Youtube skruvar upp mängden reklam innan videor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zyriak:

För mig är YouTube Premium en självklarhet, som ett sätt att stödja content creators. Tycker det är ett jäkligt märkligt synsätt att man ska få allt gratis. Vill eller kan man inte betala för sig så är det bra med ett gratis alternativ som är finansierat av reklam.

Jag är inget större fan av Google men infrastruktur, utvecklare etc kostar ju, så adblocks etc gynnar ingen förrutom användaren som vill utnyttja andra för sin egna bekvämlighet/snålhet.

Nu vet jag inte hur många timmar ni spenderar på tuben, men i min värld kan jag då inet se varför jag skulle betala för att titta på några inslag i veckan, där ligger min nivå. För mig en gåta varför folk slösar bort timmar om dagen på tuben.

Det som finns på nätet är för mig mer el mindre gratis och har alltid varit, varför skulle jag betala för något om jag kan få det gratis.

Permalänk
Inaktiv

Men det är klart, finns ju folk som fortfarande vill ha direkt reklam och massa mail från olika siter de handlar på osv, reklam med andra ord. Själv så blockar jag allt jag bara kan, Ge mig en anledning till varför jag inet skulle använda Adblocker här på Swec?

Permalänk
Medlem

adblocker ultimate + noscript, inga adds här inte ^^

Permalänk
Medlem

Tyvärr slipper man inte skiten de gångerna man kollar på TV...Detta kan mycket väl vara dödsstöten för plattformen. Mer reklam, hårdare censur och färre intäkter till skaparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Nu vet jag inte hur många timmar ni spenderar på tuben, men i min värld kan jag då inet se varför jag skulle betala för att titta på några inslag i veckan, där ligger min nivå. För mig en gåta varför folk slösar bort timmar om dagen på tuben.

Det som finns på nätet är för mig mer el mindre gratis och har alltid varit, varför skulle jag betala för något om jag kan få det gratis.

Och för min del är det en gåta varför folk slösar timmar om dagen på Star wars-serier, anime, melodifestivalen, robinson, etc. Alla gillar olika.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Newpipe spammar reklam hårdare än yt

... Va?

NewPipe är en videospelare för Android med öppen källkod som låter dig följa kanaler lokalt, få en riktig "inbox" där innehåll som kanaler du följer postas i kronologisk ordning, och tar bort reklam ifrån YouTube.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av anon228747:

Varför betalar folk gladeligen för Game pass, Spotify och Netflix men inte Youtube premium? Några idéer?

Därför att man inte har lust att betala för 10 olika tjänster varje månad när de kostar 150:- styck.
Någonstans går gränsen.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chippen2188:

Det är väl den här inställningen jag tycker är tråkig. Man ger långfingret till alla videoskapare på plattformen för att man själv anser sig ha rätten att få allt gratis.

Nedanstående beskriver det bra.

Skrivet av anon39592:

Från att ha reklam som paus mellan klippen till att ha klipp som paus i reklamen.

Youtube är en plattform, eller var en plattform, för användare som vill dela med sig av sin vardag, hobby etc genom att enkelt kunna ladda upp och dela småklipp. Det var inte meningen att vara en plattform för kvalitetsklipp från betalda produktioner med en budget. Om det var det sista kan jag förstå liknelsen som vissa här gör med andra betalda streamingtjänster som t.ex. Spotify, Netflix, HBO Max m.m

Inte lust att betala pengar för att slippa bli sönderbombad med reklam när jag kollar på ett klipp på en finnig tonåring som bryter benet på en skateboard.

Varför delar de inte youtube i såfall? En variant för privata klipp och en för dem som vill suga pengar ur plattformen som t.ex Ingrosso, Lindgren, Lundells etc

Skrivet av Swonko1:

Fast problemet är väl att man inte vill ge sina pengar till YouTube som sedan ska ge småslantar till kanalerna. YouTube tillhandahåller en tjänst där kreativa människor kan lägga upp egna videos. YouTube i sig skapar ju noll. Därför kan man ju inte jämföra det med tex Disney Plus, HBO, Netflix eller annat som betalar stora summor för sitt material. Dessutom skapar dom material själva. YouTube utnyttjar bara sina kunder. Enligt vad jag läst får kanalen ca 0.18$ per tittare som ser reklamen. Vad YouTube får har jag inte någon aning om. Men vill jag stötta en kanal finns ju ofta både 1 och 3 vägar att välja, allt från Patreon till merch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

På mobil/dator/platta går det
Lycka till på Android TV. På TV är det reklam så ofta att det är sjukt.

https://github.com/yuliskov/SmartTubeNext

Använt i några år, fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Det jobbigaste är 2min reklam på ett klipp som är 1min typ.
Visst kör reklamen innan en film eller så...

Men youtube har gått ner sig och då pratar jag framförallt om "skaparna".

Säg att det tar 1min att förklara hela poängen (det man som tittare är ute efter). Varför är klippen då 13min?!

Jo först ska man kolla på YTs egna reklam. Sen ska man kolla på "skaparen" som lovordar en hostingtjänst eller mobilspel i 6min. Sen börjar man prata om det klipper skulle handla om för att snabbt som fan avbryta för en ny runda YT reklam följt av en ny reklamsnutt från skaparen.

Finns ju många bra kanaler också det är inte det men söker jag efter vad som händer med en melon om man häller vatten på den så vill jag se ett 10sek klipp som visar när man häller vatten på en melon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cho-Arrim:

Nja är ju mer att det är inte gratis att driva alla servrar och youtube som plattform. De måste ju få in pengarna på något sätt. Det är inte dem som skapat problem i att behöva pengar.

Reklam blir ett nödvändigt ont att köra med om man vägrar betala för en tjänst. Eller så betalar man avgiften, likt netflix etc och bara njuter ^^

Fast vi betalar ju med vår data också? Alla visningar, sökhistorik, kommentarer osv säljs ju till högst bjudande.

Permalänk
Medlem

YT Premium?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Det jobbigaste är 2min reklam på ett klipp som är 1min typ.
Visst kör reklamen innan en film eller så...

Men youtube har gått ner sig och då pratar jag framförallt om "skaparna".

Säg att det tar 1min att förklara hela poängen (det man som tittare är ute efter). Varför är klippen då 13min?!

Jo först ska man kolla på YTs egna reklam. Sen ska man kolla på "skaparen" som lovordar en hostingtjänst eller mobilspel i 6min. Sen börjar man prata om det klipper skulle handla om för att snabbt som fan avbryta för en ny runda YT reklam följt av en ny reklamsnutt från skaparen.

Finns ju många bra kanaler också det är inte det men söker jag efter vad som händer med en melon om man häller vatten på den så vill jag se ett 10sek klipp som visar när man häller vatten på en melon

Därför gillar jag Sponsorblock. Sjukt gött att slippa kolla på intros och annat tjafs som inte tillför något. Bara senaste året har jag sparat in över 6h på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Nedanstående beskriver det bra.

Beskriver det bra? Det är alltså dåligt att en plattform utvecklas? Det var bättre förr när YouTube var full med kattvideos och inget annat? Det är riktigt dåligt att människor kunnat göra YouTube till ett jobb? Dom vill bara suga pengar ur plattformen och har egentligen noll intresse för typen av videos dom gör? Jag tycker Iigloos kommentar är direkt vidrig och respektlös mot alla tusentals kreatörer på plattformen.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Därför gillar jag Sponsorblock. Sjukt gött att slippa kolla på intros och annat tjafs som inte tillför något. Bara senaste året har jag sparat in över 6h på det.

Vad är sponsorblock?

Skrivet av Chippen2188:

Beskriver det bra? Det är alltså dåligt att en plattform utvecklas? Det var bättre förr när YouTube var full med kattvideos och inget annat? Det är riktigt dåligt att människor kunnat göra YouTube till ett jobb? Dom vill bara suga pengar ur plattformen och har egentligen noll intresse för typen av videos dom gör? Jag tycker Iigloos kommentar är direkt vidrig och respektlös mot alla tusentals kreatörer på plattformen.

Du verkar ha svårt för människor som inte tycker som du gör. Jag bestämmer vad jag lägger mina pengar på.

För övrigt är kattvideor så mycket bättre än alla clickbaits och sponsrade videor. Nej, jag betalar inte för att slippa reklam och se reklamsamarbeten, dramakanaler och allt annat skit som trendar.

Betalar hellre för t.ex. Disney+ och se deras filmer som både har stor budget och fantastiska skapare bakom. Skillnad på kvantitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

uBlock Origin + Sponsorblock.

Vilken reklam?

Och Youtube Vance på mobilen så slipper man all reklam den vägen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vad är sponsorblock?

Du verkar ha svårt för människor som inte tycker som du gör. Jag bestämmer vad jag lägger mina pengar på.

För övrigt är kattvideor så mycket bättre än alla clickbaits och sponsrade videor. Nej, jag betalar inte för att slippa reklam och se reklamsamarbeten, dramakanaler och allt annat skit som trendar.

Betalar hellre för t.ex. Disney+ och se deras filmer som både har stor budget och fantastiska skapare bakom. Skillnad på kvantitet och kvalitet.

Inte alls, att folk har olika åsikter är hälsosamt. Personer som förstör och är respektlösa mot andra har jag mer problem med.

På YouTube får man välja själv vilken video man tittar på. Vill man inte titta på dramakanaler så klickar man inte på sådana videos. YouTube är som vilken annan plattform som helst, det är dom största som får mest uppmärksamhet och som du verkar fokusera på, men det är dom hundratusentals andra små kreatörerna som blir lidande.

YouTube är en otrolig plattform som har gjort väldigt mycket för väldigt många människor. Man kan tycka vad man vill om Google men att plattformen har fått folk att göra något dom verkligen vill och tror på är fantastiskt. Att säga att allt som inte har en Disney-budget är kvantitet är hopplöst ignorant i mitt tycke.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Youtube är en plattform, eller var en plattform, för användare som vill dela med sig av sin vardag, hobby etc genom att enkelt kunna ladda upp och dela småklipp. Det var inte meningen att vara en plattform för kvalitetsklipp från betalda produktioner med en budget. Om det var det sista kan jag förstå liknelsen som vissa här gör med andra betalda streamingtjänster som t.ex. Spotify, Netflix, HBO Max m.m

Inte lust att betala pengar för att slippa bli sönderbombad med reklam när jag kollar på ett klipp på en finnig tonåring som bryter benet på en skateboard.

Netflix, HBO m.fl. har lite filmer och serier och så tar de bort gammalt för att spara plats, lagring är dyrt… youtube’s storhet är att där finns verkligen ALLT. Diskmaskinen går sönder, en stund senare har jag hittat någon som visar felsökning av Mitt problem på Min modell diskmaskin. Jag beställer reservdel och lyckas laga maskinen med videon som stöd. Sonens bil krånglar, söker och hittar några olika videos, till slut hittar jag en som beskriver exakt samma problem och hur man fixar det. Frun har problem med sin symaskin och löser det efter att ha hittat en video som beskriver hur man gör. Hittar videos om smala hobbies som jag är intresserad av o.s.v. o.s.v. kan ärligt säga att folks intresse av att dela med sig av sin kunskap och den fantastiska plattform som youtube utgör där verkligen allt finns och aldrig tas bort.

Jag kan ärligt säga att jag har sparat så många timmar och så mycket pengar på det att Youtube Premium Family fortsätter långt efter jag har sagt upp netflix, hbo och ja, även spotify (även om det är min näst bästa streamingtjänst).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Annonserna har inte varit tillräckligt störande tidigare? Det finns AdBlockers till webbläsare och appar som Vanced/ReVanced för Android.

Själv använder jag VPN för att få lägre pris.

Netflix Premium (UHD, HDR, Dolby Atmos, 4 skärmar) ca 45kr/mån
Youtube Premium & Youtube Music (sex konton) ca 15kr/mån
Xbox Game Pass ca 300kr per år
Playstation Extra ca 230kr per år och PS5-spel för halva priset

Vilken vpn?

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Annonserna har inte varit tillräckligt störande tidigare? Det finns AdBlockers till webbläsare och appar som Vanced/ReVanced för Android.

Själv använder jag VPN för att få lägre pris.

Netflix Premium (UHD, HDR, Dolby Atmos, 4 skärmar) ca 45kr/mån
Youtube Premium & Youtube Music (sex konton) ca 15kr/mån
Xbox Game Pass ca 300kr per år
Playstation Extra ca 230kr per år och PS5-spel för halva priset

Vilken land för ps4

Permalänk
AKA AudioBamse

Nu använder man ju adblocker sen länge på YouTube för att reklamen sen länge har varit för aggressiv.

Hade YouTube haft icke-aggressiv reklam som inte förstör YouTube-upplevelsen så hade jag gärna stängt av adblock. Men nu när dem till och med vill ÖKA en redan mycket aggressiv reklam så får jag tvärtom hålla min adblock i extra bra trim!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Inte alls, att folk har olika åsikter är hälsosamt. Personer som förstör och är respektlösa mot andra har jag mer problem med.

På YouTube får man välja själv vilken video man tittar på. Vill man inte titta på dramakanaler så klickar man inte på sådana videos. YouTube är som vilken annan plattform som helst, det är dom största som får mest uppmärksamhet och som du verkar fokusera på, men det är dom hundratusentals andra små kreatörerna som blir lidande.

YouTube är en otrolig plattform som har gjort väldigt mycket för väldigt många människor. Man kan tycka vad man vill om Google men att plattformen har fått folk att göra något dom verkligen vill och tror på är fantastiskt. Att säga att allt som inte har en Disney-budget är kvantitet är hopplöst ignorant i mitt tycke.

Ja, man styr verkligen själv vad man vill titta på och vad som kommer upp i flödet. Finns mycket skit på youtube men också galet mycket bra saker.

Permalänk
AKA AudioBamse

En fråga man också ställer sig eftersom det inte verkar framgå: Varför ökar YouTube reklamen? Går dem med förlust så att dem måste försöka dra in mer pengar för att rädda företaget? Eller vill dem anställa mer personal och förbättra tjänsten som då kräver mer utbetalningar i lön och omkostnader?

Eller det man kanske misstänker mest.... är dem bara giriga och vill ha ännu mer pengar utöver alla miljardvinster dem redan gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Inte alls, att folk har olika åsikter är hälsosamt. Personer som förstör och är respektlösa mot andra har jag mer problem med.

Jag skriver bara att jag håller med dig så slipper du vara ensam i den här röran och dagens "folk" som ska ha allt gratis.
Punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Därför gillar jag Sponsorblock. Sjukt gött att slippa kolla på intros och annat tjafs som inte tillför något. Bara senaste året har jag sparat in över 6h på det.

Skrivet av AudioBase:

En fråga man också ställer sig eftersom det inte verkar framgå: Varför ökar YouTube reklamen? Går dem med förlust så att dem måste försöka dra in mer pengar för att rädda företaget? Eller vill dem anställa mer personal och förbättra tjänsten som då kräver mer utbetalningar i lön och omkostnader?

Eller det man kanske misstänker mest.... är dem bara giriga och vill ha ännu mer pengar utöver alla miljardvinster dem redan gör?

Din fråga besvarades innan du ställde den. Om alla gör som Baxtex, då har vi snart inga små sköna kreatörer kvar.

Och om svaret inte var glasklart;
Det finns fortfarande ett antal miljoner som kollar på reklamen. Och står ut med det.
Vissa förstår kanske inte bättre, vissa har kanske inte råd men förstår att i längden håller inte gratis underhållning.

Andra blockar så de spyr. Jag avskyr reklam, men älskar YT, betalar därför för mig.

Jag accepterar att andra bara ser Google i YT, men det är ju de små sköna kreatörerna som är roliga, enligt mig.
De som redan har miljoner följare klarar sig, absolut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Netflix, HBO m.fl. har lite filmer och serier och så tar de bort gammalt för att spara plats, lagring är dyrt… youtube’s storhet är att där finns verkligen ALLT. Diskmaskinen går sönder, en stund senare har jag hittat någon som visar felsökning av Mitt problem på Min modell diskmaskin. Jag beställer reservdel och lyckas laga maskinen med videon som stöd. Sonens bil krånglar, söker och hittar några olika videos, till slut hittar jag en som beskriver exakt samma problem och hur man fixar det. Frun har problem med sin symaskin och löser det efter att ha hittat en video som beskriver hur man gör. Hittar videos om smala hobbies som jag är intresserad av o.s.v. o.s.v. kan ärligt säga att folks intresse av att dela med sig av sin kunskap och den fantastiska plattform som youtube utgör där verkligen allt finns och aldrig tas bort.

Jag kan ärligt säga att jag har sparat så många timmar och så mycket pengar på det att Youtube Premium Family fortsätter långt efter jag har sagt upp netflix, hbo och ja, även spotify (även om det är min näst bästa streamingtjänst).

Kör HBO Max och Spotify för lägre pris tillsammans än Youtube. Youtube har jag ingen direkt användning för som du har. Smaken är som baken och det är väl tur det, men att spränga in reklam i plattformen så desperat som YT funkar inte i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Din fråga besvarades innan du ställde den. Om alla gör som Baxtex, då har vi snart inga små sköna kreatörer kvar.

Och om svaret inte var glasklart;
Det finns fortfarande ett antal miljoner som kollar på reklamen. Och står ut med det.
Vissa förstår kanske inte bättre, vissa har kanske inte råd men förstår att i längden håller inte gratis underhållning.

Andra blockar så de spyr. Jag avskyr reklam, men älskar YT, betalar därför för mig.

Jag accepterar att andra bara ser Google i YT, men det är ju de små sköna kreatörerna som är roliga, enligt mig.
De som redan har miljoner följare klarar sig, absolut.

Sponsorblock gör absolut inget negativt för kreatören. Sponsorblock skippar segment i videon, den blockerar inte reklam.

Permalänk
Medlem

det går ju fan knappt att se vad man vill längre på youtube om man ens kommer förbi all reklam, har man inte koll på vilken kanal saker ligger på så går det knappt, prova dra en vanlig sökning på youtube, du får 3 resultat på det du sökt sen kommer det "du kanske också gillar" eller vidos från kanaler du prenumenerar på, hur i helvete ska man hitta nya videos man söker på? du får ju bara se det algoritmen vill att du ska se

fan vad allt börjat gå åt helvete, eller så är det jag som blivit gammal

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Vet inte om det nämnts tidigare i tråden men om man kör VPN till Argentina går det att köpa premium (reklamfritt) för cirka 10kr per månad. Man behöver bara använda VPN en gång dvs när man genomför själva köpet

Permalänk
Medlem

Sett några som undrat hur man kan köra annonsfritt på Android TV. Browser med adblock är såklart ett alternativ men omständligt utan mus.
Vad jag kör är Kodi med youtube-addonet. Sen skickar jag det jag vill se via share från den vanliga youtube-appen på mobilen. Man måste dock ha en mellanhands-app man delar till som sen skickar till kodi. Finns både för ios (sendtokodi) och android (yatse). Alltid utan reklam.