Permalänk

Routerinställningar

Behövde en ny router och har inga stora krav på prestanda eller finesser så det blev billigast möjligt: D-Link DIR-809 Wireless AC750 för 222kr. Är inte (ens in närheten) någon guru på nätverk eller routrar så jag följde bara guiderna helt enkelt. Lite förvirrande med flera lösenord och inte helt tydligt för en halvidiot som jag men allting fungerar i alla fall och full signalstyrka på surfplattan, som det ofta inte var med gamla routern.

Men det jag undrar är om det finns några särskilda inställningar man bör göra för säkerhetens skull? Jag har själv inte gjort några ytterligare inställningar.

Permalänk
Rekordmedlem

D-Link DIR-809 Wireless AC750 Har bara 100Mbit ethernetportar så den borde aldrig ha fätt tillverkats, den var utdaterad för 15 år sedan.
Bortsett från att den är en flaskhals i alla moderna lan så behöver du inte göra några speciella inställningar mer än ange egna inloggningsuppgifter så du inte fortsätter med fabriksförvalen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jo, jag är medveten om begränsning vad gäller hastighet men jag har en 10/10-uppkoppling och inget behov av nåt snabbare (eller råd med) så det det blev billigast möjliga router. Lösenord osv har jag naturligtvis fixat till men då vet jag att jag inte behöver göra något mer för att undvika gratis porrsurf av snåla grannar :).

Gavlegårdarna och Zitius som stadsnät är förövrigt värdelöst när det gäller att hitta billigt/prisvärt bredband.