Veckans fråga: Ska du köpa Geforce RTX 4090?

Permalänk
Medlem

Mitt 1070ti fyller fem i slutet av november. Egentligen är det skrämmande hur gammal och tråkig jag blivit, för allt jag vill köra går alldeles utmärkt (och på ganska höga settings).

När kommer Nvidia upptäcka såna som jag och börja tvinga alla att hyra kort för en månadsavgift...?

Visa signatur

* i7-4790K * EVGA GeForce GTX 1070 Ti 8GB * Asus Z97-E * 32GB DDR3 * SuperNOVA 750 G2 * Fractal Design R5 * NH-U14S * Samsung 850/860/970 EVO 0.5/1/2TB

Permalänk
Medlem

Jag svarade innan att jag inte kommer köpa ett 4090 då jag inte har ett behov men nu börjar man bli sugen ändå… =/
Måste skaffa en ny bildskärm i samma veva också om jag köper.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av High1ander:

Man blir lurad i den grad att jag byggde själv och pröjsa då 5K mer, får då 4+2 TB NVME, 1500 watt Titanium istället för 1000 Guld, plus 64GB mer ram, resten ganska likvärdigt.

Om man nu vill prata arbete/inflation, etc. så har din effektivitet på jobbet höjts med 30-50%? Detta kort är 30-50% bättre än föregångaren, vilka andra branscher så när man förbättrar något 30-50% "ger man bara bort det"?

Jag skulle fatta att man blir sur om de sluta tillverka och erbjuda "billiga" grafikkort som 2000 och 3000-serierna, men nu finns det faktiskt gott om grafikkort som fan duger mer än väl för 99% av alla spel (dvs. att du kan tävla med bra FPS om du stänger av lull-lull som proffs sällan vill ha igång ändå, men bra FPS med allt grafiskt på max är en "lyx"). Det är inte konstigt med bilar som kostar 10-100 gånger mer än andra bilar, en volvo blir inte sämre bara för det finns en ferrari på vägen. Om nu Nvidia och AMD vill skapa en liknande nisch där det finns "superbilar" (superkort) så får de gärna göra det. Går liksom inte att jämföra med deras andra specialkort heller då som är jättedyra (quadro-korten) de inte är "bilar" utan mer "lastbilar", dvs. inget för racing.

Hursom, vi är nog många som drömmer om ferrari men de flesta här fattar att ha en sådan är "lyx" men kan inte se att det är samma sak med 4090: det är lyx, inget som man måste ha för överleva. Inställningen här verkar vara att alla ska kunna köpa "bästa" hela tiden.

Men nog om det ideologiska/filosofiska, en orsak till nvidias mjölkande är nog att de har problem i framtiden att krympa och effektivisera mer, så det är nu kon måste mjölkas, för om 4-7 år då får man inga "30-50% ökningar" och folk kommer inte alls vara sugna att betala mer för små skitökningar. Så nu höjer man ribban vilket gör att när svårare tider kommer så blir det lättare att sänka (inte för att dom giriga jävlarna kommer göra det).

meh

håller ej med
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jafka:

Håller med om att de är "meh" att kika på en dator för 38k

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Finns inte

Skrivet av källarinvånare:

Du har alltså missat att de fortfarande finns att köpa i butik för långt under 30k?

Finns ingenstans att köpa för under 30k

Permalänk
Medlem
Skrivet av brimalm:

Finns ingenstans att köpa för under 30k

Inlägget du citerade är över 2 veckor gammalt.
Komplett har haft kort för ~24-25k i lager (Gainward Phantom och Zotac Trinity respektive AMP) att köpa fram till för någon dag sedan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.