Går det att ordna en vettig hårddisk paketering från våra svenska butiker?

Permalänk
Medlem

Går det att ordna en vettig hårddisk paketering från våra svenska butiker?

Köpte nyligen 4st 18TB diskar för runt 15000:- och paketeringen var som vanligt oerhört dålig från en av våra större försäljare (och en av dom tre som är aktiva här på swec).
Kunde den varit värre? Visst men inte med mycket det hade handlat om att typ tejpat ett snöre på varje hd som sen var ämnat för att hänga dom i dragkorken.

Tappade helt lusten att bygga ihop en helt ny Unraid server tack vare den ruttna packningen (och ruttna är det snälla ordvalet).
Och det tog tre dagar innan jag fick en gnutta lust och byggde ihop den, diskarna funkar nu bra och inga smart fel etc ännu efter 2 veckor.
Så troligen kommer dom fungera länge.

Jag måste fråga @Inet @Komplett @Webhallen varför kan ni inte packa hårddiskar vettigt?
Och jag har handlat HD från alla tre av er under 15+ och aldrig fått en riktigt vettig paketering av hårddiskar.
Svaret är ju nåt jag och dom flesta redan vet KOSTNADEN och då dels för paketerings materiel men även att det tar några sekunder mer.
Och att det kostar mindre i längden att ta kostnader för när postens/etc fotbollsmatcher/etc förstör saker.
Så även OM kunderna inte behöver ta nån ekonomisk smäll så är det oerhört irriterande att behöva bråka (i för många fall tyvärr) vänta/skicka tillbaks/vänta/få hem nytt paket heller en eventuell återbet som allt som allt oftas tar flera veckor vilket är skitkul när man ska bygga en ny dator och har allt annat hemma osv.

Så MITT förslag är att ni inför en "bättre paketerings tjänst" heller nåt liknande för tex 50-100:-
Kanske en med flera olika nivåer/prisnivåer så att man själv kan välja hur det ska paketeras.
Helst då till alla produkter som är mer känsliga och/heller dyra.

Själv skulle jag köpa till det i en del fall och då särskilt till hårddiskar men även till tex ett grafikkort för 10k+ men troligen inte till ett 1k moderkort (om dessa köps separat vill säga).

Gick tydligen inte att skapa en tråd i Butiker och tillverkare delen och då jag riktar mig till minst tre olika butiker så är det ju inte heller lämpligt med en tråd i en viss butiksdel (eller samma tråd i varje).
SÅ får bli här då den verkar mest lämpligast men nån kan ju alltid flytta tråden till butiks delen om dom vill!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Håller med om att paketeringen på mekaniska diskar ser och känns lite klen med tanke på vad man betalar för dom.
Men en parkerad disk är faktiskt betydligt tåligare än man tror.
Tillverkarna specificerar ofta flera hundra G chocktålighet när disken inte är i drift.
Vilket betyder att man kanske inte vill tappa den på ett betonggolv, men lite studsande i postbilen gör absolut ingenting.
Men ändå så saknar jag de separata wellpappkartongerna med 2cm skumplast runt diskarna.
Det kändes helt enkelt bättre.

Permalänk
Sötast

Konsumentdiskar skickas i 2mm tjock pappkartong utan skydd och 'ska hålla'

Enterprise diskar som håller bättre, skickas i lådor som dessa:

Single disk box (svårt att hitta bra bild på dessa oO)

Multi disk box.

Wierd huh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men en parkerad disk är faktiskt betydligt tåligare än man tror.
Tillverkarna specificerar ofta flera hundra G chocktålighet när disken inte är i drift.

Absolut! så länge dom är monterade heller packas väl!
Problemet är ju att dom har ett helt oskyddat kretskort som i mitt fall enbart hade en alldeles för tunn kartong som två diskar halkade omkring 3-4cm åt alla håll på (och då bara kartongsidorna som dämpning).
Och sedan dom två andra diskarna med deras kretskort nedåt halkandes omkring på dom två andra undre diskarna lika mycket.
Lägg sen till ca en cm som dom kunde skutta upp och ned innan den extremt lilla paketeringen (skrynklat papper) ens började fundera på att dämpa nått i det ledet.

