Google lägger ned Stadia

Permalänk
Medlem

Med Stadias affärsmodell så förstod man redan ifrån början att det var dömt till att misslyckas, hade dom haft ett system som Microsoft eller Netflix har med en prenumeration så hade det nog fungerat bättre.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av markus.lar85:

Något som sett något om du har köpt hårdvara av annan person, om det går att via t ex serienummer etc få något åter?

/Markus

Detaljerna är inte helt klara men jag misstänker att man vill betala tillbaka till kontot som köpt det från början, annars hade folk kunnat köpa upp lager av hårdvaran nu för en spottstyver och tjäna en massa pengar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Lego Master

Glad att jag inte gick all in på detta. Å andra sidan verkar det ju som att man får pengarna tillbaka, så det är ju schysst.
Kommer inte sörja Stadia personligen, men mer konkurrens är ju generellt bra för den övriga utvecklingen på marknaden. Får se om detta får nån effekt på övriga streamingtjänster.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tänker såhär: när folk diskuterar att kostnaden är hög för många så tror jag inte att man har en vuxen svensk man med jobb i tankarna utan mer i det yngre segmentet i resten av världen.

Det är såklart kanon att du inte känner att det är hög kostnad men jag misstänker att det finns väldigt många ungdomar i resten av världen som tyvärr inte har det lika gott ställt ekonomiskt som vi har det här

På den globala marknaden så räknas pc Gaming som dyrt

Den genomsnittlige gamern (åtminstone i västvärlden) är 33 år gammal enligt senaste siffror jag tog del av för ett par-tre år sedan, sen är svenskars genomsnittliga bruttomarginal bland de sämre i västvärlden p.g.a. hur skattesystemet är utformat.

Vem är auktoriteten som bestämt att folk i världen tycker att PC-gaming är dyrt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Startrance:

Med Stadias affärsmodell så förstod man redan ifrån början att det var dömt till att misslyckas, hade dom haft ett system som Microsoft eller Netflix har med en prenumeration så hade det nog fungerat bättre.

Samtidigt fungerar ju affärsmodellen för xbox, playstation och switch.
Betala för spelen helt enkelt. Det konceptet finns det ju rätt solid grund för att det fungerar.

Med skillnaden för stadia då att man inte heller behövde köpa en renderingskonsol utan kunde spela på en gammel laptop, gammal dator eller på en mobil som man hade sen innan.

Jag skulle nog inte säga att affärsmodellen i sig är så dålig ändå. Med den grunden kan man dessutom lägga till spelbiblioteksprenumeration. Precis som sony och microsoft givit sig in på.

Är väl snarare marknadsföring och innehåll/ambitionsnivå på content som ställt till det här tror jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Med Stadias affärsmodell så förstod man redan ifrån början att det var dömt till att misslyckas, hade dom haft ett system som Microsoft eller Netflix har med en prenumeration så hade det nog fungerat bättre.

Jag har ju en ännu bättre idé, och det var ju att man istället skulle kunna länka sin Steam och Epic. Hade man kunnat göra det hade jag lätt varit spekulant på att iaf köpa några månader här och var för att lira när jag inte hade tillgång till min PC hemma.

Det jag tycker är trist nu är att man inte får reda på om Stadia havererade pga tekniken eller på att dom hade en egen store där folk förmodligen inte var supersugna att köpa inlåsta spel.

Skrivet av Söderbäck:

Samtidigt fungerar ju affärsmodellen för xbox, playstation och switch.
Betala för spelen helt enkelt. Det konceptet finns det ju rätt solid grund för att det fungerar.

Med skillnaden för stadia då att man inte heller behövde köpa en renderingskonsol utan kunde spela på en gammel laptop, gammal dator eller på en mobil som man hade sen innan.

Jag skulle nog inte säga att affärsmodellen i sig är så dålig ändå. Med den grunden kan man dessutom lägga till spelbiblioteksprenumeration. Precis som sony och microsoft givit sig in på.

Är väl snarare marknadsföring och innehåll/ambitionsnivå på content som ställt till det här tror jag.

Skillnaden är att en switch är en switch och en playstation är en playstation, där har man (iaf inte jag) en förväntan på att dom ska fungera på min PC.

Jämför då med GamePass istället där MS låter en köra både på PC och XBOX.

Helt enkelt, "failen" på Stadia för mig var att jag inte kunde spela Stadia-spelen även på min PC. Och även tvärtom, mina Steam och EPIC-spel gick inte att komma åt i Stadia.

------
Min teori är alltså att dom inte ansåg att Stadia skulle vara vinstdrivande nog såvida dom inte kunde kränga spel och ta procent.
Alternativt att det även blir problem med rättigheter, men jag tror alla inblandade tyckte det var rätt nice att kunna sälja spelen och tjäna stålar i en intern store.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Sveklockarn:

Den genomsnittlige gamern (åtminstone i västvärlden) är 33 år gammal enligt senaste siffror jag tog del av för ett par-tre år sedan, sen är svenskars genomsnittliga bruttomarginal bland de sämre i västvärlden p.g.a. hur skattesystemet är utformat.

Vem är auktoriteten som bestämt att folk i världen tycker att PC-gaming är dyrt?

Det är väl ingen som direkt bestämt det men det finns ju signaler i form av tex just streamingtjänsterna att tillverkarna/utgivarna känner att där finns ett underlag för att kunna ta marknadsandelar man normalt inte kommer åt? 🤷‍♂️

Sen är ju de siffrorna du presenterar just den starkaste ekonomiska gruppen också. Det kan såklart vara en tillfällighet också

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Kan nog tycka google maps, gmail, android, youtube, chrome, chromium, sökmotorn google, google ads, analytics, google docs, google drive, pixeltelefonerna, , nexustelefonerna deras routrar och chromecast kan räknas som ganska lyckade.

Förutom Google ads och analytics. De kan gärna begravas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det är väl ingen som direkt bestämt det men det finns ju signaler i form av tex just streamingtjänsterna att tillverkarna/utgivarna känner att där finns ett underlag för att kunna ta marknadsandelar man normalt inte kommer åt? 🤷‍♂️

Sen är ju de siffrorna du presenterar just den starkaste ekonomiska gruppen också. Det kan såklart vara en tillfällighet också

Folk blåser stora belopp på abonnemangstjänster varje månad, betydligt mer än 420 kr i snitt antagligen. Sen förekommer det säkert många som känner att en dator är mycket pengar att lägga ut på ett bräde, men att det skulle vara så dyrt att det kan kallas ”rikemanshobby” kan jag inte hålla med om.

Sen finns det ju även alternativet konsolgaming som ofta ger en PC-nära upplevelse till en något lägre kostnad, och snudd på varenda yngling har ju haft konsoler sedan decennier tillbaka.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Sveklockarn:

Folk blåser stora belopp på abonnemangstjänster varje månad, betydligt mer än 420 kr i snitt antagligen. Sen förekommer det säkert många som känner att en dator är mycket pengar att lägga ut på ett bräde, men att det skulle vara så dyrt att det kan kallas ”rikemanshobby” kan jag inte hålla med om.

Sen finns det ju även alternativet konsolgaming som ofta ger en PC-nära upplevelse till en något lägre kostnad, och snudd på varenda yngling har ju haft konsoler sedan decennier tillbaka.

Nu lägger du ord i min mun igen, jag har aldrig kallat det för ”rikemanshobby”

Där har ju varit ganska stora problem med tillgängligheten på nya konsoler också. Faktum är ju att det fortfarande inte är helt problemfritt att få tag på en ps5 som exempel.
Sen den marknaden där streaming kan vara som mest attraktivt tror jag inte man har så stora abonnemangskostnader som här, återigen så måste man nog titta mer globalt än Sverige.

Men jag tror inte vi kommer så mycket längre än så då det känns som att vi helt enkelt har olika uppfattningar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Ja det här har ju varit på g åtminstone sedan inledningen av pandemin 2020 när det visade sig att trots kraftig uppgång för olika strömningstjänster pga att folk satt hemma så gick det ändå knackigt för Stadia.

Ännu en i en lång rad av produkter som blir begraven på Google cementery:

https://killedbygoogle.com/

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

Väntat.

Feltänket, enligt mig, var att Google hoppades skapa ett eget stängt system där man köpte spelen till Stadia specifikt. Hade de vart smarta hade de försökt skapa ett system där man kan spela vanliga PC-spel fast på distans...så att säga.

Dvs de borde gjort en deal med de stora PC utgivarna så det finns en koppling till Stadia och Origin, Uplay, Steam, Battle.net, GOG, Epic osv. Dvs du köper spelen på dessa tjänster och kan lira dem via stadia bara man kopplat sitt konto på respektive tjänst till sitt Stadia-konto.

De hade ju serverprocessorer och AMD Vega 64 för grafik. Dvs dugligt men inget extremt. Ren PC hårdvara. Möjligen skulle de kört vanliga desktop CPUer istället. Blir ju lite dyrare men likt hur MS gör med Xbox där de har Xbox konsoler man lirar på distans typ. Sen får ju Google allt eftersom uppgradera denna hårdvara förstås. Vill de så kan de göra profiler för spel men tillåt folk att justera grafikinställningar fritt också, det är ju trots allt en av PC fördelarna.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zemlan:

Dvs de borde gjort en deal med de stora PC utgivarna så det finns en koppling till Stadia och Origin, Uplay, Steam, Battle.net, GOG, Epic osv. Dvs du köper spelen på dessa tjänster och kan lira dem via stadia bara man kopplat sitt konto på respektive tjänst till sitt Stadia-konto.

Precis, detta. Det är så Geforce Now funkar och det är extremt smidigt. Man slipper köpa hårdvara och man har direkt tillgång till alla spel man redan äger.

Tekniken bakom molnspelande finns redan och funkar bevisligen tillräckligt bra för tillräckligt många för att vara ekonomiskt försvarsbart att fortsätta investera i. Jag är hundra på att det är just att man måste gå all-in på ett helt nytt spelbibliotek som tog död på Stadia.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Vad tråkigt! Det var ju riktigt trevligt att bara slå på TVn och så hade man access till spelen istället för att ha en konsol eller dator kopplad någonstans som slukar ström.

Finns det några alternativ till Stadia?

Nej inget alternativ som faktiskt ger funktionerna som Stadia.

Stadia var verkligen fullt ut konsol. Allt fanns centraliserat där.

Finns dock molnspel alternativ som fortfarande går spela på

Boosteroid och GeForce now (ej 3080 varianten) har servers här i Sverige.

Kanske xcloud har servers här i Sverige också har funkat okej.

Shadow pc har servers i Tyskland och ger dig en hel windows 10 dator.

Playstation now för playstation spel (nu del av ps plus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Precis min poäng, och då är ändå den största andelen utövare i de jag räknade upp vanliga knegare.

Sen går det spela på höga inställningar utan att behöva ett grafikkort för 20k. Det går ju fortfarande köpa en kompetent gamingburk för under 15k, och om man räknar att man byter allt efter 3 år (samt kastar den föregående datorn på sortergården istället för att sälja den) så handlar det om knappt 420 kr/månad.

Jag känner inte att det är någon rikemanshobby.

Du har absolut inte fel, men du glömmer att själva spelen också kostar pengar. Hur mycket varierar förstås men om man har gaming som sin huvudsakliga hobby så är det ju sannolikt en del pengar man behöver lägga på mjukvara på ett eller annat sätt.

Till själva huvudfrågan så tycker jag att det är tråkigt, men fanns det inte tillräckligt med kunder så är det ju inte konstigt. Det känns som om Gamepass har bäst möjligheter att få spelstreaming att bli något, inte för att tekniken är bättre eller så utan för att det ingår i en tjänst som många redan har. Får de till XB-appar till de stora smart-TV-plattformarna och lyckas få stöd för kontroller också så tror jag att många hade klarat sig med det som idag kanske har en konsol eller så.

Själv streamar jag en del spel via Gamepass. På en surfplatta eller telefon händer då och då men framför allt gör jag det på XBoxen. En del spel vill man testa innan man laddar ner 10-50 GB liksom, och en hel del spel funkar ju väldigt bra streamat och då behöver jag inte ladda ner dem eller göra plats för dem på XBoxens interna disk (1 TB räcker inte så långt nu när allt fler spel kräver den interna lagringen för att man ska kunna spela dem). Sen är det klart att bildkvaliteten är sämre än om jag kör spelet lokalt, men i ett bra spel så tänker man inte på det efter några minuter, och ett dåligt spel spelar jag inte mer än några minuter ändå. Latency har jag inte upplevt som ett problem alls faktiskt, men det är klart att jag inte spelar typ ligamatcher i CS eller så i molnet.

Permalänk
Medlem

Synd! Bra tjänst som sumpats av Googles dåliga marknadsföring och för låga satsningar allmänt på tjänsten. Var nöjd med tjänsten men hade velat se bättre hårdvara i serverparken så att fler spel kunde körts i 4k och mer AAA-spel.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Inte testat stadia men några andra och Geforce Now, laggade något hemskt..
Enda sättet jag tror moln streaming skulle funka är om dom laddar ner basfiler och inte streamar hela spelet.
Har mina spel på molnet med rclone och lite fileperms osv, men då streamar det ju inte på samma sätt när man ska spela.
Långa laddningstider om det är många småfiler som t.ex Ark men när det väl laddat är det som att spela som vanligt utan lagget som streamingtjänsterna har.
Synd att inte alla "butikerna" stödjer att installera på mountad moln hårddisk utan problem, ibland är det pre-requisites som inte vill installeras beroende på spel, vissa funkar det fint men andra funkar det inte även om dom redan är installerade å grejer.
Då kan man få hålla på med symboliska länkar å skit för att det ska fungera men merparten spel och program fungerar utan problem.
Steam t.ex får problem när den ska uppdatera installerade spel och får error, troligen för att den inte väntar tillräckligt länge då saker tar längre tid och drar i stoppet. Det skulle jag vilja fixa då hade det vart härligt att ha precis allt på molnet, köra allt från molnet.
Hade D2R på molnet i betan, men nu när det är släppt har Battle.net appen gjort så inga av deras spel kan köras från moln hårddiskar längre, också synd att dom ska begränsa det jag ser det som framtiden att alla har moln diskar!

Permalänk
Medlem

Jag tror att ni missar en aspekt i detta när ni inte tänker på att google inte vill leverera tjänster till kunder, de vill leverera plattformar. Det mesta de gör är där för att andra ska kunna bygga nått och ge google en del av kakan och mata dem med data och pengar. Ibland investerar de helt enkelt en massa för att bumpa marknaden och kickstarta den, nu har ju alla stora hoppat på nån slags game streaming och google kan börja sälja google cloud till nya aktörer och tjänster. Det finns också en uppsjö av företag som leverar tjänster kring analytics och android tex så google inte behöver göra det själva. Pixel är ju inte en produkt det är en tech demo.

Visa signatur

C2D E8400 | GA-965P-DS3 3.3 | ATI HD4890 2GB DDR5 | 4GB PC8500 HyperX | 2x u320 SCSI 36GB 15k @ Raid 1 | 64MB RAID controller | 3TB SATAII | Amilo 3260w 26"@5ms | BENQ 1640 DVD | Corsair HX520W | Logitech S510 + Cordless Opt. Trackman | Win 7 Ultimate
Övrigt: HP 2560p / Samsung Galaxy SII

Permalänk
Musikälskare

Tror dom tappade bollen när det gäller marknadsföringen(?), man hörde aldrig något om det imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Precis min poäng, och då är ändå den största andelen utövare i de jag räknade upp vanliga knegare.

Sen går det spela på höga inställningar utan att behöva ett grafikkort för 20k. Det går ju fortfarande köpa en kompetent gamingburk för under 15k, och om man räknar att man byter allt efter 3 år (samt kastar den föregående datorn på sortergården istället för att sälja den) så handlar det om knappt 420 kr/månad.

Jag känner inte att det är någon rikemanshobby.

Det är ju ganska hål i huvudet om man gör så, men förstår att det är ditt worst case scenario.
Jag förespråkar att behålla så mycket som möjligt och bara uppgradera det som behövs.
Jag har t.ex kört samma PSU jag vet inte hur länge, chassit är ett från en gammal p4 burk(high-end på tiden, sleeperkänsla), moderkortet fick jag av en bekant som jag hjälpt med att bygga nytt, CPU köpt på ebay, bara grafikkortet jag spenderat en slant på, men det var precis innan den värsta av prisuppgången får ett par år sen.
Linux som OS så några kronor där också beroende på hur man räknar.
För nuvarande iterationen av burken så är jag nog under 10K spenderat, har svårt att hitta något jag inte kan spela eller skruva upp inställningar en hel del på.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Google har servrar i Sverige, och du behöver ingen "snabbare än ljuset"-kommunikation för att spela från molnet. Tekniken som behövs finns redan idag, det är annat som är problemet.

Att spela schack går säkert utmärkt, men latens och inputlag dödar ju allt annat.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Google har svårt att få folk tro på deras projekt när de har en historia av att lägga ner saker. Det varnades för det när Stadia kom. Det blir en självuppfyllande profetia. Folk vill inte investera för att Google har historia av att stänga ner sina projekt. Google stänger sedan ner sina projekt för att de inte sålde och nästa projekt är det ännu mer bekräftat att Google stänger ner sina projekt så ingen vill köpa.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dallen:

Att spela schack går säkert utmärkt, men latens och inputlag dödar ju allt annat.

Jag skulle tro att du gör en extrem överskattning av hur låg latens du behöver

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Att spela schack går säkert utmärkt, men latens och inputlag dödar ju allt annat.

Jag tror inte du testat Stadia, spela spel som CS på hög nivå kanske inte går, men i stort sett det mesta förutom det.

Var något fightingspel just vid releasen Samuri-något, märktes ingen delay alls, och spel som Destiny och Cyperpunk är det inga problem att spela. Stadia var nog bästa sättet att spela Cyberpunk på vid releasen.

Synd de inte kunde få fram att deras affärsmodell var rätt bra, gratisspel varje månad för en summa, eller så fick man en gratis konsol som klarar 1080 som man fick köpa spel till.

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Detaljerna är inte helt klara men jag misstänker att man vill betala tillbaka till kontot som köpt det från början, annars hade folk kunnat köpa upp lager av hårdvaran nu för en spottstyver och tjäna en massa pengar

Ok. Så det innebär att om man hunnit sälja sin enhet,e kan man också få tillbaka pengarna från Google! "Win-win" för den som köpt och sålt.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av markus.lar85:

Ok. Så det innebär att om man hunnit sälja sin enhet,e kan man också få tillbaka pengarna från Google! "Win-win" för den som köpt och sålt.

Ja, lite oklart är det. Någon kommer ju bli glad i slutändan och det är inte google

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu lägger du ord i min mun igen, jag har aldrig kallat det för ”rikemanshobby”

Det gör jag inte.

Jag skrev att jag inte tycker att det kan benämnas "rikemanshobby", baserat på detta inlägg.

Skrivet av NordhNet:

återigen så måste man nog titta mer globalt än Sverige.

Ja det är ju möjligt att streaming kommer bli jättestort i Bolivia.

Jag kommenterar främst utifrån svenska förhållanden, på ett svenskt forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Det är ju ganska hål i huvudet om man gör så, men förstår att det är ditt worst case scenario.
Jag förespråkar att behålla så mycket som möjligt och bara uppgradera det som behövs.

Efter tre år är det ju oftast inga problem att sälja datorn för 25-30% av värdet heller, vilket är min vanligaste lösning för att kunna börja på ny kula med fräscha komponenter.

Men ja, det var en illustration av att kostnaden för en vettigt gamingdator inte kräver något rikemans-prefix i diskussionen. Alla har givetvis olika stort intresse av gaming, men det finns ju goda möjligheter att få tag på en bra dator, ny eller begagnad, för en relativt liten peng som duger till att gejma lite på.

Permalänk
Medlem

Flipp, flopp, flapp - Stadia vi slapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Google har svårt att få folk tro på deras projekt när de har en historia av att lägga ner saker. Det varnades för det när Stadia kom. Det blir en självuppfyllande profetia. Folk vill inte investera för att Google har historia av att stänga ner sina projekt. Google stänger sedan ner sina projekt för att de inte sålde och nästa projekt är det ännu mer bekräftat att Google stänger ner sina projekt så ingen vill köpa.

Så är det, Google måste lära av Microsoft. Satsa snuskigt mycket pengar under lång tid för att bryta igenom på marknaden.
Xbox blödde pengar i många år men det lönade sig i slutänden, idag är Xbox franchisen mycket lönsam.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.