Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Tack för input. Fick info från bilhandlaren att bilen har en 11kW-laddare, så tänkte därför att jag inte vill gå under det, men om det är fel är det ju dumt att betala för mycket.

Säkert jag som hittade gammal info, men oavsett så behöver du inte mer än 11 kW.

Grattis till nya bilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Ja, den ingick (Fas 3 till Typ2). Kollade mitt avtal och där stod under "standardutrustning" - "Laddkabel mode3 typ2 3 16A"

Däremot ser jag nu att man hade kunnat lägga till olika universalkablar när jag köpte bilen. Antingen en för 11000 kr ("SKODA iV universalladdare för laddning med 230/400V med tillhörande kabelväska, en praktisk rengöringssvamp för laddkabeln och ett laddanslutningsskydd. Maximal hastighet på 11 kW med 400 V/ 16A. ") eller en för 9700 kr ("SKODA iV universalladdare, Denna laddare är utformad för hemladdning med antingen ett 400 V-uttag 11 kW eller ett EU-hushållsuttag 2,3 kW.").

De har en billigare en som liknar den från Delcato för 2200 kr så kanske ska ta direkt från Skoda istället ...

Mode3 typ2-kabel, är inte det bara den vanliga laddkabeln till laddstolpar och sånt? Alltså inte med en sån portabel laddbox?

Permalänk
Medlem

På tema tillbehör - hämtade ut VW original lasthållare för ID4. De är förvisso "verktygsfria" men i klart rappligaste laget. Låset är av plast och kärvar, spännmekanismen är en arm som är beroende av att låset fungerar som det ska och kärvar följaktligen även den. Täckkåpan som ska skydda allt kärvar och när man forcerar så flyger den loss. För över 4000 kr hade jag förväntat mig mer. Undvik!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lidodido:

Mode3 typ2-kabel, är inte det bara den vanliga laddkabeln till laddstolpar och sånt? Alltså inte med en sån portabel laddbox?

Yes, inget extravagant utan en för laddstolpar etc, något som jag egentligen inte behöver då jag fick en sådan med min laddstation. För en med portabel laddbox krävs att man köper till. Fick några bra förslag här i tråden. Frågan om man ska satsa åå en enkalre med endast Schuko-kontakt eller t ex https://cdon.se/fordon/barbar-11kw-8a-10a-13a-16a-ev-laddkabe... som även har för CEE 5-pin. Har för mig vi har det i det lilla pellets-pannhuset på gotland där vi parkerar. Får kolla upp det först.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Vad tycker vi om alla dessa extrema höjningar av leasingavgifter som verkar ske, som dessutom verkar överträffa räntehöjningarna?

Som slutkonsument är man helt utlämnad, alla skyddsnät ligger på finansinstitutet bakom och själv ska man bara sitta och tacka och ta emot på kostnader som totalt landar på tiotusentals kronor extra.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Tycker leasing bolagen borde ta smällen bara rätt av. Värdeminskningen är ju obefintlig på de flesta elbilar ändå.
Men de är väl fattiga om måste tjäna pengar.
Frågan är om man kan bryta avtalet om de bara höjer sådär?
Ifs ska man ta ut ny bil får man väl vänta 1 år och så är det ännu dyrare ändå.. Så vad ska man göra liksom?

Permalänk
Medlem

Som jag fattat det så tillåter de flesta avtal inte det, utan de kan göra lite vad som vill. De är inte heller skyldiga att sänka heller om förutsättningarna förbättras.

Jag har nog leasat min sista bil åtmintone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Vad tycker vi om alla dessa extrema höjningar av leasingavgifter som verkar ske, som dessutom verkar överträffa räntehöjningarna?

Som slutkonsument är man helt utlämnad, alla skyddsnät ligger på finansinstitutet bakom och själv ska man bara sitta och tacka och ta emot på kostnader som totalt landar på tiotusentals kronor extra.

Är väl rimligt om man valt att teckna ett avtal med rörlig ränta? Tecknar man avtal med rörlig ränta så får man ju en markant lägre ränta än om den hade varit fast, så fram tills räntehöjningarna (eller om vi inte fått så stora höjningar) så har man gått plus på det rörliga avtalet. Bara för att man betalar någon annan för att låna pengarna åt en så betyder det inte att man slipper betala för lånekostnaden.

