Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

0.4 Nvme i 0.3 Pcie x16 slot.

Permalänk
Medlem

0.4 Nvme i 0.3 Pcie x16 slot.

Tja
detta kanske är en dum fråga men funderar på att sätta i en nvme --> pcie adapter för att få lite nytt liv i en äldre dator.

min fråga är att om jag köper en Gen 4 nvme så har ju den snabbare hastighet än vad gen3 x4 kan klara..Funkar det då att istället köpa en adapter som är x16 och på så sätt kunna få ut Gen 4 hastigheter i en gen 3 slot.?

enkel beskriving:
vill köpa gen4 nvme 7k read/write,
min dator har gen3 slots.
kan jag få ut gen4 hastigheter med en nvme-pcie x16 adapter istället för x4?

Permalänk
Medlem

Har du någon faktisk nytta av en såpass snabb SSD? Den praktiska skillnaden är för de allra flesta försumbar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det finns ingen sådan produkt.

Teoretiskt är det möjligt att bygga en enhet som pratar över 8x PCIe 3.0 i ena änden och 4x PCIe 4.0 i andra. Men konverteringen i sig kommer att ge ökad latens, så frågan är om det ens blir snabbare. Ingen kommer att ge sig på att bygga denna produkten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nej, det finns ingen sådan produkt.

Teoretiskt är det möjligt att bygga en enhet som pratar över 8x PCIe 3.0 i ena änden och 4x PCIe 4.0 i andra. Men konverteringen i sig kommer att ge ökad latens, så frågan är om det ens blir snabbare. Ingen kommer att ge sig på att bygga denna produkten.

Det finns väl !
en sån här tänkte jag
https://www.delock.com/produkt/90300/merkmale.html?f=s

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Funkzie:

Den där kopplar bara PCIe-banorna rakt från datorns kontakt till M.2-kortplatsen. Så har du PCIe 3.0 på moderkortet är det det du får till SSD'n. Det var ju inte det du frågade om.

Skrivet av Funkzie:

kan jag få ut gen4 hastigheter med en nvme-pcie x16 adapter istället för x4?

Nej! Du kan inte få ut gen4 hastighet.

Dessutom är det inte alls säkert att din dator kan boota ifrån en NVMe disk som är inkopplad via en PCIe-kontakt. Ytterligare en detalj att tänka på.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Den där kopplar bara PCIe-banorna rakt från datorns kontakt till M.2-kortplatsen. Så har du PCIe 3.0 på moderkortet är det det du får till SSD'n. Det var ju inte det du frågade om.

Nej! Du kan inte få ut gen4 hastighet.

ah ok! tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Den där kopplar bara PCIe-banorna rakt från datorns kontakt till M.2-kortplatsen. Så har du PCIe 3.0 på moderkortet är det det du får till SSD'n. Det var ju inte det du frågade om.

Nej! Du kan inte få ut gen4 hastighet.

Dessutom är det inte alls säkert att din dator kan boota ifrån en NVMe disk som är inkopplad via en PCIe-kontakt. Ytterligare en detalj att tänka på.

bara så jag förstår dig rätt
jag får då alltså ut samma hastighet om jag köper gen3 x4 som gen3 x16 på adaptern?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Funkzie:

bara så jag förstår dig rätt
jag får då alltså ut samma hastighet om jag köper gen3 x4 som gen3 x16 på adaptern?

Ja, det finns bara 4 lanes på SSD'n, så fler kommer aldrig att användas.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!