Stänga av TPM 2.0 efter installation av Windows 11

Permalänk

Stänga av TPM 2.0 efter installation av Windows 11

Hejsan!

Jag har en sak jag suttit och funderat på ett tag och som jag inte riktigt hittar något vettigt svar på. Jag sitter i tankarna att uppdatera min dator till windows 11. Jag har stängt av TPM 2.0 eftersom att det skapar stutter på min dator som gav mig riktigt dryga spel och video sessioner. Men som ni säkert vet behövs TPM 2.0 för att kunna uppdatera till win 11. Eftersom att jag vet att jag får random hickups så skulle jag vilja stänga av den igen efter att win 11 är installerat. Går det att göra så utan att det skapar problem?

Borde jag avstå från det? Eller funkar det utan problem?

Uppskattar alla tankar och funderingar!

Tack i förhand!

Specs:

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Ryzen 7 3800X 8-Core Processor 3.90 GHz
Processorkylare: AMD Standard
Moderkort: MK ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Minne: 2x 8 GB Corsair Vengance 2300 MHz
Grafikkort: GTX 1070 STRIX
Hårddisk:480GB Toshiba TR200
Nätaggregat: Coolermaster 500W
Övrig kylning: 120mm insug och utsug
Övriga komponenter: ASUS PCE-AC68 AC1900
Temperaturer: 80C processor med full belastning, kring 37C i idle
Virus Protection: Kaspersky

Permalänk
Medlem

Bios Version 4901 som släpptes 2022/08/08, ska kösa tpm problemen. Testa att uppdatera först?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

https://nerdschalk.com/can-you-disable-tpm-and-secure-boot-af...

En del från länken ovan:

Here are some known apps, games, and Windows 11 features that depend on Secure Boot and TPM.

Windows Hello Sign-in Features

Ability to run certain VMs

Windows Subsystem For Android and consequentially all Android Apps

Future games and secure apps with anti-cheat or tamper utilities: Such apps and utilities are expected to take full advantage of this hard requirement as seen by Valorant’s Vanguard lately.

Bitlocker

Other encryption tools, security software, admin utilities, and remote management systems.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av shugge:

Bios Version 4901 som släpptes 2022/08/08, ska kösa tpm problemen. Testa att uppdatera först?

De har jag inte, det borde jag prova först! Tack!

Permalänk
Skrivet av Nucky:

https://nerdschalk.com/can-you-disable-tpm-and-secure-boot-af...

En del från länken ovan:

Here are some known apps, games, and Windows 11 features that depend on Secure Boot and TPM.

Windows Hello Sign-in Features

Ability to run certain VMs

Windows Subsystem For Android and consequentially all Android Apps

Future games and secure apps with anti-cheat or tamper utilities: Such apps and utilities are expected to take full advantage of this hard requirement as seen by Valorant’s Vanguard lately.

Bitlocker

Other encryption tools, security software, admin utilities, and remote management systems.

Perfekt! Ska dock som ovanstående kommentar uppdatera bios så är problemet förmodligen löst! Tack!