Risk lämna in gammal mobil?

Permalänk
Medlem

Risk lämna in gammal mobil?

Hej,

är sugen på att köpa ny telefon och i samband med det kan man lämna in sin tidigare mobil och få en slant för den. Men har lite funderingar på hur säkert det är att göra så. Borde de inte rätt lätt kunna återskapa datan som funnits på telefonen tidigare (även om den nollställts)? Som med en hårddisk tänker jag...

Permalänk
Medlem

Jo, så klart är det möjligt. Jag skulle själv aldrig sälja vidare, ge bort eller lämna en mobil för inbyte.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Beror på om telefonen är krypterad eller inte. Jag har för mig att både iPhone och Android är det numera, på t.ex android så krävs koden för att avkryptera den. Så omöjligt är det inte, men osannolikt.

Permalänk
Medlem

Jo den risken finns ju.
Kryptera telefonen. Och återställ den sen.

Eller fyll hela minnet med en stor fil typ 3 ggr. o återställ sen.
Då lär allt va raderat.
Menar om du fyller disken o tar bort så har den ju skrivit över allt som fanns där innan som man hade "tagit bort" men finns fysiskt men inte i format tabellen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Hej,

är sugen på att köpa ny telefon och i samband med det kan man lämna in sin tidigare mobil och få en slant för den. Men har lite funderingar på hur säkert det är att göra så. Borde de inte rätt lätt kunna återskapa datan som funnits på telefonen tidigare (även om den nollställts)? Som med en hårddisk tänker jag...

Skrivet av cyklonen:

Jo, så klart är det möjligt. Jag skulle själv aldrig sälja vidare, ge bort eller lämna en mobil för inbyte.

Jag blir ju aningen nyfiken på vad ni gör med era telefoner om ni är så pass nojiga för att det ska återskapas

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag blir ju aningen nyfiken på vad ni gör med era telefoner om ni är så pass nojiga för att det ska återskapas

Inget särskilt alls, men det är obehagligt att inte ha kontroll över ens privatsaker.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag blir ju aningen nyfiken på vad ni gör med era telefoner om ni är så pass nojiga för att det ska återskapas

Är det den där gamla "rent mjöl i påsen" diskussionen igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Är det den där gamla "rent mjöl i påsen" diskussionen igen?

inte alls, jag tänker mer att om man är så nojjig att man inte kan sälja,ge,byta bort telefonen efter att rensat den då har man förmodligen en del roliga historier att berätta eller jag hoppas åtminstone dom är roliga.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Grundproblemet är att det är idioti många gör från första början att blanda ens viktigaste saker men kanske väldigt opålitlig mjukvara från Appstore.
Det finns en drös sätt att förbättra detta, vissa väljer iPhones som är pålitligare om de inte väljer att sälja den vidare. Andra väljer dubbla mobiler, vilket ökar risken för någon kommer på vift.

Det går argumentera folk olika sätt. Men självklart är kostnaden lägre för en som har en 5000kr mobil och byter den var fjärde år att kassera den gamla, än den som köper en 17000kr iPhone och vill kassera den efter 2år.
Så min gissning är att majoriteten av de som inte säljer vidare deras gamla mobil, har en gammal mobil med lågt värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag blir ju aningen nyfiken på vad ni gör med era telefoner om ni är så pass nojiga för att det ska återskapas

Jag skulle säga att det allra vanligaste problemet, som de flesta lär kunna relatera till, nog är lagrade kontouppgifter, nycklar och liknande.
Både direkt (en massa applikationer som sparar "inställningar" i klartext) och indirekt (t.ex. en mailbox, webbläsarcache, eller liknande).

Sedan kan förstås den specifika användaren ha andra specifika saker lagrade, känsliga dokument, vad vet jag.

Problemet är förstås inte på något vis specifikt för telefoner, utan gäller ju i princip alla "datorliknande" enheter med lagring, och för den delen lagringsenheter i sig.

Men som noterades tidigt i tråden, om man använt krypterad lagring så är ju läget mer under kontroll. Så är väl fallet som standard på moderna Ios- och Android-enheter.

Tycker iaf själv att det är ett enkelt val med krypterad lagring på *allt* där det går, om inte annat för att kunna nyttja reklamationsrätt utan att behöva fundera på de potentiella konsekvenserna om något skiter sig med hårdvaran.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304