Permalänk
Medlem

Sparkonto komplett bank?

Hej!
Jag har dumt nog av olika anledningar idag några hundra tusen på ett e-sparkonto hos swedbank utan ränta. Jag och tjejen tittar nu på hus så jag skulle behöva ha möjlighet till fria uttag. Enligt compricer har komplett bank bäst ränta (2%) och insättningsgaranti. Men läser jag omdömen på trustpilot blir jag lite mörkrädd. Vad har ni för erfarenheter av komplett bank? Tänker då främst just på deras sparkonto. Kanske behåller swedbank för lönekontot om de är enklare att ha att göra med i övrigt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hej!
Jag har dumt nog av olika anledningar idag några hundra tusen på ett e-sparkonto hos swedbank utan ränta. Jag och tjejen tittar nu på hus så jag skulle behöva ha möjlighet till fria uttag. Enligt compricer har komplett bank bäst ränta (2%) och insättningsgaranti. Men läser jag omdömen på trustpilot blir jag lite mörkrädd. Vad har ni för erfarenheter av komplett bank? Tänker då främst just på deras sparkonto. Kanske behåller swedbank för lönekontot om de är enklare att ha att göra med i övrigt.

Jag tycker att SBAB är en bra bank, fungerade bra att ha sparkonto där. Eftersom jag kör Avanza för Aktier/fonder skapade jag ett sparkonto genom Avanza. annars skulle jag haft kvar pengarna på SBAB.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag tycker att SBAB är en bra bank, fungerade bra att ha sparkonto där. Eftersom jag kör Avanza för Aktier/fonder skapade jag ett sparkonto genom Avanza. annars skulle jag haft kvar pengarna på SBAB.

Jo SBAB vet jag att nån av föräldrarna har. Men sparräntan är bara 1,5% och eftersom jag ska in med 900.000 kr så är 0,5% ränteskillnad rätt mycket ändå. 4500:- på ett år.

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jo SBAB vet jag att nån av föräldrarna har. Men sparräntan är bara 1,5% och eftersom jag ska in med 900.000 kr så är 0,5% ränteskillnad rätt mycket ändå. 4500:- på ett år.

Om det är pengar du inte behöver inom de närmaste 10 åren skulle jag sätta in dem på börsen om du känner dig bekväm där.

1,5-2% är skräp när inflationen ligger på 9,7% idag.
Dvs dina pengar minskar i värde på vilket sparkonto som helst idag.

Men om du prompt vill ha pengar på ett sparkonto kan jag tipsa om sevenday (1,85% fria uttag). Där har jag min buffert. dvs. 2-3 månadslöner.
Och som extra tips finns det en "hur investerar du"-tråd här på clockers.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Det kan jag förstå att det kan bli skillnad. Läste nu på Trustpilot och efter 4-5 sågningar från folk som har satt in pengar så skulle jag helt enkelt inte välja den, det viktiga är att det fungerar när man väl ska sätta in/ta ut pengar. Slippa strul helt enkelt.

Edit: Sbab hade inte fullpott heller, men bättre iaf. Hade inga problem när jag förde in/ut pengar iaf.

Sbab trustpilot
Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Tänk på att du har skatt och att räntorna flukturerar kraftigt. Så sent som en vecka sedan tror jag att Komplett Bank erbjöd 1% officiellt och var en av de sämre för räntejägare. Säger inte att Komplett är fel utan bara att det är komplicerat om man vill räntemaximera.

Permalänk
Medlem

Jag har kört komplett bank och inte upplevt några problem med bankkontot. Räntan kommer också varje månad till skillnad från många som ger ut en gång vid årskiftet.
Hade ungefär samma summa som dig och var inga problem att ta ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Om det är pengar du inte behöver inom de närmaste 10 åren skulle jag sätta in dem på börsen om du känner dig bekväm där.

1,5-2% är skräp när inflationen ligger på 9,7% idag.
Dvs dina pengar minskar i värde på vilket sparkonto som helst idag.

Men om du prompt vill ha pengar på ett sparkonto kan jag tipsa om sevenday (1,85% fria uttag). Där har jag min buffert. dvs. 2-3 månadslöner.
Och som extra tips finns det en "hur investerar du"-tråd här på clockers.

