Permalänk
Medlem

När blir Zen3 prissänkt?

Priset på Zen3-cpu:er påverkades varken av utannonseringen eller releasen av Zen4, och med tanke på att 7600x kostar hela 4200kr så konkurrerar de inte riktigt om samma marknad, kommer vi snart få se en prissänkning av Zen3 eller kommer det dröja länge innan priserna går ned?

Permalänk
Medlem

3000-serien har än idag inte gått ner så mycket i pris efter 5000-serien lanserades, finns nog inget större överskott hos ÅF/leverantörer när det gäller CPU.

Samtidigt brukar de inte direkt rasa i pris då marginalerna är mindre än på GPU som blivit uppblåst pga pandemi/mining.

Kan tänka mig att man kan spara en hel del på high-end moderkort dock då de snabbt blir en vara som samlar damm på ÅFs hyllor.

Permalänk
Moderator
Moderator

Priserna har stadigt vandrat nedåt sedan processorerna släpptes för att stanna av nu under sensommaren när inflationens härjningar ger avtryck.

Är det någon drastisk prissänkning du går och väntar på kommer du antagligen bli besviken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mest prisvärda är nog att köpa en begagnad Zen3 nu när många snart säljer och uppgraderar. Det var så jag skaffade min Zen2 när Zen3 släpptes.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

De sänkte priserna senast för 1 månad sedan men då kronan tappar så mycket i värde så raderas alla sänkningar mer eller mindre omedelbart. (SEK är -22% mot dollarn och lägg 10-15% årlig inflation på det för vad du tappat i köpkraft i år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Mest prisvärda är nog att köpa en begagnad Zen3 nu när många snart säljer och uppgraderar. Det var så jag skaffade min Zen2 när Zen3 släpptes.

Antar jag får göra det, blir en annons strax