Nvidia Geforce RTX 4080 – förväntat dyrt och överraskande bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av easy_j:

Ibland undrar jag om jag surfat in på "Kommunist-clockers"...
Framförallt när jag läser följande kommentarer;
"Priser på 16000:- är helt orimliga, JAG TYCKER att ett grafikkort i toppskiktet max får kosta 6500:-" - Okej? Vad grundar ni det på? Magkänslan som er mamma alltid har sagt att ni ska lita på? Ni har ingen aning hur marginalen ser ut över huvud taget.
"Helt bisarrt att 4080 är DUBBELT SÅ DYRT som 3080 vid launch" - Det är inte dubbelt så dyrt, börja för guds skull med att jämföra i _RÄTT_ VALUTA!? Eller just ja, det är ju självklart Nvidias fel att svenska kronan har så dåligt värde just nu...

Helst skulle jag såklart också vilja betala 6000:- kronor för det ett av de bästa grafikkorten. Jag skulle vilja tanka bilen full för 300:- och handla en ny värstingmobil för 3000:-. Men det spelar ingen roll vad jag (eller du, eller din mamma) tycker, utan det är MARKNADEN som sätter priset.

Så du tycker inte prisökningen på grafikkort senaste åren har varit helt brutalt galna? Du tycker att det är rimligt att grafikkort som låg på max 5kkr för några år sen är uppe i 25kkr?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte sist en XX80 modell fanns i lager dagen efter lansering som den gör nu, tycker det är ganska talande...

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk

Alla använder såklart olika mått på hur en uppgradering ska prestera i relation till sin befintliga lösning men såhär gör jag:

Listan tar alltså det aktuella priset och delar med förbättringen i FPS (med 50% vikt mot 99th) gentemot vad min befintliga GPU klarar av i just Total War Warhammer i 1440p som är det mest tungdrivna jag kör och återkommande har en stabil källa på (Sweclockers).

Jag kommer inte köpa en GPU för mer än 10tkr men jag tycker att detta ger mig en bra överblick på vad som faktiskt är ett bra köp för mig. Oavsett är jag nöjd med prestandan som mitt RTX 2070 ger mig i dagsläget och en uppgradering för mig ska helst kosta runt samma pengar som det kortet kostade mig, dvs. 5000kr.

Notera att där är en del begagnade priser som är tagna ifrån slutpriser på tradera.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Så du tycker inte prisökningen på grafikkort senaste åren har varit helt brutalt galna? Du tycker att det är rimligt att grafikkort som låg på max 5kkr för några år sen är uppe i 25kkr?

Om det finns folk som är beredda att betala är det oundvikligt att det växer fram ett super-premium-segment på någon marknad. Gamers är inte längre 8 år gamla, dom har växt upp och är nu 40-50 istället och samlat på sig en del kapital. Sitter du även på hembio-forum och gnäller över att någon köper en receiver för 100.000:-? Man får helt enkelt anpassa sin dator utefter vad man har råd med.

Kollar du på ett 780 Twin Frozr och jämför med ett 4090 så är det även viss skillnad på kvalité på grejerna. Det 4090 du ser i butik nu skulle aldrig ha gjorts för 5000:- och det är inte meningen att 8 åringar skall få det i julklapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Om det finns folk som är beredda att betala är det oundvikligt att det växer fram ett super-premium-segment på någon marknad. Gamers är inte längre 8 år gamla, dom har växt upp och är nu 40-50 istället och samlat på sig en del kapital. Sitter du även på hembio-forum och gnäller över att någon köper en receiver för 100.000:-? Man får helt enkelt anpassa sin dator utefter vad man har råd med.

Kollar du på ett 780 Twin Frozr och jämför med ett 3090 så är det även viss skillnad på kvalité på grejerna. Det 4090 du ser i butik nu skulle aldrig ha gjorts för 5000:- och det är inte meningen att 8 åringar skall få det i julklapp.

