Geforce RTX 4080 kan få både 12 och 16 GB grafikminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Kanske jobbar som speltestare............................ ?

Behåll gärna dina åsikter om hur mycket eller lite spelande som avgör om man har ett liv för dig själv, tack.
Som jag skrev till ovan, du kanske rent av jobbar som speltestare med? Eller spelutvecklare?
Och extrema elpriser? Snittpriset de senaste dagarna har varit en 400-500öre/kwh, men det är även inkluderat 00:00->06:00 och 22:00->24:00 då priserna är låga. Tar du istället 08:00-22:00 så får du snarare ett snitt på 600-800öre. Men visst, priserna är extrema till hur det var för ett år sedan eller två. Men kommer vi återgå till de priserna igen i närtid? Det tvivlar jag på, och i vinter är det inte alls orimligt att det dubbleras eller blir än högre, framförallt dagtid. Eller föreslår du att man ska vara riktig gamer å bara game:a på natten, för det är bra för elnätet/miljön?

Men även med dina casual 4h per dag så blir det ändå 3kWh per dag, och om du då ska spela dina timmar mellan 17-21 för du lever ett så himla normalt liv, så är det även då elen är dyrast. 687, 713, 742, 678 om du tar SE3 priserna idag vilket blir ett snitt på 705öre/kwh, eller 21kr. Multiplicera med en hel månad och du får 640kr/månaden i bara elkostnader. Sannolikt dubbla-trippla det om det är vintertid. Släng på att du har 2 barn som gör det samma och frugan kanske tittar på tv och gör lite annat som motsvarar en halv gamer, så har du 3,5*640kr -> 2240kr i el för att ni ska game:a 4h per dag och frugan gör något annat.

"Har man inte råd med några enstaka kronor så ska man byta hobby" my ass.

Hahaha spiken i kistan, jäklar vad bra förklarat. Hatten av.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Kanske köra ett annat namn på modellerna? Minnesbussen kan ju omöjligen vara samma och därmed vilt skild prestanda…

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JBerger:

Kanske jobbar som speltestare............................ ?

Behåll gärna dina åsikter om hur mycket eller lite spelande som avgör om man har ett liv för dig själv, tack.
Som jag skrev till ovan, du kanske rent av jobbar som speltestare med? Eller spelutvecklare?
Och extrema elpriser? Snittpriset de senaste dagarna har varit en 400-500öre/kwh, men det är även inkluderat 00:00->06:00 och 22:00->24:00 då priserna är låga. Tar du istället 08:00-22:00 så får du snarare ett snitt på 600-800öre. Men visst, priserna är extrema till hur det var för ett år sedan eller två. Men kommer vi återgå till de priserna igen i närtid? Det tvivlar jag på, och i vinter är det inte alls orimligt att det dubbleras eller blir än högre, framförallt dagtid. Eller föreslår du att man ska vara riktig gamer å bara game:a på natten, för det är bra för elnätet/miljön?

Men även med dina casual 4h per dag så blir det ändå 3kWh per dag, och om du då ska spela dina timmar mellan 17-21 för du lever ett så himla normalt liv, så är det även då elen är dyrast. 687, 713, 742, 678 om du tar SE3 priserna idag vilket blir ett snitt på 705öre/kwh, eller 21kr. Multiplicera med en hel månad och du får 640kr/månaden i bara elkostnader. Sannolikt dubbla-trippla det om det är vintertid. Släng på att du har 2 barn som gör det samma och frugan kanske tittar på tv och gör lite annat som motsvarar en halv gamer, så har du 3,5*640kr -> 2240kr i el för att ni ska game:a 4h per dag och frugan gör något annat.

"Har man inte råd med några enstaka kronor så ska man byta hobby" my ass.

Arbetar man som speltestare eller utvecklare knäller man knappast om 1000kr i månaden i elkostnad. Hade varit intressant att se vad folk förbrukar per månad för gaming, det är nog betydligt mindre än vad du tror. Även för dem som sitter 15h om dan framför datorn.

