Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Det är relativt ofta jag är besviken på domslut både i F1, fotboll och hockey men man får lära sig leva med det. Ibland får man dem med sig, ibland mot sig. Mitt intryck är dock tyvärr att Hamilton fansen inte riktigt klarar av att acceptera förra årets domslut, det är tröttsamt kan jag tycka med det sannolikt oändliga ältandet. Men jag har själv accepterat nu att det kommer vara just ett oändligt gnällande.

Peace

Det jag tror gör folk mest upprörda angående beslutet som skedde i sista racet är ett av de mest annorlunda besluten jag har sett under mina 14 år jag har följt F1 och att hela den säsongen var väldigt ojämn i sina domslut tror jag är en av de största faktorerna, tror folk hade reagerat likadant om det var Verstappen som hamnade i Hamiltons sitts. Men Max vann, så är det bara. Tycker Max har mognat något otroligt denna säsongen i mina ögon, känns som en annan person! Han har haft en grym säsong i år

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem

BBC Sport: Fernando Alonso: Alpine driver questions Formula 1 direction after US GP penalty
https://www.bbc.com/sport/formula1/63381586

Straffet Alonso fick en bra tid efter loppet slut i söndags, vilket kom som en reaktion på grund av HAAS klagomål (med rätta) ska tydligen upp på bordet igen. I mitt tycke och med rent språk var det där tidstillägget på 30sek rent ut sagt bull shit.

Okej, spegeln var lös och ingen riktigt fångade upp detta. Det må vara. Men vissa individer hoppar på reglernas enda råriktade stylta och menar till att detta var ett kosmiskt hot mot både Alonsos säkerhet, liksom mot de andra medtrafikanter ute på banan. Är man körkortslös och icke van att sitta bakom ratten så kan jag förstå den där fruktlösa randen.

Det var helt upp till Alonso att påvisa att han behärskade läget då spegeln blev obrukbar. Vilket han gjorde. I huvudsak (utan en spegel) handlade det för honom: att lämna en extra god marginal, om någon attackerar honom från den här blinda vinkeln. Med Alonsos erfarenhet och sinnesnärvaro inom racing bör detta (och blev detta) inte något problem. För han har koll på sin svans.

Så DNF för en jäkla spegel..? I sådana fall kan man ju likväl rycka vinsten från Hamilton Silverstone GP 2020 - som ett extremt exempel. Då en slitbana kan i dessa hastigheter (...). Källa: https://www.youtube.com/watch?v=g1JwduUGHGQ

Äh, det är kul att det fortsätter snackas och drömmas om ett mer konsekvent dömande inom F1. Det enda nya inom F1 den här helgen var inställelsen av den bot - som vinkade målflaggan i slutet av USA:s GP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vill bara att förtydliga att just gällande gnällandet från förarna så är jag själv totalt neutral, tycker att de flesta F1 förare gnäller en hel del, lägger inte så mycket värderingar i detta eller att någon skulle vara värre än någon annan. Visst är det trist ibland men F1 är en ganska farlig hysterisk sport med ett rejält stresspåslag kan jag gissa. Höga hastigheter (farligt), enorma pengar, väldigt mycket press från team och sponsorer i kombination med att vissa av dem är hmmm tjuriga vinnarskallar.

Det är relativt ofta jag är besviken på domslut både i F1, fotboll och hockey men man får lära sig leva med det. Ibland får man dem med sig, ibland mot sig. Mitt intryck är dock tyvärr att Hamilton fansen inte riktigt klarar av att acceptera förra årets domslut, det är tröttsamt kan jag tycka med det sannolikt oändliga ältandet. Men jag har själv accepterat nu att det kommer vara just ett oändligt gnällande.

Peace

Det roliga är hur mycket det gnälls på Sweclockers om att förare gnäller. Den som är fri från klagande skickar första klagandet.

En budgettaksbestraffning kommer nog lyckas skifta fokus från debaclet ifjol.

De får gärna skriva in i reglerna att race får inte avslutas med Safety Car framöver. Racet ur ett osportsligt perspektiv blev ju mycket bättre pga hur de la upp det för att få max bakom Lewis i duell om mästerskapet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det roliga är hur mycket det gnälls på Sweclockers om att förare gnäller. Den som är fri från klagande skickar första klagandet.

En budgettaksbestraffning kommer nog lyckas skifta fokus från debaclet ifjol.

De får gärna skriva in i reglerna att race får inte avslutas med Safety Car framöver. Racet ur ett osportsligt perspektiv blev ju mycket bättre pga hur de la upp det för att få max bakom Lewis i duell om mästerskapet

Exakt, jag klagar på att folk klagar. LoL

Permalänk
Medlem

Då var det färdigt. Sauber kommer hamna under Audi-ringar från 2026:

Länk: https://www.formula1.com/en/latest/article.breaking-sauber-to...

Analys (artikel): https://www.formula1.com/en/latest/article.analysis-why-audi-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Då var det färdigt. Sauber kommer hamna under Audi ringar från 2026:

Länk: https://www.formula1.com/en/latest/article.breaking-sauber-to...

Analys (artikel): https://www.formula1.com/en/latest/article.analysis-why-audi-...

SAudi

Permalänk
Medlem

Löjligt de måste köpa upp gamla avdankade stall för att komma in. Varför får de inte heta Audi?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Löjligt de måste köpa upp gamla avdankade stall för att komma in. Varför får de inte heta Audi?

De kommer heta Audi, precis som de nu heter Alfa Romeo. Att skapa ett nytt stall i F1 är enormt kostsamt och invecklat, annars hade vi nog haft ett Andretti-stall vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

De kommer heta Audi, precis som de nu heter Alfa Romeo. Att skapa ett nytt stall i F1 är enormt kostsamt och invecklat, annars hade vi nog haft ett Andretti-stall vid det här laget.

Hade trott och hoppats alfa romeo hade köpt ut sauber totalt. Tydligen inte men jaja det lär inte bli något support team för Ferrari åtminstone

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hade trott och hoppats alfa romeo hade köpt ut sauber totalt. Tydligen inte men jaja det lär inte bli något support team för Ferrari åtminstone

Haas lär nog bli det typ, men ändå inte.. Men typ.

Permalänk
Medlem

Skulle inte FIA bestämma Alonso's öde idag och gå igenom Alpines protest över beslutet förra helgen?

Hoppas på ett tillbakadragande och en rejäl skämselkudde ifrån FIA sida... men det lär knappast hända.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Skulle inte FIA bestämma Alonso's öde idag och gå igenom Alpines protest över beslutet förra helgen?

Hoppas på ett tillbakadragande och en rejäl skämselkudde ifrån FIA sida... men det lär knappast hända.

Haas har ju rätt. Alpine skulle gjort samma sak om det var omvänt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det handlar inte om HAAS. Alpine hade gjort samma sak om säsongens knappigheter som HAAS drabbats av, drabbat Alpine. (vilket Alpine i viss mån fått erfara)

Den här drabbningen står allra främst mellan domarbasen och Alpine. HAAS har endast varslat om den snedvridna behandlingen, vilket de har gjort med rätta. Men det motiverar ändå inte Alonsos 30sek tilläggstid kan jag tycka. Utgången i de olika loppen kan börja ifrågasättas i all oändlighet, om bilarna är allt annat än hel och relativt ren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GooGeL:

BBC Sport: Fernando Alonso: Alpine driver questions Formula 1 direction after US GP penalty
https://www.bbc.com/sport/formula1/63381586

Straffet Alonso fick en bra tid efter loppet slut i söndags, vilket kom som en reaktion på grund av HAAS klagomål (med rätta) ska tydligen upp på bordet igen. I mitt tycke och med rent språk var det där tidstillägget på 30sek rent ut sagt bull shit.

Okej, spegeln var lös och ingen riktigt fångade upp detta. Det må vara. Men vissa individer hoppar på reglernas enda råriktade stylta och menar till att detta var ett kosmiskt hot mot både Alonsos säkerhet, liksom mot de andra medtrafikanter ute på banan. Är man körkortslös och icke van att sitta bakom ratten så kan jag förstå den där fruktlösa randen.

Det var helt upp till Alonso att påvisa att han behärskade läget då spegeln blev obrukbar. Vilket han gjorde. I huvudsak (utan en spegel) handlade det för honom: att lämna en extra god marginal, om någon attackerar honom från den här blinda vinkeln. Med Alonsos erfarenhet och sinnesnärvaro inom racing bör detta (och blev detta) inte något problem. För han har koll på sin svans.

Så DNF för en jäkla spegel..? I sådana fall kan man ju likväl rycka vinsten från Hamilton Silverstone GP 2020 - som ett extremt exempel. Då en slitbana kan i dessa hastigheter (...). Källa: https://www.youtube.com/watch?v=g1JwduUGHGQ

Äh, det är kul att det fortsätter snackas och drömmas om ett mer konsekvent dömande inom F1. Det enda nya inom F1 den här helgen var inställelsen av den bot - som vinkade målflaggan i slutet av USA:s GP.

Personligen har jag inget emot om han hade blivit flaggad för spegeln under racet, men straffas i efterhand? Det är väl FIA som har gjort fel och inte Alpine, är väl FIA som ska bestraffas om dom anser att var farligt utan att dom agerade på det.

Permalänk
Medlem

Hänger det inte lite på att backspeglarna faktiskt måste finnas medan en bit av framvingen inte måste finnas kvar? F1-bilar har haft krav på speglar ända sedan 1979 och nu finns det förslag på att skärpa kraven till en viss typ av spegel som ska ge bättre bakåtsikt än de som används idag.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Personligen har jag inget emot om han hade blivit flaggad för spegeln under racet, men straffas i efterhand? Det är väl FIA som har gjort fel och inte Alpine, är väl FIA som ska bestraffas om dom anser att var farligt utan att dom agerade på det.

Jo precis. Alpine borde ha slitit bort spegeln under pitstopet efter kraschen med Stroll.

Skrivet av Alphahanne:

Hänger det inte lite på att backspeglarna faktiskt måste finnas medan en bit av framvingen inte måste finnas kvar? F1-bilar har haft krav på speglar ända sedan 1979 och nu finns det förslag på att skärpa kraven till en viss typ av spegel som ska ge bättre bakåtsikt än de som används idag.

Det nya inför säsong 2023, är att speglarna ska bli större. Vad jag förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det nya inför säsong 2023, är att speglarna ska bli större. Vad jag förstått.

Ja, precis. Men de måste redan finnas. Att han fick bestraffningen beror antagligen på att spegeln lossnade, de får inte köra runt utan båda speglar. Att bestraffningar inte delats ut när en del av vingen lossnat beror troligen på att det inte är en del som måste finnas.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har ingenting emot Haas protest. Utfallet av den är skit dock.

FIA och race directors behöver göra sitt jobb under racet och inte plåstra misstag efteråt. Det måhända att Alonso skulle flaggats av banan, men när detta inte gjordes och spegeln föll av så är det bullshit att FIA kommer efteråt och utdelar ett idiotiskt hårt straff för en bil som clearades som söker efter målgång.

Vart fan ska dom dra gränsen i framtiden? Ska teams själva vara tvungna att åka in i depå så fort de bara kan bara en liten del är lös på bilen? Allt för att inte riskera 30 sek tidspåslag flera timmar efter racet? Hur kommer teams agera i de fall detta händer i slutet av en säsong som i fjol? Säg att en går i mål som segrare av mästerskapet... två timmar senare säger FIA att en vingände var lös i ett varv - BAM! Någon annan vann visst.

Hur många varv får man köra med en lös del om man inte flaggas av?

Beslutet är katastrof i mina ögon. Men Haas har inte gjort något fel. Jag förstår dom 100 %.