Bara för det finns folk som vill slänga månadslöner på grafikkort så betyder det inte att det är vettigt nånstans. O ja, jag klagar på att det ens finns förstärkare för 100kkr, speciellt när det är så inne o bortanför diminishing returns som det bara går, det är tillomed ännu värre än det som Nvidia pysslar med. O att du ens snackar om att barn skulle få grafikkort i julklapp för 5kkr säger väl en del det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Zoomar man ut lite från vår svenska bubbla så ser man att det här var långt ifrån ett magplask.

I USA sålde de flesta ställena slut på bara några timmar.....

Jag tror Nvidia skiter fullständigt i hur försäljningen ser ut i Sverige eller Norden, när försäljningssiffrorna i USA hela tiden blir nya succeér.

https://www.tomshardware.com/news/nvidia-rtx-4080-sold-out-wi...

Säger egentligen ingenting. Är rätt uppenbart att lagrena är små från början, artificiell demand. Och hur många tror du är scalpers som på fullt allvar tror att dom kan tjäna pengar på korten.

Finns inte en chans att 4000-serien säljer ens i närheten av 3000-serien, inte en suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Bara för det finns folk som vill slänga månadslöner på grafikkort så betyder det inte att det är vettigt nånstans. O ja, jag klagar på att det ens finns förstärkare för 100kkr, speciellt när det är så inne o bortanför diminishing returns som det bara går, det är tillomed ännu värre än det som Nvidia pysslar med. O att du ens snackar om att barn skulle få grafikkort i julklapp för 5kkr säger väl en del det också.

Slänga månadslön är helt ok, om det typ en investering som varar i 10 år eller nåt sånt. Men att bränna 20k som är gammal om tre år känns galet.

PS. Ja, lika korkat att bränna 15k på ajfoun...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Om det finns folk som är beredda att betala är det oundvikligt att det växer fram ett super-premium-segment på någon marknad. Gamers är inte längre 8 år gamla, dom har växt upp och är nu 40-50 istället och samlat på sig en del kapital. Sitter du även på hembio-forum och gnäller över att någon köper en receiver för 100.000:-? Man får helt enkelt anpassa sin dator utefter vad man har råd med.

Kollar du på ett 780 Twin Frozr och jämför med ett 4090 så är det även viss skillnad på kvalité på grejerna. Det 4090 du ser i butik nu skulle aldrig ha gjorts för 5000:- och det är inte meningen att 8 åringar skall få det i julklapp.

Fast en average gamer lägger knappast ut en eller två månadslöner på grafikkort, vilka människor har ens råd med det? Man har ju räkningar som mat,bensin hyra osv... dom som kan lägga 20k på grafikkort är knappast medelsvenssons...

En gång i tiden kunde studenter ha råd med senaste nvidia, idag är det ju bara glömma, ska snart bara elitmänniskor kunna spela spel i 4k upplösning ?

Jag tycker det är vansinne grafikkort för spel ska kosta så pass mycket även om det är dom senaste och snabbaste korten. Sen kolla hur stora dom är dessutom, får ju inte ens plats i ett vanligt datorchassi ens snart är vi tillbaka på den tiden en dator tog upp ett helt rum, vilken utveckling haha..

Permalänk

De som gnäller över att vi kritiserar Nvidia, för dessa idiotpriser, har troligtvis redan skuldsatt sig, för att köpa ett kort.
Alternativt även köpt några kort extra, för att scalpa på Tradera/Blocket.

Vansinne som sagt.

Fortsätter det att balla ur så här, så lägger jag ner PC gaming, när min dator gett upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

Tack, medan perf/W var strålande saknade jag perf/pris (med tanke på all text om just pris) som visar på en tydlig försämring.

Ja, svart på vitt att $1200 suger. Vilket nog alla insåg samma sekund som Läderjackan sa det.

Med det sagt så förekommer det här på Swec div fantasipriser om vad detta kort "ska kosta". Om "ska kosta" ska återspeglas av prestandan (det finns ju en utv. och tillverkningskostnad aspekt här, som vi hoppar över nu) så kan vi ju dock nerda ner oss ytterligare:

Först, prestanda-data från 4K prestandaindex:
4080: 199
3080: 132
2080Ti: 99 => 2080: 83
1080Ti: 65 => 1080: 49

Ett ganska sunt antagande är ju prestanda/$ ska öka för varje generation. Öka hur mkt? Jag tänker att vi tar 2 st 80-releaser som folk överlag varit tämligen nöjda med, 1080 och 3080 (2 generationer från varandra). Utifrån dessa säger vi att prestanda/$ iaf ska öka linjärt för varje generation.

3080 Prestanda/$ = 132/699 = 0.1888
1080 Prestanda/$ = 49/599 = 0.0818
=> Prestanda/$ per generation ska öka med (0.1888-0.0818)/2 = 0,1070/2 = 0.0535

Ger följande "ska":
2080 Ska-Prestanda/$ = 0.1353
4080 Ska-Prestanda/$ = 0.2423

Som vi ser så var/är både 2080 och 4080 för dyra:
2080 Prestanda/$ = 83/699 = 0,1187
4080 Prestanda/$ = 199/1199 = 0,1660

Dags att räkna baklänges. För att få fram vad korten ska (en definition ovan) kosta:
2080 Ska-Pris = 83/0.1353 = $613
4080 Ska-Pris = 199/0.2423 = $821

$821 är med dagens kronkurs+moms = 11072 SEK. Så vi kanske kan bespara oss alla historier om när Gammel-farmor Asta minsann kunde köpa kola för 5 öre och 80-kort för kaffepengar...

Med tanke på inflation odyl så hade $899 varit godkänt för 4080, imo. Lustigt nog det pris jag gissade innan Ada lanseringen.

Note: Taskigt att gå på 4K för 1080? Ja. Men det är taskigt att helt och hållet bortse från RT och DLSS oxå så där tänker jag att det få vara jämt ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Säger egentligen ingenting. Är rätt uppenbart att lagrena är små från början, artificiell demand. Och hur många tror du är scalpers som på fullt allvar tror att dom kan tjäna pengar på korten.

Finns inte en chans att 4000-serien säljer ens i närheten av 3000-serien, inte en suck.

Såhär långt säger den fakta vi har helt emot det du säger

Men vi får se, om några månader kanske det visar sig att du har helt rätt. Den som lever får se.

Vi kan dock konstatera att det har börjat väldigt fint för Nvidia enligt det underlag vi har.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Zoomar man ut lite från vår svenska bubbla så ser man att det här var långt ifrån ett magplask.

I USA sålde de flesta ställena slut på bara några timmar.....

Jag tror Nvidia skiter fullständigt i hur försäljningen ser ut i Sverige eller Norden, när försäljningssiffrorna i USA hela tiden blir nya succeér.

https://www.tomshardware.com/news/nvidia-rtx-4080-sold-out-wi...

Fast anledningen till det är för att Nvidia medvetet begränsat tillgången av 4000-kort för att göra 3000-korten mer attraktiva. Dom hade kallt räknat med att miningboomen skulle fortsatt en tid till och har således tillverkat för många 3000-kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Fast anledningen till det är för att Nvidia medvetet begränsat tillgången av 4000-kort för att göra 3000-korten mer attraktiva. Dom hade kallt räknat med att miningboomen skulle fortsatt en tid till och har således tillverkat för många 3000-kretsar.

Så kan det möjligtvis vara; det går bara att spekulera i. Skulle inte förvåna mig.

Men med de siffror vi har kan vi knappast kalla försäljningen för ett magplask eller fiasko.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Såhär långt säger den fakta vi har helt emot det du säger

Men vi får se, om några månader kanske det visar sig att du har helt rätt. Den som lever får se.

Vi kan dock konstatera att det har börjat väldigt fint för Nvidia enligt det underlag vi har.

Fakta, vilken fakta då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Fakta, vilken fakta då?

............... de försäljningssiffror jag redan refererat till...........

Vad är ens poängen att försöka hålla en konversation om man inte tänker titta på det material man fått tilldelat?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

............... de försäljningssiffror jag redan refererat till...........

Vad är ens poängen att försöka hålla en konversation om man inte tänker titta på det material man fått tilldelat?

Lugna ner dig för det första. För det andra, 5 raders tex av Toms Hardware klassas knappast som försäljnings siffror. Som jag sa, att få in 5 ex av en modell och sälja slut på den innom några minuter är inget anmärkningsvärt. En del modeller här i Sverige som är listade i butik som ej tillgängliga/meddela mig var inte, så vitt jag kan se, inte ens tillgängliga vid release. Återigen, artificiell demand.

Men det är lugnt, du tror vad du tror och jag tror vad jag tror och så lämnar vi det därhän.

Permalänk
Medlem

Vi kan ju hoppas att majoriteten av korten som Nvidia trycker ut hamnar på hyllorna och samlar dam, så dom får sig en rejäl tankeställare.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Lugna ner dig för det första. För det andra, 5 raders tex av Toms Hardware klassas knappast som försäljnings siffror. Som jag sa, att få in 5 ex av en modell och sälja slut på den innom några minuter är inget anmärkningsvärt. En del modeller här i Sverige som är listade i butik som ej tillgängliga/meddela mig var inte, så vitt jag kan se, inte ens tillgängliga vid release. Återigen, artificiell demand.

Men det är lugnt, du tror vad du tror och jag tror vad jag tror och så lämnar vi det därhän.

Mja,

faktan är att samtliga butiker har haft 100+ i sina inventories och samtliga butiker har sålt slut. Faktan är att många av dem har fått in omgångar också på det, och sålt slut dessa omgångar.

Faktan är att det inte är "5 exemplar" på det sätt du försöker få det att se ut som, utan faktan är att samtliga butiker i USA har haft det som normalt sett kan ses som helt okej lagerhållning och ändå rensat ut.

Prat om artificell demand är spekulationer och tron, att de sålt slut på all inventory och haft en bra lagerhållning är fakta.

Fakta är att Sverige inte betyder något överhuvudtaget för Nvidia och är därmed ganska irrelevant att prata om när det gäller försäljning för Nvidia och huruvida det är "magplask" eller succe.

edit: Sedan kan vi spekulera kring hur Nvidia har låtit tillverkningen av 4000-serien vara låg medvetet, för att se till att rensa ut 3000-lagret som de hade alldeles för mycket av.

På den punkten är vi nog överens om vad vi tror, men man ska inte förneka eller förvängra faktan som ligger på grund av det.

Jag tror också att Nvidia inte låtit fabrikerna gå på högvarv riktigt, då de haft ganska stora lager av 3000-serien som måste rensas ut oavsett. De har låtit priserna på 3000-serien ligga fortsatt högt, för att folk fortsätter att köpa, tyvärr.
Jag tror dock också att de säljer alldeles för bra av de 4000 som finns för att de överhuvudtaget ska tänka på att sänka MSRP för tillfället.

I slutändan handlar det om brist på konkurrens på en produkt som alldeles för många vill ha, och som många är villiga att betala mycket för att köpa. Tror jag.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Alla använder såklart olika mått på hur en uppgradering ska prestera i relation till sin befintliga lösning men såhär gör jag:

Listan tar alltså det aktuella priset och delar med förbättringen i FPS (med 50% vikt mot 99th) gentemot vad min befintliga GPU klarar av i just Total War Warhammer i 1440p som är det mest tungdrivna jag kör och återkommande har en stabil källa på (Sweclockers).

<Uppladdad bildlänk>

Jag kommer inte köpa en GPU för mer än 10tkr men jag tycker att detta ger mig en bra överblick på vad som faktiskt är ett bra köp för mig. Oavsett är jag nöjd med prestandan som mitt RTX 2070 ger mig i dagsläget och en uppgradering för mig ska helst kosta runt samma pengar som det kortet kostade mig, dvs. 5000kr.

Notera att där är en del begagnade priser som är tagna ifrån slutpriser på tradera.