Till din sista kommentar: Om du inte har råd, vad har du för val? Kan du inte betala för din hobby måste du ju hitta något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Arbetar man som speltestare eller utvecklare knäller man knappast om 1000kr i månaden i elkostnad. Hade varit intressant att se vad folk förbrukar per månad för gaming, det är nog betydligt mindre än vad du tror. Även för dem som sitter 15h om dan framför datorn.

Till din sista kommentar: Om du inte har råd, vad har du för val? Kan du inte betala för din hobby måste du ju hitta något annat

Frågan var inte om man hade råd med det eller ej, utan ditt påstående att det kostar några enstaka kronor per vecka när det är långt ifrån sant (och sannolikt kommer det bli än värre).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

3-4kWh om dagen och en 500-750öre per kwh -> 1500-3000öre -> 15-30kr per dag eller 500-1000kr per månad _enbart_ för elkostnaden för ens dator. Å då ska vi inte prata vinterpriser på 1000-1500öre/kWh. Jag tror nog de flesta hade sett över sin hobby om det kostar 2-3 tusen i månaden att bara spela på sin dator 12h om dagen. Å jag räknade med fjuttiga 300W förbrukning för hela datorn, egentligen kanske 400-500W vore lämpligare, för att inte glömma skärm å kringutrustning på en 50-100W till.

Ändå ganska små summor för hobbyn.

2-3k i månden lägger många på sina hobbies där de bara får ut 1-4 dagar per månad. T.ex jag kommer ta upp en vanlig svensk hobby om något år, köra sköter. Löst räknat blir det en kostnad på ~200k om året, totalt i inköp innan allt är redo blir det nog närmare 2 miljoner (skoter, bil, garage, kläder, utrustning). Varje dag jag kör skulle kosta ~1500kr i bensin, olja, mat.

Tar du en vanlig person så blir det nog inte ens en kWh varje dag och sen betalar man 1-2kr per kWh så kanske 200kr om året i el för gamingen. Många spelar ju inte alls mån-fre och får kanske ihop någon timme på helgen, men inte varje helg

Helt klart skrivit av någon som inte är pc gamer

Vi har ju inte ens löst 4K utan man måste köra med DLSS för "4K". 4080 kanske klarar 4K i flesta spel. Så lutar väl mot 8080 för att klara 8K

Skrivet av JBerger:

Som jag skrev till ovan, du kanske rent av jobbar som speltestare med? Eller spelutvecklare?
Och extrema elpriser? Snittpriset de senaste dagarna har varit en 400-500öre/kwh, men det är även inkluderat 00:00->06:00 och 22:00->24:00 då priserna är låga. Tar du istället 08:00-22:00 så får du snarare ett snitt på 600-800öre. Men visst, priserna är extrema till hur det var för ett år sedan eller två. Men kommer vi återgå till de priserna igen i närtid? Det tvivlar jag på, och i vinter är det inte alls orimligt att det dubbleras eller blir än högre, framförallt dagtid. Eller föreslår du att man ska vara riktig gamer å bara game:a på natten, för det är bra för elnätet/miljön?

Men även med dina casual 4h per dag så blir det ändå 3kWh per dag, och om du då ska spela dina timmar mellan 17-21 för du lever ett så himla normalt liv, så är det även då elen är dyrast. 687, 713, 742, 678 om du tar SE3 priserna idag vilket blir ett snitt på 705öre/kwh, eller 21kr. Multiplicera med en hel månad och du får 640kr/månaden i bara elkostnader. Sannolikt dubbla-trippla det om det är vintertid. Släng på att du har 2 barn som gör det samma och frugan kanske tittar på tv och gör lite annat som motsvarar en halv gamer, så har du 3,5*640kr -> 2240kr i el för att ni ska game:a 4h per dag och frugan gör något annat.

"Har man inte råd med några enstaka kronor så ska man byta hobby" my ass.

