Microsoft Surface Pro 9 erbjuds med ARM-processor

Permalänk
Skrivet av perost:

Windows 11 för ARM har haft stöd för emulering av x86-64 sen förra året, och många av deras egna program finns native till ARM.

Men där finns väl inte stöd till 64bit så man bör väl köpa en Intel, eller jag har fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHBG:

Men där finns väl inte stöd till 64bit så man bör väl köpa en Intel, eller jag har fel?

Vad menar du? x86-64 är 64-bit. 32-bit emulering av x86 har funnits länge till Windows, medan 64-bit som sagt kom förra året.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av AndersHBG:

Men där finns väl inte stöd till 64bit så man bör väl köpa en Intel, eller jag har fel?

I Windows 11 har Microsoft faktiskt tänkt till en hel del.

Även om det finns likheter mellan x86_64 stödet på ARM64 hos MacOS via Rosetta och det Windows 11 har finns också flera fundamentala skillnader.

Det praktiskt viktiga distinktionen är att Apple insåg att det för dem var realistiskt att i praktiken helt gå från x86_64 till ARM64 native inom rätt kort tid, övergången är ur alla praktiska hänseenden nästan helt avklarad mindre än två år efter lanseringen av M1.

Rosetta tar ett rent x86_64 program och översätter det till motsvarande ARM64 program, så tekniskt är det inte emulering utan binäröversättning.

Windows 11 har dels stöd för ”rena” ARM64 program, de flesta av Microsofts egna större desktopapplikationer, bl.a. Office och Visual studio, hittar man här.

Men Microsoft inser också att man är långt hårdare fast med x86_64 än vad Apple var. Så övergången kommer ta längre tid här.

I Windows 11 skapade man ett nytt binärformat, Arm64EC, som möjliggör att man kan blanda ”native” ARM64 med x86_64 i samma binär!

Inte lika bra som ett ”native” ARM64 program, men bättre än vad man får med Rosetta modellen som enbart kör med binäröversättning.

Arm64EC gör det möjligt att gradvis göra kod ARM64 native. Tex kan huvudprogrammet konverteras medan de flesta eller alla ”plugins” kör x86_64.

Vidare, likt Rosetta kommer tex spel köras rätt effektivt då allt i kärnan (bla drivare) är alltid ARM64 native.

SQ3 är ingen M1, det kommer först i slutet av nästa år, men Win11 är ändå långt bättre för ARM64 än någon tidigare Windows-version varit!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

I Windows 11 har Microsoft faktiskt tänkt till en hel del.

Även om det finns likheter mellan x86_64 stödet på ARM64 hos MacOS via Rosetta och det Windows 11 har finns också flera fundamentala skillnader.

Det praktiskt viktiga distinktionen är att Apple insåg att det för dem var realistiskt att i praktiken helt gå från x86_64 till ARM64 native inom rätt kort tid, övergången är ur alla praktiska hänseenden nästan helt avklarad mindre än två år efter lanseringen av M1.

Rosetta tar ett rent x86_64 program och översätter det till motsvarande ARM64 program, så tekniskt är det inte emulering utan binäröversättning.

Windows 11 har dels stöd för ”rena” ARM64 program, de flesta av Microsofts egna större desktopapplikationer, bl.a. Office och Visual studio, hittar man här.

Men Microsoft inser också att man är långt hårdare fast med x86_64 än vad Apple var. Så övergången kommer ta längre tid här.

I Windows 11 skapade man ett nytt binärformat, Arm64EC, som möjliggör att man kan blanda ”native” ARM64 med x86_64 i samma binär!

Inte lika bra som ett ”native” ARM64 program, men bättre än vad man får med Rosetta modellen som enbart kör med binäröversättning.

Arm64EC gör det möjligt att gradvis göra kod ARM64 native. Tex kan huvudprogrammet konverteras medan de flesta eller alla ”plugins” kör x86_64.

Vidare, likt Rosetta kommer tex spel köras rätt effektivt då allt i kärnan (bla drivare) är alltid ARM64 native.

SQ3 är ingen M1, det kommer först i slutet av nästa år, men Win11 är ändå långt bättre för ARM64 än någon tidigare Windows-version varit!

Men enligt dig skulle problemet vara löst att köra 64-bitars program men ändå skriver Microsoft såhär eller jag tolkar fel.
Surface Pro 9 (SQ® 3/5G) levereras med Windows 11 Home på ARM. För närvarande går det inte att installera vissa spel, CAD-program samt drivrutiner och antivirusprogram från tredje part på Surface Pro 9 (SQ® 3/5G) med Windows 11 Home på ARM. Specifik maskinvara krävs för vissa funktioner (se aka.ms/windows11-spec). Mer information finns i Vanliga frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHBG:

Men enligt dig skulle problemet vara löst att köra 64-bitars program men ändå skriver Microsoft såhär eller jag tolkar fel.
Surface Pro 9 (SQ® 3/5G) levereras med Windows 11 Home på ARM. För närvarande går det inte att installera vissa spel, CAD-program samt drivrutiner och antivirusprogram från tredje part på Surface Pro 9 (SQ® 3/5G) med Windows 11 Home på ARM. Specifik maskinvara krävs för vissa funktioner (se aka.ms/windows11-spec). Mer information finns i Vanliga frågor.

Det är väl för att hålla ryggen fri.

Jag sitter med en Surface Pro X (SQ1 ARM) på Windows 11 och skriver nu och det mesta fungerar bra.

Listan på program som är native ARM64 blir allt längre, men innan alla är konverterade kommer inte allting fungera perfekt.

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Det är väl för att hålla ryggen fri.

Jag sitter med en Surface Pro X (SQ1 ARM) på Windows 11 och skriver nu och det mesta fungerar bra.

Listan på program som är native ARM64 blir allt längre, men innan alla är konverterade kommer inte allting fungera perfekt.

Vet du om Bluebeam funkar på din dator med SQ1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHBG:

Vet du om Bluebeam funkar på din dator med SQ1?

Vet ej, tyvärr.