Nytt bygge - Ingen POST, ingen debug LED och inga fläktar snurrar

Permalänk

Nytt bygge - Ingen POST, ingen debug LED och inga fläktar snurrar

Hej!

Jag blir snart vansinnig!
Har byggt ny PC med följande:

z790 HERO MB
13900K
32 Gb G.skill 6400 RAM
4090 grafik
Kraken z73 RGB AIO¨
4 st Nzxt AER 2 RGB flöktar
NZXT H7 Flow Chassi
3 st WD M.2

Symtom:
Moderkortets RGB tänds och fungerar.
Ram-stickornas RGB tänds och fungerar.
Displayen på pumphuvudet tänds och slocknar sedan.

Ingen Debug-kod på LCD
Inga fläktar snurrar oavsett om jag kopplar dem till NZXT:s fläktkontroller eller direkt till MOBO.

Har provat:

Uppdatera USB
Kvadruppelkollat strömkontakter till moderkortet. 24 pinnars och den andra sitter som de ska.
Tagit ur grafikkort och försökt använda processorns integrerade grafik
Tagit ur RAM och provat en sticka i taget i olika slots.

Snälla, hjälp mig! Vad är nästa steg? Rycka ur CPU?
Tycker för övrigt att NZXTs manualer är helt värdelösa. Har säkert kopplat fläktarna fel men nån j-a fläkt borde väl snurra?

Tacksam för hjälp!!!!!

Permalänk
Medlem

Har du någon fläkt kopplad till cpu fan headern? Långskott men en del modermodem vill ju inte starta utan en fläkt kopplad där.

Testa kanske också en annan fläkt på headern bara för att se om den startar.

Stängs allt av direkt eller fortsätter det lysa tills du stänger av?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Skrivet av Oppna:

Har du någon fläkt kopplad till cpu fan headern? Långskott men en del modermodem vill ju inte starta utan en fläkt kopplad där.

Testa kanske också en annan fläkt på headern bara för att se om den startar.

Stängs allt av direkt eller fortsätter det lysa tills du stänger av?

Tack för svar!
Har provat olika kombinationer av fläktar på CPU och aio headern utan framgång.
Moderkortet fortsätter lysa men ingen POST…..

Permalänk
Medlem

Att du inte får någon POST-kod är skumt.
Jag hade monterat datorn utanför chassit under felsökningen och sedan kollat processorsockeln för böjda pinnar, CPU-padsen för smuts, dubbelkollat orienteringen, dubbelkollat så extraströmmen till CPU'n inte råkat bli en PCIe, och kollat baksidan på moderkortet så det inte är några lödpinnar som böjts så de råkat få kontakt.

Det finns en postcode som indikerar "inget minne installerat" (55) så jag hade också struntat i att montera minnet tills jag får den koden. Givetvis inga M2 eller annat monterat under felsökningen heller.

Tillägg
Permalänk
Skrivet av 0cool:

Att du inte får någon POST-kod är skumt.
Jag hade monterat datorn utanför chassit under felsökningen och sedan kollat processorsockeln för böjda pinnar, CPU-padsen för smuts, dubbelkollat orienteringen, dubbelkollat så extraströmmen till CPU'n inte råkat bli en PCIe, och kollat baksidan på moderkortet så det inte är några lödpinnar som böjts så de råkat få kontakt.

Det finns en postcode som indikerar "inget minne installerat" (55) så jag hade också struntat i att montera minnet tills jag får den koden. Givetvis inga M2 eller annat monterat under felsökningen heller.

Tack för svar!

Jag tog ur CPU. Inspekterade CPU och sockel noggrant. Helt UA.
Slet ut moderkort. Bootade med bara CPU och ström. Nu går POST LED igång och ger error 53 som antagligen är pga att jag inte har RAM i.

Ett steg framåt iaf. Det är extremt svårt att få i 4+4 CP strömkabölarna i modermodemet så det kan ju ha varit felet.

Vad tycker ni jag ska göra härnäst? Bygga ihop skiten igen och be till Krishna?

Permalänk

Uppdatering: Med RAM i stannar den på A2 som är ide detect.

Permalänk
Medlem

Provat med en sticka i taget?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Brukar inte hero brädorna ha bios flashback? Kan kanske vara värt att uppdatera bios. Mycket händer ju i början på med minnes compability osv

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Skrivet av Oppna:

Brukar inte hero brädorna ha bios flashback? Kan kanske vara värt att uppdatera bios. Mycket händer ju i början på med minnes compability osv

Jag försökte göra det när brädan satt i chassit och tror det lyckades men det är ju så klart enkelt att göra igen.

Att post stannar på A2 undrar jag vad det kan betyda. Finns ju inga ide-enheter någonstans.

Permalänk
Medlem

Har du prova göra en simpel "clear CMOS"?

Permalänk
Medlem

Bra att du får livstecken! Blir lite fundersam över att du tycker CPU-strömkabeln är svår att få i. Det skall inte vara svårt att sätta i CPU-strömkablarna, men det går ju med våld att knö in en pcie-kabel i CPU-kontakten, eller fel halva av en dubbel 2x4. Väldigt viktigt att inte göra det förstås.

IDE detect kan kanske vara om du inte har någon disk i överhuvudtaget, eller att det är något vajsing med någon av m2'orna? Jag hade provat en i taget och se om du kommer vidare. Du borde iofs kunna få bild från interna grafiken i det läget och ta dig till BIOS-setuppen.

Korrigering
Permalänk
Skrivet av 0cool:

Bra att du får livstecken! Blir lite fundersam över att du tycker CPU-strömkabeln är svår att få i. Det skall inte vara svårt att sätta i CPU-strömkablarna, men det går ju med våld att knö in en pcie-kabel i CPU-kontakten, eller fel halva av en dubbel 2x4. Väldigt viktigt att inte göra det förstås.

IDE detect kan kanske vara om du inte har någon disk i överhuvudtaget, eller att det är något vajsing med någon av m2'orna? Jag hade provat en i taget och se om du kommer vidare. Du borde iofs kunna få bild från interna grafiken i det läget och ta dig till BIOS-setuppen.

Jag kan prova att koppla in skärm och tangentbord och se om jag kommer till bios. Är det farligt att göra det utan CPU kylaren kopplad tro?

Permalänk
Medlem

Jag hade monterat kylaren och kanske ström till pumpen, behövs inga fläktar igång på radiatorn så länge du bara skall kolla BIOS dock.

Permalänk
Medlem

Du har ett flertal strömkontakter på det moderkortet. 2st 8-pin i övre vänstra hörnet, har för mig det räcker att använda den ena men vet inte vilken av dom.
Stora 24-pin kontakten.
6-pin jämte 24-pin.
Dubbelkolla så alla sitter på plats och är fullt isatta.

Felkoden A2 som du säger indikerar IDE.
För mig säger det att styrkretsen för hårddiskar, styr all lagring på moderkortet sata platser och m.2. platser, hittar nått fel. Kan vara så enkelt som att m.2. ssd inte sitter på plats riktigt, eller inte är aktiverad i bios.
Prova att bara använda en av dina m.2.

Permalänk

Tack till alla som svarat!
Problemet är nu löst och jag skriver om det här dels så att ni kan skratta åt mig och dels för att någon någonstans kanske stannar upp och undviker samma n00b-misstag.

Jag tog ju ut delarna och byggde ihop dem på en antistatpåse. Då fick jag post och efter att ha uppdaterat Bios och gjort en CMOS reset så kom jag in i bios.

Då beslutade jag mig för att bygga ihop i lådan igen och när jag skulle sätta tillbaka moderkortet upptäckte jag en liten metall-standoff utan skruvhål som inte fanns med på sprängskissen i manualen. Skruvade loss den och monterade och sedan dess funkar allt som det ska.

Tror att den kan ha legat mot baksidan av moderkortet och kortslutit.

Permalänk
Medlem

Wow kan absolut vara orsaken, jäkla tur att det inte brände moderkortet eller värre.
Kul att se att det fungerar nu.👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krockmannen:

Tack till alla som svarat!
Problemet är nu löst och jag skriver om det här dels så att ni kan skratta åt mig och dels för att någon någonstans kanske stannar upp och undviker samma n00b-misstag.

Jag tog ju ut delarna och byggde ihop dem på en antistatpåse. Då fick jag post och efter att ha uppdaterat Bios och gjort en CMOS reset så kom jag in i bios.

Då beslutade jag mig för att bygga ihop i lådan igen och när jag skulle sätta tillbaka moderkortet upptäckte jag en liten metall-standoff utan skruvhål som inte fanns med på sprängskissen i manualen. Skruvade loss den och monterade och sedan dess funkar allt som det ska.

Tror att den kan ha legat mot baksidan av moderkortet och kortslutit.

Inget att skratta åt. Jag gjorde exakt samma sak en gång i tiden och fick likadana symptom.
Ha så roligt med den nya burken

Permalänk
Medlem

Har samma problem, får skriva ner allt imorgon och kolla igen 😅

Permalänk
Skrivet av ocean77:

Har samma problem, får skriva ner allt imorgon och kolla igen 😅

Hur har det gått?

Permalänk
Medlem

också tänka på första boot sekvens tar lägre tid då "Memory Training" kickar in innan den bootar upp bios screen mm. dvs första start av datorn

ja hur går det ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.