Google lägger ned Stadia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Så är det, Google måste lära av Microsoft. Satsa snuskigt mycket pengar under lång tid för att bryta igenom på marknaden.
Xbox blödde pengar i många år men det lönade sig i slutänden, idag är Xbox franchisen mycket lönsam.

hur lönsam xbox divisionen är, vetetusan men... Allt beror ju bara på hur man ser på alla miljarder Microsoft investerar i Xbox divisionen.

Finns väl ingen som tvivlar på att inte Microsoft tror på Xbox i framtiden också.
På samma gång har de ju inte en speciellt "Hostile" bemötande mot konkurrenterna, klart de ser på sitt bokslut i slutändan, men det är ju inte pajkastning mot Sony och Nintendo jämt.
Xbox podcasten med Larry Hryb är, ju otrevligt att kolla på..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har ju en ännu bättre idé, och det var ju att man istället skulle kunna länka sin Steam och Epic. Hade man kunnat göra det hade jag lätt varit spekulant på att iaf köpa några månader här och var för att lira när jag inte hade tillgång till min PC hemma.

Detta tror jag inte skulle fungera praktiskt och Google skulle nog absolut inte gå med på det. Då hade ju Steam och/eller Epic fått pengarna av kunderna för köpet av spelen utan att Google hade fått några pengar men Google ska stå för kostnaden när användaren sedan ska spela spelet via Stadia med avseende på bandbredd, serverkostnader och beräkningskraft.

Om jag vore Google så skulle jag i alla fall inte gått med på någon sådan deal som endast skulle kosta företaget utan att få in några pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Vad tråkigt! Det var ju riktigt trevligt att bara slå på TVn och så hade man access till spelen istället för att ha en konsol eller dator kopplad någonstans som slukar ström.

Finns det några alternativ till Stadia?

Det jag känner till och använder är geforce now.

Skillnaden mot stadia då är att man äger spelen på steam, epic mfl och sen spelar man dom på geforce now. Men allra först av allt så måste nvidia själva lagt till spelet i sin tjänst.

Har nu spelat på plattformen i 2 eller 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Detta tror jag inte skulle fungera praktiskt och Google skulle nog absolut inte gå med på det. Då hade ju Steam och/eller Epic fått pengarna av kunderna för köpet av spelen utan att Google hade fått några pengar men Google ska stå för kostnaden när användaren sedan ska spela spelet via Stadia med avseende på bandbredd, serverkostnader och beräkningskraft.

Om jag vore Google så skulle jag i alla fall inte gått med på någon sådan deal som endast skulle kosta företaget utan att få in några pengar.

Man får ju givetvis då istället betala en månadskostnad för att använda deras tjänst. Men min tes är att en sån intäkt inte skulle vara nog, eller istället bli så hög att ingen använder tjänsten.

Geforce Now verkar ju dock funka på detta sätt:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce-now/games/

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Skyflyer:

Detta tror jag inte skulle fungera praktiskt och Google skulle nog absolut inte gå med på det. Då hade ju Steam och/eller Epic fått pengarna av kunderna för köpet av spelen utan att Google hade fått några pengar men Google ska stå för kostnaden när användaren sedan ska spela spelet via Stadia med avseende på bandbredd, serverkostnader och beräkningskraft.

Om jag vore Google så skulle jag i alla fall inte gått med på någon sådan deal som endast skulle kosta företaget utan att få in några pengar.

Det funkar för andra, så varför skulle det inte funkat för Stadia? Med Google:s serverparker i ryggen hade det antagligen funkat bättre än konkurrenterna också.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fånigt är kanske fel ord. Jag ogillar bara starkt konceptet "*** as a service". Det gör oundvikligen att det blir dyrare för de som vill köra dedikerat och faktiskt äga sina saker. Så allt som promotar "hyr utan några som helst rättigheter"-kulturen är jag emot.

Sen som andra varit inne på så är det ju inte konstigt om just Google först lanserar något de ljuger om att de tror på för att sedan dumpa det och alla som faktiskt gillade det. Google Glass någon?

Meeen jag kanske bara börjar bli gammal och stel.

Håller med dig till 100%
Livet går upp och ner, vissa saker kan man påverka och annat inte.
Surt att man numera nästan tvingas till att hyra all media och att det inte finns någon garanti på att man ens lagligt kan komma åt media som man börjat titta på/spela.

Händer väl titt som tätt att det finns låtar som försvinner på ens spotify/youtube music listor.
Rätt skönt att jag kan stoppa in Macahan´s (tv serien) i min PS5:a och titta på den nu, eller om 1 år, 5 år, 10 år.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Oj, har ett oöppnat Google Stadia paket so man nu får gratis. De kan väl åtminstone låsa upp blåtanden så att man kan köra trådlöst mot andra plattformar.

Har den ens blåtand? Den är väl wifi?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag har iofs inte påstått nåt annat heller. Google är experter på att starta produkter och döda dem, kan man inte göra tvärtom? Starta produkter som användare faktiskt vill ha?

Och hur ska dom veta det om dom inte testar ?. Det är ju inte så att dom kan utveckla och lansera en produkt på ett par veckor när folk kommit på vad dom vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Google är ju väldigt innovativa och det ska de verkligen ha kudos för, men ibland känns det som att de lägger ned projekt lite väl lättvindigt.

Tycker Google har många bra tjänster, men innovativa?

Nja, inte direkt tycker jag. Nividia var före Google på stramande spel, Apple före Google med modern telefon, Digital före Google med sökmotor, Hotmail före Google med webbmaster, etc. Så tycker det är mer kopiera än innovera som Google oftast håller på med.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Inte alls förvånad må jag säga.. tyckte iden lät rätt befängd redan från start.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Mja, tror snarare streaming är något av #framtiden, sen kan man ju såklart ha åsikter om hur det används i just geforcenow.
Men det är svårt att kalla geforcenow, steam link, xcloud för floppar

Precis använder xcloud ofta på min surface.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Nioreh83:

Har den ens blåtand? Den är väl wifi?

Den har bluetooth men man har kört en nintendo på den och låst ner den tyvärr. Man håller nu tummarna på att den låses upp av GG google.
Personligen håller jag inte andan dock

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker Google har många bra tjänster, men innovativa?

Nja, inte direkt tycker jag. Nividia var före Google på stramande spel, Apple före Google med modern telefon, Digital före Google med sökmotor, Hotmail före Google med webbmaster, etc. Så tycker det är mer kopiera än innovera som Google oftast håller på med.

Google har sina nackdelar, affärsmodellen där du är produkten går inte direkt ihop med att göra bättre och mer användarvänliga produkter.

Men innovativa är de nog, en stor del av de anställda har visat gång på gång att de kan ta vad som helst och göra den bästa lösningen. Sedan brister det en hel del i styrning och kompetens hos de övriga... Apple på sin sida har fått ta till en del desperata drag för att hålla google borta, tänk bara när de lanserade maps, men de har en annan affärside och orkar rätta till saker istället för att ge upp.

Permalänk
Inaktiv

Never trust Google.

Blev lite fel 😑
Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon342831:

Never thrust Google.

Nej, det är nog olämpligt 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon342831:

Never thrust Google.

(Kniv)hugg aldrig Google!?

Lite kul hur man kan associera...detta lilla stavfel fick min vridna hjärna att tänka på Eagles fantastiska låt Hotel Californa:
"They stab it with their steely knives, But they just can't kill the beast"

Thrust (verb) = stöta, sticka, hugga, knuffa.
Trust (verb) = lita på, ha förtroende för.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Jag tror inte du testat Stadia, spela spel som CS på hög nivå kanske inte går, men i stort sett det mesta förutom det.

Var något fightingspel just vid releasen Samuri-något, märktes ingen delay alls, och spel som Destiny och Cyperpunk är det inga problem att spela. Stadia var nog bästa sättet att spela Cyberpunk på vid releasen.

Synd de inte kunde få fram att deras affärsmodell var rätt bra, gratisspel varje månad för en summa, eller så fick man en gratis konsol som klarar 1080 som man fick köpa spel till.

Exakt min poäng, typiska spel där det inte spelar någon som helst roll vad man har för latens eller inputlag.
Man skaffar ju inte Stadia för att ha detta + pc/konsol?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Att spela schack går säkert utmärkt, men latens och inputlag dödar ju allt annat.

Blitz och bullet i timescramble. 😅

Eller ännu värre ultrabullet.

Blitz ~3 min, bullet ~60 sekunder, ultrabullet ~ 10 sekunder. Det är alltså den totala betänketiden per spelare och tar din tid slut så förlorar du.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dallen:

Man skaffar ju inte Stadia för att ha detta + pc/konsol?

Njae, hehe, det hade ju varit dumt och onödigt *ser sig omkring*

Skämt åsido så behöver inte allt man skaffar nödvändigtvis ersätta något annat utan ibland kan det även agera som ett komplement till sin befintliga lösning

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Som med "allt" google gör. Förutom Android och Youtube använder jag inga Google tjänster. Definitivt inga nya som kommer. Blir de inte dundersucce inom kort stänger de ju alltid ner, kan helt enkelt inte lita på dem.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Som med "allt" google gör. Förutom Android och Youtube andvänder jag inga Google tjänster. Definitivt inga nya som kommer. Blir de inte dundersucce inom kort stänger de ju alltid ner, kan helt enkelt inte lita på dem.

Så blir det ju onekligen. Det ligger nånting i det här påståendet, eller citatet man ser just nu.
Throw it at the wall and see what what's sticks

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Lyckas google nånsin med alla projekt dom bara stänger till slut ? lol

Hur skulle de lyckas med projekt de lagt ned menar du ?

Permalänk
Inaktiv

Synd, fantastisk tjänst.

Är uppenbart att de här som hurrar och tjoar om att det var kasst aldrig provat. Inga tekniska problem överhuvudtaget (t o m Cyberpunk gick felfritt från dag ett).

För att sammanfatta min upplevelse med Stadia så återupptäckte jag glädjen med att spela, fick två utmärkta kontroller gratis, två Chromecast Ultra gratis, gratis spel (även de jag köpte, hoppsan Steam-tomtar) och fick alltså betala ca 2000 kr för pro-premuneration för drygt två års spelande i toppklass. Slå den dealen den som kan.

Och för de som tror, "aldrig spelat på bra pc hörr hörr". Jag sitter på en halvår gammal hemmabyggd pc för 40 000+ och oled gaming monitor. Stadias upplevelse var bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Hoppas Geforce now lägger ner också, tycker streaming är en enorm flop.

Hoppas jag verkligen inte på. Använder GF Now för alt-konton i diverse online-spel. Funkar superbt och så slipper man betala dyra elräkningar för två datorer igång!

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Hoppas jag verkligen inte på. Använder GF Now för alt-konton i diverse online-spel. Funkar superbt och så slipper man betala dyra elräkningar för två datorer igång!

För mig är det extrem input lag, och grafiken är komprimerad.
Om, jag får gissa har du fiber 100/100 minst och inom 10 mil från sthlm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

För mig är det extrem input lag, och grafiken är komprimerad.
Om, jag får gissa har du fiber 100/100 minst och inom 10 mil från sthlm?

250/250, är väl en 20 mil till Stockholm härifrån. Du får ju ställa in inställningarna innan du börjar spela, har du dålig uppkoppling så finns det ju alternativ att välja för det.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Kvarnis:

För mig är det extrem input lag, och grafiken är komprimerad.
Om, jag får gissa har du fiber 100/100 minst och inom 10 mil från sthlm?

Vad har du för uppkoppling?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vad har du för uppkoppling?

100/20 tror jag, tele2 är fiberkoax inte fiberlan, kanske har med det att göra och sen är det ca 30+ mil från GFN servern i sthlm.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Kvarnis:

100/20 tror jag, tele2 är fiberkoax inte fiberlan, kanske har med det att göra och sen är det ca 30+ mil från GFN servern i sthlm.

Det har nog mer med din uppkoppling att göra. Jag har 65+ mil men fiber och har ”inga” problem

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det har nog mer med din uppkoppling att göra. Jag har 65+ mil men fiber och har ”inga” problem

650km är ganska precis 2.25ms så med lite verkliga siffror kanske 5-7ms rtt. Borde inte vara märkbart om vi antar att det är fiber hela vägen (inte wifi eller 4/5g)

En vettig spelskärm har ju ofta 10ms ren inputlag