Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Vad blev det för förlikning? Anmäla till ARN och sen får kvarnen mala. Tror inte att ett så stort bolag som power.se vill hamna på råd och röns svarta lista.

Jag förstår beslutet att anmäla till ARN 100 %. Var helt inställd på att göra detsamma då deras beslut klart och tydligt bryter mot avtalslagen i flera punkter. Är därför övertygad om att ARN kommer ge dig rätt och att butiken kommer följa ARNs rekommendation.

”Förlikningen” var att jag gick med på de 500 kronorna i avdrag samt 20 % avdrag på en kontroll till konsolen. Allt som allt en besparing på ca 700-800 kr för min del. Det handlar som sagt inte om pengar utan om att göra rätt för sig. På mitt arbete och i mitt privatliv är det mig man pratar med när det gäller inköp - i mitt fall är jag övertygad om att den smällen kommer slå med ungefär samma kraft som en ARN anmälan. Därav mitt beslut. Jag hade kunnat göra ett täckköp hos annan butik och gått vidare med min anmälan då jag även hade köpt tillbehör som behöver konsolen för att fungera. Tycker du gör helt rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slipbit:

Jag tycker att det är viktigt att försvara våra konsumentlagar och nyttja de som det är avsett. Konkurrensen är stenhård bland butikerna idag. Power.se fick väldigt mycket uppmärksamhet pga av kampanjen.

Ingen kampanj, bara ett felaktigt pris som spred sig bland annat här på swec för att det var så billigt. Men likväl handlade alla i "god tro" förstås, inte alls för att priset var orimligt lågt.

Citat:

Det finns inget krav på att det ska stå rea/kampanj/superduperpris för att ett pris ska gälla.

Det var inte vad jag sa, bara att priset hade varit mer sannolikt om de hade haft en stor kampanj för denna rejäla prissänkning på en bristvara.

Citat:

Hur svårt ska det vara att förstå? Sätter man ett pris på hemsidan och enligt konstens alla regler så är det som gäller.

Så är det ju inte om butiken friskriver sig från felaktiga priser, vilket de gör: Avtalen är bindande vid köp av varor på Power.se, för kunder och Power Retail Sweden AB, inklusive Powers franchisetagare och gäller från att din beställning är bekräftad, om det inte finns fel i produktinformationen, priser, bilder, eller i din beställning, och kunden insåg, eller borde ha insett, att det förelåg ett sådant fel.

Insåg kunderna detta? Borde de ha insett? Där kan vi diskutera och jag säger inte att det nödvändigtvis är på ena eller andra sättet, men att ett satt pris alltid gäller stämmer ju inte. Vilken konsts regler man än följer.

Citat:

Du valde inte att bemöta mitt tidigare inlägg att Xbox Series S säljs för under det rekommenderade priset.

Jag bemötte visst det, här. Series S är en annan produkt som har sålt sämre och har varit nedsatt många gånger sedan lanseringen. Series X har aldrig varit nedsatt alls, möjligtvis bortsett från två dagar i augusti då den var nedsatt ett par hundralappar enligt prisjakts statistik, men jag hittar inte vilken butik det var som hade det priset.

Citat:

Faktum är att vi får sätta vilka priser vi vill i Sverige. Sen att Apple eller någon annan straffar en, det är en annan sak.

Jo absolut, det säger jag inte emot.

Permalänk

”Så är det ju inte om butiken friskriver sig från felaktiga priser, vilket de gör: Avtalen är bindande vid köp av varor på Power.se, för kunder och Power Retail Sweden AB, inklusive Powers franchisetagare och gäller från att din beställning är bekräftad, om det inte finns fel i produktinformationen, priser, bilder, eller i din beställning, och kunden insåg, eller borde ha insett, att det förelåg ett sådant fel.

Det där är ingen friskrivning. Texten är i linje med svensk avtalslag. Läser du bara ”om det finns fel” och missar resten av texten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwinkingToby:

”Så är det ju inte om butiken friskriver sig från felaktiga priser, vilket de gör: Avtalen är bindande vid köp av varor på Power.se, för kunder och Power Retail Sweden AB, inklusive Powers franchisetagare och gäller från att din beställning är bekräftad, om det inte finns fel i produktinformationen, priser, bilder, eller i din beställning, och kunden insåg, eller borde ha insett, att det förelåg ett sådant fel.

Det där är ingen friskrivning. Texten är i linje med svensk avtalslag. Läser du bara ”om det finns fel” och missar resten av texten?

