Exos eller Iron Wolf Pro

Permalänk
Medlem

Exos eller Iron Wolf Pro

Funderar på diskar till en hemma NAS (ca 8TB) och funderar på seagate Exos eller ska man ta iron wolf pro?Exos är väl lite bättre kvalite? Eller är det overkill med dessa?

Permalänk
Medlem

Jag har kört IronWolf diskar i många år nu utan större problem, allt mellan 2TB upp till 8TB har jag kört med Exos har jag ingen erfarenhet, men ser ingen anledning att köpa dem då IronWolf är så pass pålitliga

Exos är mer fokuserade på tung skriv och läs belastning. Och har du då ingen sådan belastning så vinner du nog ingenting på att köra dessa i en vanlig NAS

Visa signatur

WS: | R7 7800X3D | G.Skill 32Gb DDR5 | MSI X670E Tomahawk | EVGA GTX 1080Ti FTW3 |

Laptop: | Apple MacBook Pro 14" (M3 Pro 11-core) |

Permalänk
Medlem

Eftersom du är intresserad av små diskar på 8 TB gör jag en vild chansning att du tänkt köra 2 stycken diskar i RAID-1 eller liknande? Isf skulle jag köpt två diskar av olika serier, eller ännu bättre, olika tillverkare, för att minska risken att båda fallerar ungefär samtidigt pga en dålig batch eller något firmware-problem etc.

Själv kör jag en hel drös chuckade WD-diskar (dvs USB-enheter jag öppnat och tagit ut hårddisken ur) och de har snurrat fint i 3-4 år nu utan några bekymmer. Tror det är lite överdrivet med speciella diskar för hemmabruk. Det enda man ska se upp med är SMR (Shingled Magnetic Recording). Så googla den exakta modellbeteckningen du funderar på och se om den kör SMR (undvik!) eller CMR (ok!).

Edit: Eller iofs, glömde att en del har problem med TLER eller vad det heter även om det inte är något jag råkat ut för än så länge iaf. Om man värdesätter tid mer än pengar är det nog värt att betala extra för en disk med ett firmware "gjort" för RAID.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen info, men är lite nyfiken på samma sak. Nu när det kommit ut Exos X20 18TB för drygt 3500kr styck, så funderade jag på om man skulle hugga två stycken. Och sen fylla upp med en 8TB som sitter i burken idag in i en Synology 420J som jag planerat att köpa nu under Black Friday. Men vissa säger att Exos-diskarna låter sjukt mycket och då måste jag kanske tänka om lite och bygga in lite ventilation i en garderob och stuva in dom där. Sorry för hijack av tråd, men tar gärna emot tips och råd på samma ämne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Har tyvärr ingen info, men är lite nyfiken på samma sak. Nu när det kommit ut Exos X20 18TB för drygt 3500kr styck, så funderade jag på om man skulle hugga två stycken. Och sen fylla upp med en 8TB som sitter i burken idag in i en Synology 420J som jag planerat att köpa nu under Black Friday. Men vissa säger att Exos-diskarna låter sjukt mycket och då måste jag kanske tänka om lite och bygga in lite ventilation i en garderob och stuva in dom där. Sorry för hijack av tråd, men tar gärna emot tips och råd på samma ämne!

Om de låter mycket så är det ju en nackdel ifall de är svåra att ställa där de inte hörs.

Permalänk
Snusfri

Jag har 2st Exos X16 16TB i en burk och 4x8TB IronWolf i en annan och Exos-diskarna låter inte mycket alls imho.

Här är servern med Exos diskarna #19372292

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoidberg:

Om de låter mycket så är det ju en nackdel ifall de är svåra att ställa där de inte hörs.

Ja, det är ju det. Men det kanske är värt att chansa, det är ju ett väldigt bra pris. Som sagt, låter dom för mycket får man väl bygga in dom i en garderob eller liknande!

Skrivet av THB:

Jag har 2st Exos X16 16TB i en burk och 4x8TB IronWolf i en annan och Exos-diskarna låter inte mycket alls imho.

Här är servern med Exos diskarna #19372292

Ah, bra! Då kanske jag klipper till då.