Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

PC server, Mac och indesign länkar

Permalänk
Medlem

PC server, Mac och indesign länkar

Någon som sitter på Mac och har kollegor på PC?

Hur gör ni då i så fall med t.ex indesign-filer och länkar?

Lång historia kort så jobbar jag inhouse på en tillverkningsindustri där PC är standard. Jag har haft PC men trivs inte i det och fick nu förra vecka en Mac. Och trodde att mitt enda problem skulle vara att komma åt vårt affärssystem men det har nu löst sig.

Det jag dock inte var medveten om är att man inte har en F-server på samma sätt i en Mac. Så alla länkar i alla indesign mfl adobefiler fungerar alltså inte nu. T.ex de hette tidigare F:/2-Pictures/"filnamn" och nu om jag länkar om de så heter de istället trdc01/företagsnamn/2-Pictures/"filnamn".

Jag kan givetvis sätta mig och pö om pö uppdatera alla filer så länkarna passar min Mac. Men problemet blir då i de fall min kollega (chef) skall in i en fil, då fungerar inte länkarna för henne och detta kommer på sikt ställa till problem.

Är det någon som varit i samma sits? Hur har ni löst det? Vårt IT-firma rycker typ bara på axlarna och tycker detta borde vara ett problem jag varit medveten om och därför inte deras problem. Skulle det fungera med någon form av molntjänst för oss båda? Fungerar inte med onedrive eller som jag då får med migt usernamn i länken så måste vara något vi båda kan vara anslutna gemensamt till i så fall.

Snälla snälla hjälp! Om ni inte har ett svar så kanske ni har något tips om vart jag kan hitta en lösning.

Permalänk
Medlem

Menar du alltså att ni har en nätverksdisk på kontoret som alla utvecklar "mot"?

Det vill säga, om dina kollegor öppnar filutforskaren så ser de sin vanliga systemdisk (oftast C:) och dessutom en F: varpå alla indesign-filer ligger?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Menar du alltså att ni har en nätverksdisk på kontoret som alla utvecklar "mot"?

Det vill säga, om dina kollegor öppnar filutforskaren så ser de sin vanliga systemdisk (oftast C:) och dessutom en F: varpå alla indesign-filer ligger?

En snabb sökning på Internet (förutsatt att ovan är ditt faktiska problem) nämner att man kan komma runt problematiken genom att låta InDesign snacka med Bridge och sen låta Bridge sköta kopplingen till filsystemet. Då blir alla dina InDesign-länkar kompatibla på alla plattformar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Ja precis. Alla andra sitter på PC och har sin C: och sen F: (som är vår företagserver) på sina PC. På min Mac är det ju inte tappat på samma sätt.

Alla indesign och andra adobe filer ligger på F:, samt alla bilder, logotyper, grafiska element etc ligger även där i olika mappar och undermappar.

Handlade det om några få länkar så vore det mindre problem, men nu handlar det kanske om 200 indesign-filer men mellan 15-250 länkar i varje. Att ta tjuren vid hornen och uppdatera dessa länkar för att de ska passa mig kan jag göra, men problemet uppstår sen när kollegan skall in i filen och då måste krångla med länkarna igen, och sen får även jag krångla tillbaka de när jag öppnar filen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

En snabb sökning på Internet (förutsatt att ovan är ditt faktiska problem) nämner att man kan komma runt problematiken genom att låta InDesign snacka med Bridge och sen låta Bridge sköta kopplingen till filsystemet. Då blir alla dina InDesign-länkar kompatibla på alla plattformar.

Hur kommer man runt det genom Bridge? Bridge är ju ett filvisningesprogram som man alltid har tillsammans med indesign för att snabbt kunna dra över de filer man vill ha in i (länka) indesigndokumentet.

Permalänk
Medlem

Utan att ha särskilt djup förståelse för detta tänker jag:

Windows
Mounta nätverksdisken under F:
Tala om för Bridge att dina filer ligger på F:
Tala om för InDesign att dina filer finns i Bridge

macOS
Mounta nätverksdisken var du vill (/private/filer)
Tala om för Bridge att dina filer ligger i /private/filer
Tala om för InDesign att dina filer finns i Bridge

När du delar InDesign-filer med dina kollegor kommer alla era referenser gå till Bridge, inte till det underliggande filsystemet. Det blir alltså upp till Bridge att lösa den faktiska länkningen.

diskrepans för att jag inte kan det här och bara sökte lite fort på Internet, det kan också vara så att det inte finns en smidig lösning på ditt problem och du behöver byta tillbaka till Windows

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Inte samma länk, men samma typ av svar. Skulle givetvis länkat tidigare

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Tack men Bridge är ju bara som en Adobevariant av utforskare som kan förhandsvis filer som vanliga utforskare inte grejar och man kan tagga filer med metadata etc. Så Bridge i sig håller inte i några filer alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizz7785:

Tack men Bridge är ju bara som en Adobevariant av utforskare som kan förhandsvis filer som vanliga utforskare inte grejar och man kan tagga filer med metadata etc. Så Bridge i sig håller inte i några filer alls.

Och det finns ingen möjlighet att ha "virtuella länkar" så som jag beskrev ovan?

Du kan ju alltid höra av dig till Adobe. Med tanke på vad ni betalar för deras licenser kan jag tycka att de gott kan hjälpa till här

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Gör ett script som korrigerar alla länkar från de kortare F: varianterna till fullständig path. Det skall ju tydligen fungera även med Windows-versionen av InDesign, även om det då av någon anledning inte sparar fullständig path själv.

Visa signatur

Mostly Harmless