Och det krävs inte mycket för att repa kretskort med en stendöd disk som följd!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

Så dina diskar fungerade inte?

Du kanske inte är toppchefen på hur man ska paketera saker? Bara en fundering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Konsumentdiskar skickas i 2mm tjock pappkartong utan skydd och 'ska hålla'

Enterprise diskar som håller bättre, skickas i lådor som dessa:

Single disk box (svårt att hitta bra bild på dessa oO)
https://cdn3.volusion.com/bmjtc.tmvwy/v/vspfiles/photos/HDD3.5-2T.jpg?v-cache=1523584405

Multi disk box.
https://www.memorypack.com.tw/HDD/FoamHDD18a/Carton%20ESD%20foam%20packaging%20HDD%2018a.jpg

Wierd huh

Så såg de ut när jag beställde diskar till min unraid låda från computersalg som jag också kan tipsa om har nått script som auto sätter priser, vet inte hur bra det funkar för jag köpte 16x 12tb enterprise 5 års garanti seagate diskar för 2300kr styck, när 12tb icke enterprise skrot hårdiskar med 3 år garanti kostade 5k styck på inet/webhallen.

On topic: yes de diskar jag beställt från netonett, webhallen och inet har alla kommit dåligt packade, en var till och med DOA

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg för många många år sedan innan SSD tiderna att man ofta fick HDD i sin plastbox, sen skumgummi och omlindad av bubbelplast i kartong.

Var alltid så sjukt seriöst packat. Så är det verkligen inte nu för tiden när man beställer HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge butikerna som säljer grejerna tar ansvar för grejer som går sönder i transport får de packa grejerna hur dumt de än vill. Det är i slutändan de som förlorar på det om de packar för dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är i slutändan de som förlorar på det om de packar för dåligt.

Nej det är det inte!
Dom tjänar mer pengar på billig förpackning på allt dom skickar än kostnaden för att några få av dessa försändelser skadas under leveransen.

Sen förlorar kunden på det med genom att denne måste skicka tillbaks saker som sen ska tittas på och testas sen vänta på beslut troligen behöva bråka lite och sen en ny leverans heller återbet.
3 veckor är ju inte direkt ovanligt för allt detta.
Och enbart återbetalningen så har ju i stort sett alla svenska butiker 2 veckor som normal tid för detta, visst det kan gå fortare med.

Allt som allt så är 2-6 veckor en ganska normal tid för allt detta.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Senast jag köpte en hårddisk så kom de packade i något sånt här

Har för mig att det var inet för 2-4 år sen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grizzly666:

Nej det är det inte!
Dom tjänar mer pengar på billig förpackning på allt dom skickar än kostnaden för att några få av dessa försändelser skadas under leveransen.

Sen förlorar kunden på det med genom att denne måste skicka tillbaks saker som sen ska tittas på och testas sen vänta på beslut troligen behöva bråka lite och sen en ny leverans heller återbet.
3 veckor är ju inte direkt ovanligt för allt detta.
Och enbart återbetalningen så har ju i stort sett alla svenska butiker 2 veckor som normal tid för detta, visst det kan gå fortare med.

Allt som allt så är 2-6 veckor en ganska normal tid för allt detta.

Ja, det är sant, men återförsäljaren måste punga ut för en ny hårddisk, dessutom är inget av den här hanteringen gratis för butiken, och det är inget som du som kund betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Senast jag köpte en hårddisk så kom de packade i något sånt här
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1T3dposj_B1NjSZFHq6yDWpXan/10Pcs-Lot-14-16-3cm-3-5Inch-Hard-Disk-Anti-Pressure-Shockproof-Storage-Package-Bag-Clear.jpg
Har för mig att det var inet för 2-4 år sen.

Fick mina diskar från Dustin i sådan också.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av grizzly666:

Nej det är det inte!
Dom tjänar mer pengar på billig förpackning på allt dom skickar än kostnaden för att några få av dessa försändelser skadas under leveransen.

Sen förlorar kunden på det med genom att denne måste skicka tillbaks saker som sen ska tittas på och testas sen vänta på beslut troligen behöva bråka lite och sen en ny leverans heller återbet.
3 veckor är ju inte direkt ovanligt för allt detta.
Och enbart återbetalningen så har ju i stort sett alla svenska butiker 2 veckor som normal tid för detta, visst det kan gå fortare med.

Allt som allt så är 2-6 veckor en ganska normal tid för allt detta.

Fast butik måste ersätta diskarna och betala frakt mellan dig som kund, till butik och till tillverkaren (antagligen) Det är ingen kostnad du tar, det enda som sker dig är väntetiden om du köpt på nätet (kan tänka mig att byte direkt över disk sker om köpt i butik)

Permalänk
Medlem

Precis som det skrivs lite här så hade ju detta blivit en enorm kostnad för butikerna om paketeringen är så pass undermålig att det är vanligt förekommande med skador på varorna. Att ta in, undersöka och skicka ut en helt ny disk är en oerhört dyr process som jag aldrig kan tänka mig att återförsäljarna vill dra på sig frivilligt. Vi talar alltså om två extra frakter (retur av den trasiga disken plus utskick av en ny), administration runt själva returen (support-personal, personal för undersökning av varan, systemstöd, etc.) samt att då plocka ut en helt ny disk från hyllan och skicka iväg den gratis. Så länge vi inte pratar produkter med löjligt hög marginal, och där kostnaden att säkra frakten ytterligare vida överstiger produktens värde, så låter detta helt orimligt.

Personligen skulle jag aldrig någonsin betala extra pengar för att en återförsäljare ska paketera varan "tillräckligt bra". Det ska ju liksom redan ingå. Att det varor sedan i undantagsfall är DOA får man nog leva med (och alltså får genomgå en reklamationsprocess).

Förtydligande
Permalänk

Att paketera en hdd dåligt är lite samma sak som apoteket förvarar sin medicin utanför byggnaden. Skulle det blir något fel, som att någon har bytt ut medicinen så är det bara reklamera den.

Jag tycker det är ett generellt problem att hantering av datorteknik från många ställen utgår från att användaren är en looser som inte uträttar ett arbete av värde. För vanliga personer borde vara att en hdd värde är större än enbart hårdvaran, dålig hantering ökar risk för skada. Det går diskutera hur man kan säkerhetställa datan är korrekt, med raid 1 kan man i bästa fall se att datan är korrupt och sedan gissa vad den ska vara. Även om man använder bättre metoder, så dålig hantering av hdd ökar risken av dataförlust.

*edit*
Ta en helt vanlig svensson som har en hdd för lagring av data. Går den sönder, ja en ny på garanti löser inte allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Fast butik måste ersätta diskarna och betala frakt mellan dig som kund, till butik och till tillverkaren (antagligen) Det är ingen kostnad du tar, det enda som sker dig är väntetiden om du köpt på nätet (kan tänka mig att byte direkt över disk sker om köpt i butik)

Eller en dataförlust i onödan.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bläckman:

Eller en dataförlust i onödan.

har du ingen backup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

har du ingen backup?

Jo, jag har, men nu talar vi hypotetiskt om att vem som helst får en HD skickad på ett tveksamt förpackat sätt och det är ju långt ifrån alla som har backupper. Visst kan man tycka att man får skylla sig själv om man inte har det, men det är ju trots allt en väldigt onödig anledning till dataförlust bara för att företagen skickar ömtåliga datorkomponenter på ett undermåligt sätt.

