Permalänk
Medlem

Problem med upplösning

Hej

Har nyligen gått och införskaffat en UW 3440x1440 skärm för dels privat bruk dels arbetsbruk. Kör jag den via min stationära burk så fungerar alla upplösningar perfekt men när jag kör den via min laptop så är det något som blir galet.

I Inställningarna så rekommenderar min laptop att använda 3840x2160 vilket visserligen täcker upp hela skärmen. Men samtidigt så bilden utdragen och oskalenlig. Väljer jag korrekt inställning 3440x1440 så blir bilden ännu mer utdragen och jag får två svarta bars, en över och en under. Jag får intrycket att 3400x1440 inställningen hade blivit perfekt om de svarta barsen försvann och att bilden istället fyllde upp skärmen.

Går jag in under "avancerad bildskärm" så får jag infon:
Skrivbordsläge; 3440x1440
Aktiv Signalläge: 3840x2160

Kan detta ha något med det att göra? Känns som att båda borde stå på 3440x1440? Vet någon vad detta kan bero på samt hur man justerar aktivt signalläge?

Tack för all hjälp!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Rent spontant känns det där som dåligt kablage. Du råkat inte ha grävt fram en gammal HDMI som du hade till PS3an när du skulle stoppa in skärmen?

För att förtydliga, det verkar inte som att den digitala handskakningen (EDID) går något vidare, så din skärm och dator kommer inte överens om vilka upplösningar som är lämpliga.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är det för laptop du har?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Vad är det för laptop du har?

Och vad är det för skärm? 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Rent spontant känns det där som dåligt kablage. Du råkat inte ha grävt fram en gammal HDMI som du hade till PS3an när du skulle stoppa in skärmen?

För att förtydliga, det verkar inte som att den digitala handskakningen (EDID) går något vidare, så din skärm och dator kommer inte överens om vilka upplösningar som är lämpliga.

Ah där ser man, då är det något tokigt när "skrivbordsläget" inte stämmer överens med "aktivt signalläge"?
Testade att byta kabel nu till en annan, en som jag fick med nya skärmen men det var ingen förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Vad är det för laptop du har?

En hyffsat ny lenovo AMD ryzen 7 med radeon grafik, 16gb ram. Skärmen är en AOC CU34G2X 34" .

Finns det några inställningar man kan ändra för att det ska börja funka ordentligt? någon program som kan ställa grejjerna till rätta?
Mvh thomas

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomaslj:

En hyffsat ny lenovo AMD ryzen 7 med radeon grafik, 16gb ram. Skärmen är en AOC CU34G2X 34" .

Finns det några inställningar man kan ändra för att det ska börja funka ordentligt? någon program som kan ställa grejjerna till rätta?
Mvh thomas

Vilken typ av sladd kopplar du mellan laptop och skärm? hdmi?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Vilken typ av sladd kopplar du mellan laptop och skärm? hdmi?

Yup, stämmer gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomaslj:

Yup, stämmer gott

Vad har du för skärm? Vissa är ganska begränsade i sin hdmi, men kör du istället displayport kan du köra max upplösning, uppdateringsfrekvens osv.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Update!

Hittade en lösning utanför windowsverktygen. I Radeon grafikinställning kunde man under bilskärm 2 ändra skalning från " behåll bildförhållande" till "Fullskärm". Vid "full skärm" scalades 3440x1440 ut så att det täcker hela skärmen. Nu ser det kanon ut!

Tack ändå för alla som försökt att hjälpa!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av thomaslj:

Update!

Hittade en lösning utanför windowsverktygen. I Radeon grafikinställning kunde man under bilskärm 2 ändra skalning från " behåll bildförhållande" till "Fullskärm". Vid "full skärm" scalades 3440x1440 ut så att det täcker hela skärmen. Nu ser det kanon ut!

Tack ändå för alla som försökt att hjälpa!

Problemet kommer ofta av att skärmtillverkaren är slarvig/lat/inte bryr sig runt hur de programmerar EDID på HDMI-portarna och kör med kretsuppsättningens SDK-default. Vilket brukar vara 3840x2160 där skärmen alltså berättar för grafikkort att den föredrar (preferred timing) 3840x2160 samtidigt som den också säger att den också har 3440x1440 som native resolution.

Då brukar Windows reagera ordagrannt på det och köra 3440x1440 skalad i en 3840x2160-signal eftersom det är exakt vad skärmen ber om. Sett liknande beteende i många fall och lösningen är precis det du gjorde.