Jäkla fin uträkning, det var kalas att du delade med dig, tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Lugna ner dig för det första. För det andra, 5 raders tex av Toms Hardware klassas knappast som försäljnings siffror. Som jag sa, att få in 5 ex av en modell och sälja slut på den innom några minuter är inget anmärkningsvärt. En del modeller här i Sverige som är listade i butik som ej tillgängliga/meddela mig var inte, så vitt jag kan se, inte ens tillgängliga vid release. Återigen, artificiell demand.

Men det är lugnt, du tror vad du tror och jag tror vad jag tror och så lämnar vi det därhän.

Precis, tyckte den där TH-artikeln var dåligt skriven, inte minst för att två av de sex paragaraferna handlar om problemet med kontakten där han skriver "RTX 4080 shouldn't run into the same issue", bara för att avsluta med han egentligen inte vet, "Only time will tell". Nä, inte bra artikel, hastigt ihopplockad utan någon djupare research eller tanke. Han har ju egentligen inget stöd för "Going faster than hotcakes" mer än att han kollat på sajterna och sett att de sålt slut på sina lager.

Moore's Law is Dead hade en snutt om tillgången baserad på sina källor. Inte heller fakta såklart, rykten och säkert partiskt utvalt, men det lutar nog åt att tillgången inte var så stor, "RTX 4080 Launch Supply Leak":

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Bevikelsen var lika påtaglig när Intel dominerade CPU-sidan. De hade dock en annan approach än Nvidia då de knappt innoverade överhuvudtaget utan bara sålda samma trött fyrkärniga processor om och om igen. Nvidia innoverar för att det finns andra marknader som kräver det, främst datacenter, AI och bilindustrin. Däremot så tar de större och större marginaler för denna innovationen eftersom de dels åtnjuter en otroligt mind share, snarlikt med Apple och dels för att konkurrensen inte är ikapp. Många tror att prestandafördelarna som Nvidia har haft i PC-spelande är anledningen till deras dominans men det är snarare CUDA som är anledningen om ni frågar mig. Mjukvara till GPU-compute är nyckeln till Nvidias dominans sen kommer det andra på köpet.

Ja det är en fantastisk produkt men det jag har upplevt under snart tjugo års tid som aktiv med denna hobbyn är att den har gått från något för gemene man till något för de exklusiva få och trendar priserna fortsatt uppåt på detta viset så kommer snart PC-döden som så många gapade sig hesa över för tio år sedan.

Jag gillar din optimism men jag har tyvärr mycket svårt att dela den just på grund av priset, jag är dessutom inte särskilt ensam då konsensus i journalistkåren är att RTX 4080 är horribelt värde för pengarna. Som GN nämner i sin review, stagnation när det kommer till perf/$. Du får mer prestanda men du får betala mer eller lika mycket för varje FPS som du gjort tidigare.

Det fanns en tid när det inte var såhär och de som minns den är såklart ganska trötta på utvecklingen.

Notera också att Nvidias marginaler har ökat stadigt år för år. Snart uppe i 70%.

Hej Dinoman.

Ja, jag tycker det är roligare att leva optimistisk än pessimistisk. Jag försöker att inte gråta över att tider förändras, även om jag med saknar det förflutna ibland. Just nu är läget så här .. och rätt vad det är så svänger det om, och så det annorlunda igen.

Jag har då knappast alltid haft råd med det senaste inom PC-bygge, i synnerhet inte det bästa inom det senaste (som t ex ett 4090 eller en i9). Har snällt fått välja enklare komponenter eller stannat kvar en eller fler generationer för att spara ihop till nästa uppgradering. Sånt är fullständigt normalt anser jag, ÄVEN om jag med har detta som långtgående hobby i livet.

Jag håller inte med dig om att 4080 är ett horribelt värde för pengarna. Det kostar en slant men man får ju galet med prestanda för pengarna vad jag läst, inte minst här på SweC. Tar du verkligen hänsyn till världsläget när du tycker till om vad något är värt i pengar just idag? Det är inte så himlans lätt med ekonomin just nu ...

Jag menar, vi pratar en underhållningsprodukt, helt onödig för överlevnaden. Varför ödsla tid på att klaga på priset? Nvidia och efterfrågan sätter priset - sen är det bara att avstå eller att köpa. Eller missade jag något du syftade på?

Nu blir det iaf middag här hemma. Sen ska jag bygga en ny burk åt mig, som passade min ekonomi och mina prioriteringar (behåller mitt 1080ti än så länge). Gött!

Skrivet av Slashgibber:

Nvidia gör allt dom kan för att göra sina produkter oattraktiva för nyköp. 50% prestandaökning blir helt ointressant när man samtidigt höjer priset med 50%, och det kan knappast kallas en förbättring när det inte är en förbättrad prisbild för prestandan.

Det kanske är oattraktivt för dig men för mig ser 40xx-serien lockande ut.

Skrivet av Slashgibber:

Det vi vill ha är en fungerande marknad. Det är inte marknaden som sätter priset här, det är Nvidias dominerande ställning som gör det. Dom har full rätt att sätta orimligt höga priser, men det betyder inte att vi måste gilla det. Det är tecken på att folk har fungerande hjärnceller när man påpekar orimligheten, och ännu bättre att folk inte tänker slicka Jensen Huang i arslet bara för att "mArKnAdEn BeStÄmMeR".

Inte marknaden som sätter priset? Backa gärna lite från ditt argument och tänk efter. Marknaden fungerar faktiskt, som en klocka. Det handlar om underhållning, inte om mat på bordet.

Bara för att du inte vill prioritera ett 40xx betyder det inte att Nvidia eller de som faktiskt köper till dessa priser gör något fel. Det är ingen som slickar Jensen i arslet bara för att de slår till. Nvidia har kommit med ett erbjudande, en del slår till, andra avstår. Det lockar något så vansinnigt tycker jag personligen, med tanke på hur mkt det presterar.

Ha det gött!

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Mja,

faktan är att samtliga butiker har haft 100+ i sina inventories och samtliga butiker har sålt slut. Faktan är att många av dem har fått in omgångar också på det, och sålt slut dessa omgångar.

Faktan är att det inte är "5 exemplar" på det sätt du försöker få det att se ut som, utan faktan är att samtliga butiker i USA har haft det som normalt sett kan ses som helt okej lagerhållning och ändå rensat ut.

Prat om artificell demand är spekulationer och tron, att de sålt slut på all inventory och haft en bra lagerhållning är fakta.

Fakta är att Sverige inte betyder något överhuvudtaget för Nvidia och är därmed ganska irrelevant att prata om när det gäller försäljning för Nvidia och huruvida det är "magplask" eller succe.

edit: Sedan kan vi spekulera kring hur Nvidia har låtit tillverkningen av 4000-serien vara låg medvetet, för att se till att rensa ut 3000-lagret som de hade alldeles för mycket av.

På den punkten är vi nog överens om vad vi tror, men man ska inte förneka eller förvängra faktan som ligger på grund av det.

Jag tror också att Nvidia inte låtit fabrikerna gå på högvarv riktigt, då de haft ganska stora lager av 3000-serien som måste rensas ut oavsett. De har låtit priserna på 3000-serien ligga fortsatt högt, för att folk fortsätter att köpa, tyvärr.
Jag tror dock också att de säljer alldeles för bra av de 4000 som finns för att de överhuvudtaget ska tänka på att sänka MSRP för tillfället.

I slutändan handlar det om brist på konkurrens på en produkt som alldeles för många vill ha, och som många är villiga att betala mycket för att köpa. Tror jag.

Fel faktiskt dom har sålt 100 k exemplar av 4090 det låter mycket men det säljs mellan 10-20 miljoner grafikkort varje kvartal sen början av 2010 talet .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Fel faktiskt dom har sålt 100 k exemplar av 4090 det låter mycket men det säljs mellan 10-20 miljoner grafikkort varje kvartal sen början av 2010 talet .

Nu pratade vi dock om försäljningen av 4080 som varit ute några dagar.

Sedan kan vi spekulera och tro att 4070 och 4060 inte kommer att ha några problem att sälja som smör.

Faktumet vi har framför oss är att 4080 har haft en väldigt fin launch i enlighet med Nvidias förväntningar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Blir intressant att se om priserna magiskt helt plötsligt kommer gå ner på 40 serien när 30 serien är slutsåld, som ju också säljs till överpris.

Om ingen köper överprisade 40 serien så kommer ju Nvidia om ett år bara släppa 50 serien där 5080 har $1800 MSRP och 5090 $2600 så att dom kan sälja slut 40 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Mja,

faktan är att samtliga butiker har haft 100+ i sina inventories och samtliga butiker har sålt slut. Faktan är att många av dem har fått in omgångar också på det, och sålt slut dessa omgångar.

Faktan är att det inte är "5 exemplar" på det sätt du försöker få det att se ut som, utan faktan är att samtliga butiker i USA har haft det som normalt sett kan ses som helt okej lagerhållning och ändå rensat ut.

Prat om artificell demand är spekulationer och tron, att de sålt slut på all inventory och haft en bra lagerhållning är fakta.

Fakta är att Sverige inte betyder något överhuvudtaget för Nvidia och är därmed ganska irrelevant att prata om när det gäller försäljning för Nvidia och huruvida det är "magplask" eller succe.

edit: Sedan kan vi spekulera kring hur Nvidia har låtit tillverkningen av 4000-serien vara låg medvetet, för att se till att rensa ut 3000-lagret som de hade alldeles för mycket av.

På den punkten är vi nog överens om vad vi tror, men man ska inte förneka eller förvängra faktan som ligger på grund av det.

Jag tror också att Nvidia inte låtit fabrikerna gå på högvarv riktigt, då de haft ganska stora lager av 3000-serien som måste rensas ut oavsett. De har låtit priserna på 3000-serien ligga fortsatt högt, för att folk fortsätter att köpa, tyvärr.
Jag tror dock också att de säljer alldeles för bra av de 4000 som finns för att de överhuvudtaget ska tänka på att sänka MSRP för tillfället.

I slutändan handlar det om brist på konkurrens på en produkt som alldeles för många vill ha, och som många är villiga att betala mycket för att köpa. Tror jag.

Butiker i USA tycks inte sålt slut på 4080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nu pratade vi dock om försäljningen av 4080 som varit ute några dagar.

Sedan kan vi spekulera och tro att 4070 och 4060 inte kommer att ha några problem att sälja som smör.

Faktumet vi har framför oss är att 4080 har haft en väldigt fin launch i enlighet med Nvidias förväntningar.

Nu gissar du ju bara och troligtvis så gissar du extremt fel . Man kan se hur fort grafikkort sålt ut innan och jämföra detta och 4090 släppet är ju värre än Turing tom .4080 är mycket värre .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Läs kommentarerna. Amerikanerna är lika skadeglada och bittra som oss.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Den här kommentaren är rätt talande:

"There's 80 left in stock right now at my nearby MC, at 4.5 hours after opening.
They had 95 before they opened.
So they sold a whole 15 in the first 4.5 hours (in a market area of 4+ million people with only one microcenter store).
I knew it would be bad, but wow. You're seeing less than 40% sold at your two microcenters, and I'm seeing less than 20% sold here."

Permalänk
Medlem

Är det första generationen där PCIe 3.0 inte längre räcker till? Eller är det fortfarande så att man kan ha den äldre PCIe generationen utan märkbar prestandaförlust?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Det kanske är oattraktivt för dig men för mig ser 40xx-serien lockande ut.

Skrivet av mar3ld:

Inte marknaden som sätter priset? Backa gärna lite från ditt argument och tänk efter. Marknaden fungerar faktiskt, som en klocka. Det handlar om underhållning, inte om mat på bordet.

Bara för att du inte vill prioritera ett 40xx betyder det inte att Nvidia eller de som faktiskt köper till dessa priser gör något fel. Det är ingen som slickar Jensen i arslet bara för att de slår till. Nvidia har kommit med ett erbjudande, en del slår till, andra avstår. Det lockar något så vansinnigt tycker jag personligen, med tanke på hur mkt det presterar.

Ha det gött!

Fanboys gonna fanboy.