12TB, 14TB, 16TB, 20TB extern hårddisk HDD, bärbar höghastighet USB 3.1 Portabel hårddisk.

Permalänk

12TB, 14TB, 16TB, 20TB extern hårddisk HDD, bärbar höghastighet USB 3.1 Portabel hårddisk.

På bilden så framgår 2tb. Vilket egentligen är ett lågt pris för 2tb. 12tb verkar ännu mer skumt?

https://www.amazon.se/extern-h%C3%A5rddisk-h%C3%B6ghastighet-...

Permalänk

Produktbeskrivningen har denna pärla: "Utan programvara för att installera: Utan programvara för att installera, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara ansluta, bara anslutoch spela med en USB -anslutning.Förbättra PC -prestanda.Idealisk extra lagring för din dator, skrivbord, bärbar dator eller konsoler."

Och du undrar om det är legit ?

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk

påminner om nån 2TB-skandal för extern 2,5"-disk typ 10 år sen när folk fick nästintill tomma skal med fulformaterade USB-stickor inuti

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Moderator
Moderator

Säljaren har 1 botten-recension på brittiska Amazon och inga positiva.

https://www.amazon.co.uk/sp?ie=UTF8&seller=A2V7ZQXK494Z2X&asi...

Detailed Seller Information
Business Name: ShanXiZhengYuanYouPuDianZiKeJiYouXianGongSi
Business Type: Privately-owned business
Trade Register Number: 91140106MA0LKAJU9N
Business Address:
杏花岭街杏花岭小区六号楼14号
太原市
迎泽区
山西省
030000
CN

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

Detta har det inte skrivits om så mycket om och det har gått 10 månader nu men ditt inlägg fick mig att tänka på datumet den 27:e januari, 2022 dagen efter att slutfasen av Windows 11-uppgraderingen tillkännagavs så gjorde en användare en liten slumpartad whois på en domän hen tyckte såg annorlunda ut. Sagt och gjort, han kollade upp domänen windows-upgraded[.]com, som de använde för att sprida skadlig programvara dagen INNAN lanseringen av windows 11 genom att lura miljoner användare att ladda ner och köra en fejkad installation för att få en dags förtur till uppgraderingen av win11. Man gick in på sidan som såg ut som exakt som Microsofts hemsida för kommande lansering dagen efter för att ladda ner en fil med namnet för deras "installationsagents" i vanlig ordning. Domänen fångade utvecklaren som jobbar för hp uppmärksamhet eftersom den var nyregistrerad, dom nyttjade ett legitimt varumärke och det blit succe eller, för oss en tragedi. Utvecklaren av den skadliga mjukvaran använde windows-upgraded[dot]com domänen för att distribuera RedLine

Bild från denna sidan som använde användare är denna på bilden:

När man kollade upp domännamnet i en whois så ser man följande:

Domain Name: windows-upgraded.com Creation Date: 2022-01-27T10:06:46Z Registrar: NICENIC INTERNATIONAL GROUP CO., LIMITED Registrant Organization: Ozil Verfig Registrant State/Province: Moscow Registrant Country: RU

När användaren klickade på nedladdningsknappen så fick användaren hem filen: Windows11InstallationAssistant.zip och den var bara 1.5MB men filen var 700mb när man kollade filens storlek.

När man unzippade filen så finns det en fil i arkivet med en storlek som var 751MB stor och filens namn var: "Windows11InstallationAssistant.exe" och några andra filer fanns också med, dessa var inte dolda men det såg ut och ser än idag ut på liknande visd fast på andra tillvägagångsätt för att bli lurad av dessa skojare som håller på med denna typen av scams, det är så mycket mer än bara pengar man riskerar att förlora genom att ens tanken på stoppa in en sådan här disk i en dator

Eftersom den komprimerade storleken på zip-filen bara var 1,5 MB betyder det att den har ett imponerande komprimeringsförhållande på 99,8 %. Detta är mycket större än det genomsnittliga zip-komprimeringsförhållandet för körbara filer på 47 %. För att uppnå ett så högt kompressionsförhållande innehåller den körbara filen troligen utfyllnad som är extremt komprimerbar.

I en valfri hex-editor alt. te.x "strings" fungerar också så ser man direkt vad filen innehåller:

0x30 i Windows11InstallationAssistant.exe.

En stor del av filen är fylld med 0x30 byte och är irrelevant för att köra filen.

Eftersom många sandboxes och andra analysverktyg för skadlig programvara inte kan behandla stora filer så måste man förminska filen för att kunna analysera filen via te.x virus-total.com. Det stora utfyllnadsområdet finns i slutet av filen precis före filsignaturen. Genom att trunkera utfyllnadsområdet såväl som signaturen får vi en giltig bärbar körbar fil.

Tänk inte tanken på att ens stoppa i någonting från en skojare på amazon eller övrigt ställe om den inte är exakt som den skall vara när du tar emot varan.

Nästa gång kanske det är en mer avancerad användare som lurar dig att det är en seagate disk, på disken finns en installations fil som ser ut att vara en fil till deras moln tjänst som ingår på vissa, framförallt usb diskar som ger en förmån till att använda deras molntjänst och det är lika lätt att fejka ett sådant här scenario genom att köpa sådanna här diskar som du hittat.

Redline har iår stulit framförallt gamers uppgifter mer än alla andra malware ihop, det spreds från en början på det viset på microsoft och sedan crackades detta för det kräver en license till att få komma åt panelen och när det crackades så har det exploderat och blvit extremt stort blland en massa scriptkiddies, och idag sprids det framförallt via olika packs/cheats/dlcs och allt vad det heter för gamers på windows. Jag spelar inte så jag har dålig koll men jag vet att det är exakt så dom gör idag, imorgon är det kanske att få kunder infekterade med en fejkad lagringsdisk, det är nog någon som gjort sak i den saken redan, kanske kanske inte, jag är inte villig att ta reda på det men det är hur jag skulle ha gjort om jag skulle vara skojaren, vilket jag naturligtvis inte är för att göra den saken tydlig för den som kanske tror annat iom detta inlägget men jag kan ju i min livliga fantasi leka med tanken på hur en hackare skulle kunna göra, eller jag tror mig skulle kunna göra för det som människor prioterar mest är pengar, och det är det som dom flesta inkl dom bästa har i tankarna när det handlar om saker, men för andra finns det andra saker som är vikttigare därför luras många av just detta och man får två flugor i en smäll, dom tar dina pengar och du får en felaktig vara med felaktig storlek och på köpet så utan din vetskap så skickar du dina cookies, filer tills team, bitcoins walleets och allt du kan tänka dig vara viktigt till en människa någon annanstans på denna underbara planet.

Att skapa ett fejkutrymme är extremt enkelt, det används framförallt till virtuella setups där man skall skapa utrymme för senare användning te.x en virtuell hårddiskt men statiskt utrymme, där har man ett exempel varför det finns och det utnyttjas av dessa skojare.

På te.x ext4 i en nix miljö, går det att göra med:

fallocate -l 1G 10Gigfile

Eller det är nog betydligt fler som känner till te.x "dd" som används till att skriva över data m.m, man skapar en fejkad disk, skriv det fejkade utrymmet till disken och wips så har du ett utrynme pǻ 10GB men den faktiska storleken är 1GB, te.x.

Rapportera användaren, det är väl det ända man kan göra, för att göra andra en tjänst som ev hittar samma sak och "chansar" på att dom har gjort ett klipp. Det kan vara ett test från en användare för något mycket mycket större bara, vem vet det det kan även vara någon som trollar det spelar ingen roll, amazon suger.

Det är inte skumt, det är sjukt! Bra att du är vaken, nu vet du iaf lite mer om vad som kan hända och vad du kan förlora mer än bara dina pengar och varför man skall vara extremt försiktig med saker som inte stämmer, som fejkad data

// wuseman