Veckans fråga: När brände du en skiva senast?

Permalänk
Medlem

Relativt ofta faktiskt, har en gedigen samling spelkonsoler så blir en hel del backup skivor men även homebrew och översättningar.

Följande har jag med optisk media (säkert missat någon samt ej inräknat "modernare system"):

3DO, Amiga CD32, Apple Pippin, Philips CD-I, Commodore CDTV, NeoGeo CD, Nintendo GameCube, PC-FX, PC-Engine (TurboGrafx 16), Playdia, Playstation 1-2, Sega CD, Sega Saturn, Sega Dreamcast,

Så där är 15st, saknar Atari Jaguar CD och FM towns Marty som jag aktivt söker.

Men av ovanstående så har utvecklingen sedan FPGA blivit överkomligt rasat frammåt så jag har lösningar installerat lösningar för ODE (optical disk emulator) så man kan köra skivavbildningar från fast media på följande:

3DO, (halvt på Amiga CD32), NeoGeo CD, GameCube, PC-Engine, Playstation 1 och 2, Sega CD, Sega Saturn, Sega Dreamcast.

Otroligt smidigt, många system är det i princip omöjligt att jaga reservdelar för de optiska läsarna om dem går sönder så börjar bli ett måste att lösa det utan för att kunna fortsätta använda dem.

Jag jobbar på en lösning för Apple Pippin emellanåt på fritiden då det är SCSI gränsnitt och relativt smidigt att jobba med.
Sedan vill jag göra en lösning för Philips CD-i då ingen annan lär göra det (systemet har inte en enorm användarbas)

Men bortsett från systemen som har en lösning så bränner jag rätt ofta skivor till de andra systemen.

Men sen bränner jag även skivor till Amiga datorer och andra retro datorer.

Finns säkert flera som ej visste det finns lösningar för många av de äldre systemen idag, så kanske hjälpte jag någon

Så säkerligen ett 50 tal skivor om året iallafall

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Så var det ja! Har för mig att de hade bra priser på en del grejer. Det var väldigt många butiker att välja mellan på den tiden. Var ju en datorbutik i varje hörn av innerstan.

Minns att jag var på Mycom en gång, 40 man i kö för att handla grejor. Framför mig stod en långhårig grabb med ryggsäck och diskuterade Linux med säljaren. Lite irriterande eftersom köpprocessen gick långsammare, men jag bet ihop. Säljaren rände runt och hämtade varor, skrev ut kvittot och packade sakerna i en plastpåse. Den långhårige nörden tjatade vidare och när han fick påsen hävde han sig upp på bänken och frågade "Vad säger du om den senaste disten från Red Hat, funkar den som den ska?"
Då rann sinnet på mig och jag gick fram och sade med hög röst: "Detta är en datorbutik och inte ett diskussionsforum, det står 39 man i kö här". Trodde säljaren skulle bli lättad men jag fick lika sura blickar från båda!

/ B

Permalänk
Medlem

Brände precis en ny Windows XP-disk och några äldre MAC OS X 10.3-diskar för en äldre Mac.
Ibland enstaka cd-mixtapes också

Mediet jag använde var från Verbatim beställt från Amazon

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe - Core i7 6950X 4.2Ghz 1.25v - Corsair H115i Elt CapX - 32GB G.skill B die @ 3200Mhz C13-13-12-30-1T - Gainward RTX 2070 8GB.
Asus Strix X570 Gaming-F - Ryzen 5 5600 - MSI RX 5700 - 32GB Corsair Vengence LED 3800mhz
Hwbot @Warp9 Team - https://hwbot.org/user/ashley98/
Överklockare av äldre hårdvara! , Inte härifrån 🇬🇧

Permalänk
Medlem

Senaste året - Vi är ett grabbgäng som hänger på det lokala Wärdshuset, mediet musiken kommer genom är en CD-spelare med cd-växel - rätt säker på det är en 6-skivors-variant. Efter otaliga gånger med samma skivor så kläckte vi den briljanta idén att bränna en skiva med mixade låtar vi tycker om - vi letade febrilt efter den portabla brännaren, fann den mirakulöst. Letade ännu mer efter en lämplig skiva att bränna in den på, då tiden var knapp (biljardbordet får inte bli tingat av annat sällskap) så brände vi den i 52x hastighet.

Kan numera stoltsera med att just den skivan är 1/6 i rotationen.

Happy Life!