Jobbar man hemifrån med sånt så får ju jobbet betala elen.

Sen verkar du kolla timdebitering vilket är enormt ovanligt i Sverige? Är man orolig för såna priser är det ju bara binda sig lägre istället. Kollade senast igår för SE3 och kunde binda på 200öre/kWh vilket skulle ta bort 50-75% av dina kostnader.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JBerger:

Frågan var inte om man hade råd med det eller ej, utan ditt påstående att det kostar några enstaka kronor per vecka när det är långt ifrån sant (och sannolikt kommer det bli än värre).

Det är dina egna tankar och kommentarer som burit iväg. Min ursprunglika kommentar var huruvida kostnaden kommer se ut när du driver nästa serie från Nvidia (Läs vilken tråd du kommenterar i samt vad du svarar på).

Om vi vågar anta att korten drar ca. 50W mer denna generation så betyder det i praktiken att du som spelar intensivt 12h om dagen förbrukar 600W extra per dag, alltså några kronor extra per vecka.

Nu tycker jag det har burit av lite väl så jag lämnar denna diskussion nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ändå ganska små summor för hobbyn.

2-3k i månden lägger många på sina hobbies där de bara får ut 1-4 dagar per månad. T.ex jag kommer ta upp en vanlig svensk hobby om något år, köra sköter. Löst räknat blir det en kostnad på ~200k om året, totalt i inköp innan allt är redo blir det nog närmare 2 miljoner (skoter, bil, garage, kläder, utrustning). Varje dag jag kör skulle kosta ~1500kr i bensin, olja, mat.

Tar du en vanlig person så blir det nog inte ens en kWh varje dag och sen betalar man 1-2kr per kWh så kanske 200kr om året i el för gamingen. Många spelar ju inte alls mån-fre och får kanske ihop någon timme på helgen, men inte varje helg

Helt klart skrivit av någon som inte är pc gamer

Vi har ju inte ens löst 4K utan man måste köra med DLSS för "4K". 4080 kanske klarar 4K i flesta spel. Så lutar väl mot 8080 för att klara 8K

Jobbar man hemifrån med sånt så får ju jobbet betala elen.

Sen verkar du kolla timdebitering vilket är enormt ovanligt i Sverige? Är man orolig för såna priser är det ju bara binda sig lägre istället. Kollade senast igår för SE3 och kunde binda på 200öre/kWh vilket skulle ta bort 50-75% av dina kostnader.

Kostar skoterkörning en 200k om året på nån dag i månaden kan du strunta i att ge bort skotern efter varje körning

Sen kan man knappast räkna in bilen och garaget i en rimlig kalkyl. Tror mina senaste säsonger har landat runt 20-30 och polarna som kör massor (200+mil lössnö mestadels) runt 50-70k.

Men ja dator är en väldigt billig hobby som vuxen med rimlig inkomst.

Nu bor jag i Norrland så (än så länge) billigare el. Men inte så att datorernas elkostnad stressar mig med 300kvm uppvärmd yta i huset en kall vinter. Förbrukningen innan jag köpte var 50000kWh nu 24k ish.
Där finns ett större problem med stigande elpriser i både norr och söder.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Kostar skoterkörning en 200k om året på nån dag i månaden kan du strunta i att ge bort skotern efter varje körning

Sen kan man knappast räkna in bilen och garaget i en rimlig kalkyl. Tror mina senaste säsonger har landat runt 20-30 och polarna som kör massor (200+mil lössnö mestadels) runt 50-70k.

Men ja dator är en väldigt billig hobby som vuxen med rimlig inkomst.

Nu bor jag i Norrland så (än så länge) billigare el. Men inte så att datorernas elkostnad stressar mig med 300kvm uppvärmd yta i huset en kall vinter. Förbrukningen innan jag köpte var 50000kWh nu 24k ish.
Där finns ett större problem med stigande elpriser i både norr och söder.

Sist jag hade en körde jag bort bensin för ~40k om året men då gick jag på gymnasiet så begränsat med pengar. Inga turer över helgen där man släpade en skoter eller två från kust till fjäll, körde en tank om dagen och hem igen.

200k är ju slitage, värdeminskningar osv.

Tycker helt klart jag kan räkna in bilen för enda orsaken att äga en skulle vara för att frakta skotern eller cykeln

Samma med garage egentligen. När jag bygger hus och garage blir ju garaget för att skruva i och förvara skoter, cykel, båt osv. 100% för hobby.

Mjo, el för dator i Norrbotten är småpotatis jämfört med om man kör direktverkande el. Vi hade förbrukning på ~20000kWh per månad i huset förr. Det är dock sålt och är någon annans problem nu.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jo det beror på vilka krav man har så klart. 1440p vore på smärtgränsen för mig idag, även med RTX 3090.

Många spel dippar under 60 fps med 3090 i 4k max inställningar och spelar jag skjutspel vill jag gärna ha 144fps+ och absolut inga hackiga upplevelser på 100fps. Personligen spelar jag skjutspel på low settings så 4k hade nog kanske fungerat för mig i de flesta spel men läser man online verkar normen vara att allt ska maxas och då är inte korten tillräckligt bra än, enligt mig.

30-60fps ids jag inte ens kommentera.

Själv tolererar jag rätt låg framerate bara jag har Gsync.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Älskar hur alla diskussioner slutar med "Datorer är sååå billigt. Du ska bara veta vad det kostar att X". Vaaaarje gång! Jag äger mitt bolag och får inte dra av nån el för att jag har dator hemma. Kanske kan hitta nåt kryphål men gemene man, företagare, whatever får inte göra sånt enligt gällande skatteregler så bara för att man jobbar som spelutvecklare innebär inte det per automatik att man skulle få dra av det ena och det andra. Internet exempelvis var avdragsgillt ett tag men är inte så längre. Räknas nu som "rinnande vatten" och alla förväntas ha det hemma.

Elpriserna är galna, likaså grafikkorten. Jag har jobbat med IT i 20+ år som konsult och byggt servrar för grafikintensiva laster bl.a. För 10 år sendan så betalade man 20.000+ eller vad det nu var för ett Quadro+++ med extra allt men nu ska man, förutom elen även betala quadriljoner för själva kortet. Allt går upp men grafikkorten och elen tillsamman gör det vansinnigt oavsett hur mycket man spelar eller "utvecklar" på dom. Man kan bara jämföra äpplen med äpplen och den enda som (borde) tycker detta är vettigt är Nvidia/AMD själva som tjänar overkligt mycket på att "vi" tycker att detta är det nya normala.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Arbetar man som speltestare eller utvecklare knäller man knappast om 1000kr i månaden i elkostnad. Hade varit intressant att se vad folk förbrukar per månad för gaming, det är nog betydligt mindre än vad du tror. Även för dem som sitter 15h om dan framför datorn.

Till din sista kommentar: Om du inte har råd, vad har du för val? Kan du inte betala för din hobby måste du ju hitta något annat

I vilket yrke man har får man lov att gnälla på elpriserna då? Vart dras gränsen?

Din logik är inte mycket till logik, bara lägg ner.

Permalänk
Skrivet av IceKey:

Folk har nog ingen direkt koll på vad det faktiskt kostar att driva en "modern" gaming-rigg. Men och andra sidan kanske folk sitter med lukrativa fast kostnad ännu på elen.

Det dyker alltid upp viktigpettrar som vill skryta om att de bundit sitt elpris på 40 öre kWh. Dessa herrar glömmer nämna att de bor i hus och alltid kör fast elpris. Historiskt sett har rörligt alltid varit billigare än fast även just i detta nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vem skulle I så fall vara intresserad av 12GB-versionen? Om det nu är "8k gaming" som gäller så är det ju liksom lika bra att de fläskar på.

