Permalänk

Ny dammsugare. Vad välja?

Har nu suttit och kikat, letat, tittat, läst omdömen hit och dit, kollat tester osv... Men som vanligt känner jag mig inte klokare för det. Komiska med tester / recensioner är att många testvinnare verkar inte gå hem hos konsumenterna

Är i behov av en ny dammsugare och vette sjuttsingen vad man ska välja. Vill ha en med bra sugförmåga (ganska givet för en dammsugare ) men helst ganska tyst, och den ska helst inte gå sönder direkt heller. Behöver inte ha en massa lull-lull och konstiga funktioner så som mätning av dammkornens storlek och mängd dammkorn upptagna osv... Den ska kunna dammsuga golv huvudsakligen.

Så nu behöver jag lite råd här.

Tack på förhand!

MVH

H

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Medlem

Jag har kört på Electrolux dom 2 gånger jag behövt införskaffa en, silent series eller vad det hette senast. Var över 10 år sen, så kan ha ändrats en del
Tyst är den åtminstone, men om den är tystats vet jag inte.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Något jag ångrar djupt vid det senaste inköpet är längden på sladden. Min förra hade lång sladd, något man kanske inte tänker på så mycket. Men det gör skillnad i ett hus. Så irriterande varje gång sladden sträcks när man ska ta sista hörnet i ett rum.

Permalänk
Medlem

Vilken somhelst bara den har HEPA filter

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Skulle vilja påstå att i detta fallet är det bra att välja en som faktiskt suger. /s

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Medlem

Miele är ju ett klassiskt märke med bra rykte. Elgiganten hade rea på någon c3-modell, vi har en miele, går aldrig sönder.
Vi valde dock att gå på en skaftdammsugare nyss. Mest för att jag som du hatar när sladden tar slut, eller när själva dammsugaren fastnar bakom kanten på soffan och man blir sur, rycker till och plötsligt ligger dammsugaren på rygg någonstans. Blev en bosch.
(får se i längden hur det känns, men nu är vi sjukt nöjda, plockar bra med hundhår ur mattorna)

Nilfisk har också några dammsugare som inte är grovdammsugare nu för tiden, dom kan ju det där med att suga dom också.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Köpte också en ny relativt nyligen.

Det som är mest intressant är väl ändå filtreringsförmågan och tydlighet i vilken Hepaklass ett filter håller och inte tillverkarnas egna benämningar "Extra clean filter" och allt det kan heta. Hepa är uppdelat i olika filtreringsklasser och det finns en standardiserad testmetod som ska stå angiven. Sen ska dammsugaren i sig hålla en bra kvalitet såklart.

Valet föll då på Miele C3 och tillhörande Hepa 13-filter. Dammsugaren är som en pansarvagn i sig annars.

Visa signatur
Permalänk
Sötast

Robot alla gånger, om man bor där möjlighet finns att köra robot(ar) och det är applicerbart så finns det bara inget bättre alternativ.
De dammsuger här varje dag, dag ut och dag in. Alltid rent. Kör en mindre handdammsugare till detaljerna.

Änsålängr c:a 400 timmar körtid, 20.000 kvm och 700 städningar som jag inte behövt utföra själv.
Priceless.

Permalänk
Medlem

Känner också för att köpa robotdammsugare, även om jag bara bor i en liten 2:a på 61m²

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Känner också för att köpa robotdammsugare, även om jag bara bor i en liten 2:a på 61m²

Jag köpte en på rea i våras och det är ett av de bästa inköpen på länge. Då bor jag dessutom bara i en 1:a på 34kvm.
Den kör i princip varje dag i områdena som ofta blir skitigare (Hall och kök), samt varannan dag kör den hela lägenheten 2ggr. Att alltid ha rent och slippa plocka fram dammsugaren varje gång man tappar någonting eller går in med ytterskor är guld värt. Att kunna sticka ut och träna etc istället för att dammsuga är värt varenda krona

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

* Lång slang
* Lång sladd
* Vettig låsmekanism mellan skaftets olika delar
* Bra filter
* Ingen ovanlig modell man inte hittar påsar till

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

Jag köpte en på rea i våras och det är ett av de bästa inköpen på länge. Då bor jag dessutom bara i en 1:a på 34kvm.
Den kör i princip varje dag i områdena som ofta blir skitigare (Hall och kök), samt varannan dag kör den hela lägenheten 2ggr. Att alltid ha rent och slippa plocka fram dammsugaren varje gång man tappar någonting eller går in med ytterskor är guld värt. Att kunna sticka ut och träna etc istället för att dammsuga är värt varenda krona

Får helt klart försöka motivera ett köp.
Vet att dom är bra, päronen har en Neato nånting för deras hund.
Rent gör den alltid 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag antingen;
a) Köpa den billigaste dammsugaren på Jula/Biltema. För varför lägga pengar på något så tråkigt som en dammsugare?
b) Köpa en riktigt bra sladdlös dammsugare, typ en Dyson V8 eller Philips SpeedPro.

Robotdammsugare? Jag har en Viomi S9 med självtömning. Trevlig sak. Men för att få riktigt rent behöver man ändå en manuell dammsugare också ...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Då så tackar för alla svar, vart i slutändan en som sög

Vart en Miele Complete C3 Active i slutändan Den som någon vänlig själ tipsade om fanns för 2222:- på elgiganten

Återigen, tack för alla svar!

MVH

/H

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.