Permalänk
Medlem

Inom det senaste året har jag dels bränt ett par CD till en vän som föredrar fysiska media (Bob Dylan konsert på Water Front) samt några ex till Bengt Olrog som ville skicka sin senaste vals till några vänner inför julen -21.

Jag har idag den största dj-a låda någonsin men plats för CD-brännare finns inte så jag har en extern liten sak som funkar allderles utmärkt. Men den har ju inte gått varm direkt....

/ B

Permalänk
Medlem

Minns att jag fick hänga in en DVD-spelare temporärt för att installera BF3 när det släpptes. Så då hade jag ingen brännare. Minst sen dess helt enkelt (Oktober 2011), förmodligen ännu längre sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

... så brände vi den i 52x hastighet.

En Teac? Suktade efter en sådan men när jag läste om alla problem med den så lade jag ner det hela. Strax efter lade man ner tillverkningen av den.

/ B

Permalänk
Medlem

Någon månad sen. Fotade/scannade historiska dokument som nu har en backup i ett brandsäkert kassaskåp

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av medbor:

Har en gammal bil med bara CD/radio, så har bränt några skivor till den

Brände två skivor när vi skulle åka till fjällen i en kompis Saab 9‑5 och var så glad över dem – tills vi tryckte på play och första låten inom bara någon minut drunknade och försvann i de konstigaste artefakter jag någonsin hört.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har använt nuvarande mail primärt sedan 2006 och jag kan inte hitta något inköp av en cd/dvdbrännare i mailen så jag gissar att jag fasade ut det tidigt 2000tal.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Bränner ett antal BD-R per månad, oftast 25GB- men emellanåt 50GB-skivor.

Brukar spara undan vissa projekt och liknande på detta vis, men även ta en extra periodisk säkerhetskopia av sådant där som skulle orsaka otröstlig bedrövelse om det gick förlorat.

Det har aldrig hänt mig att en BD-R med lyckad validering efter bränning, vid ett senare tillfälle inte har fungerat.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dussin:

Brukar spara undan vissa projekt och liknande på detta vis, men även ta en extra periodisk säkerhetskopia av sådant där som skulle orsaka otröstlig bedrövelse om det gick förlorat.

Lagrar du dem även på annan plats? Annars finns risken kvar vid t ex brand.
Off site-backups är ett måste om man har den sortens prylar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Någon månad sedan. Bränt en del för retrodatorer som inte kan ta filer via USB minne.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

1 Skiva - för det mest udda föremål ni kan föreställa er.

Jag hade en Blu-Ray spelare som bara går att låsa upp för alla regioner om man bränner en CD med en special fil med en "kod" som genererats för och med Serie numret på Blu-Ray spelaren, detta läste jag mig fram till på nätet och följde vägledningen. Det funkade.

Nu får ni säkert några frågetecken, en blu-ray spelare har väl USB? Jajamän, men det var en säkerhets funktion att "kräva" en speciell CD-rom för att öppna upp för alla land regioner (Region lock!).

Och det var den enda skiva jag har bränd på 12+ år.

Och vilket helsike det var att hitta en gammal PC som det gick att montera en brännare på, och ett lika så stort helsike att söka igenom 6+ olika brännare jag hade + 20 tals gamla DVD som passar till föremålet.

Permalänk
Medlem

Någon mer som minns siten WeSellCD? När jag bodde i studentkorridor runt 2002 så gick vi ihop och köpte många 100-pack därifrån. Det brändes friskt på den tiden helt enkelt

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Brukar ge en kompis en blandskiva till födelsedagspresent, till vilken jag kommer på en titel, ritar ett omslag och skriver låtlista på baksidan etc.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Någon mer som minns siten WeSellCD? När jag bodde i studentkorridor runt 2002 så gick vi ihop och köpte många 100-pack därifrån. Det brändes friskt på den tiden helt enkelt

Minns den mycket väl, samma här gick ihop med polarna och köpte högar av skivor....härliga tider.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Relativt ofta faktiskt, har en gedigen samling spelkonsoler så blir en hel del backup skivor men även homebrew och översättningar.

Följande har jag med optisk media (säkert missat någon samt ej inräknat "modernare system"):

3DO, Amiga CD32, Apple Pippin, Philips CD-I, Commodore CDTV, NeoGeo CD, Nintendo GameCube, PC-FX, PC-Engine (TurboGrafx 16), Playdia, Playstation 1-2, Sega CD, Sega Saturn, Sega Dreamcast,

Så där är 15st, saknar Atari Jaguar CD och FM towns Marty som jag aktivt söker.

