthistoria. Det jag gillar med den är att det är en klassisk thriller där man koncentrerat sig på spänningen i sig. Inga postkoloniala pekpinnar, eller de idag så uttjatade tidshoppen. Man kan nämligen även utan såna förstå sig på protagonisten och dennes motivation.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk

Lite efter, ser på Peacemaker på HBO. Märkligt skruvad serie. Ändå bra på något vis.
Såg färdigt Better Call Saul
Värdigt slut på serien. För min del är de 3 första säsongerna de bästa sedan blev det för mycket fokus på maffian. Tyckte de avsnitt när de rånar gallerian är klockrent.
Tänkt ge house of The Dragon en chans. Knappt aldrig sett GoT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Var sen på tåget men Westworld.
Är typ halvvägs igenom säsong ett och gillar den skarpt än så länge.
Generellt är jag ingen serietittare men uppskattar den här väldigt mycket.

säsong ett är bra resten kan man skippa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Var sen på tåget men Westworld.
Är typ halvvägs igenom säsong ett och gillar den skarpt än så länge.
Generellt är jag ingen serietittare men uppskattar den här väldigt mycket.

Skrivet av Hondaxl:

säsong ett är bra resten kan man skippa.

Tänkte säga precis samma sak. Första säsongen kan man till och med se flera gånger

Permalänk
Medlem

Andra säsongen av Undone släpptes strax innan sommaren och jag har hunnit se den två vändor sedan dess. Animerad dramaserie som blandar tekniker som rotoscope, oljemålning, 3D-animering och en drös andra för att skapa en tillgänglig värld där realism och fantasi kan flyta ihop utan att det känns alienerande. Bland det mest emotionellt engagerande som jag sett på flera år.
Det finns en finfin kort dokumentär på youtube om teknikerna som används - väl värd en kik om man gillar serien eller bara är intresserad av animation.

Black Bird är en miniserie om sex avsnitt som har sin bas i en verklig händelsekedja. Fängelsemördarjaktthriller är väl en vettig sammanfattning utan att avslöja detaljer
Närmast löjligt bra skådespeleri.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Sommarens skörd av brittiska deckare innehåller bland annat

Kommisarie Venn - Mord på brittiska landsbygden.

I min dotters namn - Mord i Dublin.

Grace - Mord i Brighton.

Alla tre är helt OK brittiska deckare på SVTplay. Inte världens bästa, men väl värda att se (7/10 för alla tre).

The Responder Gav upp efter första avsnittet. Lite för mycket diskbänksrealism. Inte riktigt vår stil.

Permalänk
Medlem

Lord of the Rings första två avsnitten av nya Prime-serien. Riktigt bra. Tycker denna serie är klart bättre än House of Dragon faktiskt. Har tänkt att kolla igenom The Sandman och Lock and Key säsong 3 på Netflix med.

Permalänk
Medlem

Kollade på "Year of the Rabbit" igen.
En bättre "The Watch" än "The Watch" utan att ens försöka.

Permalänk
Medlem

Solsidan säsong 7 - Denna började rätt segt men blev lite bättre på slutet. Inte så klockren som de första säsongerna längre men det blir ju ofta så. 5/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

The Fresh Prince of Bel-Air

Minns att man satt klistrad och försökte tajma när avsnitten sändes under tidigt 90-tal, eller spela in på någon vhs-kassett ^^

Får nog tillstå att minnet var bättre än verkligheten, kan inte påstå att den har åldrats särdeles väl och det känns spontant att brist/urval på liknande serier av kvalité bidrog till dess kult-status. Definitivt en serie som gör sig bättre i minnet och inte bör upplevas igen med... mer än något enstaka avsnitt

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The Orville - Season 3

När denna började trodde jag det skulle vara en parodi på Star Trek då den var skapad av Seth Macfarlane. Men den höll det mestadels på en väldigt bra nivå, vilket gav mersmak. Även om vissa delar ibland KUNDE ha gått åt det löjliga hållet med en kapten som inte borde vara det, men tack vara att de inte drev det till det yttersta hölls allt på rätt sida av ribban.

Säsong två anländer och det "komiska" har dragits ned en aning men fortsätter med en hög standard på avsnitten, känslan av att det var detta "nya" Star Trek BORDE ha varit infinner sig, man lider nästan olidligt i väntan på säsong 3.

När det då äntligen var dags för säsong 3 var förväntningarna uppskruvade ganska rejält... och för en gångs skull blev man inte besviken! Komedin har dragits ned ytterligare för att ge mer rum åt karaktärerna, nu går det nästan inte att urskilja från Star Trek under deras DS9 och Voyager era. Tydliga influenser av Babylon 5 ger än mer mersmak och man kan inte annat än applådera Seth för att ha tagit över manteln när det gäller att producera/skriva "Star Trek"

Det finns dock en extrem dålig sak med The Orville... det är endast 10 episoder per säsong!

