Erfarenheter av begagnade grafikkort

Permalänk
Medlem

Erfarenheter av begagnade grafikkort

Hej alla! Vad har ni för erfarenheter av att köpa begagnade grafikkort för några tusen? kommer köpa nytt kort inom kort och har börjat snegla åt detta håll.

Vad har ni för erfarenhet av det? Har det varit värt det för er?

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är kort som har skadats av att användas för t.ex. bitcoinmining så brukar det inte vara några problem.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Moderator
Moderator

Har köpt några och hade där ett undantag med en individ vars kort verkade rätt rejält sönder, det handlade dock om ett väldigt lågt speccat och billigt kort till en HTPC.

Sålt desto fler och har inte stött på några konstigheter eller klagomål där alls.
Hade nog personligen varit lite försiktig med att köpa på t.ex. blocket om möjlighet att testa först inte finns.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Så länge det inte är kort som har skadats av att användas för t.ex. bitcoinmining så brukar det inte vara några problem.

Finns det några källor på att kort blir skadade av att köras undervoltade i minifarmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Finns det några källor på att kort blir skadade av att köras undervoltade i minifarmar?

Jag vad helt säker på att jag hade läst det men uppenbarligen kanske det är en myt?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Sarato:

Jag vad helt säker på att jag hade läst det men uppenbarligen kanske det är en myt?
https://www.youtube.com/watch?v=hKqVvXTanzI

Tycker bland annat Davidthedoom gav bra input kring frågan i tråden https://www.sweclockers.com/forum/trad/1623712-hur-mycket-sli...

Men vid begagnat köp så är det hur som helst också väldigt sällan man vet något om hur användningen varit, det viktiga är kortets skick och funktion snarare än vad som angetts som tidigare användningsområde.
Visst finns det folk som är öppna med att de testat mining på kort de säljer - men de hör garanterat till minoriteten.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Har bara köpt begagnat grafikkort 1 gång och det var inga problem.

Har dock sålt rätt många begagnade grafikkort och än så länge (peppar peppar) har ingen hört av sig och klagat i efterhand.

Ska dock tilläggas att detta är via Sweclockers.
Jag hade nog varit betydligt mer skeptisk till att köpa begagnade grafikkort via Blocket och Tradera.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har köpt ~5st grafikkort begagnat genom åren. Har funkat bra alla gånger utom en. Det var ett radeon 280x som jag misstänker suttit i en mining rigg och hade defekt vram. problemen var svåra att upptäcka direkt och jag tror inte säljaren var medveten om dom heller men i det läget fanns det inte mycket mer att göra än att försöka få kortet så stabilt som möjligt (slutade med en firmware mod med volt påslag och underklockning)

Så det finns ju alltid en risk med att handla begagnat. Har aldrig blivit direkt lurad men har endast köpt från säljare jag upplevt som seriösa. t.ex. långvariga tradera medlemmar med goda omdömen osv.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Har köpt 5 grafikkort här på sweclockers. Alla utom 1 är fortfarande i drift och fungerar. Det som ej funkade kom paketerat utan ESD plast och fungerade inte från start. Säljaren tog dock på sig misstaget utan snack och betalade tillbaka pengarna!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850