Men av ovanstående så har utvecklingen sedan FPGA blivit överkomligt rasat frammåt så jag har lösningar installerat lösningar för ODE (optical disk emulator) så man kan köra skivavbildningar från fast media på följande:

3DO, (halvt på Amiga CD32), NeoGeo CD, GameCube, PC-Engine, Playstation 1 och 2, Sega CD, Sega Saturn, Sega Dreamcast.

Otroligt smidigt, många system är det i princip omöjligt att jaga reservdelar för de optiska läsarna om dem går sönder så börjar bli ett måste att lösa det utan för att kunna fortsätta använda dem.

Jag jobbar på en lösning för Apple Pippin emellanåt på fritiden då det är SCSI gränsnitt och relativt smidigt att jobba med.
Sedan vill jag göra en lösning för Philips CD-i då ingen annan lär göra det (systemet har inte en enorm användarbas)

Men bortsett från systemen som har en lösning så bränner jag rätt ofta skivor till de andra systemen.

Men sen bränner jag även skivor till Amiga datorer och andra retro datorer.

Finns säkert flera som ej visste det finns lösningar för många av de äldre systemen idag, så kanske hjälpte jag någon

Så säkerligen ett 50 tal skivor om året iallafall

Det var en imponerande samling med maskiner, skulle vara kul att se lite bilder!

Har också bränt en del skivor till några av ovanstående maskiner, främst Sega Saturn och Dreamcast men även en del backuper till PS1. Jobbar på att lösa ODE till samtliga...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Det jag reflekterar över nu är att när jag för (förmodligen) sista gången brände en skiva för över 10 år sedan så tänkte jag inte att det här blir nog sista gången jag gör detta.

Har heller inte haft chassi med optisk enhet på typ 10 år. Skulle man ha behovet att komma åt gammal media så finns det ju externa att köpa hyfsat billigt. Men det behovet har inte uppstått för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bränner någon gång ibland faktiskt. Idag är det i huvudsak när jag ska dra över filer till min A500 (jo, jag har en extern CD-läsare till den). Går förvisso med plipbox (ethernet över parallellporten) men det är rätt långsamt så går snabbare bränna en skiva och kopiera över om det är lite större mängder.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg man brände Alcohol 120% för länge sen för att dela med folk som ville installera spel innan det var dags för LAN, 2003-2005ish nån gång där.

Permalänk
Medlem

Intervallet 3-4 år fanns inte bland alternativen, så jag har eventuellt ljugit genom att delta i enkäten.

Ber eventuellt om ursäkt för detta.

Permalänk
Medlem

Brände tre 50gb backup-skivor för en vecka sedan.

Permalänk
Moderator
Moderator

När OEM-stereon i en av bilarna inte tar USB... :x

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Sen USB och ISO så har inte CD skivor behövts över huvudtaget, har en brännare kvar (bluray) men tror den aldrig kommer få bränna mer i sitt liv. Bara läsa av skivor, men tror den tiden snart är kommen med när det är slut med det med.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Livsnjutare 😎

Håller på med lite äldre system ibland och även retro-maskiner, och då är CD-R/W fortfarande underskattat!

Även till en del serverinstallationer etc är det enklare (tycker jag) att bränna en skiva och köra igenom installationen när det är iso-filer man normalt sett inte har gjort usb-stickor till redan

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Oj, det var nog ett par år sen, det är bara till mina gamla moddade konsoller.

Till PC var det så längsen att det ärligt talat försvunnit in i någon minnesdimma runt 2000-2005 eller så.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag har börjat bränna mer och mer den senaste tiden.
Det blir allt vanligare att företag blockerar användningen av USB-minnen på deras datorer, då är CD/DVD ett smidigt (enda) alternativ om datorn nu har en läsare dvs.

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på runt tiden då world of Warcraft kom typ. Så 2004-isch. Vet att jag använde den familjedatorn vi hade då för att bränna lite skivor.

Sjukt när man tänker på det. Typ 20 år sedan 😅

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Runt 2006 skulle jag tro. Fast när jag tänker efter så brände jag även en CD till min far med hans favoritmusik som han ville ha i bilen några år senare, kommer ihåg hur främmande det kändes att bränna en skiva igen, så kanske 2010?