Avtalen är bindande vid köp av varor på Power.se, för kunder och Power Retail Sweden AB, inklusive Powers franchisetagare och gäller från att din beställning är bekräftad, om det inte finns fel i produktinformationen, priser, bilder, eller i din beställning, och kunden insåg, eller borde ha insett, att det förelåg ett sådant fel

Och problemet är det som är understruket, hur ska man som lekman som inte är insatt i priserna vet vad som är rätt och fel?
Det finns flera exempel där det är helt uppenbart eller där man borde insett felpris i dagens tips-tråden men detta är inte en av dem.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TwinkingToby:

”Så är det ju inte om butiken friskriver sig från felaktiga priser, vilket de gör: Avtalen är bindande vid köp av varor på Power.se, för kunder och Power Retail Sweden AB, inklusive Powers franchisetagare och gäller från att din beställning är bekräftad, om det inte finns fel i produktinformationen, priser, bilder, eller i din beställning, och kunden insåg, eller borde ha insett, att det förelåg ett sådant fel.

Det där är ingen friskrivning. Texten är i linje med svensk avtalslag. Läser du bara ”om det finns fel” och missar resten av texten?

Har jag påstått att det inte är i linje med lagen? Det betyder inte att det inte är en friskrivning. Och det står ju klart och tydligt: Avtalen är bindande vid köp av varor på Power.se, för kunder och Power Retail Sweden AB, inklusive Powers franchisetagare och gäller från att din beställning är bekräftad, om det inte finns fel i produktinformationen, priser, bilder, eller i din beställning, och kunden insåg, eller borde ha insett, att det förelåg ett sådant fel.

Alltså handlar det om ifall "[kunden] borde ha insett, att det förelåg ett sådant fel." För att det var fel pris är det väl ingen som motsäger?

Sen får du gärna citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Har jag påstått att det inte är i linje med lagen? Det betyder inte att det inte är en friskrivning. Och det står ju klart och tydligt: Avtalen är bindande vid köp av varor på Power.se, för kunder och Power Retail Sweden AB, inklusive Powers franchisetagare och gäller från att din beställning är bekräftad, om det inte finns fel i produktinformationen, priser, bilder, eller i din beställning, och kunden insåg, eller borde ha insett, att det förelåg ett sådant fel.

Alltså handlar det om ifall "[kunden] borde ha insett, att det förelåg ett sådant fel." För att det var fel pris är det väl ingen som motsäger?

Sen får du gärna citera om du vill ha svar.

Nej du har inte påstått att texten inte är i linje med lagen. Har jag påstått att du har påstått att den inte är i linje med lagen?

Att det var fel pris motsätter sig ingen. Men att företagets avtal handlar om friskrivning och inte också åtagande är en förenkling.

Förlåt den dåliga citeringen skriver på mobilen hoppas det blev rätt nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har jag påstått att det inte är i linje med lagen? Det betyder inte att det inte är en friskrivning. Och det står ju klart och tydligt: Avtalen är bindande vid köp av varor på Power.se, för kunder och Power Retail Sweden AB, inklusive Powers franchisetagare och gäller från att din beställning är bekräftad, om det inte finns fel i produktinformationen, priser, bilder, eller i din beställning, och kunden insåg, eller borde ha insett, att det förelåg ett sådant fel.

Alltså handlar det om ifall "[kunden] borde ha insett, att det förelåg ett sådant fel." För att det var fel pris är det väl ingen som motsäger?

Sen får du gärna citera om du vill ha svar.

Det där blir ju snarast något slags filosofiskt bryderi som förmodligen inte leder diskussionen framåt:

Om man formulerar en "friskrivning" som "ändrar" villkoren till samma villkor som gällde utan "friskrivningen", är det fortfarande en friskrivning?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det där blir ju snarast något slags filosofiskt bryderi som förmodligen inte leder diskussionen framåt:

Om man formulerar en "friskrivning" som "ändrar" villkoren till samma villkor som gällde utan "friskrivningen", är det fortfarande en friskrivning?

Min poäng är att lagen går i båda riktningar. Vill inte riskera att okunniga konsumenter kollar på denna tråd och får fel bild av vad ett avtal innebär.

Permalänk
Medlem

Man kan inte friskriva sig då vissa delar av KKL är tvingande. Du kan alltså skriva. ”Konsumentköplagen gäller inte, avtalslagen gäller inte heller. Vad glad att du får handla hos oss. ”, men KKL gäller ändå.

Permalänk

Efter att ha kollat igenom tråden mer noggrant vill jag bara klargöra att snajk har helt rätt i att ett pris på en hemsida per automatik inte är giltigt - om priset är uppenbart fel. Vi går vidare så kan vi istället diskutera om det gällande power.se var uppenbart fel. Som jag redan klargjort så tycker jag inte att det är ett uppenbart felpris. Då ska köpet fullföljas enligt avtalslagen, oavsett om deras prisrobot gjort ett fel eller inte (vilket alla verkar gå med på att den gjort).

Har sett kommentarer på sweclockers och andra sidor gällande denna incident där en del menar på att ”det är ju en struntsumma som skiljer varför är ni så snåla”. Om det är en struntsumma saken gäller så är det ju klargjort att prissättningen inte var så låg att man borde insett att priset var fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwinkingToby:

Efter att ha kollat igenom tråden mer noggrant vill jag bara klargöra att snajk har helt rätt i att ett pris på en hemsida per automatik inte är giltigt - om priset är uppenbart fel. Vi går vidare så kan vi istället diskutera om det gällande power.se var uppenbart fel. Som jag redan klargjort så tycker jag inte att det är ett uppenbart felpris.

Har sett kommentarer på sweclockers och andra sidor gällande denna incident där en del menar på att ”det är ju en struntsumma som skiljer varför är ni så snåla”. Om det är en struntsumma saken gäller så är det ju klargjort att prissättningen inte var så låg att man borde insett att priset var fel.

Ja, men det har väl ingen ifrågasatt. Står tydligt i distansavtalslagen(kan ha bytt namn), men 17% sänkning är inte uppenbarligen fel, oavsett vad @snajk skriver att man borde ha kunskap.

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått tillbaka sina pengar på kontot ännu?

Permalänk

Någon som fått sitt xbox skickat?

Permalänk
Medlem

har man haft med Elgigantens RTX grafikkorts historia att göra eller diverse andra butiker som haft extremt dålig kundservice så tycker jag att Xbox lösningen är en väldigt shysst kompensation.

500kr i presentkort om jag förstått det rätt? Bara tacka och ta emot och faktiskt ge kred tilll företaget för att det visar goodwill. Inte ofta företag är så givmilda längre

Permalänk
Medlem

500 i presentkort?
Har inte ens fått mina pengar tillbaka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

har man haft med Elgigantens RTX grafikkorts historia att göra eller diverse andra butiker som haft extremt dålig kundservice så tycker jag att Xbox lösningen är en väldigt shysst kompensation.

500kr i presentkort om jag förstått det rätt? Bara tacka och ta emot och faktiskt ge kred tilll företaget för att det visar goodwill. Inte ofta företag är så givmilda längre

Skrivet av Bozzeta:

500 i presentkort?
Har inte ens fått mina pengar tillbaka...

500 i rabattkod och ev. 20% på spel om man köpte den till ord pris. Rabattkoden kunde användas på valfri produkt.

Permalänk

Angående kontroll amazon
Hej fick nyss mail om avbeställningar på kontrollerna och ingen ersättning såg fram emot dom... Nån som orkar arn anmäla! Detta e året människan e som pesten usch

Permalänk
Snusfri

Köpet på handkontrollern avbröts, inte så oväntat med tanke på att den inte är släppt samt vad ordinarie pris är.
Lite tråkigt men fullt förstårligt att Amazon annullera ordrarna.

Tror dock det hade varit större chans att det gått igenom om inte vissa individer "köpt" 40st eller fler.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Köpet på handkontrollern avbröts, inte så oväntat med tanke på att den inte är släppt samt vad ordinarie pris är.
Lite tråkigt men fullt förstårligt att Amazon annullera ordrarna.

Tror dock det hade varit större chans att det gått igenom om inte vissa individer "köpt" 40st eller fler.

Det är så jävla tråkigt att vissa ska förstöra det för andra med överdrivna ordrar.. 40 st.. Enda teorin är att det handlar om en scalper men jävligt svinigt.

Men en sak har jag märkt med Sweclockers:

Det sitter nog flera hundra tusen som läser den här tråden dagligen så sa fort en bra länk kommer ut så kommer kanske upp emot 10k beställningar att göra om det handlar om ett kap.

Sweclockers har alltid en tendens till "hug of death" till varje butik.

Inte lätt att göra fynd när det finns så många som har samma tanke. Det hade nog funkat som du säger att man slinker igenom om det handlar om ett fåtal beställningar, då hade nog stora jätten Amazon vara beredd att gå i förlust på enstaka siffror för att göra kunden nöjd.

Men någon sa att Amazon kan lätt gå i back flera miljoner bara för att de är stora men så är det inte.

Inte ens Google vill ha i back flera miljoner på det viset. Folk har för stora förhoppningar om dessa stora företag.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om folk beställer 40 stycken, det hade säkerligen avbrutits ändå. De har avbrutit andra varor utan någon stor spridning på forum förut, exempelvis vinterjackor. Amazon avbryter varorna de själva säljer till fel pris men vägrar hjälpa andra säljare på sin plattform som råkat sätta fel pris.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Rimligt att de avbryter denna beställningen, även om det tog alldeles för lång tid för dem att åtgärda prisfelet och att det "ordinarie" priset är helt absurt högt.

Deras meddelande pissar dock onödigt över konsumentköplagen: "Våra Villkor för användning och köp klargör följande: Om det rätta priset på en artikel är högre än det angivna priset avbryter vi, efter egen bedömning, din beställning och meddelar dig om saken."

Att ge sig själva rätten till att bortse från igångna avtal godtyckligt är onödigt när de kan förlita sig på den lagliga rätten vid "uppenbart prisfelet".

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Sjusovarn

Rätt väntat och det var en chansning

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Techlab:

Det är så jävla tråkigt att vissa ska förstöra det för andra med överdrivna ordrar.. 40 st.. Enda teorin är att det handlar om en scalper men jävligt svinigt.

Men en sak har jag märkt med Sweclockers:

Det sitter nog flera hundra tusen som läser den här tråden dagligen så sa fort en bra länk kommer ut så kommer kanske upp emot 10k beställningar att göra om det handlar om ett kap.

Sweclockers har alltid en tendens till "hug of death" till varje butik.

Inte lätt att göra fynd när det finns så många som har samma tanke. Det hade nog funkat som du säger att man slinker igenom om det handlar om ett fåtal beställningar, då hade nog stora jätten Amazon vara beredd att gå i förlust på enstaka siffror för att göra kunden nöjd.

Men någon sa att Amazon kan lätt gå i back flera miljoner bara för att de är stora men så är det inte.

Inte ens Google vill ha i back flera miljoner på det viset. Folk har för stora förhoppningar om dessa stora företag.

Dagens fynd har åtminstone för mig aldrig likställts med "dagens exploatering av prisfel", i regel handlar det om bra prissättningar i kampanjer och dylikt vilket butikerna har helt och hållet kontrollen över.
Visst har prisfelen blivit betydligt fler sedan svenska Amazon satte igång (oftast externa säljare givetvis) och ibland går sådana beställningar vidare utan åtgärd, men de har även ofta helt enkelt legitimt bra priser på varor.

Skrivet av Bakgrund:

Spelar ingen roll om folk beställer 40 stycken, det hade säkerligen avbrutits ändå. De har avbrutit andra varor utan någon stor spridning på forum förut, exempelvis vinterjackor. Amazon avbryter varorna de själva säljer till fel pris men vägrar hjälpa andra säljare på sin plattform som råkat sätta fel pris.

På ytan låter det givetvis rätt snett men om Amazon skulle ta mycket mer ansvar för externa säljarnas bit hela vägen ned till prissättningen så skulle det nog vara i princip omöjligt att driva en så stor marknadsplats.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

My black controller order was not cancelled. At least not yet. Anyone else has same remaining orders?

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

My black controller order was not cancelled. At least not yet. Anyone else has same remaining orders?

Got both cancelled. One of each

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Skrivet av delta76:

My black controller order was not cancelled. At least not yet. Anyone else has same remaining orders?

De tog bort mina efter chatten de skyller på ogiltig betalning mmmm visst

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Köpet på handkontrollern avbröts, inte så oväntat med tanke på att den inte är släppt samt vad ordinarie pris är.
Lite tråkigt men fullt förstårligt att Amazon annullera ordrarna.

Tror dock det hade varit större chans att det gått igenom om inte vissa individer "köpt" 40st eller fler.

Min är fortfarande på G för att levereras enligt datum i alla fall. Men ja, svinigt att beställa absurda mängder.
Får se om jag får min, men det tror jag nog... Har aldrig fått en order avbruten

Skrivet av Bakgrund:

Spelar ingen roll om folk beställer 40 stycken, det hade säkerligen avbrutits ändå. De har avbrutit andra varor utan någon stor spridning på forum förut, exempelvis vinterjackor. Amazon avbryter varorna de själva säljer till fel pris men vägrar hjälpa andra säljare på sin plattform som råkat sätta fel pris.

Har aldrig varit med om att jag fått en order avbruten av amazon pga felaktigt pris när de själva som sålt grejerna.. De har stått för priset varenda gång, även om det varit oskäligt lågt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Min är fortfarande på G för att levereras enligt datum i alla fall. Men ja, svinigt att beställa absurda mängder.
Får se om jag får min, men det tror jag nog... Har aldrig fått en order avbruten

Är du säker?
Har inte heller fått något mail, däremot är den avbruten i appen.

Permalänk

De lär neka allt när de väl ska skickas

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Är du säker?
Har inte heller fått något mail, däremot är den avbruten i appen.

Samma i appen ligger de avbruten men inga mail bara mail angånde de blåa