Blockera bedrägeriförsök

Permalänk
Medlem

Blockera bedrägeriförsök

Hej,

Har under senaste månader blivit utsatt för extremt många bedrägeriförsök i form av bedrägerisamtal. Blandannat så ringer nummer från Storbritannien (+44) flera gånger i veckan, men nu har även inrikesnummer (+46) tillhörande Telenor börjat att ringa. Ett par olika 08-nummer ringer även en hel del.

Ett samtal har besvarats hittills från ”Swedish National Police Department” angående ”illegal activity” (haha).

Vad kan jag göra för att undvika detta? Jag är så less på att få dessa samtal även om de bara är att inte svara på.

Tips?

Rubrik förtydligad /mod
Permalänk
Medlem

Har också blivit utsatt för dessa samtalen på mitt företagsabonnemang.
Vart de kommer ifrån kan jag inte svara på. Svara inte och ignorera en efter en.

Permalänk
Medlem

Jag blockar dessa nummer en efter en. Orkar inte ens svara. Får 1-2 samtal om dagen.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

fick ett nyss, bara att blockera.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Kolla om din operatör har någon app för att filtrera om och vilka samtal från utlandet skall nå fram till dig. Själv kör jag med Vimla och de har en sådan app men det löser inte helt problemet om man vill bli uppringd från svenska nummer som man inte har i sina kontakter.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ecthelion:

Hej,

Har under senaste månader blivit utsatt för extremt många bedrägeriförsök i form av bedrägerisamtal. Blandannat så ringer nummer från Storbritannien (+44) flera gånger i veckan, men nu har även inrikesnummer (+46) tillhörande Telenor börjat att ringa. Ett par olika 08-nummer ringer även en hel del.

Ett samtal har besvarats hittills från ”Swedish National Police Department” angående ”illegal activity” (haha).

Vad kan jag göra för att undvika detta? Jag är så less på att få dessa samtal även om de bara är att inte svara på.

Tips?

Du kan troligen inte göra nått mer än låta bli att svara för det är nog en bot som ringer upp alla nummer ett i taget för att se vilka som används och är det äkta bedragare så bryr de sig inte om Nix eller liknade. men har du inte nixat numret så gör det i vilket fall för det stoppar seriösa företag,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns en sak du kan göra om du orkar och det är att slösa bort deras tid. Prata med dem men gör ingenting som att tacka jag till något. Fortsätt ställ dumma frågor medan du äter lunch eller liknande.

Jag har slösat bort en timme av deras tid ibland och de blir helt rasande och slutar ringa efter det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Truecaller! Tillsammans rapporterar vi bedragare, så slipper vi dem i större utsträckning!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Truecaller! Tillsammans rapporterar vi bedragare, så slipper vi dem i större utsträckning!

Så länge du är okej med att företaget säljer vidare dina uppgifter dvs.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Tack för diverse svar.

Permalänk
Medlem

Av nyfikenhet.
Talar dessa svenska eller bryter de kraftigt på något språk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Av nyfikenhet.
Talar dessa svenska eller bryter de kraftigt på något språk?

Ofta bryter dom på indisk-engelska, eller afrikansk-engelska.
Sök på YouTube. Scammer get´s scammed.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Sen jag satte mitt nummer som "hemligt" så har andelen oönskade samtal gått ner kraftigt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Sen jag satte mitt nummer som "hemligt" så har andelen oönskade samtal gått ner kraftigt!

Dessvärre verkar de ju ha fler kanaler för att få fram ens nummer än endast t. ex. Hitta.se eller gula sidorna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Dessvärre verkar de ju ha fler kanaler för att få fram ens nummer än endast t. ex. Hitta.se eller gula sidorna...

Har inte fått några "scam" samtal på över 3 år!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Har inte fått några "scam" samtal på över 3 år!

Skönt för dig, vännen! Jag önskar jag var i samma sits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Ofta bryter dom på indisk-engelska, eller afrikansk-engelska.
Sök på YouTube. Scammer get´s scammed.

Det var precis det här som var min första tanke.
Var främst intresserad om min första tanke var korrekt eller om det hade vuxit fram någon "lokal" avknoppning.

Permalänk
Medlem

De där samtalen har fullkomligt exploderat, får flera per dag ibland. Blir galen.

Permalänk
Medlem

Hittade en fin funktion i min telefon:
Blockera allt som inte redan finns i min katalog.
Visst, ett och annat "riktigt" samtal fastar såklart.
Men man kan ju gå igenom blockerade samtalslistan och kolla upp dom man är osäker på.

Permalänk
Medlem

Jag svarar och lägger sedan ifrån mig mobilen. Efter ett tag kollar jag om de tröttnat och lagt på. De brukar aldrig återkomma.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag får typ aldrig såna samtal, jag har egentligen bara valt att dölja mitt nummer hos operatören så det inte hittas hos exempelvis Hitta.se samt kör jag truecaller

Permalänk
Medlem

Jag har också "hemligt" nummer, så t.ex hitta.se osv inte indexerar det öppet. Får aldrig såna här samtal.

Permalänk
Medlem

Jag har nog mest råkar ut för missade samtal från Afrika. De hoppas väl man ska ringa tillbaka till ett betalnummer och lyssna på någon trams.

Blockerar varje nummer tålmodigt och undrar när mobiltelefontillverkarna eller operatörerna skall tillåta blockering av landskoder. Nästa så man börjar tro att marknaden står bakom denna tvivelaktiga affärsmodell eftersom de inte vill införa möjlighet att filtrera oönskade element.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Hände mig en hel del innan, installerade appen "calls blacklist" och blockar alla nummer som börjar på +44 och det fungerar fin fint!

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Truecaller! Tillsammans rapporterar vi bedragare, så slipper vi dem i större utsträckning!

Problemet är att det är legit nummer. De ringer med andra svenskars telefonnummer.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag har nog mest råkar ut för missade samtal från Afrika. De hoppas väl man ska ringa tillbaka till ett betalnummer och lyssna på någon trams.

Blockerar varje nummer tålmodigt och undrar när mobiltelefontillverkarna eller operatörerna skall tillåta blockering av landskoder. Nästa så man börjar tro att marknaden står bakom denna tvivelaktiga affärsmodell eftersom de inte vill införa möjlighet att filtrera oönskade element.

Jag har en Pixel och frugan en Samsung, vi kan båda blockera landskoder direkt i telefonerna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m4gnify:

Jag har också "hemligt" nummer, så t.ex hitta.se osv inte indexerar det öppet. Får aldrig såna här samtal.

Det här funkar. Har haft samma nummer sedan mobiltelefoni blev en grej och får noll cold calls.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det här funkar. Har haft samma nummer sedan mobiltelefoni blev en grej och får noll cold calls.

Vi har fyra nummer i familjen, mitt eget nummer har jag haft i över 25 år och jag/vi får aldrig sådana samtal heller.
Alla våra nummer är Nixade och vi finns inte med på Eniro, Hitta mm.

Frugan hade för typ 1 år sedan många samtal från Norge, olika nummer varje gång. Då blockade vi landskoden för Norge i hennes telefon, sen var det slut med dessa samtalen

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Jag har en Pixel och frugan en Samsung, vi kan båda blockera landskoder direkt i telefonerna.

Hur vet du att det fungerar?

Kan såklart inte uttala mig om Android men ville minas att jag sett i div. forum att det inte fungerar där heller. Om det nu fungerar så grattis. Jag har dessvärre precis fått en ny Iphone så byte är ändå inte aktuellt och så ofta är det ändå inte avskrädet ringer. Efter 20:00 så kommer inte okända samtal fram ändå - "Stör ej" är något som funkat bra i alla fall.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag brukar svara och göra obekväma ljud (smaska, flåsa, stöna) och de ringer aldrig 2 ggr.