Jag köpte två hårddiskar från Inet som kom i ett paket skramlandes utan något som helst förpackningsmaterial mellan och runt sig. Det kändes inte helt lyckat att sätta dessa i en NAS för just backupändamål, så jag returnerade dom och fick två nya. Dessa kom dock förpackade på samma sätt, trots att jag påtalade anledningen till returen. Man kan ju tycka att de som specialiserade på datorprodukter skulle ha lite mer kunskaper på detta plan. Det hade inte förvånat mig lika mycket om Elgiganten hade gjort på samma sätt...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Jag håller ju med om att det känns trevligare med en mer omsorgsfullt paketerad hårddisk...
MEN hårddiskar ska väl vara rätt tåliga i parkerat läge, och jag misstänker väl även att hårddiskarna inte levereras till butikerna sådär särskilt skyddade heller, så i praktiken har de förmodligen redan exponerats för samma typ av risk under tidigare transporter oavsett hur butiken gör gentemot kund.

Den viktigaste slutsatsen jag tycker att man får dra här är väl egentligen så pass enkel att om man lagrar data som är viktig att ha kvar så bör man för sin egen skull ta backup. För oavsett hur ett eventuellt fel uppstår så kommer ingen att ersätta mer än hårdvaran oavsett om det är en hårddisk, en telefon, en hel dator, ett minneskort, vad det nu är man köpt...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Beställde en hårddisk från Webhallen förra helgen (2022-07-10) och fick den i fredags (2022-07-15).
Hårddisken kom bara i ett vadderat kuvert, den tunnaste varianten med mycket lite bubbelplast.
Se bild:

Kopplade in den och den lät inte bra alls, inga ljud man vill ha från en hårddisk iaf.
Se filmklipp här:

Blir bara strul och tar ens tid när det blir så här:(

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av grizzly666:

Köpte nyligen 4st 18TB diskar för runt 15000:- och paketeringen var som vanligt oerhört dålig från en av våra större försäljare (och en av dom tre som är aktiva här på swec).
Kunde den varit värre? Visst men inte med mycket det hade handlat om att typ tejpat ett snöre på varje hd som sen var ämnat för att hänga dom i dragkorken.

Tappade helt lusten att bygga ihop en helt ny Unraid server tack vare den ruttna packningen (och ruttna är det snälla ordvalet).
Och det tog tre dagar innan jag fick en gnutta lust och byggde ihop den, diskarna funkar nu bra och inga smart fel etc ännu efter 2 veckor.
Så troligen kommer dom fungera länge.

Jag måste fråga @Inet @Komplett @Webhallen varför kan ni inte packa hårddiskar vettigt?
Och jag har handlat HD från alla tre av er under 15+ och aldrig fått en riktigt vettig paketering av hårddiskar.
Svaret är ju nåt jag och dom flesta redan vet KOSTNADEN och då dels för paketerings materiel men även att det tar några sekunder mer.
Och att det kostar mindre i längden att ta kostnader för när postens/etc fotbollsmatcher/etc förstör saker.
Så även OM kunderna inte behöver ta nån ekonomisk smäll så är det oerhört irriterande att behöva bråka (i för många fall tyvärr) vänta/skicka tillbaks/vänta/få hem nytt paket heller en eventuell återbet som allt som allt oftas tar flera veckor vilket är skitkul när man ska bygga en ny dator och har allt annat hemma osv.

Så MITT förslag är att ni inför en "bättre paketerings tjänst" heller nåt liknande för tex 50-100:-
Kanske en med flera olika nivåer/prisnivåer så att man själv kan välja hur det ska paketeras.
Helst då till alla produkter som är mer känsliga och/heller dyra.

Själv skulle jag köpa till det i en del fall och då särskilt till hårddiskar men även till tex ett grafikkort för 10k+ men troligen inte till ett 1k moderkort (om dessa köps separat vill säga).

Gick tydligen inte att skapa en tråd i Butiker och tillverkare delen och då jag riktar mig till minst tre olika butiker så är det ju inte heller lämpligt med en tråd i en viss butiksdel (eller samma tråd i varje).
SÅ får bli här då den verkar mest lämpligast men nån kan ju alltid flytta tråden till butiks delen om dom vill!

Hallå!

Vi beklagar verkligen att vi missat att svara här. Vår målsättning är att svara i alla trådar där vi blir citerade eller pingade men denna föll dessvärre mellan stolarna under semestern i juli.

Det är en god idé att erbjuda en form av “deluxe-paketering” men enligt oss ska det inte behövas. Vi väljer istället att lägga energi, pengar och resurser på att förbättra och utveckla de delar av vår logistikkedja som hjälper oss att säkerställa att alla paket kommer fram i ett gott skick.

Som @Blomman90 beskriver så är det, relativt, enorma kostnader att hantera och ersätta en fraktskadad produkt. Om vi har brister i vår logistik som påverkar kunden, vårt anseende och/eller skapar en kostnad så är det något vi åtgärdar. För just hårddiskar så anser vi att vi har en fungerande lösning och rutin som ger låg miljöpåverkan samt låg risk och kostnad för både oss och slutanvändaren. Vi sticker inte under stol med att det är avvägning mellan flera faktorer där kostnader såklart är en av delarna.

Vårt sätt att emballera och skicka hårddiskar har vi haft i över 10 år och vi har inte sett något behov till att ändra på det.
Det finns en intressant diskussion om just vårt sätt att skicka hårddiskar samt en tydlig bild på hur våra diskar förpackas i denna tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1660542-fraktskada-pa-...

Hårddiskar skickar vi i en antistatisk påse, sedan två stycken blå skumgummi”klämmor” som sitter fast med ett gummiband. Baserat på pakettyp och övriga produkter i ordern så finns det några olika alternativ på hur det placeras i paketet. Ett är att disken fixeras centrerat i paketet. Tidigare gjordes detta med plast (exemplet i tråden ovan) men sedan några månader tillbaka har vi en helt nya packmaskiner som skär in och viker kartongerna för att åstadkomma samma effekt men utan plast. Du kan läsa mer om den implementationen och hur maskinerna fungerar här. https://blogg.komplettbedrift.no/saann-skal-vi-kutte-17-tonn-...
Andra alternativ är att disken rullas i bubbelplast eller läggs ner tillsammans med andra produkter i en större låda och tomrummet fylls med stora plastkuddar.

De flesta större återförsäljarna erbjuder generösa ångerköpspolicys och vi erbjuder dessutom fri returfrakt. Om det finns ett intresse här på forumet att jämföra emballeringen av hårddiskar så välkomnar vi om du eller någon annan vill göra en sådan jämförelse.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Dom senaste tre köpen av HD jag gjort under 4 år så har jag fått exakt samma paketering av HD.
Sista med 4st hd var ej från er, men dom två innan var från Komplett.

Alla tre köp kom med varje hd i sin obrytna plastpåse/antistat påse (som man ser på bilden under det blåa skumgummit i den tråd du länkade) dessa låg sedan i kartong med ett papperskvitto och INGET MER.
Dom två köp från er med en enstaka hd i varje kartong kunde få plats med 2,5hd på höjden och ungefär 1,5 hd på bredd/djupet.
DVS dom hade VÄLDIGT gott om plats att glida och hoppa runt i kartongen med kretskortet på undersidan av disken enbart skyddat med en antistat påse.

Två olika kompisar har köpt hd från er samtidigt som dom köpte annat med under sen våren och nu i början på sep och kom då i samma kartong.
Och hd i löst liggande i lådan i sin antistatpåse med gott om utrymme o glida o hoppa runt.
Är ganska säker på att man kan hitta en hel del trådar/inlägg här på swec som säger i stort sett samma sak om eran HD paketering.

Så att ni inte har gjort nån förändring på 10 år kan nog vara sant men det betyder att ni packat riktigt dåligt i 10 år.
Kommer ihåg när man handlade HD från er och andra ett par år innan 2010 kanske före 2005 med, då kom dom i en liten låda med tillskuret skumgummi och det fanns skumgummi på alla sidor och ca 2cm av det på både över/under sidan.
Men sedan dess har det bara blivit sämre o sämre med 3-4 omgångar, o nästa omgång lär bli svårt så det lär bli som jag redan sagt ett tejpat snöre och dra dom efter postbilen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!