I Windows 11 har Microsoft faktiskt tänkt till en hel del.
Även om det finns likheter mellan x86_64 stödet på ARM64 hos MacOS via Rosetta och det Windows 11 har finns också flera fundamentala skillnader.
Det praktiskt viktiga distinktionen är att Apple insåg att det för dem var realistiskt att i praktiken helt gå från x86_64 till ARM64 native inom rätt kort tid, övergången är ur alla praktiska hänseenden nästan helt avklarad mindre än två år efter lanseringen av M1.
Rosetta tar ett rent x86_64 program och översätter det till motsvarande ARM64 program, så tekniskt är det inte emulering utan binäröversättning.
Windows 11 har dels stöd för ”rena” ARM64 program, de flesta av Microsofts egna större desktopapplikationer, bl.a. Office och Visual studio, hittar man här.
Men Microsoft inser också att man är långt hårdare fast med x86_64 än vad Apple var. Så övergången kommer ta längre tid här.
I Windows 11 skapade man ett nytt binärformat, Arm64EC, som möjliggör att man kan blanda ”native” ARM64 med x86_64 i samma binär!
Inte lika bra som ett ”native” ARM64 program, men bättre än vad man får med Rosetta modellen som enbart kör med binäröversättning.
Arm64EC gör det möjligt att gradvis göra kod ARM64 native. Tex kan huvudprogrammet konverteras medan de flesta eller alla ”plugins” kör x86_64.
Vidare, likt Rosetta kommer tex spel köras rätt effektivt då allt i kärnan (bla drivare) är alltid ARM64 native.
SQ3 är ingen M1, det kommer först i slutet av nästa år, men Win11 är ändå långt bättre för ARM64 än någon tidigare Windows-version varit!