Ny rip [dator som styr 2 st storbildsskrivare]

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Har vi någon riktig uppfattning om använda cpu-trådar förutom Calderas rekommendationer av Dell-pc? Bara för att har tio kärnor på sin high end rekommendation betyder inte det att det behövs/används. https://www.caldera.com/hardware-solutions/dell-computers/

De rekommenderar en 10900 som har 10/20 men den är faktiskt inget monster med dagens mått. Den blir brädad av en 5700g om man tittar här.
https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-Core-i9-10900-vs-A...

Vill man ha mer kärnor så finns AMD 5950, man får då komplettera med extern gpu. Men nu börjar det dra iväg till riktig workstation prestanda och någonstans borde överväga Threadripper med mer av allt.

Jag har ingen aning om print-branschen idag. Jag höll på med sånt runt millennieskiftet och då ”brände” vi e-proms med fonts på för att snabba upp saker och ting

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Bra uppdatering där helt klart!

Random tankar
- Lagras det något viktigt på diskarna långsiktigt? I så fall kan det vara värt att kika in en Raid lösning som backup.
- Datorn borde inte gå särskilt varm med bara CPU; sätt fläktarna ganska lågt så den inte suger in onödigt mycket damm.
- Lägg ett par kronor extra på ett högkvalitets nätagg och moderkort med flera M.2 platser som potentiellt stödjer raid. I slutändan så antar jag att om denna datorn lägger av så är det pengar i förlorad inkomst medan den byts ut. Ett par tusen till för bra nätagg/moderkort kan vara en värd försäkring.
- Det låter som ni arbetar med ganska stora filer, vart kommer de ifrån? Är det viktigt att ha snabbt nätverk för att hämta hem filerna?

Alla original som vi gör lagras på en NAS, en extern disk och på Google Drive , när origilen är klara för tryck så för man över en PDF till rippen. De kan ibland kan vara några GB stor men ofta i mer hanterbara storlekar så snabbare närverk är jag inte i så stort behov av.
Ett högkvalitets moderkort är en bra tanke, det är svårare att byta ut utan att installera om allt, är det bara pris man går på? Men man vill ju inte betala för massa extra som man inte använder och som kan strula.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Glöm inte nätdelen, där ska man nog inte spara in någon tusenlapp…

Exakt vilka komponenter (kvalitet) som sitter på detta
https://www.webhallen.com/se/product/333635-ASUS-ProArt-B550-...
Har jag inte koll på men det är riktat mot PRO i viss mån och min personliga erfarenhet av Asus moderkort i den prisklassen är goda. Sällan något strular, det finns sämre tillverkare. Gigabyte konsument och tyvärr även Asrocks rack serier har mer att önska vad gäller kvalitet.

Generellt, håll dig borta från de allra billigaste korten. De är billiga av en anledning och ofta sparar man på allt, även kondensatorer mm.

Vill man ha server/workstationhårdvara så finns ju det också men man får fråga sig om det behövs eller är vettigt ur investeringssynpunkt. Prestanda vs pengar är väldigt annorlunda i detta segment. Är upptid värt allt så skulle jag inte tveka på serverprylar med någon form av redundans.

Redundans går att lösa på många sätt även med konsumethårdvara.

Men nu drar vi iväg

Visa signatur