Datortillverkare! Kan de köpa in en budgetmodell och marknadsföra den som prestandamodellen (eftersom det är samma GPU) blir de nöjda.

Permalänk
Medlem

Känns spontant som nVidia lagt all krut på 4090. Den kommer bli alldeles för dyr för gemene man. Och 4080 får jag en känsla av att den "bara" kommer bli ca 30-35% snabbare än 3090Ti. Så för egen del känns det som att 4080 eventuellt kommer vara, både dyr, men även inte tillräckligt bra i 4K för att motivera ett köp. Skulle gärna vilja att ett kort för 10 000 kr + ska klara 4K 120Hz i modena spel med allt ögongodis på. Gissar att man får sänka inställningarna eller köra DLSS istället. Men då kanske ett 4070 räcker lika bra.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Känns spontant som nVidia lagt all krut på 4090. Den kommer bli alldeles för dyr för gemene man. Och 4080 får jag en känsla av att den "bara" kommer bli ca 30-35% snabbare än 3090Ti. Så för egen del känns det som att 4080 eventuellt kommer vara, både dyr, men även inte tillräckligt bra i 4K för att motivera ett köp. Skulle gärna vilja att ett kort för 10 000 kr + ska klara 4K 120Hz i modena spel med allt ögongodis på. Gissar att man får sänka inställningarna eller köra DLSS istället. Men då kanske ett 4070 räcker lika bra.

Det är flaggskepps produkten, den finns ju mest för att visa att vad företaget kan göra.
Samt att vara före AMD/Intel i jämförande tester.
Flaggskepps produkter är alltid dyra, det är hela grejen att lägga mer krut på dom.
Det är inte tänkt för gemene man.

Men om det blir en 4080 16GB så känns det som Nvidia iaf har lyssnat på alla som klagade på att förra generationen hade för lite VRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Men om det blir en 4080 16GB så känns det som Nvidia iaf har lyssnat på alla som klagade på att förra generationen hade för lite VRAM.

Ja eller så beror det på att GDDR6X numera finns som 2 GB moduler, vilket inte fanns senast...

Permalänk
Medlem

Nej jäklar. Mkt pekar på att de verkligen kommer släppa 2 olika 3080 kort. Med olika chip, prestanda och minne.

https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-4090-rtx-4080-...

Tippar på 3080 16 GB på $899-999 och 12 GB på $699 och så kan 30 fortsätta leva därunder... Där 4080 12GB tar avstamp i 3090Ti-ish prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Älskar hur alla diskussioner slutar med "Datorer är sååå billigt. Du ska bara veta vad det kostar att X". Vaaaarje gång! Jag äger mitt bolag och får inte dra av nån el för att jag har dator hemma. Kanske kan hitta nåt kryphål men gemene man, företagare, whatever får inte göra sånt enligt gällande skatteregler så bara för att man jobbar som spelutvecklare innebär inte det per automatik att man skulle få dra av det ena och det andra. Internet exempelvis var avdragsgillt ett tag men är inte så längre. Räknas nu som "rinnande vatten" och alla förväntas ha det hemma.

Elpriserna är galna, likaså grafikkorten. Jag har jobbat med IT i 20+ år som konsult och byggt servrar för grafikintensiva laster bl.a. För 10 år sendan så betalade man 20.000+ eller vad det nu var för ett Quadro+++ med extra allt men nu ska man, förutom elen även betala quadriljoner för själva kortet. Allt går upp men grafikkorten och elen tillsamman gör det vansinnigt oavsett hur mycket man spelar eller "utvecklar" på dom. Man kan bara jämföra äpplen med äpplen och den enda som (borde) tycker detta är vettigt är Nvidia/AMD själva som tjänar overkligt mycket på att "vi" tycker att detta är det nya normala.

Du får väl drag av för elen om du mäter elen från datorn som är enbart till för jobb? Är ju så kryptominers har gjort...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25