Uppgradera gamla burken - eller köpa ny?

Permalänk
Medlem

Uppgradera gamla burken - eller köpa ny?

Tjenixen!😁
Har tagit mig an att uppgradera systersonens gamla burk då han tycker den börjat lagga och gärna vill uppgradera. Han är 12 år och spelar mest minecraft och liknande, så att köpa en ny burk med dagens priser undviker vi gärna..
Tänkt köpa nya RAM och ett nyare grafikkort, men är osäker på om moderkortet kommer fungera.
Nuvarande specs
Moderkort: MSI B75MA-P45, S-1155, PC-REP
Processor: Intel Core i7-2700K Processor

Observera detta är grafikkortet jag tänkt köpa!!
Tänkt grafikkort:
MSi GeForce RTX 2060 VENTUS GP OC

Vad säger ni? Är det ens värt att uppgradera eller ska jag låta grabben spara en symbolisk summa och sen köpa en ny burk till honom?
Tack på förhand

Tråd flyttad till köpråd /MOD
Visa signatur

- Endahl

Permalänk
Medlem

Låter som att det är rimligare att köpa ett nytt system till grabben. Tror minecraft kommer nyttja en ny processor mer än grafikkortet tbh, och att köpa nytt RAM kommer nog inte göra så mycket om han inte maxar det redan?

Permalänk
Medlem

Det bästa i den där burken är ju grafikkortet. Jag har aldrig spelat minecraft, men det ser ju förjäkligt ut så det borde ju räcka med ett 2060, kan jag tycka

Det kanske kan vara värt att kolla vilka diskar det finns i maskin? Uppgradera bort ifrån mekaniska till enbart SSD.

Du nämner RAM-minnet, men inte hur mycket som sitter i för närvarande. Det är ovanligt, eftersom RAM var så billigt på den tiden datorn är i från, men att han kanske bara har 4gb eller 8gb. Då kanske det hade varit värt att inhandla ett kitt med 16gb (OBS. Måste vara DDR3).

Svårt att säga exakt vad som kommer ge mest skillnad, eftersom du inte skrivit ut alla specs, men sannolikt kommer en ominstallation av Windows på en bra SSD göra stor skillnad. Om det dessutom är så att hans spel ligger sparade på en mekanisk hårddisk så kommer det göra stor skillnad att ersätta den med SSD stor nog för både Windows och spel.

Alternativet är ju såklart ett plattformsbyte. Något i stil med nedan:

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 5600X (2 490 kr hos Proshop)
Moderkort: Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 (1 634 kr hos Amazon)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (699 kr hos Amazon)
SSD: Samsung 970 EVO Plus series 1TB M.2 (MZ-V7S1T0BW) (1 286 kr hos Amazon)
Totalt: 6 109 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Låter som att det är rimligare att köpa ett nytt system till grabben. Tror minecraft kommer nyttja en ny processor mer än grafikkortet tbh, och att köpa nytt RAM kommer nog inte göra så mycket om han inte maxar det redan?

Ja det är väl den bistra sanningen..
sitter 4GB ram i nu så det är inga vúrsting grejer direkt

Visa signatur

- Endahl

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Det bästa i den där burken är ju grafikkortet. Jag har aldrig spelat minecraft, men det ser ju förjäkligt ut så det borde ju räcka med ett 2060, kan jag tycka

Det kanske kan vara värt att kolla vilka diskar det finns i maskin? Uppgradera bort ifrån mekaniska till enbart SSD.

Du nämner RAM-minnet, men inte hur mycket som sitter i för närvarande. Det är ovanligt, eftersom RAM var så billigt på den tiden datorn är i från, men att han kanske bara har 4gb eller 8gb. Då kanske det hade varit värt att inhandla ett kitt med 16gb (OBS. Måste vara DDR3).

Svårt att säga exakt vad som kommer ge mest skillnad, eftersom du inte skrivit ut alla specs, men sannolikt kommer en ominstallation av Windows på en bra SSD göra stor skillnad. Om det dessutom är så att hans spel ligger sparade på en mekanisk hårddisk så kommer det göra stor skillnad att ersätta den med SSD stor nog för både Windows och spel.

Alternativet är ju såklart ett plattformsbyte. Något i stil med nedan:

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 5600X (2 490 kr hos Proshop)
Moderkort: Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 (1 634 kr hos Amazon)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (699 kr hos Amazon)
SSD: Samsung 970 EVO Plus series 1TB M.2 (MZ-V7S1T0BW) (1 286 kr hos Amazon)
Totalt: 6 109 kr

Körde in en ny SSD i burken för något år sedan, så sitter nu en 240gb med Windows 7 installerat.
Han sitter inne på 4GB ram från stenåldern, så att uppgradera dom kändes rimligt och ett nytt 8gb sett kostar 500-800, så är skillnaden liten men existerande kändes det rimligt!

Tack för tipsen på komponenter!

Visa signatur

- Endahl

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon!
MSröj4K
Phanteks Enthoo Evolv X | ASRock Taichi B550 | AMD Ryzen 9 5950x | Samsung 980 PRO 1TB | G.Skill Trident 3600MHz CL14 Royal | NZXT Kraken Z73 360mm | EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA | MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X | Asus ROG Thor 1200w | Noctua NF-A14 x3 |

Permalänk

För nuvarande är nog ram det största problemet. 8gb ram räcker knappt till mc med forge mods+ bakgrunds processer. Så det måste nog uppdateras.

Jag skulle nog dock uppgradera cpu mobo och ram. Detta är för att om nägot eller några år om han ska köra tyngre titlar kommer inte nuvarande cpu klara det samma sak gäller ram. Grafikkortet är det inget fel på.

Tips på komponenter är:
Ryzen 5 5600g ~1900kr
16gb ddr4 ram ~ 700kr
B550 mobo 1200-1500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endahl:

Körde in en ny SSD i burken för något år sedan, så sitter nu en 240gb med Windows 7 installerat.
Han sitter inne på 4GB ram från stenåldern, så att uppgradera dom kändes rimligt och ett nytt 8gb sett kostar 500-800, så är skillnaden liten men existerande kändes det rimligt!

Tack för tipsen på komponenter!

Aha,

Då skulle jag rekommendera att ni byter plattform helt enkelt, orka leta efter DDR3 på ebay eller något.

Köp ett uppgraderingskit (färdigt från typ Webhallen eller välj delar fritt)!

Permalänk
Medlem

Mitt förslag till gänget men det verkar röra sig en hel del på beg marknaden så hittar du något du kan hämta och testa innan så skulle jag nog kika på det:

t,ex https://www.sweclockers.com/marknad/219656-gaming-arbetsdator... - grafikkort och skärm osv så kanske ~4k och sedan kan du lätt uppgradera till en 5000 serie CPU billigt framöver (5800x3d gick för 3800 här om dagen)

Men annars om det ska va nytt slängde jag ihop ett förslag:

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikDah:

Mitt förslag till gänget men det verkar röra sig en hel del på beg marknaden så hittar du något du kan hämta och testa innan så skulle jag nog kika på det:

t,ex https://www.sweclockers.com/marknad/219656-gaming-arbetsdator... - grafikkort och skärm osv så kanske ~4k och sedan kan du lätt uppgradera till en 5000 serie CPU billigt framöver (5800x3d gick för 3800 här om dagen)

Men annars om det ska va nytt slängde jag ihop ett förslag:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/KcAIATYsfS-FP9hEjx-ZTsUI2XY/forslag

Begagnatmarknaden är helt klart ett alternativ!

Visa signatur

- Endahl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endahl:

Tjenixen!😁
Har tagit mig an att uppgradera systersonens gamla burk då han tycker den börjat lagga och gärna vill uppgradera. Han är 12 år och spelar mest minecraft och liknande, så att köpa en ny burk med dagens priser undviker vi gärna..
Tänkt köpa nya RAM och ett nyare grafikkort, men är osäker på om moderkortet kommer fungera.
Nuvarande specs
Moderkort: MSI B75MA-P45, S-1155, PC-REP
Processor: Intel Core i7-2700K Processor

Observera detta är grafikkortet jag tänkt köpa!!
Tänkt grafikkort:
MSi GeForce RTX 2060 VENTUS GP OC

Vad säger ni? Är det ens värt att uppgradera eller ska jag låta grabben spara en symbolisk summa och sen köpa en ny burk till honom?
Tack på förhand

Minecraft går ju att köra på en potatis till grafikkort, men sen är det ju iofs trevligt att ha strålspårning i det med ett 2060 eller liknande.
Vad används för grafikkort idag?

Det gå att välja 5600G med inbyggd grafik för en hundring mindre, men har ni redan ett grafikkort som presterar bättre än ett GTX1030 så är det bättre med 5600 utan G då man får mer cacheminne och stöd för nyare grafikkort i framtiden med PCIE 4.0, just 2060 och övriga 2k serien drar dock inte nytta av PCIE 4.0 alls.
Med 32GB RAM som ovan, så torde ett Asrock HDV egentligen räcka med 2 RAM-platser, men då ni redan har en liten (M.2?) SSD så kan det vara värt att ha 2 M.2 platser istf bara 1.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Minecraft går ju att köra på en potatis till grafikkort, men sen är det ju iofs trevligt att ha strålspårning i det med ett 2060 eller liknande.
Vad används för grafikkort idag?
https://komponentkoll.se/bild/jzDKK.png
Det gå att välja 5600G med inbyggd grafik för en hundring mindre, men har ni redan ett grafikkort som presterar bättre än ett GTX1030 så är det bättre med 5600 utan G då man får mer cacheminne och stöd för nyare grafikkort i framtiden med PCIE 4.0, just 2060 och övriga 2k serien drar dock inte nytta av PCIE 4.0 alls.
Med 32GB RAM som ovan, så torde ett Asrock HDV egentligen räcka med 2 RAM-platser, men då ni redan har en liten (M.2?) SSD så kan det vara värt att ha 2 M.2 platser istf bara 1.

Sitter ett gammalt 770Ti i burken, det värsta av sin tid men grejerna har blivit gamla fort.

Visa signatur

- Endahl