Star Trek - Strange New Worlds

Endast sett 3 avsnitt ännu, men kan redan nu säga att denna är ett värdigt tillägg till IP'et, inte alls likt det skräp som Netflix behagade visa. Dock skiljer den sig markant från t ex The Orville då denna mer känns som "the original series" men med en hög budget och bra skådespelare Jag klarade aldrig av originalet utan påbörjade min resa med "Next Generation". Skall bli intressant att se om den överlever längre än säsong 2, vilket jag givetvis hoppas

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Just nu kollar jag faktiskt Grand Tour S05E01, A Scandi Flick. The boyz are back on the road.

Permalänk
Medlem

Holding. Skoj med de bekanta dialekterna (och vägarna) och naturen och den ständigt stormigt molniga himlen och de små färgglada husen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Just nu kollar jag faktiskt Grand Tour S05E01, A Scandi Flick. The boyz are back on the road.

Oh, den måste jag… eh… genast se på Amazon!

Saknar fortfarande gamla Top Gear men älskar fortfarande vår kära trio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Just nu kollar jag faktiskt Grand Tour S05E01, A Scandi Flick. The boyz are back on the road.

Tack för tipset, uppskattas!

Permalänk
Medlem

Finns det någon serie för oss som älskar första säsongen av True Detective? Det är i mitt tycke bland det bästa som någonsin gjorts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Finns det någon serie för oss som älskar första säsongen av True Detective? Det är i mitt tycke bland det bästa som någonsin gjorts.

Tex. Shining girls
https://m.imdb.com/title/tt2953250/

Permalänk
Medlem

Precis börjat kika på The good doctor.

Hade helt missat denna, efter 6 avsnitt har jag god lust att sträcktitta igenom. Gillar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixton:

Hm, menar du att denna är jämförbar med True Detective? Trailern var inte så övertygande men om du älskar Rust Cohle som jag gör kan det vara värt att ge det en chans.

Permalänk
Medlem

Devil in Ohio

Okej, men lite tråkig. Händer inte så mycket egentligen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

House of the dragon, känns kul att vara tillbaka i Game of thrones världen.

Permalänk
Medlem

The Grand Tour - A Scandi Flick
Först lite rant om The Grand Tour i sig.
Måste säga att denna var betydligt bättre än några av dom föregående GT specials som känts alltför krystade och enbart ett följa ett manus till punkt med stela förbestämda skämt .
För en som följt denna trio genom alla 22 säsonger och övriga galna upptåg genom åren kan nog hålla med om att det inte ens var i närheten av samma känsla när man bytte till Amazon och nytt upplägg för innehållet.

Man kan förstå att man kanske ville prova något nytt i och med ett totalbyte, istället för att kopiera exakt samma koncept. Men det hade räckt att kalla det The Grand Tour och köra vidare på samma sätt istället tycker jag. BBC äger rättigheterna till namnet Top Gear, inte själva programupplägget. Det blir så himla larvigt att hålla på och ens skämta om hur pass pinsam "The american" var, ja dom drev om det själva i en del avsnitt. Liksom....ja? Vi vet att det är dåligt och att många inklusive mig spolade över hans korta framträdanden. Eller? Blir så himla stelt när dom själva sitter och påpekar hur dåligt det är, som sagt.
Conversation Street (btw, snackgatan är ett klockrent exempel på att inte exakt allting behöver översättas 😁) med Hammonds tradiga skämt...seriöst? Hade kunnat ta det om resten av innehållet höll måttet. Men jämför gamla The news med detta och man baxnar över vart magin försvann nånstans. Återigen, ämnena blir innehållslösa och duons egna åsikter i ämnena dom diskuterar kommer sällan fram känns det som. Händer ibland dock, och inte alla snackgatan (nej rimmar fortfarande lika illa på tungan) är dåliga. Finns mycket roligt också, men överlag saknas magin från ja...Top Gear. Nog för att de återkommande skämten, som Dacia Sandero nog kanske inte var lika roligt som dom 10 första gångerna, men dialogen i sin helhet kändes mer äkta.

Dom 3 säsongerna som vart, med studio och live audience, var bortsett från några få guldkorn otroligt dåliga. Trots att samma gäng poserade framför kameran så saknades kemin, unikheten från back in the days. Menar, seriöst andra eller tredje avsnittet i första säsongen då dom är i öknen eller vart dom nu är, och larvar runt i militärfordon...var det nån som överhuvudtaget ens kunde se det och tycka det var bra? Bara simpelt amerikanskt fjantade framför kameran, enkla och billiga skämt gjort för en lättsväljs publik. Man kan tycka att Herregud människa, ge dom ett break. Det var första säsongen och dom försökte säkert allihopa enbart hitta sin gimmick, sin image. Du vet, sin EGNA stil.
Jo jag hade kunnat köpa det om det vore ett gäng man aldrig hade sett förut, men detta är 3 hysteriskt roliga personligheter som tillsammans kan skapa otroliga äventyr tillsammans. Att dom inte vet vad som skulle bli roligt och vad som skulle bli stelt är skitsnack i min mening, men det är tydligt från första sekunden att det Amazons direktiv dom följer. Gör det här, publiken kommer tycka det är skirbra!
Med det sagt så finns det som jag sa en hel del små guldkorn spread out i dom 3 första säsongerna. Första specialaren The Beach (Buggy) Boys är faktiskt efter att ha sett den 2-3 gånger inte helt dålig. Sure dom följer ett manus någorlunda och det finns ett par stiff moments här och där. Men man börjar ana och känna den gamla trions underliggande humor sippra ut. Colombia Special är också helt ok. Kommer inte gå igenom alla specialarna, men... Dom som inte håller måttet i min mening är enligt mig dom 2 senaste specialarna:

The Grand Tour Presents: Carnage A Trois
Franska bilar är konstiga och roliga? Jo visst, men känns på nåt vis krystat att fylla en hel timme med ämnet. Dock är det inget direkt dåligt med själva presentationen, inga billiga och som sagt förbestämd humor som fäller avsnittet. Det är innehållet, det är inte dåligt utan inte tillräckligt engagerande för egen del bara.

The Grand Tour Presents: Lochdown
Kan nog vara den svagaste av alla specials. Här återgår man tyvärr till det som präglade mycket av dom 3 inledande säsongerna. Läs ovan.

Men här med A Scandi Flick så tycker jag ändå att man återgår till det som gör Top Gear i grund och botten så himla roligt. Roliga upptåg, långa resor, och humor som känns äkta. Kan lova att det inte har någonting och göra med att dom är i bland annat Sverige, men det hjälper.

140.000 bokstäver senare, denna är värd att se.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Såg Cyberpunk Edgerunners på Netflix i veckan. Helt ok och inbringade helt klart en anledning att dra igång en femte genomspelning för att testa en del grejer pga inspiration. Inte alls lika bra eller vackert gjord som Arcane, men inte heller lika lång.
Klart sevärd!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk

Star wars: Andor vad är det för skit? Varför pratar ingen mer här om den då den släpptes idag?

Problemet såg jag redan i Trailern. Serien utspelar sig långt före precis allt och jag funderar lite på vad jag egentligen kollar på? Jag känner ingen starwars känsla alls, kanske händer det mer saker i serien. Men just nu, så är det för tidigt och jag kan inte ens i avsnitten se att det är starwars.

Jag var en person som gillade alla starwars filmer och serier Disney hade gjort, men denna blev för "långt utanför storyn".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Star wars: Andor vad är det för skit? Varför pratar ingen mer här om den då den släpptes idag?

Problemet såg jag redan i Trailern. Serien utspelar sig långt före precis allt och jag funderar lite på vad jag egentligen kollar på? Jag känner ingen starwars känsla alls, kanske händer det mer saker i serien. Men just nu, så är det för tidigt och jag kan inte ens i avsnitten se att det är starwars.

Jag var en person som gillade alla starwars filmer och serier Disney hade gjort, men denna blev för "långt utanför storyn".

Jag tycker det är det bästa som hänt i Star Wars-väg sen Rouge One.

Att det inte är "uppenbar" Star Wars är det som gör det bra.

Mer realistiskt och mörkt, lite mer intriger och färre ljussablar.

Baserat på endast dessa tre avsnitt, 9/10 Yodas.
Det enda jag kan klaga på är att avsnitten är lite korta.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Star Wars: Andor. Buhuhuhuhu vita Européer, särskilt män, är roten till allt ont. Nu är det dags för den mångkulturella koalitionen att säga nej och göra motstånd. Tröttnar aldrig Disney på samma narrativ.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrQke:

Star Wars: Andor. Buhuhuhuhu vita Européer, särskilt män, är roten till allt ont. Nu är det dags för den mångkulturella koalitionen att säga nej och göra motstånd. Tröttnar aldrig Disney på samma narrativ.

Ja Stellan Skarsgård är toppdefinitionen av diversity hire.

Missade du filmen där Andor var med? Rouge One?

Sjukaste woke-sökandet jag någonsin sett på SweC. Grattis till förstaplatsen <3

Visa signatur

Mr. Scriptman