Behöver ett litet företag Azure AD? Vad är det bra för?

Permalänk
Medlem

Behöver ett litet företag Azure AD? Vad är det bra för?

Hej

Behöver lite råd.
Vi är ca 10 anställda på två olika adresser.

2014 gav vi upp att köpa en officeversion i samband med köp av ny pc, vilket ju ledde till vi hade säkert 4 olika versioner i företaget samtidigt. Därav gick vi över till Office 365 abonnemang.
Frid och fröjd, alla office funktioner fungerade som förväntat.
Vi använder egentligen bara Outlook, Word, Excel, Teams och vid enstaka tillfällen Powerpoint.

Nu 2022 heter office 365 istället "Microsoft 365 Business Standard" och har vuxit till något helt annat än vad det var ifrån början.
Nu finns det en zillion andra funktioner och nästan lika många tilläggslicenser att köpa till.
Vad jag undrar idag är vad dom är bra för och om vi egentligen har någon nytta av dessa?

Frågan dök upp när en nyanställd tog över en befintlig laptop från en som slutat tidigare. Det visade sig att den nyanställda inte kunde installera minsta grej på datorn (win10) utan admin privilegium.
Jag som är den stackare som brukar preppa hårdvaran för en ny kollega tänkte att det bör väl vara enkelt löst genom att lägga till "local admin" men det gick inte. Användarkontona är nu av en typ som kallas AzureAD och mycket googlande tyder på att bara den första användaren som installeras på en ny pc får lokal admin rättighet.
Som pricken över i så verkar det inte heller vara möjligt att ändra detta med mindre än att jag lägger till Azure Premium licenser.
Utgår ifrån att alla användare behöver det isf, eller räcker det med att "admin" har det i sitt abonnemang?

Så nu funderar jag på vad jag ska med Azure till och om jag inte istället bör skapa lokala användare istället. Någon som gått denna vägen?

Personligen tycker jag att MS admincenter har blivit en terror att navigera runt i, tjänster kopplas ihop, byter namn, adminstreras i en annan portal som sedan länkar till en "ny" portal (testa vårt nya fräsiga användargränssnitt) för att sedan leda tillbaka till en portal.
Azureportalen, i grundutförande, verkar inte duga till mycket mer än att återställa lösenord för en användare (Vilket ju går lika bra under användarhantering). Jag kan se alla användare och anslutna pc, men ingen hantering av anslutna datorer är möjlig utan ytterligare licenser.

Jag är väl medveten om att jag inte har i närheten full kompetens att hantera vad 365 har blivit idag, och vi har en bra it firma som hjälper oss med övrig infrastruktur som säkert gärna skulle ta sig an detta för oss.
Men då är grundfrågan igen, vad får man för mervärde? Vi behöver ju egentligen bara "ett officepaket som är up-to-date"

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Det går att fixa till den datorn dock så den nya kan bli local admin.
Logga in med en admin användare på datorn så ska man kunna lägga till det under inställningar -> konton

För att svara på din fråga.
Microsoft 365 Business Premium behövs för att lägga med dem i Azure AD.
Anledning för att ni skulle vilja göra detta är väl säkerheten, eller har ni ett lokalt AD också?
Så fort man startat upp en ny dator så loggar man bara in med sin epost och lösenord.

Då blir datorn intunead och man kan kontrollera den.
I intune så kan man t.ex. ställa in att Office, Adobe reader osv automatisk installeras på datorn när man loggar in.
Man kan även ställa sin så man loggar in i allt som har med office att göra, synka onedrive, edge osv.
Skulle datorn bli stulen så kan man wipa den på fjärr typ som med en telefon. Man kan även spåra den.
Man kan även ställa in så datorn blir krypterad med inbyggda bitlocker på automatik.

Använder ni filerna i Teams kan man även synka ner de gemensamma teamsen så man kommer åt dem i utforskaren t.ex.