Ni som nyligen gått från android till iphone...

Permalänk
Avstängd

Jag får även oftast mellanslag istället för vbnm dessutom.

Permalänk

Har tidigare tänkt att det är som att sälja sin själ till djävulen, men överväger faktiskt det nu när antalet modeller är så stort - mindre fokus på root & custom rom- och Apple drar ifrån hårdvarunmässigt både på laptop- och smartphonemarknaden. Premiumpriset är dock för högt på den senare.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kjellkritisk:

Har tidigare tänkt att det är som att sälja sin själ till djävulen, men överväger faktiskt det nu när antalet modeller är så stort - mindre fokus på root & custom rom- och Apple drar ifrån hårdvarunmässigt både på laptop- och smartphonemarknaden. Premiumpriset är dock för högt på den senare.

Du behöver inte köpa den senaste för 19000kr eller vad den kostar.
Jag har en 12 pro max och den känns fortfarande som ny efter nåt år eller två.
Installerar och avinstallerar en massa appar genom åren

Permalänk
Medlem

Flärpen/Notchen är mitt största problem med min 12 Pro. Den stör mig sjukt mycket eftersom att jag är van av att se film i helskärm. Är inte direkt imponerad av lösningen med "dynamic island" heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

Flärpen/Notchen är mitt största problem med min 12 Pro. Den stör mig sjukt mycket eftersom att jag är van av att se film i helskärm. Är inte direkt imponerad av lösningen med "dynamic island" heller.

Flärpen kan i princip döljas genom att ha en bakgrund med en svart rand längst upp. Då hamnar status-indikatorerna (batteri, nätverk etc) i den raden och ser ut som om de ligger utanför skärmen.

För film, dubbelknacka på skärmen när filmen är helskärm så ändrar du zoomläget för att undvika notchen (eller inte).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

Flärpen/Notchen är mitt största problem med min 12 Pro. Den stör mig sjukt mycket eftersom att jag är van av att se film i helskärm. Är inte direkt imponerad av lösningen med "dynamic island" heller.

Skrivet av mpat:

För film, dubbelknacka på skärmen när filmen är helskärm så ändrar du zoomläget för att undvika notchen (eller inte).

Ja, film i helskärms-”inzoomat”-läge är superfrustrerande. Men det är också enda gången jag stör mig på notchen och jag har inget emot att köra ”utzoomat”.

Så inget problem för mig i alla fall 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Typiskt exempel på hur kass det går på iPhone

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Typiskt exempel på hur kass det går på iPhone

<Uppladdad bildlänk>

Är det att försöka tala in ett sms du försöker? Har inte provat det alltför ofta, men det har fungerat felfritt allt som oftast. Nån gång händer det väl att den missar, men det kan ju lika gärna vara fel på uttalandet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Är det att försöka tala in ett sms du försöker? Har inte provat det alltför ofta, men det har fungerat felfritt allt som oftast. Nån gång händer det väl att den missar, men det kan ju lika gärna vara fel på uttalandet

Vi har tidigare i tråden diskuterat tborden som suger på iphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Vi har tidigare i tråden diskuterat tborden som suger på iphone

Jaha du pratar om det, got ya.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Finns det något annat tangentbord till iPhone some inte suget som SwiftKey, som ändå läggs ner, och Apples egna?

Har letar nu ett tag idag och hittar inget som verkar bra eller har bra omdömen

Permalänk
Viking
Skrivet av stgr:

Finns det något annat tangentbord till iPhone some inte suget som SwiftKey, som ändå läggs ner, och Apples egna?

Har letar nu ett tag idag och hittar inget som verkar bra eller har bra omdömen

Alternativt lär du dig skriva på det som alla andra.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Det pudlas tydligen. Välkommet

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hur gör man emojis med Apples tangentbord? Jag använder primärt Apples egna tangentbord och tycker det fungerar bra. Däremot vet jag inte hur man får upp en lista på emojis, likt Googles tangentbord. Det är det enda jag använder Googles tangentbord till - att trycka på emoji-knappen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hur gör man emojis med Apples tangentbord? Jag använder primärt Apples egna tangentbord och tycker det fungerar bra. Däremot vet jag inte hur man får upp en lista på emojis, likt Googles tangentbord. Det är det enda jag använder Googles tangentbord till - att trycka på emoji-knappen.

I Inställningarna -> Tangentbord väljer du vilka tangentbord som skall vara aktiva - som svensk har man då oftast engelska och svenska. Där har du Emojii som ett eget tangentbord. När du väl har dem aktiva kan du byta mellan tangentbord med jordgloben nere i vänster hörn.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

I Inställningarna -> Tangentbord väljer du vilka tangentbord som skall vara aktiva - som svensk har man då oftast engelska och svenska. Där har du Emojii som ett eget tangentbord. När du väl har dem aktiva kan du byta mellan tangentbord med jordgloben nere i vänster hörn.

Tack! Det har varit så irriterande! Tack!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag har kört samung ett bra tag nu och är väldigt nöjd. Haft Iphone några gånger här o där.
Gillar inte det enkla Iphone har och inte heller alla begränsningar som Apple har.
Då menar jag fildelning, app nedladdning och massa annat kul som går att göra.
Nu kör jag Samsung fold 4 och tror aldrig att jag byter till en normal (icke vikbar) telefon mer. Älskar den.

Permalänk
Snusfri

Har lite funderingar på att byta från Android till iPhone.
Hur pass bra fungerar Firefox, YouTube, Prime, BankID, BitPay, Bitwarden? osv?

Måste man skaffa Apple-ID eller fungerar gmail? Google Drive?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har lite funderingar på att byta från Android till iPhone.
Hur pass bra fungerar Firefox, YouTube, Prime, BankID, BitPay, Bitwarden? osv?

Måste man skaffa Apple-ID eller fungerar gmail? Google Drive?

Du måste skaffa ett Apple-ID, men du kan använda din gmail-adress som Apple-ID. Det görs när du skapar ett Apple-ID. När det gäller webbläsare måste alla använder sig av samma motor i iOS.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har lite funderingar på att byta från Android till iPhone.
Hur pass bra fungerar Firefox, YouTube, Prime, BankID, BitPay, Bitwarden? osv?

Måste man skaffa Apple-ID eller fungerar gmail? Google Drive?

YouTube fungerar i min mening bättre, men var så många år sen att jag knappt kommer igår det gröna laget. Så dom är säkert jämlika.
Samma sak med BANK-ID
Vad jag förstår fett som så är ett Apple ID ungt krav, men du kan inte installera appar (så vitt jag vet). För mig jag sett det på jobbtelefonen när man nån gång försökt skaffa nån app i nåt syfte.
Google drive fungerar bra.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av THB:

Har lite funderingar på att byta från Android till iPhone.
Hur pass bra fungerar Firefox, YouTube, Prime, BankID, BitPay, Bitwarden? osv?

Måste man skaffa Apple-ID eller fungerar gmail? Google Drive?

Webbläsare använder alla Apples obligatoriska version av webkit. Det som skiljer mest är beteende hur flikar öppnas m.m.

Bank id fungerar utmärkt.

Youtube kollar jag på teven.

Övriga appar har jag ingen erfarenhet av.

Som nämnt så måste du ha Apple Id men du kan ha din befintliga mail.

Jag gjorde bytet efter tio år med Android. Importerade inget utan började om från noll.

Byter du, köp extra iCloud utrymme. Det är väl värt det. Jag kör på 200 GB för jag filmar mycket i perioder.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Min första smart phone var iPhone 3 om jag inte minns fel. Jag hatade på den tiden att vara "inlåst" i Apple´s universum så jag bytte illa kvickt till en android där man hade mer frihet. Men efter 7-8 år så tröttnade jag på denna frihet då det för mig ofta blev konstigheter, saker och ting fungerade inte som de skulle utan diverse tweaks.

Så hände det sig 2019 att jag längtade till att vara "inlåst" i ett universum där allting bara fungerade just för att kreti och pleti inte kunde ställa till det. Köpte 11:an. Så nu har jag allt utom en iMac (som jag inte gillade eftersom Linux är behagligare) i Apple´s universum, nu väntar jag bara på att apple skickar nya homepod v.2.. Det var alltså ett medvetet val att välja något just för att Apple har all kontroll. Det är liksom grejen med Apple för mig.
Allt bara fungerar, särskilt Bitwarden fungerar bättre än med Android för mig. På Android lyckades den inte att automatiskt fylla i användarnamn och lösenord när jag skulle logga in någonstans. Det enda jobbiga är deras tangentbord i mobilen och paddan då man måste skifta fönster för att komma åt nummer och specialtecken. Men jag använder sällan mobilen för att skriva någonting längre än nån rad i SMS så jag kan leva med det.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Bytte från Android till iPhone när 12:an kom. Alla andra Android mobiler som såldes eller fanns i lager i Sverige var för stora. Funkar att ringa, sms:a och surfa på denna också. Ingen skillnad.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Om de inte ändrat nyligen: du måste inte skapa något AppleID, men det är lite dumt att inte göra det. I inställningsprocessen kan du välja att Ställa in senare, och sedan bara strunta i det.

https://www.macworld.com/article/673831/how-to-use-an-iphone-...

Du kan då inte hämta några appar till telefonen eller hitta den om den är borta eller så. Det är i så fall bättre att skapa ett ID och sedan gå in i inställningarna och iCloud och bara stänga av de funktioner du inte vill ha - e.g mail, kalender, lagring, vad du vill. Lägg sedan till de konton du vill ha istället. Det går bra att slänga Apples appar också och köra Gmail-appen till exempel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har lite funderingar på att byta från Android till iPhone.
Hur pass bra fungerar Firefox, YouTube, Prime, BankID, BitPay, Bitwarden? osv?

Måste man skaffa Apple-ID eller fungerar gmail? Google Drive?

Klart du "måste" ha ett Apple-ID, på samma sätt som du behöver ha ett Google-konto med Android. Du kan koppla vilken mailadress du vill till ditt Apple-ID.

Firefox fungerar bra? Google har en tendens att släppa nya funktioner till iPhone först, oavsett om det gäller Youtube, Gmail, Google Drive eller liknande. BankID fungerar minst lika bra som på Android, men med FaceID är det dessutom säkrare än på Android. BitPay och Bitwarden kan jag inte uttala mig om men man kan väl förvänta sig att det fungerar minst lika bra som Android-versionerna om inte bättre.

Om du däremot sitter och använder Youtube Vanced eller andra "pirat"-grejer så kan du förvänta dig problem.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av THB:

Har lite funderingar på att byta från Android till iPhone.
Hur pass bra fungerar Firefox, YouTube, Prime, BankID, BitPay, Bitwarden? osv?

Måste man skaffa Apple-ID eller fungerar gmail? Google Drive?

Jag måste lägga till ett par saker. Om jag använder headset och ringer någon via FaceTime kan jag aktivera en funktion som heter voice isolation. Då kan jag spola i kranen i köket och det filtreras bort samt vid ett tillfälle så sydde min fru på sin symaskin utan att min kompis hörde det. Via Messages så skickas meddelande via iPhone-användare utan kostnad. Är det något tekniskt problem kan man välja att skicka det som SMS.

Voice isolation är guld om du är i en stökig miljö eller om du pratar med någon med nedsatt hörsel. Jag tror den tar bort vindbrus med.

Krypteringen är säkrare på iCloud Drives. Apple lever inte på att sälja data för riktade annonser. Det gör Google. Bilder du fotograferat är också "inlåsta" så appar inte har åtkomst till alla. Du slipper medföljande Facebook, Instagram etc. Meta har förlorat hundratals miljoner på att Apple förstärkt integritetsskyddet på sina produkter.

Delning av filer mellan Apple enheter är hur smidigt som helst. Till en Android-telefon? Nä.

Alla bilder du fotograferar synkroniseras till molnet. Raderade bilder ligger kvar i en dold mapp i typ en nånad. Raderas den kan inte bilden återställa.

Observera dock att du satsar på iPhone 14 Pro måste du ha minst 256 GB för att kunna filma i ProRes. På min iPhone 13 kan jag filma 4K 60 FPS (ca 10 MB per sekund). Bildernas filnamn är IMG_0001 etc. Föredrar datum och tid som på min gamla Samsung S7.

Extra iCloud-utrymmet jag rekommenderar finns från 9 kr. Vilket räcker långt för de flesta.

Slutligen vill jag bara varna för att Apple är beroendeframkallande. Finns stor risk att det tillkommer fler enheter. Om du införskaffar dig en iPad så synkroniseras all data sömlöst mellan enheterna. Jag upplever dock lite problem när jag tar bort bilder från min MacBook. Då stämmer inte tidsangivelsen. Genom att flytta bilder till ett album jag kallar Obsolete så tar jag bort bilder i kluster istället.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Extremt nöjd med byte från Xperia 5ii till Iphone 14 pro. Väldigt mycket dyrare men jag är nöjd. Swiftkey funkar igen så jag har inte extremt dålig autocorrect vilket var en dealbreaker för mig. Lite surt att inte kunna anpassa allt som man kan via Android men det vande man sig vid ganska snabbt.

Lite surt är att t.ex Last.fm inte funkar jättebra till Apple Music jämfört med Spotify, men ljudkvalitén på Apple music är sjukt mycket bättre än Spotify.

Har prövat Iphone innan 2 gånger men sålde dem ganska snabbt, nu känner jag att jag kommer stanna ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Har en 13 mini som jag är oerhört tillfreds med. Igår skulle frun visa nåt på sin S20 FE och jag fick ett enormt missfoster i handen, höll på att tappa den mobilen i golvet. Tänk vad man vänjer sig vid mobilstorleken.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av THB:

Har lite funderingar på att byta från Android till iPhone.
Hur pass bra fungerar Firefox, YouTube, Prime, BankID, BitPay, Bitwarden? osv?

Måste man skaffa Apple-ID eller fungerar gmail? Google Drive?

Firefox
Använder ful hack för att komma runt Apple krav. Du kommer bara enbart åt vanliga Firefox, ej beta eller annan utvecklingsversion. Eftersom de övriga använder senaste motorn. Firefox på Ios är inte webkit om du nu tror det utan det är en Unix/Linux historia eftersom Firefox bygger på Open source.
Googla Firefox for Ios så kan du läsa hur det är uppbyggt

Permalänk
Snusfri

Har läst på lite gällandes bla Firefox nu och kommit fram till:
Då Firefox inte har några addons på iOS så är tyvärr inte iPhone något alternativ för mig längre.

Firefox är den enda webläsaren jag använder och måste ha tillägg som NoScript, adblocker, GAB, FBC och några till.

Då jag betalar för YouTube Premium så behöver jag inte köra med något som Vanced eller liknande.

Men tyvärr så är just Firefox en dealbreaker för mig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro