Reservdelar till telefoner kan bli EU-krav

Permalänk
Melding Plague

Reservdelar till telefoner kan bli EU-krav

I EU-kommissionens senaste förslag återfinns krav på tillverkare att erbjuda 15 olika reservdelar i upp till 5 år. Därtill ställs högre krav på batterier.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Oftast så är det ju inte pågrund av brist på reservdelar som man byter ut en mobil, utan pågrund av att man inte får uppdateringar till mobilen längre.

Skulle hellre vilja se att EU trycker på tillverkarna att tex erbjuda minst 4 nya Android versioner och minst 5 år av säkerhetspatchar för samtliga mobiler.

Detta förslag gör ju bara att det kommer finnas god tillgång på reservdelar till mobiler som folk ändå inte tänker använda längre pga att supporten för mobilen nått sin ände. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elan Krieger:

Oftast så är det ju inte pågrund av brist på reservdelar som man byter ut en mobil, utan pågrund av att man inte får uppdateringar till mobilen längre.

Skulle hellre vilja se att EU trycker på tillverkarna att tex erbjuda minst 4 nya Android versioner och minst 5 år av säkerhetspatchar för samtliga mobiler.

Detta förslag gör ju bara att det kommer finnas god tillgång på reservdelar till mobiler som folk ändå inte tänker använda längre pga att supporten för mobilen nått sin ände. 😅

Ja. Mycket onödig tillverkning. Väldigt väldigt få kommer reparera sina telefoner.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det här löser inte alla problem, som t.ex. mjukvara som blir för gammal.

Men det är i en bra riktning, de flesta delar blir ju inte slitna men det är bra att kunna laga och underhålla.

Permalänk
Medlem

Finns det inte en påtaglig risk för att lurarna blir större då med? Mindre hållbara?

Alltså, visst kan man tycka att de borde kunna repareras, men inte på bekostnad av annat. Personligen har jag inte lagat en telefon på säkert 20 år. Senast var skärmbyte på dotterns Xperia X1, men jag hade dessförinnan sagt till henne att det var en för stor telefon och att hon skulle knäcka den i fickan, pappa fick 100% rätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan bara säg att jag har två reserv telefoner Not1 och N82 båda fungerar bra än för samtal och Not1 går det att surfa på.
Men snart är det kört för dom när 5G nätet kommer då stänger dom ner 2G och 3G nätet ☹️

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det är bra. Men viktigare vore att garantera uppdateringar under lång tid så att man slipper byta ut en telefon på grund av gammal mjukvara trots att man är nöjd med hårdvaran. Med det sagt så är det klart det är viktigt att det går köpa reservdelar så att de som vill kan jobba med att reparera folks telefoner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av charanko:

Det här löser inte alla problem, som t.ex. mjukvara som blir för gammal.

Förslaget tar upp det också.

Citat:

There's much more to the proposed regulations, both in repair and reliability. Of particular note is a requirement that companies provide security updates for at least five years, "functionality updates" for three years, and both of those offered two to four months after the public release of security patches or "an update of the same operating system... on any other product of the same brand." For Android vendors, this would be a seismic shift in software support.

https://arstechnica.com/gadgets/2022/09/eu-regulators-want-5-...

Personligen så har jag bytt ut i princip alla mina smartphones pga hårdvarufel (tre av de tre senaste jag haft sedan 2011), så detta är väldigt välkommet från min sida. Och då har en av dem också hållt mycket längre för att jag själv lagat den.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Äntligen simkortshållare. Jag brukar förstöra 3-4st i veckan..

Problemet med populistiska idéer är att de ibland baseras på åsikter och inte fakta. Mobiler har batteri som blir sämre för varje dag, en väldigt skör skärm, visst skulle porten kunna gå sönder. Men så mycket mer brukar det inte hända. Skulle kameran gå sönder så är inte mobilen obrukbar och det inträffar så sällan. Så alternativet med en lös kameramodul som är enkel att byta, kommer säkerligen orsaka fler glappkontakter och gå åt mer energi/material att tillverka.

Permalänk
Medlem

Är det inte konstigt att kvantifiera antal reservdelar som ska finnas?

15 stycken? Kommer bli 11 olika skruvar, en simkortshållare, framsida och baksida och kanske en skärm?

Annars tycker jag det är ganska självklart att man ska kunna laga sin telefon, att man inte kunnat det är absurt egentligen.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Problemet blir ju att hur ska dom lösa att oj det gick fel när jag skulle reparera denna telefon, då finns det ingen som hjälper dom då det är eget skapat fel i slutskedet.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elan Krieger:

Oftast så är det ju inte pågrund av brist på reservdelar som man byter ut en mobil, utan pågrund av att man inte får uppdateringar till mobilen längre.

Skulle hellre vilja se att EU trycker på tillverkarna att tex erbjuda minst 4 nya Android versioner och minst 5 år av säkerhetspatchar för samtliga mobiler.

Detta förslag gör ju bara att det kommer finnas god tillgång på reservdelar till mobiler som folk ändå inte tänker använda längre pga att supporten för mobilen nått sin ände. 😅

Nåja, "oftast" och "folk" är argument man ska vara försiktig med om man inte har data att backa upp det med.
Av mina vänner så är det nog bara 1 av 10 som faktiskt håller kvar i telefonen så länge att mjukvaran blivit obsolet och man tvingas byta på grund av de. De övriga tenderar att byta telefon därför att batteritiden börjar bli riktigt rutten, baksidan är sprucken eller skärmen pajat.

Med det sagt är det inte säkert att någon av dom hade gått och reparerat den utan snarare kanske bara tagit ett nytt abb och ny telefon men i min erfarenhet så är det iallafall oftast hårdvaran på ett eller annat sätt som är orsaken till uppgradering och det går att åtgärda med krav på reservdelar.

Sen har vi det där med att sälja sin gamla telefon begagnat - om den har sprickor, skador, lite sketet batteri och ett par år på nacken så brukar jag inte ens ta mig tiden att försöka sälja den för den är oftast bara värd några få hundralappar och jag behöver handskas med larviga prutare. Kan man byta ut alla delar för en liten peng kanske de begagnade lurarna blir lite mer attraktiva?

Permalänk
Medlem

Ser bara det som positivt om Apple, Samsung, Xiaomi m.fl. gör detta, men samtidigt så blir det kanske orimliga krav för en mindre leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Är det inte konstigt att kvantifiera antal reservdelar som ska finnas?

15 stycken? Kommer bli 11 olika skruvar, en simkortshållare, framsida och baksida och kanske en skärm?

Annars tycker jag det är ganska självklart att man ska kunna laga sin telefon, att man inte kunnat det är absurt egentligen.

Antar att det är det här avsnittet som 15 syftar på, dvs det är 15 specifikt utpekade komponenter även om Swecs artikel inte återger listan:

"(i) battery;
(ii) back cover or back cover assembly;
(iii) display assembly;
(iv) front-facing camera assembly;
(v) rear-facing camera assembly;
(vi) external audio connector(s);
(vii) external charging port(s);
(viii) mechanical button(s);
(ix) main microphone(s);
(x) speaker(s);
(xi) hinge assembly;
(xii) mechanical display folding mechanism;
(xiii) protective foil for foldable displays;
(xiv) charger, unless the device complies with [OP please add reference to common charger provision, Article 3(4) in the proposal] of Directive 2014/53/EU of the European Parliament and of the Council2;
(xv) SIM tray and memory card tray, if there is an external slot for a SIM tray
or memory card tray."

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Antar att det är det här avsnittet som 15 syftar på, dvs det är 15 specifikt utpekade komponenter även om Swecs artikel inte återger listan:

"(i) battery;
(ii) back cover or back cover assembly;
(iii) display assembly;
(iv) front-facing camera assembly;
(v) rear-facing camera assembly;
(vi) external audio connector(s);
(vii) external charging port(s);
(viii) mechanical button(s);
(ix) main microphone(s);
(x) speaker(s);
(xi) hinge assembly;
(xii) mechanical display folding mechanism;
(xiii) protective foil for foldable displays;
(xiv) charger, unless the device complies with [OP please add reference to common charger provision, Article 3(4) in the proposal] of Directive 2014/53/EU of the European Parliament and of the Council2;
(xv) SIM tray and memory card tray, if there is an external slot for a SIM tray
or memory card tray."

ah, tolkade det som "15 godtyckliga reservdelar skall finnas tillgängliga". Tack för förtydligande

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elan Krieger:

Oftast så är det ju inte pågrund av brist på reservdelar som man byter ut en mobil, utan pågrund av att man inte får uppdateringar till mobilen längre.

Skulle hellre vilja se att EU trycker på tillverkarna att tex erbjuda minst 4 nya Android versioner och minst 5 år av säkerhetspatchar för samtliga mobiler.

Detta förslag gör ju bara att det kommer finnas god tillgång på reservdelar till mobiler som folk ändå inte tänker använda längre pga att supporten för mobilen nått sin ände. 😅

Jag misstänker att de har reservdelar för äldre telefoner oavsett vad då det alltid finns ett intresse för en (dock antagligen liten) skara människor som vill få sina telefoner lagade.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elan Krieger:

Oftast så är det ju inte pågrund av brist på reservdelar som man byter ut en mobil, utan pågrund av att man inte får uppdateringar till mobilen längre.

Skulle hellre vilja se att EU trycker på tillverkarna att tex erbjuda minst 4 nya Android versioner och minst 5 år av säkerhetspatchar för samtliga mobiler.

Detta förslag gör ju bara att det kommer finnas god tillgång på reservdelar till mobiler som folk ändå inte tänker använda längre pga att supporten för mobilen nått sin ände. 😅

Båda initiativen tycker jag borde kunna göra stor nytta (framförallt tillsammans), inte att det ena är helt onödigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem

Mycket bra för snart kommer väl ömtåliga kortlivade böjbara skärmar att sitta på många modeller.
Det borde införas krav på minst 10 års livstid på både hård och mjukvara kanske via en reklamationsrätt men det är att steg i rätt riktning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dax:

Problemet blir ju att hur ska dom lösa att oj det gick fel när jag skulle reparera denna telefon, då finns det ingen som hjälper dom då det är eget skapat fel i slutskedet.

Fast man lagar väl sällan själv om möjlighet till reparation på garanti finns? Så det finns ju ändå ingen hjälp att få, oavsett om man försöker själv eller inte.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Riktigt bra! Min Pixel 4 har bara support i 3 år vilket är för lite. Ett krav på minimum 5 år för säkerhetsuppdateringar är en klar förbättring. Dessutom har USB-C-kontakten börjat glappa för mig. Hade jag haft 2 år till med uppdateringar och kunnat byta ut kontakten hade jag utan vidare kunnat köra vidare på den 2 år till.

Permalänk
Medlem

Tycker att fem år är för lite för reservdelar. Californien har sju år för reservdelar för datorer, bland annat, och har haft så länge. Ingen anledning att EU skall lägga sig lägre än så.

Vad händer om flera av delarna är integrerade? Om man till exempel har en assembly där skärmen kombineras med något annat, som främre kameran eller högtalare (sett prototyper på sådant), är det OK? Vad händer om den reservdelen kostar som en ny telefon?

Och som vanligt, när de här förslagen kommer upp: Begränsa inte förslagen till telefoner. Om jag vill laga min gräsklippare eller grill eller kylskåp så skall det finnas reservdelar dit också.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna en lag på att batterier i telefoner ska gå att ladda utan att man behöver ha telefonen och att dem ska vara utbytbara, då kan man ha ett batteri på laddning samtidigt som man har ett i bruk, när det tar slut är det bara att skifta.
Detsamma gällande bärbara datorer, jag vet inte hur många enheter som har behövts kasseras enbart på grund av batteriet varit kass men det är måånga.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Sen har vi det där med att sälja sin gamla telefon begagnat - om den har sprickor, skador, lite sketet batteri och ett par år på nacken så brukar jag inte ens ta mig tiden att försöka sälja den för den är oftast bara värd några få hundralappar och jag behöver handskas med larviga prutare. Kan man byta ut alla delar för en liten peng kanske de begagnade lurarna blir lite mer attraktiva?

Ja detta kanske ger bättre möjligheter till renovering (refurbished) av telefoner, inte av dig och mig, men kanske mer att du kan enkelt sälja din gamla telefon till ett företag som renoverar den och säljer den vidare. Detta görs väl i princip enbart med iphones idag.

Jag hade inte haft något problem att köpa refurbished-telefoner till barnen, om det var bra pris och man fick 1 års garanti.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elan Krieger:

Oftast så är det ju inte pågrund av brist på reservdelar som man byter ut en mobil, utan pågrund av att man inte får uppdateringar till mobilen längre.

Känns rimligt med 5 års krav på uppdateringar.
Visst folk kommer att klaga på att det hindrar utveckling men Apple lyckas ju supporta telefoner som släptes 2015 (https://en.wikipedia.org/wiki/IPhone_6S) i ios 15.5 (https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iphe3fa5df43/ios) så det är ju i praktiken inget problem.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elan Krieger:

Oftast så är det ju inte pågrund av brist på reservdelar som man byter ut en mobil, utan pågrund av att man inte får uppdateringar till mobilen längre.

Skulle hellre vilja se att EU trycker på tillverkarna att tex erbjuda minst 4 nya Android versioner och minst 5 år av säkerhetspatchar för samtliga mobiler.

Detta förslag gör ju bara att det kommer finnas god tillgång på reservdelar till mobiler som folk ändå inte tänker använda längre pga att supporten för mobilen nått sin ände. 😅

Fast det där gäller ju bara dig o några andra nojjiga tekniknördar. Jag (som också är tämligen tekniknördig) gör som dom flesta andra människor o byter när batteriet tyvärr börjar ge upp. Har en OnePlus 5 där batteriet har vissnat rätt bra o är i fundering på vad jag ska göra, om jag ska försöka få tag på ett batteri o krångla upp telefonen för att byta det, eller om jag ska skaffa mig en ny (läs bättre beggad) telefon. Att den inte har fått nå uppdateringar på två år spelar noll roll eftersom uppdateringar oftast just inte spelar nån roll, funktionsmässigt så gör den ju precis allt jag behöver, o säkerhet har aldrig nånsin varit nåt problem heller.

Så jag välkomnar det här, för jag förstår fortfarande inte varför dom gått ifrån standarden från förr att det enkelt ska gå att byta ut batteriet. Att telefoner ska vara vattentäta o jättetunna har för mig aldrig nånsin varit nåt jag behövt. Dom få gånger jag plockat upp telefonen i regn så har touchen gett upp pga vattendroppar långt innan innanmätet kortslutits, så därför har telefonen åkt snabbt ner i fickan igen efter jag bytt låt eller vad det nu var jag skulle göra.

Permalänk
Medlem

Har vi fått ett inlägg ännu som säger att detta innebär katastrof för företagens innovationsförmåga? Brukar alltid komma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ser bara det som positivt om Apple, Samsung, Xiaomi m.fl. gör detta, men samtidigt så blir det kanske orimliga krav för en mindre leverantör.

Det är ju precis en mindre leverantör (Fairphone) som visat att detta är möjligt. De har väldigt mycket mindre resurser än apple, Samsung etc och de visar ju att det går utmärkt

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elan Krieger:

Oftast så är det ju inte pågrund av brist på reservdelar som man byter ut en mobil, utan pågrund av att man inte får uppdateringar till mobilen längre.

Skulle hellre vilja se att EU trycker på tillverkarna att tex erbjuda minst 4 nya Android versioner och minst 5 år av säkerhetspatchar för samtliga mobiler.

Detta förslag gör ju bara att det kommer finnas god tillgång på reservdelar till mobiler som folk ändå inte tänker använda längre pga att supporten för mobilen nått sin ände. 😅

Uppdateringar har knappast nån inverkan på vad konsumenter överlag gör.
Om jag ser nån byta telefon så är det för att den gått sönder eller batteriet suger. Om det gick att reparera för en prisvärd summa så hade man gjort det.

Det är bara när vitala appar, framförallt bankid/swish, slutar fungera som folk byter pga programvara. Det är annars en ganska miserabel affär att köpa ny telefon. Iaf så länge det inte är iphone. Men det är sällan en icke-iphone är användbar efter 5 år hursom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Det är ju precis en mindre leverantör (Fairphone) som visat att detta är möjligt. De har väldigt mycket mindre resurser än apple, Samsung etc och de visar ju att det går utmärkt

Fairphone borde helt klart supportas mer! Lite som IBM ThinkPads var en gång i tiden.

Permalänk
Medlem

Det hade gjort väldigt stor skillnad om mjukvaran låstes upp efter en telefons sista uppdatering från tillverkarna.
D v s stöttat xda med vad dom behöver för att göra en ROM som vi kan lätt installera utan massa krångliga steg och root.

Det är klart att tillverkarna inte vill göra detta. Det är inte svårt att förstå.
Men någonstans måste vi som helhet dra en gräns på girigheten och göra vad vi kan för att minska elektronikskrot.

Med ovanstående och att lätt/billigt kunna byta batteri så kommer mobilerna att vara länge.

Jag är helt övertygad om att folk kommer köpa helt nya telefoner i stora volymer ändå.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.