Dator startar inte efter nytt moderkort och cpu! Hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

Okej. Då får jag helt enkelt testa å byta allt och sätta fast det bättre. Och hoppas att jag inte har kortslutit moderkortet.

Tror ni att jag har kortslutit det? Alla fläktar fungerar, grafikkortet lyser å sånt. Men som sagt inge signal till skärm, mus, tagentbord

Dessa SKALL sitta bakom skruvhålen i chassit.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Fast de är svarta i TS fall, för att förtydliga 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

@80million kan du ta en bättre bild på hur front panel sladdarna är inkopplade? Alltså de längst ner i högra hörnet. Det ser ut att vara för få sladdar inkopplade där (men svårt att se pga otydlig bild).

Som annan också påtalat tidigare: du har inte kopplat in usb-sladden för att usb-portarna i chassit ska kunna funka.

Kan du även ta en bild på hir allt (mus, tangentbord och skärm) är inkopplat på baksidan av moderkortet?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

@80million kan du ta en bättre bild på hur front panel sladdarna är inkopplade? Alltså de längst ner i högra hörnet. Det ser ut att vara för få sladdar inkopplade där (men svårt att se pga otydlig bild).

Som annan också påtalat tidigare: du har inte kopplat in usb-sladden för att usb-portarna i chassit ska kunna funka.

Kan du även ta en bild på hir allt (mus, tangentbord och skärm) är inkopplat på baksidan av moderkortet?

Det är nere i högra hörnet. Den kabeln som är ikopplad står de power sw på.

Permalänk
Skrivet av shugge:

@80million kan du ta en bättre bild på hur front panel sladdarna är inkopplade? Alltså de längst ner i högra hörnet. Det ser ut att vara för få sladdar inkopplade där (men svårt att se pga otydlig bild).

Som annan också påtalat tidigare: du har inte kopplat in usb-sladden för att usb-portarna i chassit ska kunna funka.

Kan du även ta en bild på hir allt (mus, tangentbord och skärm) är inkopplat på baksidan av moderkortet?

Är det den svarta kabeln du menar? Under sata kabeln. Det är usb 3.0 och den är ikopplad

Permalänk
Medlem

Men snälla. Moderkortet ser verkligen ut att ligga mot datorchassit, eller är det gamla bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

<Uppladdad bildlänk>

Det är nere i högra hörnet. Den kabeln som är ikopplad står de power sw på.

Ok, ja den är korrekt. Har du inte fler att koppla in? För reset, hdd-led och power-led (om nu chassit har de funktionerna)?

Skrivet av 80Million:

<Uppladdad bildlänk>

Är det den svarta kabeln du menar? Under sata kabeln. Det är usb 3.0 och den är ikopplad

Tänkte på usb2 då båda de kontakterna var utan sladd inkopplad. Men chassit kanske väbara har usb3?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Lavin32:

På första bilden så ser jag iaf 2 hål som inte har skruvar. Hela moderkortet sitter snett och så ska det ju inte vara.

Det kan vara ett chassi som stöder större moderkort och TS moderkort kanske är mindre. Då får du ju tomma distanser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

<Uppladdad bildlänk>

Slänger in följande en gång till då det verkar som det inte var någon respons på första kommentaren.

Du har CPU fan inkopplad på SYS_FAN1 och inte CPU_FAN.
Det bör enligt mig inte ha någon mer inverkan än att du borde få "CPU FAN ERROR" men vem vet..
Prova även att göra en CMOS-RESET.

Stäng av datorn. Bryt gärna strömmen, antingen med switchen på nätddelen eller dra ut sladden.
Bygla de två stiften där det står "CLR_CMOS" ovanför kontakten för strömknappen på moderkortet.
Använd tex en mejsel för att bygla dessa stift ~5s.
Ta bort mejseln och prova sedan starta datorn.

Permalänk
Medlem

Provar detta: HAR DU DESSA UNDER MODERKORTET?
vi kommer inte längre innan du svarat på det. Samt om du har, har du fler än du har skruvar i då?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Provar detta: HAR DU DESSA UNDER MODERKORTET?
vi kommer inte längre innan du svarat på det. Samt om du har, har du fler än du har skruvar i då?

https://www.gratis-guider.se/images/uploads/Bilder/mbdistanser.jpg

Jag har ungefär 4st sånna distanser. Jag ska köpa mer sånna idag och testa hade jag tänkt

Permalänk
Skrivet av shugge:

Ok, ja den är korrekt. Har du inte fler att koppla in? För reset, hdd-led och power-led (om nu chassit har de funktionerna)?

Tänkte på usb2 då båda de kontakterna var utan sladd inkopplad. Men chassit kanske väbara har usb3?

Chassit har den som sitter i och sen hdd-led. Vad är det? Ska jag bry mig om den?

Permalänk

Verkar som att mitt chassi inte är optimalt för mitt moderkort. Men kan tillägga att det INTE ligger emot chassit.

Tycker ni att jag ska testa köpa nytt moderkort och försöka utifall detta är felaktigt sen start eller om det är något jag har förstört?

Mina övriga specs är föresten detta om de skulle hjälpa

Rx570 8gb
I5-12400F
B660M Gaming ddr4
Vengeance LPS 2666mhz ddr4 2x8gb

Permalänk
Skrivet av Viita:

Slänger in följande en gång till då det verkar som det inte var någon respons på första kommentaren.

Du har CPU fan inkopplad på SYS_FAN1 och inte CPU_FAN.
Det bör enligt mig inte ha någon mer inverkan än att du borde få "CPU FAN ERROR" men vem vet..
Prova även att göra en CMOS-RESET.

Stäng av datorn. Bryt gärna strömmen, antingen med switchen på nätddelen eller dra ut sladden.
Bygla de två stiften där det står "CLR_CMOS" ovanför kontakten för strömknappen på moderkortet.
Använd tex en mejsel för att bygla dessa stift ~5s.
Ta bort mejseln och prova sedan starta datorn.

https://i.imgur.com/3gTYKFT.png

Okej får testa byta plats på dom!

Hur menar du med ”bygla” kontakten? Ska jag ta ur cmos ”kronan” också?

Permalänk

Men jag är fortfarande fundersam varför ingenting fungerar. När jag startar upp min dator så ska mitt tagentbord och mus börja lysa och det gör det inte. Inte ens skärmen fungerar heller. Är rätt färsk inom detta så vet ej vad felet kan vara

Kan det även vara min psu? Eller är det mitt moderkort som är trasigt?

Kan tillägga att innan jag tog ur mina gamla delar så funka datorn felfritt

Permalänk

Har även läst runt lite. Vissa säger att det vara ett dött cmos batteri? Kan det vara de?

Permalänk
Medlem

Felkopplad processorfläkt, dött batteri eller felkopplad frontpanel ska inte ge dom problem du upplever.
Eftersom ditt tangentbord inte lyser upp så går troligtvis inte datorn igenom post. Den fastnar på något steg.

Jag skulle rekommendera att du kopplar ur alla diskar, använder en sticka RAM och ser ifall du kan få igång datorn. Eventuellt att du plockar ut allt och testar ha det löst på bordet. Det viktigaste är ju att du får igång datorn, efter det kan du få det fint i chassit.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Grabbar, det finns moderkort som är något smalare än ett normalt ATX-mobo. Då kan det bli så att den raden med skruvhål inte nås.

Kan du ta ett foto på hela moderkortet? Och sen på baksidan av datorn.

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Felkopplad processorfläkt, dött batteri eller felkopplad frontpanel ska inte ge dom problem du upplever.
Eftersom ditt tangentbord inte lyser upp så går troligtvis inte datorn igenom post. Den fastnar på något steg.

Jag skulle rekommendera att du kopplar ur alla diskar, använder en sticka RAM och ser ifall du kan få igång datorn. Eventuellt att du plockar ut allt och testar ha det löst på bordet. Det viktigaste är ju att du får igång datorn, efter det kan du få det fint i chassit.

Okej! Får testa göra allt det du skrev nu. Om detta inte funkar nu vad tror du det kan vara då? Felaktigt moderkort eller psu?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Grabbar, det finns moderkort som är något smalare än ett normalt ATX-mobo. Då kan det bli så att den raden med skeuvål inte nås.

Det är nog så det är för mig. För det tar inte i. Är ca 1cm frigång om jag kollar på baksidan av chassit där cpun sitter om ni förstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

Det är nog så det är för mig. För det tar inte i. Är ca 1cm frigång om jag kollar på baksidan av chassit där cpun sitter om ni förstår

Ta bild på hela moderkortet och sen en bild på baksidan av datorn.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Ta bild på hela moderkortet och sen en bild på baksidan av datorn.

Fixar det imorgon. Kommer inte vara hemma något alls idag

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av 80Million:

Det är nog så det är för mig. För det tar inte i. Är ca 1cm frigång om jag kollar på baksidan av chassit där cpun sitter om ni förstår

Har du testat att montera ihop allt utanför chassit?
När jag ser ett tomt distanshål så blir jag direkt fundersam på om där sitter en distans någonstans som moderkortet vilar på och isf orsakar en kortslutning

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Har du testat att montera ihop allt utanför chassit?
När jag ser ett tomt distanshål så blir jag direkt fundersam på om där sitter en distans någonstans som moderkortet vilar på och isf orsakar en kortslutning

Nej det har jag inte gjort. Ska testa det
Min plan ser ut såhär nu:
Ta ur allt och testa det löst på skrivbordet och se. Testa utan hårddiskar och med 1 ramsticka och se om jag får någon respons på skärm/tagentbord/mus. Funkar inte det så köper jag nytt mobo utifall jag har klantat till de med detta

Permalänk
Medlem

Tycker det känns som att pinsen i sockeln kan vara böjda i detta läge. Om du är säker på att moderkortet inte ligger mot plåten och faktiskt sitter på distanserna.

Nästa steg IMO är att ta ut ett av ram-minnena och testa. Fungerar inte det så ta ut det andra och sätt i första och testa igen.

Fungerar inte det så ta loss processorn och kolla hur det ser ut i sockeln.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

Har även läst runt lite. Vissa säger att det vara ett dött cmos batteri? Kan det vara de?

Kan vara värt att prova ett nytt batteri.

Tror inte du behöver köpa nya distanser för det ser ju ut som du har extra distanser skruvade i chassit. Är du 100% säker att moderkortet inte har kontakt med chassit? Ta bort alla distanser som inte används.

Som påpekats tidigare bör du flytta cpu fläkten från sys_fan till cpu_fan headern då det skulle kunna vara så att bios vägrar boota för den tror du inte har någon kylning till cpu:n (bara en gissning).

Testat byta portar på grafikkortet? Testat både HDMI och DP?

Prova clear cmos samt prova flasha annan bios.

Prova med bara 1 ram sticka i A1.
Kollat att din ram är kompatibel med moderkortet?
Har du andra ram stickor att prova?

Montera lös cpu:n igen och blås rent socket och cpu så det absolut inte är nå damm, hårstrån eller liknande.

Permalänk
Skrivet av weenan:

Kan vara värt att prova ett nytt batteri.

Tror inte du behöver köpa nya distanser för det ser ju ut som du har extra distanser skruvade i chassit. Är du 100% säker att moderkortet inte har kontakt med chassit? Ta bort alla distanser som inte används.

Som påpekats tidigare bör du flytta cpu fläkten från sys_fan till cpu_fan headern då det skulle kunna vara så att bios vägrar boota för den tror du inte har någon kylning till cpu:n (bara en gissning).

Testat byta portar på grafikkortet? Testat både HDMI och DP?

Prova clear cmos samt prova flasha annan bios.

Prova med bara 1 ram sticka i A1.
Kollat att din ram är kompatibel med moderkortet?
Har du andra ram stickor att prova?

Montera lös cpu:n igen och blås rent socket och cpu så det absolut inte är nå damm, hårstrån eller liknande.

Ja jag är rätt säker att det inte tar i chassit. För att vara säker så ska jag ta ur allt ur chassit och testa löst på bordet å se om de vill funka då

Okej ska testa byta plats på fläktarna å se vad som händer

Nej jag har inga andra ramstickor å testa. Mobo är ddr4 och ram är ddr4 så borde väll funka?

Okej ska testa blåsa rent. Jag satt cpun åt det hållet pilen peka på moderkortet så borde vara rätt

Hur flashar jag en annan bios?

Permalänk

Väldigt stort tack till alla som försöker hjälpa mig! Betyder enormt

Permalänk

Och om jag ska testa nytt cmos batteri? Vad för batteri ska jag ha och var kan jag köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

Och om jag ska testa nytt cmos batteri? Vad för batteri ska jag ha och var kan jag köpa?

Titta på batteriet, gissar att det kanske står CR2032 om de inte börjat med andra batterier på senare år. Borde gå att köpa likadant på ditt lokala kjells kompani. Kan inte garantera att batteribyte kommer hjälpa.