Sjösjuk telefon behöver bytas ut!

Permalänk
Expertgissare

Sjösjuk telefon behöver bytas ut!

Hej!
Är i behov av en ny telefon då min nuvarande tog ett dopp i det blå (fick lyckligtvis tag på den efter x antal timmar men vattenskadad)

Har haft Sony lurar tidigare och gillar dom, så jag har tittat på deras Xperia 10 IV.

Men har också tittat på Galaxy A33/A53 och lockas av lång support/uppdateringar (4 Android versioner och säkerhetsuppdateringar under många år) men har bara tråkiga minnen av bloat och sega telefoner från Samsung, dock var det länge sedan jag hade någon Samsung.

Ni som har Samsung idag eller haft i närtid, hur är det med bloat i lurarna och hur är deras version av Android?

Tittade även på Pixel 6/6A men då de saknar plats för minneskort så blir det ingen sådan då det är ett krav.

Tar gärna emot andra förslag

/Edvin

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Fick en Samsung A71 som jobblur, och kan säga aldrig igen. Redan från start känns telefonen långsam, speciellt i jämförelse med min dåvarande privata telefon vilken var en Oneplus 7t Pro. Deras version av Android var heller ingen höjdare, det som på en iPhone känns som användarvänlighet framstår som fördummande av användaren på min A71.

Med det sagt, har aldrig ägt en Sony-telefon - Hade nog hellre svalt att Pixel inte har minneskortplats och köpt en sådan, men om det hänger på det så kanske det inte finns så mycket att välja på.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av fiskebulle:

Fick en Samsung A71 som jobblur, och kan säga aldrig igen. Redan från start känns telefonen långsam, speciellt i jämförelse med min dåvarande privata telefon vilken var en Oneplus 7t Pro. Deras version av Android var heller ingen höjdare, det som på en iPhone känns som användarvänlighet framstår som fördummande av användaren på min A71.

Med det sagt, har aldrig ägt en Sony-telefon - Hade nog hellre svalt att Pixel inte har minneskortplats och köpt en sådan, men om det hänger på det så kanske det inte finns så mycket att välja på.

Ok ja då låter det inte som att det har blivit mycket bättre för Samsung då.

Minneskortplats är som sagt ett krav, pajar mobilen så finns bilder och andra viktiga filer lagrade på sd-kortet som bara är att ta ur.

Gillar som sagt Sonys, men på papperna så är Samsungs telefon bättre, frågan är om det är värt det över "dålig" mjukvara.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Finns ju många bra och smidiga molntjänster nuförtiden, ett SD-kort i sidan på mobilen är knappast att räkna som datasäkert.

Permalänk

Har själv endast haft Samsung sedan s5, men då alltid top modelerna. Har inte upplevt seghet eller bloat sedan s6 Edge.
Nu på S22 Ultra, works like a dream.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Minneskortplats är som sagt ett krav, pajar mobilen så finns bilder och andra viktiga filer lagrade på sd-kortet som bara är att ta ur.

Vad händer med dina viktiga filer om mobilen, inklusive SD-kort, förloras!? Backup till molnet är faktiskt ganska praktiskt. Det gör också att du kan släppa kravet på SD-kort och därmed få betydligt fler valmöjligheter vad gäller ny telefon.

En händelse som att tappa telefonen i sjön (s.k. plötslig oförutsedd händelse) brukar täckas av allriskförsäkringen om man har en sådan, så om du inte redan gjort det kolla med ditt försäkringsbolag om det är möjligt att få någon ersättning den vägen.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Enligt mina erfarenheter med en XCover 5 som arbetsmobil och en Xperia 1 II som privat numer så kan jag säga att de största skillnaderna mellan Sony och Samsung i allmänhet enligt mig är:

- Samsungs One UI är mer flashigt med "spännande" features. Tycker One UI och dess features ivägen eller egentligen bidrar till något extra. Kamera UI:et är enkelt men effektivt och användarvänligt. Dock har det varit lite buggigt. Det bästa är nog att telefonen känns som att allt bara funkar out of the box, för det mesta. Snabba utrullningar av uppdateringar vad jag upplevt.

Dock stort minus för att jag får push-reklam (?) om Samsung-grejer, samt att vissa stock One UI-appar verkar ha lite reklam ibland, trots företagsanpassningen.

-Sony kör betydligt mer konservativt enligt mig, med ett UI som i princip är stock. Mest tillagda funktioner i appväg, som Sonys PRO-kamera och videoapp. Skoj för de som gillar att fota men inget som påverkar användarupplevelsen positivt eller negativt i vardagsanvändning. Det som tilltalar mig mest med Sony-telefoner är aspect-ration 2:1! Har varit riktigt användbart. Speciellt när man till exempel vill navigera med maps och ha uppe någon annan app samtidigt eller bara sitter på tuben och känner för att kolla YouTube och läsa nyheter samtidigt utan YT Premium.

Även plus för fysisk kameraknapp på sidan. Sony var ganska kvicka med uppdateringar (inkl. säkerhetsuppdateringar), men har på sistone blivit slöare. Dessutom fick jag bara två större uppdateringar och kör nu på Android 12.

E: formattering
Permalänk
Expertgissare

Tack för alla svar!
Då det känns mindre och mindre aktuellt med en Samsung i och med bloat, push-reklam och ett mer låst/special/eget Android som fortfarande verkar vara ett problem så har jag börjat överväga Pixel 6 mer, ska väl försöka släppa motsträvigheten angående minneskortplats. Känns bara tryggt att ha det som en fysisk säkerhet om telefonen går sönder så man inte kommer åt datan på telefonen. Men hade ju hjälp föga om jag inte hade lyckats fiska upp telefonen ur sjön tex...

Så det står väl mellan Sony Xperia 10 IV och Pixel 6 om ingen har några andra förslag. Priset för Pixel 6 är nog absoluta smärtgränsen vad jag är villig att betala för en telefon. Ska höra med försäkringsbolaget imorgon och se vad de säger angående ersättning.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Edvin-89:

Hej!
Är i behov av en ny telefon då min nuvarande tog ett dopp i det blå (fick lyckligtvis tag på den efter x antal timmar men vattenskadad)

Tur att sim-kortet klarade sig....heheheheeh...jag hittar ut själv, tack

Skämt åsido så skulle jag vilja slänga in ett litet wildcard i form av nothing 1.
Även om jag personligen kollat på pixel så är det något med nothing som lockar.
Ser ut att vara ganska "ren" och till ett ok pris

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av NordhNet:

Tur att sim-kortet klarade sig....heheheheeh...jag hittar ut själv, tack

Skämt åsido så skulle jag vilja slänga in ett litet wildcard i form av nothing 1.
Även om jag personligen kollat på pixel så är det något med nothing som lockar.
Ser ut att vara ganska "ren" och till ett ok pris

Haha

Kollade på Nothing 1 när den kom, men föll mig inte riktigt i smaken och så läste jag något negativt som jag inte kommer ihåg och avfärdade tanken med den telefonen, då jag inte behövde någon ny då. Får kolla lite på den igen kanske.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB