Permalänk
Medlem

oklockad xp2600 VS oklockad 2500+

Ja vilket är dessa 2 processorer är bäst i oklockat stadium....

Är inte så inne på o klocka den processorn jag ska köpa, så jag undrar vilken som är mest prisvärd, som sagt i oklockat stadium?

Permalänk

Ok, är medveten om att jag ej svarar på frågan... men:

Det tar ca 30 sekunder att överklocka en 2500+ till 3000/3200+.
Vem som helst kan göra det och inga specialsaker behövs.

Permalänk
Medlem

Vadå ingen extra fläkt eller dyl?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Compadre
Vadå ingen extra fläkt eller dyl?

generellt nej

Permalänk
Medlem

Men hur gör man då snabbt... inga komplicerade grejer här inte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Compadre
Men hur gör man då snabbt... inga komplicerade grejer här inte

Tryck vid uppstart så man kommer in i dators BIOS.
Ändra processorns hastighetsinstallningar, exempelvis från 11*166=1,83GHz=2500+ till exempelvis 10*200=2.0GHz=3000+ (har jag för mig).
Spara och starta om. Klart.

Edit: Obs jag tar inget ansvar om du försöker ovanstående

Permalänk
Avstängd

2GHz är väl bara 2700+? Med den bussen blir det väl iofs 2800+. Hursomhelst klarar den nog 2200MHz utan att du får problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
2GHz är väl bara 2700+? Med den bussen blir det väl iofs 2800+. Hursomhelst klarar den nog 2200MHz utan att du får problem.

Ja var inte så säker på det där som jag skrev om 3000+ märkningen... men iofs kan det nog stämma om man räknar med att jag visade på 200 buss och 2800 och 3000 bara har 166...

Permalänk
Medlem

Jag fick lite små problem när jag klockade mina grejer.
Jag klockade upp prosessorn till 2,2 ghz 11*200 och ställde in minnes timingen på 2-3-2-5 .. är inte het på att klocka men läst en massa om det innan.. skärmen vart helt svart efter det :0... rensade cmos.. fortfarande helt svart.. stängde av all ström till dator o monitor.. sen startade.. då kom jag in i bios.. jag ställde ner prosessorn till 10,5 * 200 och samma timing på minnena.. sen 6/6 .. ?! :D.. då funkade det perfekt. men jag är besviken på att jag inte kan klocka mer.. gjorde jag nått fel? kanske ska ha nån annan timing på minnena för att komma upp i högre fps?

dator finns i sign

Visa signatur

Abit nForce2 2.0 || AMD barton 2500+ @ 2300mhz || Sapphire Radeon 9800pro @ 441 // 375,75 || TwinMos 3200 512mb * 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Det är bara att höja multipeln till 11. 11X200 = XP 3200+.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spix3n
Jag klockade upp prosessorn till 2,2 ghz 11*200 och ställde in minnes timingen på 2-3-2-5 .. är inte het på att klocka men läst en massa om det innan.. skärmen vart helt svart efter det :0... rensade cmos.. fortfarande helt svart.. stängde av all ström till dator o monitor.. sen startade.. då kom jag in i bios.. jag ställde ner prosessorn till 10,5 * 200 och samma timing på minnena.. sen 6/6 .. ?! :D.. då funkade det perfekt. men jag är besviken på att jag inte kan klocka mer.. gjorde jag nått fel? kanske ska ha nån annan timing på minnena för att komma upp i högre fps?

dator finns i sign

Du får ge din prolle mer ström...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Du får ge din prolle mer ström...

Eller kanske spänning?;)

Minnena kan behöva lite extra också.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Oklockat är XP2600+ snabbare än XP2500+, precis som namnet antyder. Vilken som är snabbast klockat beror helt på hur pass mycket de individuella exemplaren går att klocka. Alla XP2500+ klarar inte XP3200+ farter även om de flesta kanske kan fixa det med tillräckligt bra kylning och mer spänning. Alla moderkort och minnen klarar heller inte av bussfrekvensen 200 MHz som XP3200+ använder. Inte ens alla moderkort klarar Barton 2500+. En del äldre moderkort klarar 2600+ (varianten med 133 MHz buss) men inte 2500+ på grund av vilken fsb de klarar och vilket BIOS de använder.

Permalänk
Medlem

hmm.....jag får imon barton paketet på Db, hur mycket tror ni jag kan höja procsessorn på den, med den fläkten?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmuckeN!
hmm.....jag får imon barton paketet på Db, hur mycket tror ni jag kan höja procsessorn på den, med den fläkten?

vilket paket?

Permalänk
Medlem

barton uppdateringspaketet på DB!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spix3n

dator finns i sign

btw testa köra 11-2-2-2 som timings det funkar bäst på nforce2 brädor

Visa signatur