Permalänk
Medlem

T-topology moderkort?

Lyckas inte hitta så mycket vettig info genom google, så provar här...

Finns det några (lite mer rimligt prissatta, helst) moderkort för AM4 som har T-topology?

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha T-topology? Det var ju mest en grej för att maxa 4 stickor RAM på Ryzen 1XXX och 2XXX tiden, sedan Ryzen 3000 och framåt så är det väl Daisy Chain över hela fältet som gällt. Om du verkligen vill ha T Topology så är ju Asus X370 Crosshair Hero VI det kändaste och bästa och som du kan köra Ryzen 5000 CPU'er på, dock endast PCI Express 3 inte 4 vilket nu kommer vara begränsande i den senaste generationen GPU'er som nu kommer ut.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

T-topology är bättre för 4 RAM-stickor. Det är det enkla svaret. Någon uråldrig tingest är förstås inte heller något alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

T-topology är bättre för 4 RAM-stickor. Det är det enkla svaret. Någon uråldrig tingest är förstås inte heller något alternativ.

Fast skillnaden i prestanda har ju minskat vad gäller detta när det gäller Ryzen 5000 serien och High End mammabrädor med många lager. Men om du verkligen vill ha T-topology vad gäller nått nyare så finns en ASRock X570 Extreme 4 som har T-topology. Det är den enda jag känner till i 500 serien. Vad gäller senaste AM5 så har jag inte undersökt om nån har T-topology.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast skillnaden i prestanda har ju minskat vad gäller detta när det gäller Ryzen 5000 serien och High End mammabrädor med många lager. Men om du verkligen vill ha T-topology vad gäller nått nyare så finns en ASRock X570 Extreme 4 som har T-topology. Det är den enda jag känner till i 500 serien. Vad gäller senaste AM5 så har jag inte undersökt om nån har T-topology.

Det gör kanske ingen stor skillnad i spel som är väldigt känsliga för latens, när CPU;n har mycket cache, men om inte annat är det rätt drygt att behöva köra minnena betydligt långsammare än de är kapabla till.
Rätt deprimerande om bara Asrock har T-topografi. Utbudet av moderkort ser inte jätteroligt ut för AMD.