Permalänk

Rollspels pocket

Tjo,
För ca 25 år sedan hade jag några pockets som var som ett rollspel. Man fick välja en väg tex i berättelsen så fick man hoppa till en annan sida och så vidare. Tror ni förstår hur jag menar. Någon som vet vad denna typ av rollspels pocket heter?
Försökt att googla men inte hittat, troligtvis görs väll inte denna typ av pockets/böcker längre. Men man kanske kan hitta dom som begangnade.

Tacksam för svar.
/Force

Permalänk
Medlem

"choose your own adventure"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

"choose your own adventure"?

^^This ^^

Undrar om inte Äventyrsspel hade sådana böcker.

Permalänk
Medlem

Soloäventyr - https://sv.wikipedia.org/wiki/Soloäventyr

Finns fortfarande att köpa nya, hos t.ex SF-Bokhandeln:

https://www.sfbok.se/katalog/spel/soloaventyr

Ensamma Vargen var väl den kändaste.
Gavs ut av Äventyrsspel, en gång i tiden.
Finns i nyutgåvor.

Permalänk
Moderator
Moderator

Rotade nyligen igenom lite gamla lådor för att rensa ut saker och hittade då hela Fighting Fantasy-serien bokspel. Frågan är om de rök eller om jag behöll dem, de verkar faktiskt betinga en hygglig slant - upp mot 300:- stycket i vettigt skick.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Tjo,
För ca 25 år sedan hade jag några pockets som var som ett rollspel. Man fick välja en väg tex i berättelsen så fick man hoppa till en annan sida och så vidare. Tror ni förstår hur jag menar. Någon som vet vad denna typ av rollspels pocket heter?
Försökt att googla men inte hittat, troligtvis görs väll inte denna typ av pockets/böcker längre. Men man kanske kan hitta dom som begangnade.

Tacksam för svar.
/Force

Jag tror flera av dom är nyutgivna men de ärändå poppis och till bra pris:

https://43710.shop.textalk.se/ensamma-vargen/soloaventyr/

Visa signatur

Data...

Permalänk

Tackar för hjälpen.
Tar tacksam emot mer tips på denna typ av böcker och pockets.

Permalänk

Fighting Fantasy är samma grej om du orkar med engelskan.

Permalänk
Medlem

Jag gillade såna. Skolbiblioteket hade nåt dussin. "Ensamma vargen" känner jag inte igen. Ett var ett mordmysterium av nåt slag, lite som en deckare. Ett var en sci-fi-historia där man utforskade en planet, kanske flera planeter. Ett var lite pusselaktigt, med problem som man skulle lösa och valde sida baserat på svaret, om jag minns rätt. Det är 30 år sen, så minnet sviker lite.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kul tråd! Jag spelade/läste Ensamma Vargen med nånstans där på grundskolan på 80-90talen, samt en serie med en ninja, minns inte vad den hette riktigt.

Hittade nyligen en endaste rätt sliten bok hos föräldrarna i Ensamma Vargen-serien: "Trollkarlarnas kamp"

Edit hmm ja, kanske kom -89, kan stämma rätt bra
https://www.madwizardgames.se/trollkarlarnas-kamp

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Sigismunden:

Fighting Fantasy är samma grej om du orkar med engelskan.

Absolut, skall jag kolla in 😀

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jag gillade såna. Skolbiblioteket hade nåt dussin. "Ensamma vargen" känner jag inte igen. Ett var ett mordmysterium av nåt slag, lite som en deckare. Ett var en sci-fi-historia där man utforskade en planet, kanske flera planeter. Ett var lite pusselaktigt, med problem som man skulle lösa och valde sida baserat på svaret, om jag minns rätt. Det är 30 år sen, så minnet sviker lite.

Du kommer inte ihåg vad dom hette ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Du kommer inte ihåg vad dom hette ?

Nej, tyvärr. Minns knappt ens vad de handlade om mer än det jag skrev.
Som sagt, det är ca 1991 vi talar om. Och jag läste massvis böcker på den tiden, så jag minns inte allt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Kul tråd! Jag spelade/läste Ensamma Vargen med nånstans där på grundskolan på 80-90talen, samt en serie med en ninja, minns inte vad den hette riktigt.

