Permalänk

Uppgradera dator, söker assistans!

Hej!

Jag sitter för tillfället på en gammal 4790k (håller upp förvånansvärt bra än idag!) men uppgraderade mitt gamla grafikkort till ett 3060 ti häromdagen så tittar på att uppdatera resten med lite.

Det som behövs är således moderkort, cpu samt ram.
Jag vill komma relativt billigt undan men tanken är väl att det inte ska flaska GPUn. Har fått råd om 5600x (dock enligt tester så har den samma prestanda som vanliga 5600?)

Använder mig av tvn som skärm och satsar på 1440p/2k (vad nu gpun tillåter). Datorn är även kopplad till en reciever med hemmabiosystem, så gärna ett moderkort som med skaplig ljudkvalité (fast det kanske är irrelevant? Eftersom ljudet går via hdmi ifrån gpun så kanske inte det spelar någon roll?)

PSUn tänker jag att jag kan fortsätta använda samma tills vidare? En 750w gold corsair jag haft ett tag.

Samt är jag nyfiken på ifall atx, m-atx osv faktiskt har någon skillnad emellan sig? Annat än plats och eventuellt luftflöde.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Hej!

Jag sitter för tillfället på en gammal 4790k (håller upp förvånansvärt bra än idag!) men uppgraderade mitt gamla grafikkort till ett 3060 ti häromdagen så tittar på att uppdatera resten med lite.

Det som behövs är således moderkort, cpu samt ram.
Jag vill komma relativt billigt undan men tanken är väl att det inte ska flaska GPUn. Har fått råd om 5600x (dock enligt tester så har den samma prestanda som vanliga 5600?)

Använder mig av tvn som skärm och satsar på 1440p/2k (vad nu gpun tillåter). Datorn är även kopplad till en reciever med hemmabiosystem, så gärna ett moderkort som med skaplig ljudkvalité (fast det kanske är irrelevant? Eftersom ljudet går via hdmi ifrån gpun så kanske inte det spelar någon roll?)

PSUn tänker jag att jag kan fortsätta använda samma tills vidare? En 750w gold corsair jag haft ett tag.

Samt är jag nyfiken på ifall atx, m-atx osv faktiskt har någon skillnad emellan sig? Annat än plats och eventuellt luftflöde.

Mvh

Intel i5 12xxx

Eller
AMD 5600/x

Angående moderkort så brukar man behöva betala lite för att få den bästa ljudet tyvärr.
Som du ser är priset jämlikt och prestanda likaså.

750W komme räcka.
Angående matx vs ATX så är den största skillnaden reducerade platser för ex pcie, m2, ram (vissa had bara 2 slots)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Intel i5 12xxx
https://komponentkoll.se/bild/lLURX.png
Eller
AMD 5600/x
https://komponentkoll.se/bild/WWgvs.png

Angående moderkort så brukar man behöva betala lite för att få den bästa ljudet tyvärr.
Som du ser är priset jämlikt och prestanda likaså.

750W komme räcka.
Angående matx vs ATX så är den största skillnaden reducerade platser för ex pcie, m2, ram (vissa had bara 2 slots)

Tack så jättemycket!

Kan du ge något exempel på moderkort med bra ljud sådär?
Och som jag skrev, spelar moderkortet någon roll ifall jag kör ljudet via gpun? Har ändå ljudsystem för orimligt många tusen så känns dumt att dra ner på kvalitén för att ev spara några hundra 😂
Sen tyckte jag att jag såg något om att det är en ny generation av cpu på väg? Eller har jag missförstått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Tack så jättemycket!

Kan du ge något exempel på moderkort med bra ljud sådär?
Och som jag skrev, spelar moderkortet någon roll ifall jag kör ljudet via gpun? Har ändå ljudsystem för orimligt många tusen så känns dumt att dra ner på kvalitén för att ev spara några hundra 😂

Nej, kör du ljudet helt digitalt spelar det ingen roll.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Nej, kör du ljudet helt digitalt spelar det ingen roll.

Ah dåså, tack så mycket!