Edit: Sen att spegeln ska vara en obligatorisk del är ju något de ska upptäcka efter racet. Inte skicka igenom bilen som "säker". Verkar som alla som jobbade på banan har gjort fel isf. Flera gånger om, varv efter varv. Och att en spegel är kritisk för säkerheten är ju rent skitsnack. Verkar finnas rätt många förare som inte ens använder dem. Är ju inte heller något tvång. Hur ska man kontrollera att förarna faktiskt använder spegeln och inte går på hörsel? Värdelös regel isf och åter igen, Alonso borde isf ha flaggats av banan.

Ja, jag är ett Alonso fan... karln har blivit rövknullad så många gånger denna säsong så man blir lite less. 😝

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Gör de inte rätt i racet får de fixa det efter. Så fungerar det i många sporter ser inget konstigt med det.
Att Alonso ens blev av med spegeln är ju för att herr stroll inte använde sin. Ska de också ta bort Strolls bestraffning för man ska inte behöva ta hänsyn till bilar som försöker köra om.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Gör de inte rätt i racet får de fixa det efter. Så fungerar det i många sporter ser inget konstigt med det.
Att Alonso ens blev av med spegeln är ju för att herr stroll inte använde sin. Ska de också ta bort Strolls bestraffning för man ska inte behöva ta hänsyn till bilar som försöker köra om.

Ändrar många sporter domarbeslut i efterhand? Jag har aldrig varit med om det.

Man ändrar vid t.ex doping eller annat fusk.

Men jag är inte direkt intresserad av att argumentera. Tycker bara det här är ett jävligt dåligt utslag för F1 som helhet. Vart kommer de sätta gränsen för detta? FIA kan räkna med en JÄVLA massa protester i framtiden. 👌

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Ändrar många sporter domarbeslut i efterhand? Jag har aldrig varit med om det.

Man ändrar vid t.ex doping eller annat fusk.

Men jag är inte direkt intresserad av att argumentera. Tycker bara det här är ett jävligt dåligt utslag för F1 som helhet. Vart kommer de sätta gränsen för detta? FIA kan räkna med en JÄVLA massa protester i framtiden. 👌

Alltså de har ju haft detta system i decennier och det har fungerat. Alonso är den sista i raden att drabbas av reglementet som finns av en anledning. De får betala en avgift om protesten avslås för att försöka undvika för mycket byråkrati.

Andra sporter som har samma är ex längdskidåkning, friidrott alpint mm.

Sen så fick ju också Alonso ev en aerodynamisk fördel utan backspegel. Sen så kan den ju förvisso användas för mer downforce men i regel försöker teamen krympa dem allt som går för mindre drag.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Alltså de har ju haft detta system i decennier och det har fungerat. Alonso är den sista i raden att drabbas av reglementet som finns av en anledning. De får betala en avgift om protesten avslås för att försöka undvika för mycket byråkrati.

Andra sporter som har samma är ex längdskidåkning, friidrott alpint mm.

Sen så fick ju också Alonso ev en aerodynamisk fördel utan backspegel. Sen så kan den ju förvisso användas för mer downforce men i regel försöker teamen krympa dem allt som går för mindre drag.

Jo, jag är medveten om att systemet finns och det är inte heller det som diskuteras.

Och om enbart en låg frontarea var nyckeln till lite luftmotstånd så skulle Mercedes flyga fram så huruvida en förlorad spegel minskar eller ökar luftmotståndet i detta fall är bara spekulation. Personligen skulle jag väl argumentera för att tvingas hoppa upp i en wheelie i 300 knyck och bli omkörd av hela fältet i.s.f. är pris nog för att ha betalt en eventuell ytterst liten fördel på rakorna. För att inte tala om när spegeln satt lös och antagligen inte bidrog vidare positivt med löftflödet nedströms.

Argument om att Alonso fick fördelar av crashen har jag dock inte hört innan.
_____
Edit: Här retas jag bara lite... självklart bedöms händelserna som separata incidenter. Utfall och tidigare kontext tas inte i beaktning vid besluten. Tänkte bara förklara det så jag slipper senare.
_____
Vi får se vad FIA säger. Tror jag gjort min ställning klar i vad jag tycker och hoppas att de oavsett beslut drar en linje över när teams i fortsättningen kan klaga på ej fattade åtgärder av race director och kunna förvänta sig få medhåll.

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Inaktiv

https://www.motorsport.com/f1/news/alonso-penalty-overturned-...

Alonso får tillbaka sin 7e plats, det komiska är att det är pga ännu en teknikalitet. Haas lämnade in sitt klagomål 24min för sent...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

https://www.motorsport.com/f1/news/alonso-penalty-overturned-...

Alonso får tillbaka sin 7e plats, det komiska är att det är pga ännu en teknikalitet. Haas lämnade in sitt klagomål 24min för sent...

WOOOOP WOOOOP!

Nu blev jag sugen på en öl tammefan!

Edit: Läser man artikeln kommer ju det viktiga i slutet: "As part of the ruling, the stewards said they were concerned that Alonso was allowed to remain on-track with his mirror becoming loose and then falling off, and “strongly recommends procedures be put in place to monitor such matters”, and for teams to be informed via radio calls or the black and orange flag.

The stewards added: “We also understand the FIA President has initiated a review into the use of the black and orange flag.”"

Ja, de behöver fan dra åt svångremmen och få ordning i hagen!

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

WOOOOP WOOOOP!

Nu blev jag sugen på en öl tammefan!

Edit: Läser man artikeln kommer ju det viktiga i slutet: "As part of the ruling, the stewards said they were concerned that Alonso was allowed to remain on-track with his mirror becoming loose and then falling off, and “strongly recommends procedures be put in place to monitor such matters”, and for teams to be informed via radio calls or the black and orange flag.

The stewards added: “We also understand the FIA President has initiated a review into the use of the black and orange flag.”"

Ja, de behöver fan dra åt svångremmen och få ordning i hagen!

Japp nu så protesterade ju Haas redan i racet vad jag förstod så förhoppningsvis ändrar de sig igen och straffar alonso så det blir ordning

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Några tandlösa omkörningar av Ricciardo. Det är fasen med millimeterprecision han skiftar läge på bilen, strax innan inbromsningarna bakom en annan bil.

Från samma YT-medlem: When engine is weak vs When engine is Godly

Klippet är lite enerverande att titta på, i och med oflytet (de många stoppen). Men ett perspektiv grundar sig att Ferrari hade en rejäl motor säsongerna 2018-2019(bitvis, om jag minns det helt rätt). Motorns legalitet var det visserligen en 0:a på, men för en stund var stallet en show of force vs Mercedes.

Permalänk
Medlem

Red Bull enter Agreement with FIA over breach of 2021 Financial Regulations
Formula1.com: https://www.formula1.com/en/latest/article.red-bull-enter-agr...

RB blev slashade med 10% mindre tid i vindtunneln och CFD-modellering för sitt ekonomiska överdåd (bötesbeloppet i det här sammanhanget känns som en fjärt i rymden).

Förhoppningsvis kan de övriga stallen knappa in på RB:s (Super-Max) fart i och med detta. Ett jämnare fält med mycket närkamp, gör förarmästerskapet så mycket mer legitimt och minnesvärt.

Citat:

They also receive a minor sporting penalty in the form of 10% reduction in their allocated Restricted Wind Tunnel Testing and Restricted Computational Fluid Dynamics (CFD) limits.

Based on Red Bull’s championship position, the coefficient used to calculate their allocation will drop from 70% to 63%.

Permalänk
Medlem

Allright, jag är lite klyven över Redbulls överträdelse gällande budget taket. Om man bortser ifrån den skatten dem fick tillbaks så har dem ju spenderat 1,8 miljoner trotts allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Allright, jag är lite klyven över Redbulls överträdelse gällande budget taket. Om man bortser ifrån den skatten dem fick tillbaks så har dem ju spenderat 1,8 miljoner trotts allt?

Tycker det känns som en helt okej bestraffning, mindre tid i vindtunneln svider ganska hårt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux