AMD Ryzen 9 7950X och Ryzen 7 7700X "Raphael"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av 1440p165:

Stämmer verkligen detta.

Officiellt stödjer väl bara styrkretsen pci express 4.0 ?

Oj, skit bakom tangentbordet där. Även fast jag skrev den delen lägger jag över allt ansvar på artikelns andra författare @CrispVanDahl.

Tack, fixat!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det som höjts är ju dollarn!

8,12 SEK i januari 2021, 11,38 idag. Bara 40% ju, borde inte leda till några prishöjningar.

*bort*

Permalänk

Förstår inte rikligt besvikelsen. Den presterar ju mer eller mindre som AMD har sagt tidigare.

Tror snarare vissa skruvade upp förväntningarna lite väl högt här. Tror inte intels nya serie kommer bli billigare än amds med alla prisökningar som kommit detta år.

Jag själv är i rätt taskigt läge, där jag måste byta ut hel del delar i datorn (den är rejält instabil) och tyvärr verkar intel vara det bättre valet (Behöver inte bara spelprestanda, utan också för program).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

7700x3D kommer vara bästa multiplayer CPU..blir vänta på den. Torskar för mycket när spel hoppar CCX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Förstår inte rikligt besvikelsen. Den presterar ju mer eller mindre som AMD har sagt tidigare.

Tror snarare vissa skruvade upp förväntningarna lite väl högt här.

Klassiskt fenomen här på forumet att AMD-releaser ska hypas sönder till den grad att folks fantasier om de nya produkterna garanterat blir omöjliga att uppfylla.

Skrivet av Broken-arrow:

Tror inte intels nya serie kommer bli billigare än amds med alla prisökningar som kommit detta år.

Men får nog vara glad om de ligger kvar i samma prissegment. Jag tror å andra sidan inte på några underverk från Intels sida, utan snarare en polerad upplaga av innevarande generation.

Skrivet av Broken-arrow:

Jag själv är i rätt taskigt läge, där jag måste byta ut hel del delar i datorn (den är rejält instabil) och tyvärr verkar intel vara det bättre valet (Behöver inte bara spelprestanda, utan också för program).

Skrev du rätt nu? AMD verkar ju vara valet för produktivitet?

Personligen ligger mina prestandabehov vid gaming, siktar på en i7-13700K förutsatt att priset är rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

140805.-
Står det. Placeholder pris

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem

Bra skutt över Zen 3. Det blir sjukt spännande när nästa gen GPU och Raptor Lake dyker upp i prestandatest.

Sen får man verkligen inte glömma att AM5 kommer leva vidare längre och att Raptor Lake blir sista anhalt för Z690/LGA1700. Den som köpte en AM4 bräda 2017 kan sitta på topp i gamingprestanda 5 år senare med 5800X3D. AM5 ser klart mer attraktiv ut enligt mig.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Om det är något den här recensionen lyckades med var att sälja in 5800X3D. Billigare 27/9 kl 15?

Permalänk
Medlem

@Jacob

Snälla ge inte upp testet "Test: Upplåst effektbudget" för framtida CPU-er bara för att det inte var någon skillnad i detta fall. Väldigt värdefull information och jag tror detta kan se väldigt annorlunda ut på andra CPU-er där temperaturen överförs bättre till kylaren (eller vad det nu är som begränsar).

Exempelvis så får jag ungefär dessa resultat på min 12700k med två olika kylare
1. Noctua NH-L12L -> 100 grader nås vid ~170W effektuttag
2. AIO -> 100 grader nås vid ~225W effektuttag

Det ger uppenbart skillnad på prestanda, och informationen ovan är värdefull när man planerar sitt system. Hade jag vetat det innan köp hade jag kanske letat efter en CPU som presterar optimalt vid 170W istället för att strypa den jag har. (Jag kör den i Loque Ghost S1)

Det kanske t.om. är värt att göra tester vid ett par fördefinierade effektbudgetar i framtiden. För SFX-communityn hade det varit guld värt och kanske kan det också ge AMD och Intel en signal om att att vi värderar mer än bara rå prestanda!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

hmm vilken kylare används under testet?
Noctua NH-U12A eller Asus ROG Ryujin II 360?

Med tanke på nya beteendet för cpu:erna så kan mer kylning påverka prestanda, precis som för grafikkort.

edit: läste avsnittet om upplåst strömbudget så fick svar på min fråga

Permalänk
Medlem

Glädjande att se hur Intel står står emot denna lansering

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Bra skutt över Zen 3. Det blir sjukt spännande när nästa gen GPU och Raptor Lake dyker upp i prestandatest.

Sen får man verkligen inte glömma att AM5 kommer leva vidare längre och att Raptor Lake blir sista anhalt för Z690/LGA1700. Den som köpte en AM4 bräda 2017 kan sitta på topp i gamingprestanda 5 år senare med 5800X3D. AM5 ser klart mer attraktiv ut enligt mig.

Fast ju högre upplösning desto mindre betyder cpu.
AMD har väl enbart bekräftat denna till 2025 (?) så 3 år.
Just nu pröjsar man 9-10k för en "okej" spel cpu platform.... Borde vara <5k
Raptor Lake kommet sälja bättre då man stödjer ddr 4 också.
Rykten och "unverified tests" tyder att 7950x och 13900k är likvärdiga i produktiva laster (viss fördel 13900k vad jag sett dock men inom felmarginal). Blir kul att läsa texter men tyvärr vinner nog Intel rond 1 denna gång. Problemet för amd är att lyckas sälja in 3dv i med ett vettigt pris

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Bra och grundligt genomfört test! Tackar så hjärtligt!

Permalänk
Medlem

Ser inte usecase för 7950X öht. Enda som imponerar är ECO-läget, resten är äkta besvikelse. Visst man går om 12900KS på några enstaka tester men det är en "gammal" processor nu när nästa generation står vid dörren.

Och ni som seriöst påstår att ni använder Cinebench råder jag att köpa en server så inte datorn blir upplåst varje gång ni skall rendera på CPU.

Snälla snälla Swec, ta bort Cinebench som deltest då majoriteten här nu tror att det har relevans i andra applikationer. Absolut noll information kan projiceras fram av detta test.

Ett vettigt usecase kan ju vara kompilering, dvs att man kör linux och vägrar använda kod som kompilerats av någon annan, då skulle man knappast kunna rekommendera något annat men nu har ni ju inte heller kompileringsbenchmarks...

Permalänk
Inaktiv

7950X är inte bra till spel.. i spelandet så har denna cpu samma kvalitet och förmåga att skjuta bilder till grafienheten.. som en 1500kr processor.

känns ganska otippad och omodernt att ni sätter toppklass?
för produktivitet, för folk som står i valet att köra en threadripper eller inte.. JA, toppklass. men för hemmaanvändaren är ju detta en onödigt dyrt lyx paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

@Jacob

Snälla ge inte upp testet "Test: Upplåst effektbudget" för framtida CPU-er bara för att det inte var någon skillnad i detta fall. Väldigt värdefull information och jag tror detta kan se väldigt annorlunda ut på andra CPU-er där temperaturen överförs bättre till kylaren (eller vad det nu är som begränsar).

Exempelvis så får jag ungefär dessa resultat på min 12700k med två olika kylare
1. Noctua NH-L12L -> 100 grader nås vid ~170W effektuttag
2. AIO -> 100 grader nås vid ~225W effektuttag

Det ger uppenbart skillnad på prestanda, och informationen ovan är värdefull när man planerar sitt system. Hade jag vetat det innan köp hade jag kanske letat efter en CPU som presterar optimalt vid 170W istället för att strypa den jag har. (Jag kör den i Loque Ghost S1)

Det kanske t.om. är värt att göra tester vid ett par fördefinierade effektbudgetar i framtiden. För SFX-communityn hade det varit guld värt och kanske kan det också ge AMD och Intel en signal om att att vi värderar mer än bara rå prestanda!

Håller med men borde köras på en 420 AIO.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mordekai:

Ser inte usecase för 7950X öht. Enda som imponerar är ECO-läget, resten är äkta besvikelse. Visst man går om 12900KS på några enstaka tester men det är en "gammal" processor nu när nästa generation står vid dörren.

håller med. finns inget usecase för hemma användare, detta är en renodlad server/produktivitets cpu. med 'hardcore' kylning. kanske i ett server rum.
ECO mode är skitbra, men så gimpar man cpun till att bli en 7600x - så då blir 7950x igen, helt värdelös. OM man inte har den till produktivitet.

Permalänk
Medlem

Väntar in en 13900ks raptor lake när den väl kommer då man redan sitter med hårdvaran till en 12900ks. Det viktiga för mig är grafikkortet. Amd eller Nvidia. Väntar spänt på vad amd har mot ett 4090 men i all äro tror jag de kommer gå om Nvidia denna gången. Har den där mag känslan ni vet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Siimuliize:

Väntar in en 13900ks raptor lake när den väl kommer då man redan sitter med hårdvaran till en 12900ks. Det viktiga för mig är grafikkortet. Amd eller Nvidia. Väntar spänt på vad amd har mot ett 4090 men i all äro tror jag de kommer gå om Nvidia denna gången. Har den där mag känslan ni vet.

det enda som spelar roll är grafikkortet.

du kan sitta på en i3 12100 cpu + 3090 ti och få samma fps som du skulle gått med en threadripper + 3090 ti
adressable ram är också en bra sak som amd har.. KAN ge så mkt som ca 5-15% mer fps bara genom att köpa all out amd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElonB:

Gillade der8auers delid, från 90c till 70c. Känns som lite väl tjock IHS.

Jäklar ja, kollade på den nu.

Mycket udda att göra en så tjock IHS för att försöka behålla kylarkompatibilitet med AM4, vilket han förklarar i videon funkar dåligt i praktiken. 25C lägre temperatur efter delid tyder ju på att IHS-designen är ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Skrev du rätt nu? AMD verkar ju vara valet för produktivitet?

I vilket jobb används program som effektivt kan parallelliseras på 16 kärnor? Zip-filsadministratörer?

Inget av de cad-program jag använder
Inget program i officesviten.
Möjligen Visual Studio vid kompilering men jag personligen skriver inte så mycket kod att jag ens har kompileringstid att oroa mig för. Mitt tips, sluta kompilera andras kod, speciellt inte samma kod upprepade gånger.
Inget program i Adobe Creative Cloud.

Jag använder massor med olika program i jobbet och det enda som gör mitt jobb snabbare är enkeltrådsprestanda, encode (iGPU/GPU) och en del 3D (på GPU).

Finns det någon sysadmin som skriver flertrådade powershell-scripts kanske...

Absolut bästa programmering för flertrådning finns inom spel men även där finns det extremt lite att tjäna över åtta kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

håller med. finns inget usecase för hemma användare, detta är en renodlad server/produktivitets cpu. med 'hardcore' kylning. kanske i ett server rum.
ECO mode är skitbra, men så gimpar man cpun till att bli en 7600x - så då blir 7950x igen, helt värdelös. OM man inte har den till produktivitet.

Produktivitet är något Sweclockers definerat på ett extremt konstigt sätt, när man är produktiv sitter man inte vid datorn och renderar, man gör kanske jobbet som leder till en rendering. I princip allt kreativt arbete sker på ett fåtal trådar. Som sagt om produktivitet är att zippa filer, ja då kanske.

Som server absolut, speciellt hemmaserver för nördar men även billiga servrar som måste vara snabba men inte så mycket mer, grymt bra renderingsservrar skulle jag påstå, helt enkelt oslagbara för det.

Sitter man mycket med rendering på CPU kanske det är vettigt att skaffa en workstation som enbart gör just det, istället för att ställa den i serverrummet. Men om du modellerar i Maya eller är ingenjör som använder Cad så kommer i nuläget dessa processorer vara ett dåligt val. 12900KS är både bättre och billigare.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av sunefred:

@Jacob

Snälla ge inte upp testet "Test: Upplåst effektbudget" för framtida CPU-er bara för att det inte var någon skillnad i detta fall. Väldigt värdefull information och jag tror detta kan se väldigt annorlunda ut på andra CPU-er där temperaturen överförs bättre till kylaren (eller vad det nu är som begränsar).

Exempelvis så får jag ungefär dessa resultat på min 12700k med två olika kylare
1. Noctua NH-L12L -> 100 grader nås vid ~170W effektuttag
2. AIO -> 100 grader nås vid ~225W effektuttag

Det ger uppenbart skillnad på prestanda, och informationen ovan är värdefull när man planerar sitt system. Hade jag vetat det innan köp hade jag kanske letat efter en CPU som presterar optimalt vid 170W istället för att strypa den jag har. (Jag kör den i Loque Ghost S1)

Det kanske t.om. är värt att göra tester vid ett par fördefinierade effektbudgetar i framtiden. För SFX-communityn hade det varit guld värt och kanske kan det också ge AMD och Intel en signal om att att vi värderar mer än bara rå prestanda!

Tjenare! Vi kommer givetvis inte ta bort testet för uppblåst strömbudget. Framöver så kommer det nog finnas anledning att fortsätta genomföra dessa med AIO utöver tester med luftkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

I vilket jobb används program som effektivt kan parallelliseras på 16 kärnor? Zip-filsadministratörer?

Inget av de cad-program jag använder
Inget program i officesviten.
Möjligen Visual Studio vid kompilering men jag personligen skriver inte så mycket kod att jag ens har kompileringstid att oroa mig för. Mitt tips, sluta kompilera andras kod, speciellt inte samma kod upprepade gånger.
Inget program i Adobe Creative Cloud.

Jag använder massor med olika program i jobbet och det enda som gör mitt jobb snabbare är enkeltrådsprestanda, encode (iGPU/GPU) och en del 3D (på GPU).

Finns det någon sysadmin som skriver flertrådade powershell-scripts kanske...

Absolut bästa programmering för flertrådning finns inom spel men även där finns det extremt lite att tjäna över åtta kärnor.

Visst är det onödigt, lika onödigt som en Lamborghini är över en Skoda, men tveklöst är ändå Lamborghini bättre på vissa parametrar även om alla klarar sig med en Skoda.

Gamers borde veta vid det här laget att GPU är nummer ett, efter det om man jagar fps är 5800X3D för närvarande snabbaste CPU. Om det är viktigt. På grund av den saken finns det anledning att se fram emot tex 7800X3D om några månader.

Men redan nu, 7700X verkar slakta i PS3 emulatorn pga AVX512(man vill ha bara en CCD i den emulatorn)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tjenare! Vi kommer givetvis inte ta bort testet för uppblåst strömbudget. Framöver så kommer det nog finnas anledning att fortsätta genomföra dessa med AIO utöver tester med luftkylare.

Vad bra!

Som jag misstänkte så har AMD dålig heatspreader, det är det som gör att temperaturen slår i taket och det därmed inte märks nån skillnad på just det testet med upplåst budget. Set der8auers delid, länkat tidigare i tråden.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av anon125263:

7950X är inte bra till spel.. i spelandet så har denna cpu samma kvalitet och förmåga att skjuta bilder till grafienheten.. som en 1500kr processor.

känns ganska otippad och omodernt att ni sätter toppklass?
för produktivitet, för folk som står i valet att köra en threadripper eller inte.. JA, toppklass. men för hemmaanvändaren är ju detta en onödigt dyrt lyx paket.

Hej! Den befinner sig i det övre prestandasegmentet när det kommer till spelprestanda vilket jag har valt att definiera som bra.
Utmärkelsen är som jag motiverar i sammanfattningen för att den är absolut bäst på det den gör just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Ojdå, 13900k kommer äta zen 4 levande i spel

Praktiskt taget alla processorer över 3kkr presterar likvärdigt om man inte spelar i 720p

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

I vilket jobb används program som effektivt kan parallelliseras på 16 kärnor? Zip-filsadministratörer?

Förutom zip-filsadministration?
Video.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

(Behöver inte bara spelprestanda, utan också för program).

Spel är inte program? Hur menar du då att det kan exekvera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Spel är inte program? Hur menar du då att det kan exekvera?

Känns lite OT att diskutera vad en exe.-fil är, eller?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||