Permalänk
Medlem

Det är dock inte jättetydligt i alla avtal att det är just rörlig ränta. (Och indirekt borde det väl inte ses som ett lån eftersom man inte har krav på 20% handpenning i privatleasing) Och att det höjs tydligt och klart i förhållande till ränteökningar kan jag köpa (även om visst ansvar bör ligga på leasingbolaget att faktiskt säkra sina kostnader med). Det jag inte accepterar är att man höjer högre än vad utlåningsräntan går upp och inte heller har "skyldighet" att sänka om den går ner.
Man får heller inte ta del av ränteavdrag.

Santander i mitt fall berättar inte ens vad kommande ökning är utan hänvisar till kommande faktura och att läsa sitt avtal online verkar inte fungera (smidigt nog) för stunden.

Gjorde ett räkneexempel åt en på Reddit, nu var det en fossilbil så lånebeloppet stämmer kanske inte (men samtidigt kanske ökningen blir högre för en elbil):

”Jag menar, säg att bilen har ett underliggande lån på 250 000kr.
Det betyder en räntekostnad på 2500kr/år per procent ränta, eller 210kr/mån.
En höjning från 3559 till 4459 är 900, dvs motsvarar en räntehöjning på 4.32%.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Det är dock inte jättetydligt i alla avtal att det är just rörlig ränta. (Och indirekt borde det väl inte ses som ett lån eftersom man inte har krav på 20% handpenning i privatleasing) Och att det höjs tydligt och klart i förhållande till ränteökningar kan jag köpa (även om visst ansvar bör ligga på leasingbolaget att faktiskt säkra sina kostnader med). Det jag inte accepterar är att man höjer högre än vad utlåningsräntan går upp och inte heller har "skyldighet" att sänka om den går ner.
Man får heller inte ta del av ränteavdrag.

Santander i mitt fall berättar inte ens vad kommande ökning är utan hänvisar till kommande faktura och att läsa sitt avtal online verkar inte fungera (smidigt nog) för stunden.

Gjorde ett räkneexempel åt en på Reddit, nu var det en fossilbil så lånebeloppet stämmer kanske inte (men samtidigt kanske ökningen blir högre för en elbil):

”Jag menar, säg att bilen har ett underliggande lån på 250 000kr.
Det betyder en räntekostnad på 2500kr/år per procent ränta, eller 210kr/mån.
En höjning från 3559 till 4459 är 900, dvs motsvarar en räntehöjning på 4.32%.”

De avtal jag läst har vart väldigt tydliga på den punkten, det framgår ifall de kan höja leasingavgiften när räntan går upp. Och det är inget lån, du betalar däremot någon annan för att låna pengar åt dig, dvs en tjänst som du dessutom kommer betala extra för utöver den vanliga räntan (gissningsvis i form av en sämre ränta än marknaden tar). Jag säger som jag alltid sagt, förutom i specifika fall där leasingavgiften är uppenbart subventionerad av tillverkaren för att få ut bilar eller man felbedömt andrahandsvärdet helt så att det kommer vara mycket lägre så är privatleasing en dyr affär.

Fast hur många höjer mycket mer än den ränta lånet kostar dem går upp? Vissa höjer väl säkert 25-50 punkter extra eller liknande för att slippa höja lika ofta ifall räntorna fortsätter sticka uppåt som förväntas men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Vad tycker vi om alla dessa extrema höjningar av leasingavgifter som verkar ske, som dessutom verkar överträffa räntehöjningarna?

Som slutkonsument är man helt utlämnad, alla skyddsnät ligger på finansinstitutet bakom och själv ska man bara sitta och tacka och ta emot på kostnader som totalt landar på tiotusentals kronor extra.

Har vi några kända siffror att jobba med? Eller är det en kompis kompis som sagt att det är så? De flesta höjningar jag sett har varit på relativt rimliga 100-300kr/mån för en bil på 500000kr. Men jag har förståss inte koll på alla bilar/företag.

Permalänk
Medlem

Jag hade ju ett exempel där, och min bror som har en plugin fick 900 i höjning. Santander som jag har vägrar ju säga vad de höjer till, bara att de kommer höja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Yes, inget extravagant utan en för laddstolpar etc, något som jag egentligen inte behöver då jag fick en sådan med min laddstation. För en med portabel laddbox krävs att man köper till. Fick några bra förslag här i tråden. Frågan om man ska satsa åå en enkalre med endast Schuko-kontakt eller t ex https://cdon.se/fordon/barbar-11kw-8a-10a-13a-16a-ev-laddkabe... som även har för CEE 5-pin. Har för mig vi har det i det lilla pellets-pannhuset på gotland där vi parkerar. Får kolla upp det först.

OK, var en sån portabel laddbox med 3-fas som jag är rätt säker på att säljaren sa skulle ingå med bilen, men antingen missuppfattade dom eller så har det ändrats.

Permalänk
Medlem

Vattendelaren Ioniq 6 har körts av media från väst under ett event i hemlandet Sydkorea.

Även Kelley Blue Book och Edmunds var närvarande och video finns på respektive kanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Har vi några kända siffror att jobba med? Eller är det en kompis kompis som sagt att det är så? De flesta höjningar jag sett har varit på relativt rimliga 100-300kr/mån för en bil på 500000kr. Men jag har förståss inte koll på alla bilar/företag.

Signade på pris 8 034kr/mån i april och hämtade sen ut bilen i juni.
Juli: 8 472,42 kr
Augusti: 8 472,42 kr
September: 8 669,24 kr
Oktober: 8 669,24 kr
November: 9 153,98 kr

Dessa siffror är rena leasingen och exkluderar avgifter,korrigeringar och andra avgifte. Jag har fått en ökning på nästan 14% sedan april till november. Vad DNB har i sin ränta har jag ingen aning om, dom berättar inte. Förståeligt, det är inte min ensak vilken deal dom fått.

Medveten eller inte, det är klart det är surt att man betalar 1100 mer än vad man signade. Jag kan dock tänka mig att om man räknar in inflationen och den höjda räntan i mina siffror så kan det säkert bli närmare sanningen, det kan ju någon annan få pyssla med dock, matte är inte min grej

Beställde en laddbox idag. Ville inte ha en Easee men det blev ändå en sån, den verkar helt enkelt för bra på alla sätt och vis jämfört med resterande konkurrens Lastbalansering blir via Enegic. Jag bor ju i BRF men brorsan har köpt kåk och jag såg chansen att spela in lite film med en så offrade mig på att betala den

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Har vi några kända siffror att jobba med? Eller är det en kompis kompis som sagt att det är så? De flesta höjningar jag sett har varit på relativt rimliga 100-300kr/mån för en bil på 500000kr. Men jag har förståss inte koll på alla bilar/företag.

Skrivet av Dhanjel:

Jag hade ju ett exempel där, och min bror som har en plugin fick 900 i höjning. Santander som jag har vägrar ju säga vad de höjer till, bara att de kommer höja.

Skrivet av Chippen2188:

Signade på pris 8 034kr/mån i april och hämtade sen ut bilen i juni.
Juli: 8 472,42 kr
Augusti: 8 472,42 kr
September: 8 669,24 kr
Oktober: 8 669,24 kr
November: 9 153,98 kr

Dessa siffror är rena leasingen och exkluderar avgifter,korrigeringar och andra avgifte. Jag har fått en ökning på nästan 14% sedan april till november. Vad DNB har i sin ränta har jag ingen aning om, dom berättar inte. Förståeligt, det är inte min ensak vilken deal dom fått.

Medveten eller inte, det är klart det är surt att man betalar 1100 mer än vad man signade. Jag kan dock tänka mig att om man räknar in inflationen och den höjda räntan i mina siffror så kan det säkert bli närmare sanningen, det kan ju någon annan få pyssla med dock, matte är inte min grej

Beställde en laddbox idag. Ville inte ha en Easee men det blev ändå en sån, den verkar helt enkelt för bra på alla sätt och vis jämfört med resterande konkurrens Lastbalansering blir via Enegic. Jag bor ju i BRF men brorsan har köpt kåk och jag såg chansen att spela in lite film med en så offrade mig på att betala den

I avtalet med Care by Volvo står det att dom får ensidigt höja avgiften. Hittills är det helt oförändrat, för min del åtminstone. Detta är ju inte leasing i traditionell mening (kallas ju prenumeration). Tror att Volvo är en annan sorts best, åtminstone på inhemska marknaden Sverige, och står emot ränteändringar i större mån än andra aktörer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Eeeh, hur sjutton har dom prissatt dom där? Vem f kommer teckna dessa?? Det där är ju Porsche-priser!

Permalänk
Medlem

Santander har skickat mail där de tjötar om höjda kostnader, har en Kia Ceed SW PHEV som jag signade till ett bra pris för 2995:-... Har 14 månader kvar. Känns dock oseriöst att skicka ut info om höjning utan att specificera exakt hur mycket. Nä, leasingpriserna har dragit iväg. När mina månader löper ut så blir det nog en äldre bensinbil. Bor centralt, varken jag eller frun behöver bilen i jobbet. Så det är mest för diverse turer och vi åker max 1000 mil per år.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Faktisk perfekt läge att säga upp sitt privat leasing avtal om man har rätt vilkår i avtalet. T.ex kan vi lämna våran bmw nu efter 16 månader utan extra kostnad, da marknadsvärdet överstiger det bokförda värde.

I vanliga fall funkar dette vilkår i bmw's förmån, men just nu är bilmarknaden helt galen

Permalänk
Medlem

Läste precis denna pressrelease från Kia som kom idag: https://www.kia.com/se/om-kia/nyheter-och-press/#/pressreleas...

Kia EV6 får förvärmning för batteriet för nästa modellår och även bilar för modellår 2022 kommer uppdateras gratis med ett verkstadsbesök. Det kommer fungera som dom flesta andra, att man navigerar till laddaren. Därmed är ett stort problem löst

Visa signatur
Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Chippen2188:

Läste precis denna pressrelease från Kia som kom idag: https://www.kia.com/se/om-kia/nyheter-och-press/#/pressreleas...

Kia EV6 får förvärmning för batteriet för nästa modellår och även bilar för modellår 2022 kommer uppdateras gratis med ett verkstadsbesök. Det kommer fungera som dom flesta andra, att man navigerar till laddaren. Därmed är ett stort problem löst

Vänta nu. Förvärmning av batteri innan laddning visste jag att dem inte hade ännu. Men menar dem att de alltså inte haft förvärmning av kupen via appen hittils? Alls? Inte ens med bilen inkopplad till laddare? T.o.m. Renault Zoe har ju haft det i åratal!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vänta nu. Förvärmning av batteri innan laddning visste jag att dem inte hade ännu. Men menar dem att de alltså inte haft förvärmning av kupen via appen hittils? Alls? Inte ens med bilen inkopplad till laddare? T.o.m. Renault Zoe har ju haft det i åratal!

Jodå, det har då jag fått att fungera på vår ev6. Så vet inte riktigt vad de menar

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga: Om man parkerar på allmän parkering med laddplats och man betalar för laddning, förväntas man också betala ordinarie parkeringsavgift, eller ingår det i laddpriset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Kanske dum fråga: Om man parkerar på allmän parkering med laddplats och man betalar för laddning, förväntas man också betala ordinarie parkeringsavgift, eller ingår det i laddpriset?

Beror på märkningen såklart men skulle säga att i de allra flesta fall skall man betala ordinarie parkeringsavgift utöver laddningen. Finns vissa ställen där man betalar en högre parkeringsavgift och så ingår laddningen i den så det finns många olika kombinationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Kanske dum fråga: Om man parkerar på allmän parkering med laddplats och man betalar för laddning, förväntas man också betala ordinarie parkeringsavgift, eller ingår det i laddpriset?

Och om man parkerar på en elbilsparkering med elbil utan att ladda, är det tillåtet? 🤔 Med bensinbil får man böter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wootz91:

Och om man parkerar på en elbilsparkering med elbil utan att ladda, är det tillåtet? 🤔 Med bensinbil får man böter.

Det är tillåtet enligt reglerna. Sen är ju frågan vad som menas med en elbilsparkering, med skylten T-24 så får bara laddbara bilar stå där, men utan den skylten så gäller vanliga parkeringsregler och alla får parkera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är tillåtet enligt reglerna. Sen är ju frågan vad som menas med en elbilsparkering, med skylten T-24 så får bara laddbara bilar stå där, men utan den skylten så gäller vanliga parkeringsregler och alla får parkera.

Tilläggsskyltning med t ex texten ”Endast fordon med pågående laddning” förekommer.

Permalänk
Medlem

Oj, vilken konstig prissättning. Köper man en elbil idag kontant är det svårt att hitta en modell som inte går plus iallafall första året.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Tilläggsskyltning med t ex texten ”Endast fordon med pågående laddning” förekommer.

Jo, dock endast på tomtmark om jag förstår det korrekt. Där kan man ju sätta lite vilka regler man vill.