Hittade nyligen en endaste rätt sliten bok hos föräldrarna i Ensamma Vargen-serien: "Trollkarlarnas kamp"

Edit hmm ja, kanske kom -89, kan stämma rätt bra
https://www.madwizardgames.se/trollkarlarnas-kamp

Jäkla skumt, läste några på 80-90 talet men känner inte alls igen Ensamma vargen serien.
Men nu har jag köpt en bok av ensamma vargen som jag skall ta mig igenom 😎

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Sigismunden:

Fighting Fantasy är samma grej om du orkar med engelskan.

De första sex böckerna i serien finns även översatta till svenska.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag hade två Ensamma Vargen 6 och 8 tror jag.
Falken 1 och 2 och någon Tigerns Väg.

De var häftiga i mellanstadiet tidigt 90-tal

Jag har en signerad affisch med ensamma vargen, då Joe Dever som gjort den var på Gothcon i Göteborg ett år, när de släppte mobilspelet

EDIT: Nu blev jag tvungen att googla, hittade denna listan: https://svenska-rollspels.fandom.com/sv/wiki/Kategori:Solo%C3%A4ventyr

Kan ha haft dessa fyra också: https://svenska-rollspels.fandom.com/sv/wiki/Advanced_Dungeons_%26_Dragons_(solo%C3%A4ventyr)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Det skrevs och gavs ut mängder av den typen av böcker på 70-, 80- och 90-talen, med toppen på 1980-talet. De flesta på engelska, men ett antal översattes till svenska.

"Choose your own adventure" är det vanligaste engelska samlingsnamnet på hela genren, och var även namnet på en specifik serie av sådana böcker.
"Gamebooks" är en annan engelsk benämning på dem. "Soloäventyr" kallades de oftast på svenska.

En av de populäraste och mer kända serierna av soloäventyr var "Lone Wolf" eller "Ensamma Vargen" som de hette i svensk översättning. "Flykt undan Mörkret" ("Flight from the Dark") var den första boken i den serien.

"Fighting Fantasy" var en annan populär serie. Några av böckerna i den serien översattes till svenska.

Det fanna dussintals (om inte fler) andra serier med soloäventyr också. En del hyfsat populära, andra ganska obskyra.

Permalänk
Medlem

https://www.goodreads.com/sv/book/show/53467391-ensliga-sparv...

Ensliga sparven rekommenderas, lite halv tramsigt. Men riktigt kul, speciellt om man har hört i varje fall en del av Tolas backstory.

Rollspelsklubben

I denna podcast får fyra komiker spela ett äventyr av det klassiska rollspelet Drakar och Demoner. Blodig, fånig och rolig fantasy för hela slanten! Spelledare är Isak Jansson.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Det skrevs och gavs ut mängder av den typen av böcker på 70-, 80- och 90-talen, med toppen på 1980-talet. De flesta på engelska, men ett antal översattes till svenska.

"Choose your own adventure" är det vanligaste engelska samlingsnamnet på hela genren, och var även namnet på en specifik serie av sådana böcker.
"Gamebooks" är en annan engelsk benämning på dem. "Soloäventyr" kallades de oftast på svenska.

En av de populäraste och mer kända serierna av soloäventyr var "Lone Wolf" eller "Ensamma Vargen" som de hette i svensk översättning. "Flykt undan Mörkret" ("Flight from the Dark") var den första boken i den serien.

"Fighting Fantasy" var en annan populär serie. Några av böckerna i den serien översattes till svenska.

Det fanna dussintals (om inte fler) andra serier med soloäventyr också. En del hyfsat populära, andra ganska obskyra.

Det var denna pocketen jag köpte nu Flykt undan Mörkret spännande och se om man uppskattar denna typ av läsning nu när man är 30år äldre 😂

Permalänk
Medlem

Scifi bokhandeln har böckerna på hyllan nu.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Skrivet av chksix:

Scifi bokhandeln har böckerna på hyllan nu.

Grymt