Ramlade på tjejens dator, ny dator för under 5k sökes!

Permalänk
Medlem

Ramlade på tjejens dator, ny dator för under 5k sökes!

Hej alla!

Man bör ha en lite smart och catchy rubrik för att fånga uppmärksamhet. I detta fallet, är det verkligen sant. Lång historia kort, det ansågs inte vara värt att reparera datorn och fick lite pengar som jag tänkte använda till en ny.

Nu ska det köpas en ny dator. Hon kommer bara använda datorn i ca 1 år, därefter ska det säljas eller skänkas bort. Datorn ska bara användas för två saker. Skol och för att titta på Bianca Ingrossos mindre begåvade vloggar på Youtube (personlig åsikt, ber om ursäkt på förhand för ev. fans som läser detta).

Det finns tre huvuddrag som eftersökes.

1. Det ska inte vara en Chromebook (hon stör sig på att man inte kan ha Word offline, vilket jag instämmer helt med)
2. Låg ljudnivå
3. Inte upplevas som långsam.

Bonus:

1. Lätt
2. 13-14 tum
3. "Fin" (?)

Begagnat eller nytt spelar ingen roll. Även fyndvaror av intresse. Har ni tips får ni gärna dumpa det nedan!

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Begagnad Thinkpad X1. Tunn, lätt med bra batteritid och grym byggkvalitet. Köpte en till min syrra som pluggade för typ 3500 som hon var väldigt nöjd med, tills hon spillde ett glas apelsinjuice i den och inte hade vett att stänga av den utan jobbade på. Sen köpte hon en ny likadan fast nyare modell med lite garanti kvar och så, för typ 5700 har jag för mig.

Utseendemässigt är det kanske inte den snyggaste, men tunnheten gör ju att den känns modern ändå, och det står ju ut lite med en mattsvart dator i havet med alla macbooks liksom.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte alls om modellen i sig är bra men ska den bara användas ett år så är den kanske ok. Iaf nytt för 5000kr och inte chromebook. Passar även på 14" och lätt kravet och iom en ryzen 5500 cpu så torde den klara de flesta krav såsom vlogs och enklare skoluppgifter.
https://www.dustinhome.se/product/5011278268/v14-g2?ssel=true...

Edit: Jag håller med om att begagnat är bäst men tänkte iaf ge ett nytt förslag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har en äldre X1 Carbon med defekt tangentbord. Faller det bort direkt eller kan det vara intressant?

Visa signatur

På informationscybermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Som andra säger så borde en begagnad arbetslaptop vara något att titta på

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag har en äldre X1 Carbon med defekt tangentbord. Faller det bort direkt eller kan det vara intressant?

Vilken generation är det? Ifall rhomez inte nappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Begagnad Thinkpad X1. Tunn, lätt med bra batteritid och grym byggkvalitet. Köpte en till min syrra som pluggade för typ 3500 som hon var väldigt nöjd med, tills hon spillde ett glas apelsinjuice i den och inte hade vett att stänga av den utan jobbade på. Sen köpte hon en ny likadan fast nyare modell med lite garanti kvar och så, för typ 5700 har jag för mig.

Utseendemässigt är det kanske inte den snyggaste, men tunnheten gör ju att den känns modern ändå, och det står ju ut lite med en mattsvart dator i havet med alla macbooks liksom.

Bra tips. Tittar vidare på X1. Tack.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag vet inte alls om modellen i sig är bra men ska den bara användas ett år så är den kanske ok. Iaf nytt för 5000kr och inte chromebook. Passar även på 14" och lätt kravet och iom en ryzen 5500 cpu så torde den klara de flesta krav såsom vlogs och enklare skoluppgifter.
https://www.dustinhome.se/product/5011278268/v14-g2?ssel=true...

Edit: Jag håller med om att begagnat är bäst men tänkte iaf ge ett nytt förslag.

Bra tips! Om jag går nytt så är detta en mycket bra kandidat. Tack.

Skrivet av Sarato:

PM.

Tack. Ska titta på dessa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjögren:

Som andra säger så borde en begagnad arbetslaptop vara något att titta på

Var mer än Inrego skall en leta?

Vill nog helst inte ge mig ut i blocketdjungeln

Är i övrigt på jakt efter något liknande som TS då tjejen skall börja plugga.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.