Om inflationen är 9,7% och jag har 900.000:- på ett konto med 0% ränta så blir tappet 18000:- mindre med 2% ränta jämfört med 0% ränta. Eftersom vi, som jag tidigare skrev, tittar på hus så kan jag inte planera för att spara i 10+ år. Vi har förvisso tittat på hus till och från under 5 års tid, men kommer det en bostadskrasch här framöver kan det hända att vi kan casha ett hus och då är det bra om det går att få ut pengarna direkt. Att gå in med allt på börsen för någon som inte är insatt, just i dessa tider känns jävligt osäkert. Har själv läst om omdömen på trustpilot från folk som blivit nojjiga efter någon vecka när pengarna inte syns och även att det är lång svarstid per mejl. Men jag har ingen brådska. Har haft pengarna på samma konto utan ränta i typ 30 år vid det här laget så...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om inflationen är 9,7% och jag har 900.000:- på ett konto med 0% ränta så blir tappet 18000:- mindre med 2% ränta jämfört med 0% ränta. Eftersom vi, som jag tidigare skrev, tittar på hus så kan jag inte planera för att spara i 10+ år. Vi har förvisso tittat på hus till och från under 5 års tid, men kommer det en bostadskrasch här framöver kan det hända att vi kan casha ett hus och då är det bra om det går att få ut pengarna direkt. Att gå in med allt på börsen för någon som inte är insatt, just i dessa tider känns jävligt osäkert. Har själv läst om omdömen på trustpilot från folk som blivit nojjiga efter någon vecka när pengarna inte syns och även att det är lång svarstid per mejl. Men jag har ingen brådska. Har haft pengarna på samma konto utan ränta i typ 30 år vid det här laget så...

Ok.
Ja alla gör vi olika för att sova gott om natten.
Men att ha pengar på ett konto utan ränta i 30 år bara helt fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag låste mig i 6 mån på marginalen med en ränta på 2,7%, kanske värt att kika på?

Visa signatur

Ultrawidemasterrace osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ok.
Ja alla gör vi olika för att sova gott om natten.
Men att ha pengar på ett konto utan ränta i 30 år bara helt fel.

Kanske därför jag aldrig sovit gott om natten? Men kommer kanske kunna sova lite bättre med ränta än ingen alls? XD
Tycker du inte det känns risky att kasta sig ut på börsen utan erfarenhet alls i tider som dessa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ganska många sparkonton pga att jag är synnerligen icke-trogen någon specifik bank och flyttar pengarna till bättre ränta då och då.

Ett av dem är hos Komplett Bank, och har inte haft några problem annat än att de kan vara lite sega på att uppdatera kontostatus.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Kanske därför jag aldrig sovit gott om natten? Men kommer kanske kunna sova lite bättre med ränta än ingen alls? XD
Tycker du inte det känns risky att kasta sig ut på börsen utan erfarenhet alls i tider som dessa?

Det är därför man använder en fondrobot som helt enkelt följer index.

https://rikatillsammans.se/kom-igang/borja-spara-och-invester...

Permalänk
Medlem

Det är helt rätt, om du inte har koll på att investera på börsen ska du inte sätta alla huspengarna där. Tänk dock på att räntorna som sagt varierar hela tiden, så snöa inte in dig på Komplett Bank bara för att de erbjuder högst ränta just nu. När det handlar om så stora belopp är det rätt skönt att ha dem hos någon man kan lita på.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Jag skall inte döma eftersom jag var en sen investerare själv, men 30 år?? Tänker man på de miljonerna du INTE fått på grund av det, får även jag mardrömmar
Men som sagt, jag har själv gjort bort mig genom att endast spara till det jag skall köpa. Hade jag istället köpt utdelningsaktier för den summan de senaste 30 åren hade jag inte behövt jobba nu...eller spara till saker jag vill köpa.
Den enda investeringen jag gjorde innan jag hoppade på börsen är att köpa en bostad för 10 år sen, med lån..

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag kan säga dig att hade jag haft mina pengar på kontot i 30 så hade jag gråtit floder med det jag vet idag.
Försöker få folk att förstå ju tidigare man börjar spara desto bättre.
Att låta pengar minska i värde, är att göra sig själv en björntjänst.

Du kan i alla fall månadsspara i en globalfond, det är mitt tips.
Pengar du inte behöver. Sätt de i tex. länsförsäkringar global indexnära.

8 år ~200%

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/417655/lansforsak...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att investera i tex globalt index är inte speciellt risky. Jämför vi med inflationensrisken av att bara sitta på cash just nu är det ännu mindre skillnad.

Nu rekommenderar jag inte att investera något ifall du verkligen kommer köpa inom 1-2 år, men ta dig en funderare på hur sannolikt ett sånt köp är också kanske. Är det risk att det inte blir ett köp och pengarna sitter kvar på kontot i 10år till så är även det en risk som måste räknas med.

Du har redan förlorat i runda slängar 10-20 miljoner på att ha dina pengar på konto i 30 år jämfört med den absolut simplaste och säkraste investeringen i s&p 500 eller globalindex (beroende på vad startkapitalet var).

Finns inget sätt att riskfritt konservera värde tyvärr.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss